Ooijpolder selecteert Koniks voor buitenland of de slacht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 18:21

x_Rebecca schreef:
Bij de OVP is dat niet bekend, daar weten ze niet eens hoeveel dieren er exact leven. Daarbij heeft FN ook een heel andere visie op het houden van half wilde dieren als staatsbosbeheer.

Dus het staatsbosbeheer van de OVP kan nog heel wat leren van FN :j !!!!!

griebels

Re: Ooijpolder selecteert Koniks voor buitenland of de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 18:23

Trouwens over het slachtbeleid, de brumby's en mustangs worden ook gevangen, geveild en weet jij veel waar die terecht komen.
DAt heet ook overschotbeleid :j

Barbara1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 18:35

Ik vind het prima dat ze eindelijk iets doen aan de wilde konikpaarden..maar ik vind de slacht dus weer te ver gaan...hadden ze niet veel eerder kunnen ingrijpen en een aantal hengsten castreren of een gedeelte al kunnen verplaatsen naar het buitenland...die paarden hebben er allemaal niet om gevraagd om op de wereld te komen en tuurlijk hebben ze een prima leven in de natuur daar..maar moeten ze daar nu voor boeten omdat de mens te laks is geweest om voortijdig in te grijpen en de populatie op pijl te houden..er zijn zat natuurgebieden in NL en duitsland wara de grazers terecht zouden kunnen denk ik..

ik vind naar de slacht onzinnig..en ik denk idd dat het geen paarden zijn om door de mens ingereden te worden..ik denk dat ze daar niet gedomesticeerd genoeg voor zijn..maar als ik land genoeg had zouden ze er zo op mogen hoor..er zijn toch vast wel andere opties?? Slacht leverd geld op en als de stichting dan zo wijs is om dat geld terug te investeren in de kOniks...door bijv.het natuurgebied te vergroten of weet ik veel wat..

Je moet wel behoorlijk sterk in je schoenen staan om Sophies choice te kunnen maken vind ik..kijk zieke dieren is natuurlijk een prima idee als het alternatief anders lijden geweest zou zijn..maar dieren die niet aan de rasstandaard voldoen???????????????????? Wat maakt een sneb of een bles nou uit en een voskleur ipv normaal...en waar is dat onzuivere bloed erdan ingekomen??????????? ze zijn toch alle raszuiver... neem aan dat niemand er even voor de lol zijn KWPN hengst of Friese hengst tussenzet...dus zijn ze toch raszuiver of zie ik dat verkeerd???

Ik ben meestal nogal emotioneel met dit soort dingen...als er dieren de dupe zijn vind ik dat enrom triest..en tuurlijk als de optie verhongeren is dan is de slacht het juiste alternatief maar ik blijf erbij dat dit allemaal in de hand is gewerkt door menselijk falen..had er eerder ingegrepen geweest door wat hengsten te castreren en een aantal ergens anders te plaatsen met een kudde merries had het misschien niet zo uit de hand gelopen...
maar nederland bouwt liever maar vol ipv een stukje natuur te reserveren waarvoor het bedoeld is..nog even en de koniks zijn alleen nog te zien in de dierentuin..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 18:44

Misschien moet je het hele topic even lezen.
Een Konik is nl een 'reproductie' van de Tarpan.. geen zuiver ras maar een mengelmoes van oa een landbouwpony uit polen.. op die manier zijn ook de aftekeningen er in gefokt en blijkmaar wil men dat niet.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 19:23

Barbara1975 schreef:
Ik vind het prima dat ze eindelijk iets doen aan de wilde konikpaarden..maar ik vind de slacht dus weer te ver gaan...hadden ze niet veel eerder kunnen ingrijpen en een aantal hengsten castreren of een gedeelte al kunnen verplaatsen naar het buitenland...die paarden hebben er allemaal niet om gevraagd om op de wereld te komen en tuurlijk hebben ze een prima leven in de natuur daar..maar moeten ze daar nu voor boeten omdat de mens te laks is geweest om voortijdig in te grijpen en de populatie op pijl te houden..er zijn zat natuurgebieden in NL en duitsland wara de grazers terecht zouden kunnen denk ik..

ik vind naar de slacht onzinnig..en ik denk idd dat het geen paarden zijn om door de mens ingereden te worden..ik denk dat ze daar niet gedomesticeerd genoeg voor zijn..maar als ik land genoeg had zouden ze er zo op mogen hoor..er zijn toch vast wel andere opties?? Slacht leverd geld op en als de stichting dan zo wijs is om dat geld terug te investeren in de kOniks...door bijv.het natuurgebied te vergroten of weet ik veel wat..

Je moet wel behoorlijk sterk in je schoenen staan om Sophies choice te kunnen maken vind ik..kijk zieke dieren is natuurlijk een prima idee als het alternatief anders lijden geweest zou zijn..maar dieren die niet aan de rasstandaard voldoen???????????????????? Wat maakt een sneb of een bles nou uit en een voskleur ipv normaal...en waar is dat onzuivere bloed erdan ingekomen??????????? ze zijn toch alle raszuiver... neem aan dat niemand er even voor de lol zijn KWPN hengst of Friese hengst tussenzet...dus zijn ze toch raszuiver of zie ik dat verkeerd???

Ik ben meestal nogal emotioneel met dit soort dingen...als er dieren de dupe zijn vind ik dat enrom triest..en tuurlijk als de optie verhongeren is dan is de slacht het juiste alternatief maar ik blijf erbij dat dit allemaal in de hand is gewerkt door menselijk falen..had er eerder ingegrepen geweest door wat hengsten te castreren en een aantal ergens anders te plaatsen met een kudde merries had het misschien niet zo uit de hand gelopen...
maar nederland bouwt liever maar vol ipv een stukje natuur te reserveren waarvoor het bedoeld is..nog even en de koniks zijn alleen nog te zien in de dierentuin..

wat is er mis met een stukje Koniksbiefstuk?

Barbara1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 20:22

ik ben heel hypocriet..ik eet al het vlees behalve paardenvlees..kan dat niet verantwoorden naar mezelf..ik rij ze en dan zou ik ze ook eten..nee... niet dus.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 21:56

Triest om te beseffen dat deze beesten helemaal niet dood zouden hoeven als de mens niet zoveel plaats innam...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:12

Ik eet ook geen paardenvlees maar ben niet tegen het slachten van paarden.
Stiekem kun je beter paardenvlees eten dan bijv varkensvlees. Paarden hebben vrijwel altijd een beter leven gehad...

Ik kan alleen die schakel in mijn hoofd niet maken...

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:47

ik kom uit die buurt, en weet dat ze zowiezo vorige week gevangen zijn om te verhuizen naar de binnedijken ivm het hoge water wat eraan komt vanuit duitsland ( waal word hoog) ook is er iig een offerte aangevraagd voor het vervoer naar buitenland

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:50

paardenvlees is heerlijk, en ik vind 't idd hypocriet om geen paardenvlees te eten maar wel anders vlees(wat 't vaak slechter heeft gehad) maargoed ieders keus.
ik hoop dat er in de toekomst iets op gevonden wordt om dit te voorkomen, prikpil voor merrie's bijvoorbeeld? maar voor nu zie ik liever de Koniks naar de slacht gaan als allemaal 'n langzame hongersdood sterven in de Ooijpolder. weet iemand of de dan ook in NL geslacht worden?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:52

Er zijn best slachthuizen die hier de deuren voor willen openzetten! :j dat weet ik zeker!

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:56

dat zou wel ideaal zijn natuurlijk! geen lang transport en weet je eigenlijk ook zeker dat 't goed gebeurt.
in 't buitenland heb ik daar soms toch m'n twijfels bij(al is dat meer in landen als Canada waar deze dieren niet heen zullen gaan)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:57

Illusion schreef:
dat zou wel ideaal zijn natuurlijk! geen lang transport en weet je eigenlijk ook zeker dat 't goed gebeurt.
in 't buitenland heb ik daar soms toch m'n twijfels bij(al is dat meer in landen als Canada waar deze dieren niet heen zullen gaan)

Ik denk alleen niet dat het een project zal worden... en ze dus slachterijen gaan vragen...
En zo wel... ben ik bereid om me vrijwillig aan te bieden om te helpen....

Maar zal niet zo'n storm lopen denk ik...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 23:13

Barbara1975 schreef:

Wake up!
Het konikpaard is geen inheems ras, is niet raszuiver en van oorsprong hebben er nooit paarden in NL rondgelopen. Daarnaast gaan er nu eenmaal paarden naar de slacht, als het deze koniks niet zijn dan wel shetveulens, wil je die allemaal gaan redden? Deze paarden hebben tenminste een goed leven gehad voor ze geslacht worden. Daarbij zal castreren van wat hengsten niet helpen en er is geen ruimte paarden elders te plaatsen.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 23:41

geen enkel probleem mee. Het is een overschot wat je moet beheren. dood laten gaan kan ook niet!

Dieren hebben een prima leven gehad. Uitzetten in andere gebieden is niet altijd mogelijk. Niet elk gebied is hiervoor geschikt.

Er zijn al zat paarden in NL. Laten we dus niet nog meer goedkope onbruikbare paarden in omloop brengen.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 00:26

robert45 schreef:
Er zijn al zat paarden in NL. Laten we dus niet nog meer goedkope onbruikbare paarden in omloop brengen.

Ik vind dat ,,men'' in het algemeen genomen eens wat meer verantwoordelijkheid moet nemen voor wat er allemaal op de wereld geschopt word.
We hebben hier nooit inheemse paarden gehad,dus waarom moet je imitatiekoniks fokken terwijl we hier zat paarden hebben die dezelfde taak zouden kunnen volbrengen.
Neem dan bijvoorbeeld Ijslanders of zo,daar kun je nog wel liefhebbers voor vinden, mocht je er teveel krijgen. Zorg dat je goed fokmateriaal hebt om me te beginnen,zodat als je er te veel krijgt ze ook nog een toekomst hebben ipv afgevoerd worden naar een gelegenheidsslachthuis.
Ik vind het bijzonder storend dat zogenaamde paardenliefhebbers er zo luchtig over doen dat deze dieren vanwege een verkeerd kleurtje en door malpractice in het beheer van de kudde, de aantallen zo uit de hand lopen dat je ze moet afvoeren naar het slachthuis....?
Dat moet je als paardenliefhebber toch tegen de borst stuiten. Zoniet vind ik dat je eigenlijk geen paarden moet houden. Je bent in mijn optiek geen paardenmens,maar een mens met paarden.
Ik vind dat hier best eens degene die het zo uit de klauw laat gieren,verantwoording over af moet leggen.
Dit soort waardeloze expirimenten met faunavervalsing is gewoon sollen met levende wezens.
We schieten tienduizenden herten,zwijnen en fazanten af,die we eerst in dit land hebben geintroduceerd
om op te jagen. Ga daar nog lekker paarden aan toevoegen terwijl je aal geen ruimte genoeg hebt voor eerst genoemden.
Ik ben sowiso voor een veel stringenter fokbeleid wat paarden betreft. Dan hoef je er ook niet zoveel
onder slechte omstandigheden te laten leven en sterven.
Paarden houden mag wat mij betreft wel weer wat exclusiever worden. Dan blijven de echte liefhebbers over. Diegenen die ze niet als wegwerpartikelen zien.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 00:46

CherokeeChum schreef:
robert45 schreef:

Ik vind dat ,,men'' in het algemeen genomen eens wat meer verantwoordelijkheid moet nemen voor wat er allemaal op de wereld geschopt word.
We hebben hier nooit inheemse paarden gehad,dus waarom moet je imitatiekoniks fokken terwijl we hier zat paarden hebben die dezelfde taak zouden kunnen volbrengen.
Neem dan bijvoorbeeld Ijslanders of zo,daar kun je nog wel liefhebbers voor vinden, mocht je er teveel krijgen. Zorg dat je goed fokmateriaal hebt om me te beginnen,zodat als je er te veel krijgt ze ook nog een toekomst hebben ipv afgevoerd worden naar een gelegenheidsslachthuis.
Ik vind het bijzonder storend dat zogenaamde paardenliefhebbers er zo luchtig over doen dat deze dieren vanwege een verkeerd kleurtje en door malpractice in het beheer van de kudde, de aantallen zo uit de hand lopen dat je ze moet afvoeren naar het slachthuis....?
Dat moet je als paardenliefhebber toch tegen de borst stuiten. Zoniet vind ik dat je eigenlijk geen paarden moet houden. Je bent in mijn optiek geen paardenmens,maar een mens met paarden.
Ik vind dat hier best eens degene die het zo uit de klauw laat gieren,verantwoording over af moet leggen.
Dit soort waardeloze expirimenten met faunavervalsing is gewoon sollen met levende wezens.
We schieten tienduizenden herten,zwijnen en fazanten af,die we eerst in dit land hebben geintroduceerd
om op te jagen. Ga daar nog lekker paarden aan toevoegen terwijl je aal geen ruimte genoeg hebt voor eerst genoemden.
Ik ben sowiso voor een veel stringenter fokbeleid wat paarden betreft. Dan hoef je er ook niet zoveel
onder slechte omstandigheden te laten leven en sterven.
Paarden houden mag wat mij betreft wel weer wat exclusiever worden. Dan blijven de echte liefhebbers over. Diegenen die ze niet als wegwerpartikelen zien.

ijslanders willen ze er niet voor gebruiken omdat ze gekozen hebben voor koningspaarden hier zitten diverse redenen achter die ik niet allemaal ga neerzetten. Als er nu pak em beet 500 ijslanders per jaar uitgeselecteerd worden. Denk je dan dat hier ruimte en liefhebbers genoeg voor zijn? Dat is dus een flinke groep paarden die niets kunnen. Alles zouden moeten leren. Alleen door ervaren mensen getraind kunnen worden.

Eerste jaar misschien wel meer de daarop volgende jaren heeft iedereen er al een in zijn weide staan.

De aantallen lopen ook niet uit de hand. Dat willen ze nu juist voorkomen door ze voortijdig weg te halen. Inplaats van de OVP die ze dus laat creperen. Ik ben een paardenliefhebber maar ik ben wel zo realistisch dat ik in zie dat je niet alles kan laten lopen.

Dan kunnen we zelf wel uit dit land weggaan. Maar deze paarden hebben een prima leven gehad en eindigen vervolgens bij de slacht. Wat is nu het probleem dan?
Of je nu vlees uit de industrie hebt of een goed stuk vlees welke ook een goed leven gehad heeft.

Als je wil dat paarden exclusiever worden met je dit soort paarden dus zeker niet op de markt brengen. De prijzen dalen dan nog verder.

Een paard zie ik zeker niet als een wegwerpartikel. Elk dier krijgt hier de zorg die nodig is. Maar we blijven wel realistisch en helder denken. Red een dier het niet dan is het zeer spijtig maar dan gaan we er niet verder mee aanmodderen.

Heb je een dier wat echt iets chronisch mankeert dan gaat hij hier voor de slacht weg. Mits het dier daardoor geen extra pijn heeft. Niet voor het geld maar omdat ik het nutteloos vind om hem te laten lopen met pijn of gebreken. Ook is een spuit niet alles. Daarbij is het zonde van het vlees.

Ze zouden ook jonge dieren van particulieren in het gebied kunnen laten lopen. Maar dan gebeurd er iets.. Paard gewond.. mensen willen geld zien. Immers hun totilas is niet meer bruikbaar. Stichting krijgt een claim aan zijn broek. Daar zitten veel te veel haken en ogen aan. Klinkt op papier heel leuk maar in de praktijk gaat dat anders.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 01:30

Ach dat denk ik niet hoor, je hebt daar toch niet meer risico's dan in elk ander weiland?
Het zou een prima gebied zijn om als opfok te gebruiken, gooi er lekker een kudde hengsten in, prachtig om naar te kijken voor de wandelaars, paarden hebben de grootste lol en ze kunnen er ook nog een x bedrag voor vangen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 09:11

CherokeeChum schreef:
.

Ja laten we weer eens lekker gaan discussieren en de politiek ter verantwoording roepen, terwijl er WEER een winter paarden van de honger omkomen.
We hebben vorig jaar al gezien waar dat toe leidt...ik vind het goed dat er nu ingegrepen wordt.

Wat betreft je allereerste opmerking: we zijn allemaal mensen met paarden, en er lopen maar heel weinig paardenmensen rond, die discussie is al eerder op bokt langsgekomen, lijkt me het beste dat je die even opzoekt. Zal voor het gemak de link even voor je opsnorren, kun je daar gaan meediscussieren.
Op het moment dat er iets uit de hand loopt, mag er van mij ingegrepen worden. Als je dat een keer goed doet en het vervolgens bijhoudt, is er niets aan de hand.
Ze hebben alleen veel te lang gewacht om dat te doen. Vang wat jonge paarden weg, verkoop ze en dan is er niets aan de hand.

[PP] Mens met paarden of paardenmens?

[KH] Discussie: Wanneer ben je een 'paardenmens'?

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 17:25

robert45 schreef:
ijslanders willen ze er niet voor gebruiken omdat ze gekozen hebben voor koningspaarden hier zitten diverse redenen achter die ik niet allemaal ga neerzetten. Als er nu pak em beet 500 ijslanders per jaar uitgeselecteerd worden. Denk je dan dat hier ruimte en liefhebbers genoeg voor zijn? Dat is dus een flinke groep paarden die niets kunnen. Alles zouden moeten leren. Alleen door ervaren mensen getraind kunnen worden.

* Als je ze op tijd wegvangt,zijn ze nog plooibaar genoeg,en als je een type paard neemt war je behalve als grasmaaier nog wat aan hebt zal het aantal wat geruimd moet worden drastisch zakken
en op tijd je aantallen in de hand houden wil ook wel eens helpen! Als je een halve kudde moet ruimen ben je in mijn optiek veel te laat

De aantallen lopen ook niet uit de hand. Dat willen ze nu juist voorkomen door ze voortijdig weg te halen. Inplaats van de OVP die ze dus laat creperen. Ik ben een paardenliefhebber maar ik ben wel zo realistisch dat ik in zie dat je niet alles kan laten lopen.

Nogmaals ,je kunt ook de hengsten een aantal seizoenen of jaren weghalen. Hier op de veluwe heb je ook begrazingsprojecten met vnl rijpony's. Er werd in het verleden een hengst,voor een seizoen gehuurd en het jaar erop werd het overtollige weggevangen en verkocht . En meestal was het geen probleem om de jaarlingen te verkopen. De kromme gingen voor het vlees en daar heb ik geen moeite mee

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 18:10

Maar dat weghalen van een aantal seizoenen gebeurt nu, dus waar zeur je over? Er wordt alleen niet gekeken of ze krom zijn, er wordt gekeken of er wordt voldaan aan een rasstandaard. In de markt van vandaag is het al een probleem om een paard met een UITMUNTEND papier kwijt te raken, niemand zit op dergelijke paarden te wachten. Dus gaat men de problemen van honger, mishandeling en niet kunnen verkopen (dus verhandelen aan een handelaar, die het paard verhandelt voor de slacht, duur en vervelend probleem op de vrachtwagen naar Italie met alle mogelijke problemen uit de weg en slacht ze hier. Geen probleem met verkoop, geen mishandeling tijdens transport, een snelle dood in eigen land, en geld voor de Nederlandse Slachthuizen (ipv Italie). Dus wat is je probleem?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 21:15

Het ergste wat een paard kan overkomen is dat het vanwege vage emotionele onderbuikachtige redeneringen niet geslacht wordt, maar in het vage circuit terechtkomt waar Cassidy het over heeft.

Dus voer die beestjes lekker aan de leeuwen in Artis die moeten immers ook eten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 22:43

Idd.
Op het moment dat je niet anders kunt, en het dier voor de slacht moet.
Zorg voor een zo kort mogelijke lijdensweg en laat ze hier in Nederland slachten.
Geen transport op een te vol gepropte vrachtwagen, zonder voer, voldoende water.
Een hoop stress, lange ritten, wachttijden aan de grens.
Met in het ergste geval een zeer dubieuze lijdensweg in Italie.
Gebruik voor productie van paardenserum,
Of voor Maneges.
Zorg voor een zo kort mogelijke lijdensweg in Nederland.
Dat is dus de slager. Punt. Uit. Einde oefening. In eigen land....En alle reacties van puberale "dierenliefhebber"(jawel, met opzet tussen aanhalingstekens) ten spijt...:r

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 00:47

Cassidy schreef:
Maar dat weghalen van een aantal seizoenen gebeurt nu, dus waar zeur je over? Er wordt alleen niet gekeken of ze krom zijn, er wordt gekeken of er wordt voldaan aan een rasstandaard. I Dus wat is je probleem?

Lezen is erg moeilijk schijnbaar,vooringenomen en selectief makkelijker blijkbaar.
En dat is nou ook juist het probleem. De vooringenomenheid en leker makkelijk van je zelf gecre-eerde probleem af komen.

De paarden die ik noemde kwamen voor 95% bij mensen terecht die voor heel weing geld een kerngezonde afgeharde jaarling kochten.
Waar ik over zeur is fauna vervalsing,een wegwerpmaatschappij, een diersoort waar ik een passie voor heb.Het kan veel beter door jaarlijks de jaarlingen weg te selecteren die niet in je plan passen.
Hengsten niet elk jaar de merries te laten dekken. Begrazers te gebruiken die eventueel ook buiten het begrazen nuttig kunnen zijn.Sobere , dicht bij de natuur staande rassen zat die liefhebbers graag willen en helemaal als ze niet op stal gehouden zijn.
Je moet met dit soort projecten oppassen voor grootschaligheid. Dan creeer je ook geen groot probleem.
Er is in NL al te weinig ruimte voor ons wel inheemse wild,moet je lekker nog wat niet inheemse begrazers er bij zetten op een veel tye klein gebied om dat iemand bedacht heeft dat dat misschien wel een leuk project was.
Dat respectloze naar die dieren vind ik :r
Evenals reacties die slachten wel een goede optie vinden als oplossing van een probleem wat door mensen gecreeerd is.
Als je weet dat het leefgebied te klein is voor een groeiende populatie,zorg je ervoor dat de populatie niet groeit,simpel.. Dit heeft domweg met je verantwoordelijkheden nemen te maken.
Want zo natuurlijk is het allemaal niet. De dieren kunnen niet natuurlijk leven want ze zitten binnen een omheining op een te klein gebied door een te groot ego van een mens.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 01:46

CherokeeChum; Ik ben het helemaal met je eens maar in dit geval vind ik het afvoeren naar buitenland en slacht al een hele stap in de goede richting. Ze willen nu in elk geval hun verantwoordelijkheid nemen en zien in dat wanneer de natuur zijn gang gaat het één grote bende wordt.
Geboortebeperking is de volgende stap, ik hoop al jaren dat ze de merrie's aan de prikpil doen en nu eindelijk is het idee er gekomen dus nu nog wachten op de uitvoering.

Het idee wat jij oppert is minstens zo goed, zo niet beter. Maar het probleem daarmee is dat Staatsbos hun eigen projectje wil, iets wat niemand anders heeft. Dus moet er niet zomaar een paardje lopen maar een zelf verzonnen ras wat voor niemand waarde heeft behalve voor diegenen die het verzonnen hebben.
Het zijn net kleine kinderen, als penny's met hun onopgevoedde hengstenveulen, dat iedereen ervan gruwt maakt ze niet uit, zolang ze maar Aaaah en Oooh blijven horen.
Nu is het Aaaah en Oooh grotendeels verstomd en moeten ze aan het handje genomen worden om alles uitvoerig te bekijken en bespreken zodat ze er ooit nog eens achter komen dat het zo gewoon niet kan.