"Aanbod paarden beperken door fokquota op te leggen"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bastiano680

Re: "Aanbod paarden beperken door fokquota op te leggen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:16

Sammy ik ben een recreant. Dus denk dat ik wel weet wat een recreant inhoud. En de grote groep recreanten die ik ken, die willen gewoon lekker rijden en niet een paard opleiden wat toch enige bepaalde kennis van zaken behoord.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 19:16

Ze moeten gewoon een verbod leggen op het fokken met papierloze paarden. Dan ben je al een eind op weg. Verder niet vermeerderen, maar alleen fokken om te verbeteren.
En dan de term recreatie-paard. Wat is dat dan? Een paard, dat niet iedere dag getraind hoeft te worden, dat veel buiten kan staan, rustig is, bomproef of hij nu jong of oud is, super braaf. Neem dan geen warmbloedpaard. Recreanten neem een Tinker, of een Fjord, een Haflinger etc. Warmbloedpaarden worden gefokt voor de sport. Is daar eentje bij, die niet aan de verwachting voldoet, dan is hij wellicht een goede keus voor de wat gevorderde recreant. Maar dat recreanten alleen maar afgedankte sportpaarden kunnen krijgen, is kolder.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 19:25

Lusitana schreef:
Maar goed, wat ik zeggen wil, het feit dat men liever niet paarden naar de slager ziet gaan, helpt ook niet.

Klopt, maar daar zijn velen schuldig aan. Zowel de recreant die zijn oudere dier niet meer kan aanhouden als de sporter die een dier met blessure weg moet doen, als de fokker die de dieren die niet voldoen de markt op gooit.

Er is voor de hogere sport een beperkte markt. En als er voor elke 2 topsport talenten posities er 10 paarden zijn zit de fokker dus omhoog met het overschot. Erg lastig als je eigenlijk een niche markt bedient en je fokproducten niet geschikt zijn voor de grote massa. Daar als fokker over gaan klagen is zinloos. Overschot op jouw markt zegt niks over het overschot op een ander deel van de markt.

Hoe dan ook zullen er altijd mensen zijn die maar raak fokken en eigenaren die er een potje van maken. Die stop je niet met regelgeving, maar met goede voorlichting. Het maar raak fokken stopt uiteindelijk wel als er simpelweg geen markt meer voor is. Net als elk bedrijf failliet gaat als het zijn producten niet verkocht krijgt. In de tussentijd heb je inderdaad helaas een groep mensen met meer geld dan gezond verstand, de daar uit voortkomende ellende maakt nieuws en dus komen er regels die zoals gewoonlijk het probleem niet aanpakken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 19:39

Johanna59 schreef:
Ze moeten gewoon een verbod leggen op het fokken met papierloze paarden. Dan ben je al een eind op weg. Verder niet vermeerderen, maar alleen fokken om te verbeteren.
En dan de term recreatie-paard. Wat is dat dan? Een paard, dat niet iedere dag getraind hoeft te worden, dat veel buiten kan staan, rustig is, bomproef of hij nu jong of oud is, super braaf. Neem dan geen warmbloedpaard. Recreanten neem een Tinker, of een Fjord, een Haflinger etc. Warmbloedpaarden worden gefokt voor de sport. Is daar eentje bij, die niet aan de verwachting voldoet, dan is hij wellicht een goede keus voor de wat gevorderde recreant. Maar dat recreanten alleen maar afgedankte sportpaarden kunnen krijgen, is kolder.

Ik zal mijn reactie op de 1e alinea maar niet typen. (eugenics is hier al genoemd)

Qua recreatiepaarden : Tinkers, haflingers en Fjorden zijn lang niet altijd braaf en bomproef. Ook die dieren hebben een stuk opvoeding nodig om dat te worden. Het is maar zelden dat ze zo geboren worden EN dan ook zo blijven. Geschikt paard is combinatie afhankelijk, wat het stamboek promoot is fokdoel geen garantie.

De stereotypen vliegen hier weer flink in de rondte, maar het ras maakt het paard niet tot sport of recreatiepaard. Dat het fokken van een sportpaard makkelijker is omdat het bewijzen van de prestaties en dus geschiktheid veel makkelijker is maakt misschien wel dat er zoveel van gefokt worden. Het bewijzen dat je fokproduct een goed recreatiepaard is is veel moeilijker, daar zijn nl geen wedstrijden voor.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 19:41

tamary schreef:
Het bewijzen dat je fokproduct een goed recreatiepaard is is veel moeilijker, daar zijn nl geen wedstrijden voor.

Toch wel: Trail en TREC bv.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 20:09

Johanna59 schreef:

Waarom zou ik een koudbloed moeten nemen? Omdat ik geen wedstrijd ambities heb? Wat een onzin.
Ik wil ook lekker kunnen rijden en af en toe een rondje dressuren of een hindernisje springen.
Daarbij zijn er hele volksstammen wedstrijdruiters die ook een hoog in het bloed staand paardje niet kunnen of durven rijden.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 20:16

Johanna59 schreef:

hier ben ik het totaal niet mee eens.
Wat is er nu mis met papierloos? Je kan niet zien wie vader en moeder is maar die kunnen toch ook prima zijn, alhoewel ze geen papier hebben? En ken veel paarden met papieren die ik gratis nog niet wil..
En waarom zou een warmbloedpaard elke dag getraind moeten worden, niet veel kunnen buitenstaan, niet braaf zijn?? Je bent best kortzichtig (in deze post) Ik wil geen fjord/tinker/haf. Ten eerste vind ik een fjord bv niet mijn ding, en ten tweede zijn mijn weiden niet sober genoeg.

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 20:17

Had hier al eerder een antwoordt geplaatst, maar wilde toch nog even reageren.
Vóór de invoer van de chip met paardenpaspoort was het echt niet normaal wat er gefokt werd.
Elke gek met 5m2 grond die een shetlander kon betalen, kocht een stuk of wat merries, hengst erbij en vermeerderen maar.
Dan zo in oktober al die nakomelingen met hier en daar een moeder, hup naar de markt en dan in een vrachtwagen 48 uur richting Italië, om te eindigen als frikandel.
En ja dat noemde men dan 'hobby'.
Door de invoer van de chip en het paardenpaspoort reguleerde dit enorm, want de kosten waren nu hoger dan de opbrengsten.
Met andere woorden: deze regelgeving werkte wel en deze wildgroei is godzijdank deels gestopt.
Als je als fokker, fokt dan ben je voor een driejarige, zoals ik al eerder zei al gauw 3000,00 kwijt. Als je het dus goed doet.
Een paard wat niet goed is op foto's en dus niet kan presteren in de sport, is dit wel een ideaal paard die lange (bos)ritten moet maken over hobbelig terrein?
En wil je dan als particulier 2000,00 betalen (de fokker is allang blij dat hij z'n verlies deels heeft gecompenseerd) en je uiteindelijk blauw betalen aan de dierenarts?
Nee ik niet, daarom verzeker ik mijn paarden en als ze niet goed blijken te zijn en geen mogelijkheden hebben, dan is het einde verhaal.
Idd verzekeren is wel een kostenpost, maar ik ben bewust bezig met fokken, kijk naar de risico's en probeer het beste uit mijn paarden te halen.
En bewustwording daar draait het allemaal om.
De weg naar de top is heel smal en alleen voor de allerbesten bereikbaar, het overgrote deel zit onderaan dat brede gedeelte van die berg.
Of dit nou recreatie of sport is. En let wel niet ieder paard is een sportpaard, maar ook niet iedere ruiter is een (top)sport ruiter!
De klassen B en L zijn niet voor niks zo groot!!! Een ook de recreatiemarkt is beperkt.
Quota: mijn zegen hebben ze!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 20:22

Warmbloed paarden worden overigens niet persee gefokt voor de sport, al lijkt dat misschien de laatste jaren zo. Het warmbloedpaard wordt in de eerste plaats gefokt als rij- en tuigpaard.
Dat er een tendens is ontstaan dat er paarden binnen het KWPN zijn die te heet zijn voor sommigen omdat men een bepaalde weg is ingeslagen met een bepaalde visie (blijkbaar), wil niet zeggen dat het altijd hun fokfdoel is geweest. Of zelfs dat alle fokkers hetzelfde soort paard fokten/fokken. Er is dus een grote verscheidenheid van paarden te vinden onder warmbloeds.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 22:15

Er zijn dus meer problemen...er is niet alleen een overschot, er zijn ook veel paarden waarvoor geen passende plek is omdat ze niet meer geschikt zijn voor het doel waarvoor ze eens zijn gefokt en/of omdat ze niet gezond zijn. En dan komt inderdaad het 'slager'probleem om de hoek kijken. Levenslang verantwoordelijkheid nemen past niet meer in de moderne samenleving waarin alles vooral leuk moet zijn!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 22:19

Kendra schreef:
Er zijn dus meer problemen...er is niet alleen een overschot, er zijn ook veel paarden waarvoor geen passende plek is omdat ze niet meer geschikt zijn voor het doel waarvoor ze eens zijn gefokt en/of omdat ze niet gezond zijn. En dan komt inderdaad het 'slager'probleem om de hoek kijken. Levenslang verantwoordelijkheid nemen past niet meer in de moderne samenleving waarin alles vooral leuk moet zijn!

Dat heeft niets met de huidige samenleving te maken, is juist iets dat vroeger nooit voorkwam.
Niet meer rendabel, opruimen, dat was de normaalste zaak van de wereld.

Let wel paarden waren voor gebruik en moesten meedoen om geld binnen te brengen.
Onze voorvaderen waar ook ter wereld zouden stomverbaasd zijn over instellingen zoals rusthuizen voor paarden.

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 22:25

Johanna59 schreef:
Een paard, dat niet iedere dag getraind hoeft te worden, dat veel buiten kan staan, rustig is, bomproef of hij nu jong of oud is, super braaf. Neem dan geen warmbloedpaard. Recreanten neem een Tinker, of een Fjord, een Haflinger etc. Warmbloedpaarden worden gefokt voor de sport. Is daar eentje bij, die niet aan de verwachting voldoet, dan is hij wellicht een goede keus voor de wat gevorderde recreant. Maar dat recreanten alleen maar afgedankte sportpaarden kunnen krijgen, is kolder.

Waarom moet een recreant nou ineens op een tinker gaan zitten? Daar heb ik helemaal geen zin in! En bij deze recreant wordt het paard dagelijks gereden, regelmatig dressuurles, springles en veel buitenrijden als het weer het toe laat. En dan wat leuke sprongetjes in het bos maken!
En af en toe een dressuur of springwedstrijdje.

En volgens mij ben ik niet de enige in dit land, maar is het overgrote deel recreant: Niet je geld er mee hoeven verdienen en gewoon in de basis leuk rijden en allround rijden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 22:28

Cassidy schreef:
En vind je het dan raar dat mensen gaan kijken naar andere rassen? Dat zelfs de bereden politie over de grens gaat shoppen naar paarden met maat en een geschikt character voor de bereden politie?

De bereden politie wil voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. De tijd dat je voor 2500,-- een 4 jarige zadelmakke Gelderse ruin kon kopen die gezond is en recht van lijf en leden ligt ver achter ons.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 22:34

Johanna59 schreef:

Ik vind dit toch wel kort door de bocht. Ik heb een paard dat qua springen een enorme hittepit kan worden, qua dressuur enorm kan tegenwerken en nerveus kan worden, maar dat qua buitenrijden een pure droom is. Zo gek en tegendraads en heet als die kan doen in een parcours, zo doodbraaf en superkoel in de kop kan die blijven op wandeling. Bij een dressuurproef of wat "vrolijke sfeer" kan ik daar makkelijk op wedstijd net dat tikje meer uit krijgen, dan voel je dat paard ook genieten van de aandacht. In de bak hoeft er echt geen beginner of angsthaas op of iemand die te braafjes is, dan heb je geheid problemen, maar op wandeling is dat het beste beestje dat je kan dromen.

Als ik het zou aankunnen, financieel en qua plaats en tijd, dan zou ik daar een veulen uithalen. Ik weet wat er uit dit paard voortkomt, al enkele fokproducten zelf in handen gehad en jawel, zelfs al zijn dat ook hittepitten, ze zijn ook allemaal even cool in de kop als het erop aankomt.

Moest je mij op een fjord, haflinger of tinker zetten, dan gaat het 95% van de tijd fout. Het zegt me gewoon niks, en moest ik als recreant daartoe verplicht worden, nou, dan stop ik gewoon met rijden en paarden houden. Dan hoeft het voor mij niet meer.

Caiitliin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 22:47

zullen we eerst niet eens beginnen met I&R?
er is nu niet eens bekent hoeveel paarden er nou ècht zijn in nederland, hoe kan je dan ooit de reacreatie fok tegenhouden? met zo'n regeling worden dan juist de de mensen die wèl eerlijk en goed fokken voor het stamboek benadeeld.

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 01:26

NatasjavE schreef:
Cassidy schreef:
En vind je het dan raar dat mensen gaan kijken naar andere rassen? Dat zelfs de bereden politie over de grens gaat shoppen naar paarden met maat en een geschikt character voor de bereden politie?

De bereden politie wil voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. De tijd dat je voor 2500,-- een 4 jarige zadelmakke Gelderse ruin kon kopen die gezond is en recht van lijf en leden ligt ver achter ons.

De bereden politie gaat meestal tot 10.000 duizend euro! Voor het soort paard wat ze zoeken zou dat toch genoeg moeten zijn.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 08:42

bastiano680 schreef:

De bereden politie gaat meestal tot 10.000 duizend euro! Voor het soort paard wat ze zoeken zou dat toch genoeg moeten zijn.[/quote]

Nou ik heb al een aantal paarden gezien waar de beredenpolitie die de beredenpolitie heel graag wilden hebben maar te duur vonden.(bij lange na geen 10 duizend euro)
Dat waren goede paarden met goede karakters. Regio Gelders Paard heeft al een paar keer met de politie om de tafel om te kijken hoe de politie aan goede paarden zou kunnen komen. Steeds waren het de financiën die een struikelblok waren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 10:40

Dat van de politie is waar, die willen niet betalen.
De paarden die ze uit Hongarije halen zijn gewoon KWPNers, o.a. Ginus heeft daar jaren ter dekking gestaan.

Overigens, ik denk dat een goed I & R systeem enorm zou helpen. Registreren van ieder paard en pony wie de eigenaar is en de inspectiedienst op pad sturen om dit ook te controleren en boetes uit te delen. Dan is de aardigheid van 50 papierloze pony's in je wei er zo af.
Het registreren van paarden ligt nu bij stamboeken en de KNHS, eigenlijk is dat een rare zaak.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 10:45

[***] schreef:
Dat van de politie is waar, die willen niet betalen.
De paarden die ze uit Hongarije halen zijn gewoon KWPNers, o.a. Ginus heeft daar jaren ter dekking gestaan.

Overigens, ik denk dat een goed I & R systeem enorm zou helpen. Registreren van ieder paard en pony wie de eigenaar is en de inspectiedienst op pad sturen om dit ook te controleren en boetes uit te delen. Dan is de aardigheid van 50 papierloze pony's in je wei er zo af.
Het registreren van paarden ligt nu bij stamboeken en de KNHS, eigenlijk is dat een rare zaak.

Met deze regering betekent de volgende stap over ieder paard belasting betalen -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 10:47

Ja maar dat vind ik dan weer niet nodig :Y)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:53

[***] schreef:
Ja maar dat vind ik dan weer niet nodig :Y)

Die mening is algemeen onderschreven denk ik zo.

Ik zou wel eindelijk eens het hele I&R systeem op de schop willen zien gaan en paspoort als eigendomsbewijs laten dienen. Nu heeft al dat papierwerk voor de eigenaar eigenlijk weinig nut. Je krijgt er niks voor terug, aangezien het niks anders bewijst dan dat dat paard die entingen gehad heeft. Duur entingsboekje is het op deze manier. En doordat er geen eigendomsbewijs geregistreerd is is het lastig om eigenaren aan te spreken op verzorging van hun dieren, immers er is geen sluitend bewijs wie de eigenaar is.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 20:05

savath schreef:
Straks moeten we allemaal bwp gaan fokken,ik wil zulk beest niet in mijn stal.
Je kan geen fok verbieden.
leg er een soort tax aan vast per veulen dat je op de wereld helpt,ongeacht de afkomst.
Maar we betalen al een dure databank voor elk paard.

Voor diegene die tegen kruising zuin, Uw warmbloed is ook een mix van rassen,en geen fokzuiver dier!!

Iamand anders schreef

Hoezo, zie jij meerwaarde in kruisingen als KWPN x Fries, Haflinger x Tinker, Welsh x Shetlander, etc etc? Om nog maar te zwijgen van kruisingen met kruisingen kruisen?
Het KWPN is gebaseerd op het kruisen van gelderse/groningers met volbloeden. Maar daar zat wel een gedachte achter en dat is bij het kruisen van haflingers met tinkers en appaloosa's met friezen niet het geval. Dat is domweg op een leuk kleurtje fokken of voor de gein eens kijken wat daaruit zou komen. Bij het KWPN werden deze kruisingen toegepast om de ras en het uithoudingsvermogen van de een te combineren met de hardheid en het doorzettingsvermogen van de ander. En door steeds de beste te selecteren zijn we nu uitgekomen op het beste stamboek van de wereld.

Savath schrijft
Ik zeg niet dat alle kruisingen goed zijn,maar waarom bv geen arabier x welsh fokken om een mooie gebouwde sportpony te fokken(die trouwens wel stamboom heeft)
Ik fok wel met stamboek paarden en kruis die ,doet nrps toch ook.
Ik heb dus warmbloed met samber x galoubet a, gekruisd met hengst met 81 % arabisch bloed,reden ik wil een kleiner paard(e pony,en fraai uiterlijk,niet zulke bighead zoals veel warmbloeden)
Veulen heeft een goede afstamming(ook vader is kleinzoon van wereldkamioen bij de arabieren.
Dus veulen heeft pedigre enz...
Maar omdat het niet naar kwpn norm is of bwp,is het een onzozele kruising of wat?

Belangrijk is dat iemand het paard graag ziet en op zulk type wil fokken, ik wil geef haflinger of fries,terwijl ik haflo en arabofries wel mooi vind.
Ik rijdt geen jumping of dressur,maar ik houd zekers evenveel en mischien nog meer van mijn paarden dan een wedstrijdruiter met zijn zogenaamde ras kruising zoals kwpn...

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 20:10

Johanna59 schreef:

En dan heb je vaak koppige paarden , robuuste paarden.
neem nu een haflo, dan heb je een elegant paard.
Ik wil maar zeggen iedere mens ziet zijn eigen kezes graag,en dat mag niet door een wet bepaald worden, want dan gaan we de toer op ,zoals in de wereldoorlog tegen hitler, dan kunnen ze mensen ook gaan verbieden te kruisen..

Een mens heeft recht op zijn hobby en of dat nu af en toe een kruising fokken,of een raspaard is.
Zolang er een afzet is en vooral een goede thuis is het toch goed.
Het recreatie type paard heeft een gemiddelde hogere leeftijd dan een sportpaard, want die gaan net door onbruikbaar heid sneller de dood in.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 20:15

savath schreef:
Zolang er een afzet is en vooral een goede thuis is het toch goed.

Daar gaat dit topic nu juist over er is geen afzet meer voor gewone paarden

savath schreef:
Het recreatie type paard heeft een gemiddelde hogere leeftijd dan een sportpaard, want die gaan net door onbruikbaar heid sneller de dood in.

Wat een rare onzin, sportpaarden die door onbruikbaarheid dood gaan :?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 20:22

Naar de slacht of ge-euthaniseerd, sarabande...

of ze worden doorverkocht als "recreatie paard" en dat is de veel slechtere optie (voor het overschot, maar wellicht ook voor het paard).