Eyes on Animals geschokt over misstanden paardenmarkt Hedel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

eilander

Re: Eyes on Animals geschokt over misstanden paardenmarkt Hedel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 16:46

Al zullen ze er niet mee te koop lopen.
De veulens die te goed zijn voor de slacht maar op papier niks waard staan daar!!!

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 16:46

En het is achterhaald dat er alleen slachtpaarden staan hoor, er stonden echt wel leuke paarden op de markt.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 16:47

Ik ben heel wakker en heb jarenlang naast de paardenmarkt gewoond. Weet echt wel wat daar aan slachtpaarden en -pony's staat en die komen echt niet in vol ornaat daar staan. De bedrijven die een naam hoog te houden hebben rijden ze door.

Eilander, dat gaat niet vanuit de stalnaam.
Dan zullen ze op den duur ook door krijgen dat het niet loont om met bepaalde merries te fokken, die zullen echt niet doorgaan met die merries als ze nog minder dan de kostprijs binnen halen. Dat ze ze nog proberen te verkopen is goodwill.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 16:50

Quellian schreef:
Ik ben heel wakker en heb jarenlang naast de paardenmarkt gewoond. Weet echt wel wat daar aan slachtpaarden en -pony's staat en die komen echt niet in vol ornaat daar staan. De bedrijven die een naam hoog te houden hebben rijden ze door.

Dan zullen ze op den duur ook door krijgen dat het niet loont om met bepaalde merries te fokken, die zullen echt niet doorgaan met die merries als ze nog minder dan de kostprijs binnen halen. Dat ze ze nog proberen te verkopen is goodwill.

En wat denk je dat ze met de veulens doen die ze van hun klanten kopen die ze ook niet aan de straatstenen kwijt kunnen?
Maar ze willen wel hun kwakjes aan hun trouwe klant blijven verkopen....

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 16:51

Rinske schreef:
En het is achterhaald dat er alleen slachtpaarden staan hoor, er stonden echt wel leuke paarden op de markt.

Mee eens.
Leuke gebruikspaarden met een niet zo bijzonder papiertje.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 16:52

Quellian schreef:
Afschaffen die paardenmarkten... we leven niet meer in de middeleeuwen!

Nee?
Bit, spoor, zweep, hoefijzers en op stal = 100% Middeleeuws :)*

Bem Cavalgar, geschreven in 1438, zou verplichte kost voor elk lesgeefmens (m/v) moeten zijn.
´Opdat mensen zich als redelijke wezens gedragen en niet als de beesten welke ze berijden.´

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 16:53

Eilander, jij wilt dus zeggen dat ook de houders van de goede stallen enorme hufters zijn?

HC, ik rij niet met al die meuk, rij helemaal niet, vind de hulpmiddelen inderdaad ook middeleeuws. Het tegenwoordige 'rijden' heeft niets meer te maken met het originele rijden.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 16:55

Quellian schreef:

Ik ben het met Quellian eens, ik weet van stallen die gewoon een minimum prijs hebben voor de veulens, brengen ze deze prijs niet op via de normale verkoopkanalen gaan ze naar de slacht.

Ik vind het sowieso bezopen dat paarden / pony's van slachtkwaliteit ter verkoop worden aangeboden elders dan aan de slager, met zulke mensen wil ik geen zaken doen, dat is idd. het stimuleren van vermeerderen.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 16:56

Quellian schreef:
Eilander, jij wilt dus zeggen dat ook de houders van de goede stallen enorme hufters zijn?

HC, ik rij niet met al die meuk, rij helemaal niet, vind de hulpmiddelen inderdaad ook middeleeuws. Het tegenwoordige 'rijden' heeft niets meer te maken met het originele rijden.

hooooo ,nee dat zeg ik NIET!!!!
Ik zeg alleen dat ze ook op die markten aanwezig zijn!!!
Niet iedereen op zo'n markt is per definitie een hufter.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 16:59

Eilander, als je denkt aan 'paardenmarkt', dan denk je automatisch aan dierenmishandeling. Er zullen absoluut ook wel prima pony's bij staan (Shetten, Haflingers, overige koudbloeden), maar het merendeel is 'niets'. Sorry dat ik zo praat over de dieren, want ik vind het vreselijk hoe sommige erbij staan, alles voor de centen.
Er is niet voor niets dat beeld, dat is gecreëerd door de brute mens. Breng het paard gewoon naar de slager, laat hem desnoods bij je thuis ophalen, maar ga er niet mee lopen leuren en het beest zoveel stress aan doen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 17:00

eilander schreef:
Rinske schreef:

Mee eens.
Leuke gebruikspaarden met een niet zo bijzonder papiertje.

Helemaal mee eens, ik heb al mijn pony's op een markt gekocht. Er is trouwens maar een markt waar ik heen ga en dat is de leste mert in Druten. Daar heb ik eigenlijk nooit misstanden gezien, je ziet daar ook vrijwel altijd dierenartsen en mensen van de inspectiedienst rondlopen.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 17:02

Ik vind dat te kort door de bocht.
Ik ben geheel met je eens dat daar dingen gebeuren die niet door de beugel kunnen maar scheer nietalles over een kam.
En neem nou maar aan dat er hele bekende hh zijn die daar hun paarden ook hebben staan.
Alleen verlagen zij zich echt niet tot mishandeling en de ECHTE kneuzen zijn daar idd al geslacht.
Maar de paarden die daar net te goed voor zijn....

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 17:03

In Utrecht staat elke maandagochtend een meneer met dravers. De dieren zijn niet snel genoeg, dus zijn in feite goed genoeg om als frikandel door te gaan. Deze meneer heeft hart in zijn donder en biedt ze te koop aan op de markt, ver beneden kostprijs (en volgens mij ook zelfs nog beneden slachtwaarde). Zijn ze niet verkocht aan het eind van de ochtend, tja... dan wacht ze toch echt een bepaald lot.

In Utrecht staat een hoop rommel hoor! Wij hebben er eens een A Welshje weggekocht voor 500 euro, want het dier zou koelboedig op de vrachtwagen gaan.

osiris21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 17:12

Ik ben er gister ook Ik was er nog nooit geweest, vreselijk vind ik het!
Ik wilde een keer gaan kijken om te zien of het echt zo erg was, of juist niet!
Alles wat er staat is mooi, lief of bijzonder.
Allemaal langs elkaar vast geknoopt, de shetjes nog net niet ogestapeld.
En dan schreeuwen porren (alsof het vuilniszakken zijn) als die beesten elkaar gaan bijten of schoppen. Gek he!!
Heel de dag geen water geen hooi of wat dan ook. Ik heb grote watertanks zien staan waarop stond WATER VOOR PAARDEN, heb er naar staan kijken maar niemand water zien halen! Veel staan er s,nachts al.
Ik weet dat een paard ongeveer 16 uur per dag eet/graast, daar staan ze al die tijd zonder!
Ik zal wel te gevoelig zijn, maar ik ga noooooit meer.
Ik besef vandaag maar weer al te goed dat mijn paard het ontzettend goed heeft.
Van mij mogen ze alle paarden/vee markten afschaffen.
Mensen ben eerlijk er is geen paard,pony, ezel of wat voor dier dan ook die er zo bij mag staan!
Ik zag een paard staan met een lap vlees over z,n oog heen, alsof het de normaalste zaak van de wereld is.
Sorry maar ik vind het beulerij.

ponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 17:31

[quote="Quellian"]In Utrecht staat elke maandagochtend een meneer met dravers. De dieren zijn niet snel genoeg, dus zijn in feite goed genoeg om als frikandel door te gaan. Deze meneer heeft hart in zijn donder en biedt ze te koop aan op de markt, ver beneden kostprijs (en volgens mij ook zelfs nog beneden slachtwaarde). Zijn ze niet verkocht aan het eind van de ochtend, tja... dan wacht ze toch echt een bepaald lot.

Iemand die met die dravers dagelijks werkt en ze dan zonder probleem voor een paar rotcenten op transport naar Italie stuurt heeft helemaal geen hart. Beneden slachtwaarde geloof ik al helemaal niet dat zou betekenen dat je ze voor 150,00 of zo kan overnemen.
In de draverwereld is helemaal niks te verdienen, ik heb indertijd de cijfers gelezen dat toendertijd ieder jaar ongeveer 1000 veulens worden geboren 5 % bleek na 4 jaar nog te leven en zijn haver te verdienen de rest was naar de slager. Nu de wedstrijdprijzen heel slecht zijn
en ze vaker als recreatie paard worden verkocht zullen deze cijfers wel achterhaald zijn maar dit is toch een gigantische wergwep mentaliteit'.

Trouwens trekpaard henstveulens idem dito 90 % gaat met 6 maanden naar de slacht. Haflinerhengst veulens ook met massa's dus het probleem zit hem niet enkel met shetjes en mini's

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 17:44

Jolliegirl schreef:
lang leve de paardenmarkt!
En dan nog te bedenken dat er Bokkers zijn die dit als een 'leuk dagje uit' zien...

Ook niet als :

De dieren goed verzorgd zijn, zoals staat in de regels.
De dieren water hebben, zoals staat in de regels.
De dieren goed behandeld worden, zoals vanzelfsprekend is
De dieren ruimte hebben, zoals staat in de regels.

WIE verzieken nou dit leuke uitje??
Dat zijn de lompe verkopers die kosten wat het kost hun dier verkocht willen hebben.

Ik ga nooit naar een markt omdat ik weet wat daar gebeurt.
Maar als dit anders zou zijn, zou ik zeer graag eens een kijkje nemen!

AMEN! Ben zelf ook in hedel geweest. en inderdaad de mini's stonden er niet altijd even best bij. maar er stonden ook genoeg goed verzorgde paarden tussen. en er waren ook fatsoenlijke handelaren die rustig waren. Er stond een boer met een lieve jonge haflinger merrie, beestje doods bang. en hij stond maar te trekken om haar dichter bij hem te krijgen want er stond nog een paard achterhaar. toen ik op t beestje afliep deinsde ze opzei. ik liet haar mijn hand ruiken en kon haar aaien over haar neus en hoofd.. na een tijdje ook haar hals. t beestje legde haar neusje in me nek en blies zacht. ik zei kom maar meisje en ze liep rustig mee naar die boer. die man keek of ie water zag branden. maar hij heeft de hele tijd tot t beestje verkocht was niet meer getrokken. en ik heb er echt nog bijna 3 uur bij naar gekeken. want ik stond op de kermis daar met vrienden.. ik ben de hele nacht daar geweest. vanaf het 1e paard dat er kwam. tot 12 uur smiddags.. ik kan weinig hebben qua paarden leed. maar ik vond het voor een paarden markt nog gruwelijk meevallen. alleen een groep shetjes vond ik echt erg.

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 17:54

ik kom jaarlijks op paardenmarkten. soms gaat er wel eens wat mee naar huis.
maar, HEDEL staat bekend om deze taferelen over hedel is er al genoeg in het (dieren) nieuws geweest.

zuidlaren is in oktober geweest
daar staan
waterbakken, balen hooi, tig dierenartsen tig mensen van de aid die alles in goede banen leiden.(dan nog kan er iets fout gaan)

in elst is het nu zo dat kroegen na 4 uur geen drank meer schenken omdat er in het verleden verschillende incidenten tussen dronken handelaren zijn geweest.
ook daar water en hooi beschikbaar.

naar mijn idee moeten ze niet de paardenmarkt afschaffen maar de rotte apppels die zich daar vertonen aanpakken.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 18:39

Rinske schreef:

Vriendin van mij rijdt Grand Prix met dikke winst op een paard dat als veulen van de markt in Zuidlaren is gekocht.....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 19:00

Quellian schreef:

Euh, ....
Deel 1. dan ben je de uitzondering die ik al aangaf.
Deel 2. ´Het originele rijden´ is 5 duizend jaar paard als hét oorlogwapen. Sinds 4500 jaar met bit. Sinds 2000 jaar met spoor. Sinds 1000 met ijzers.

Tegenwoordig is paardrijden hobbbylol en hebben we geen enkel argument voor lijden. Niet op markten, niet in hun eigen toilet, niet met dwanmiddelelen een zware last rondzeulend.
Het is triest dat anoo nu en in onze wereld paarden de helft van hun levenspotentie leven.
Geen slagveld of niets. Toch leeftmaar een heell klein % van de paarden net zo lang als Buceaphalus die duizenden kilometers van slagveld tot slagveld líep en afgrijselijke verwondngen opliep.
Zijn wij dus zo goed voor onze paarden??
Bepááld niet! terwijl we nu wel de mogelijkheden/keinns/medicatie hebben en de dieren geen zwaar wérk. Er is echt geen reden om naar zo´n paardenmarkt te vingerwijzen door de modale bokster.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 19:04

ponies schreef:
Nu de wedstrijdprijzen heel slecht zijn
en ze vaker als recreatie paard worden verkocht zullen deze cijfers wel achterhaald zijn maar dit is toch een gigantische wergwep mentaliteit'.

Wees realistisch!
Hier op Bokt maakt de modale ruiter ´carriére´ via paardhoppen.
Kijk eens in profielen en de ene na de andere is een doorloophuis.
´Mijn lieve dingus´ is inmiddels helaas in moeten slapen wegens blessrue x = geslacht wegens ongeschikt of doorverkocht voor een paard met meer potentie....
Dat is de nórm :)*

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 19:07

Mag ik vragen, waarom mensen 'slecht' zijn als ze naar paardenmarkten gaan, en dit een leuk dagje uitvinden? Er is meer te doen op een paardenmarkt dan alleen naar paarden kijken hoor! En is het dan ook meteen 'slecht' als je naar de cross gaat kijken, en daar net zo vaak paarden worden afgeslagen? Dit soort dingen kom je overal wel tegen.

En ja, ik vind het ook sneu hoe sommige pony's erbij stonden, maar moet er dan meteen een hel uitbreken, er stonden genoeg leuke pony's/paarden die gezond waren en er super uitzagen. Dus ga er niet meteen een hel van maken ;)

ponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 19:48

Wees realistisch!
Hier op Bokt maakt de modale ruiter ´carriére´ via paardhoppen.
Kijk eens in profielen en de ene na de andere is een doorloophuis.

Ik probeerde nog optimistisch te zijn.
Ach worden ze 7 ipv 3 jaar oud. Is al ruim het dubbele }> .

Economisch gezien ook een kapitaalvernietiging dat paardenslopen
dekgeld-merrie onderhouden-3 jaar opfok-4 jaar rijden en dierenartskosten-7 jaar slachtgeld of rendac

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 20:35

Uit wat sommige mensen hier beweren blijkt dat ze nooit op een paardenmarkt zijn geweest. Ik was maandag in Hedel en tuurlijk er waren dingen die zeker beter konden, maar er was genoeg wat goed ging. De meeste paarden hadden genoeg ruimte, behalve vaak de minishetten. De meeste paarden stonden prima vastgebonden, behalve vaak de minishetten. Zowat alle tuigpaardveulens waren ingevlochten. De handelaren zorgen dus dat ze erg goed uitzien. En er stond heus niet allemaal rotzooi tussen. Alle fjorden en haflingers zagen er goed uit, de friezen, de welshjes en de tuigpaarden. Allemaal prima. Tuurlijk stonden er rotte appels tussen. Een paar keer paarden gezien die mager waren maar dat waren er hoogstens 5. Op 2000 paarden vind ik dat nog oké. Vrijwel alle handelaren hadden een wandelstok. Zo kunnen ze de paarden corrigeren als ze gaan etteren en geluid maken zodat ze zich wat beter showen tijdens voorbrengen. Ik heb alleen maar gezien dat paarden gecorrigeerd werden met een schreeuw en een tik op de kont en dat dat genoeg was. Tuurlijk worden er paarden harder geslagen, meegesleurd ed. maar het merendeel wordt gewoon goed behandeld.
De organisatie van Hedel moet volgend jaar zorgen dat er al eerder dierenartsen aanwezig zijn en de handelaren met magere paarden weer naar huis sturen. Ik vond het een prima markt met goede paarden.

Megg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 20:43

bonte_bente schreef:
maar, HEDEL staat bekend om deze taferelen over hedel is er al genoeg in het (dieren) nieuws geweest.

daar staan
waterbakken, balen hooi, tig dierenartsen tig mensen van de aid die alles in goede banen leiden.(dan nog kan er iets fout gaan)

in elst is het nu zo dat kroegen na 4 uur geen drank meer schenken omdat er in het verleden verschillende incidenten tussen dronken handelaren zijn geweest.

naar mijn idee moeten ze niet de paardenmarkt afschaffen maar de rotte apppels die zich daar vertonen aanpakken.

Helemaal mee eens! Ik vond dat het in Hedel helemaal niet zo erg was. Ik heb me iig prima vermaakt, en vond het hartstikke leuk!
Ik ben van 2h snachts tot 9h in de ochtend geweest. De waarnemingen uit de openingspost zijn merendeels echt dikke b*llshit.
Ga er eerst maar eens heen, en DAN oordelen. De paarden waren helemaal niet uitgemergeld. De meesten stonden op stro. Er waren er veel mooi getoiletteerd.
Oftewel, zo erg was het HELEMAAL niet.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 20:47

Megg schreef:
bonte_bente schreef:

daar staan

Helemaal mee eens! Ik vond dat het in Hedel helemaal niet zo erg was. Ik heb me iig prima vermaakt, en vond het hartstikke leuk!
Ik ben van 2h snachts tot 9h in de ochtend geweest. De waarnemingen uit de openingspost zijn merendeels echt dikke b*llshit.
Ga er eerst maar eens heen, en DAN oordelen. De paarden waren helemaal niet uitgemergeld. De meesten stonden op stro. Er waren er veel mooi getoiletteerd.
Oftewel, zo erg was het HELEMAAL niet.

Compleeeet meeens!