Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
ingebokt schreef:Aan iedereen die rondrijdt met een aanhanger/trailer: kijk goed na of je er echt mee mag rijden. Als je een ongeluk krijgt ben je NIET verzekerd. Besef je dat het om duizenden euro's kan gaan als je iemand gehandicapt rijdt? (dat is gauw gebeurd: een fietser naast je trailer zie je niet altijd even goed). Daarbij: rijd eens rond met je auto met een gewoon aanhangertje met stenen of hout, en rem eens een keer goed. Wat je dan voelt doorvertalen naar een trailer met levende dieren erin moet je eigenlijk niet zo makkelijk doen denken.
Karin schreef:Tja, de een doet het meteen helemaal goed en volgens het boekje vanaf het allereerste moment dat-ie met een trailer rijdt, de ander moet het letterlijk leren.
Citaat:Behalve als de maximale kogeldruk van je auto lager is dan die van je trailer dan mag je ook met je BE rijbewijs deze trailer niet trekken ook als staat er niks in.
Max. kogeldruk van de auto staat meestal bij de trekhaak en van de trailer in de papieren.
Citaat:De maximale kogeldruk van m'n trailer = 150kg. De maximale kogeldruk van de auto = 100kg. Mag de auto deze trailer trekken?
Antw: Ja! Zolang je de maximale kogeldruk van de auto niet overschrijdt.
Oftewel: Conejo, je praat poep!
conejo schreef:Citaat:Behalve als de maximale kogeldruk van je auto lager is dan die van je trailer dan mag je ook met je BE rijbewijs deze trailer niet trekken ook als staat er niks in.
Max. kogeldruk van de auto staat meestal bij de trekhaak en van de trailer in de papieren.Citaat:De maximale kogeldruk van m'n trailer = 150kg. De maximale kogeldruk van de auto = 100kg. Mag de auto deze trailer trekken?
Antw: Ja! Zolang je de maximale kogeldruk van de auto niet overschrijdt.
Oftewel: Conejo, je praat poep!
Volgens mij is 150 kg toch echt meer dan 100 kg dus overschrijdt je deze. Mij is tijdens mijn lessen voor E verteld dat je moet aanhouden wat er bij de auto op papier staat EN wat er op papier staat bij de aanhanger.
En als dat dus niet zo is, hoe weet je dan dat je niet de maximale kogeldruk overschrijdt? hoe kun je dit meten, ben ik dan wel heel benieuwd naar want dan kan ik namelijk makkelijker aan een trailer komen om te lenen.
En je mag wel wat vriendelijker reageren hoor. Ik heb het zo geleerd tijdens mijn lessen 1,5 jaar geleden.
nomes schreef:[/quote]Je moet inderdaad zorgen dat de maximale kogeldruk van de auto (of de trailer, laagste waarde aanhouden) niet overschreden wordt. Je zou het dus inderdaad moeten wegen om het zeker te weten. Met een volgeladen caravan gaat dit helaas wat makkelijker dan met een trailer met een paard erin...
Wat ze bedoelen met de max kogeldruk van de auto aanhouden is dat je moet zorgen dat de kogeldruk lager is dan wat de auto mag hebben, maar inderdaad een trailer met maximale kogeldruk van 100 kg zal niet per definitie 100 kg hebben, als ie leeg is al helemaal niet, dit heeft te maken met de lading en nog meer met de verdeling van de lading.
Dat wegen is imo een zeer moeilijke en gevaarlijke aangelegenheid als je er een paard in hebt staan, je moet namelijk losgekoppeld zijn en het wieltje op een weegschaal zetten, maar dit zou ik niet doen met een paard erin, een stap naar achter van het paard en de trailer kiepert naar achter...Citaat:De maximale kogeldruk van m'n trailer = 150kg. De maximale kogeldruk van de auto = 100kg. Mag de auto deze trailer trekken?
Antw: Ja! Zolang je de maximale kogeldruk van de auto niet overschrijdt.
Oftewel: Conejo, je praat poep!
Volgens mij is 150 kg toch echt meer dan 100 kg dus overschrijdt je deze. Mij is tijdens mijn lessen voor E verteld dat je moet aanhouden wat er bij de auto op papier staat EN wat er op papier staat bij de aanhanger.
En als dat dus niet zo is, hoe weet je dan dat je niet de maximale kogeldruk overschrijdt? hoe kun je dit meten, ben ik dan wel heel benieuwd naar want dan kan ik namelijk makkelijker aan een trailer komen om te lenen.
En je mag wel wat vriendelijker reageren hoor. Ik heb het zo geleerd tijdens mijn lessen 1,5 jaar geleden.