Drie politiepaarden gewond bij Amsterdamse krakersrellen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Storm

Re: Drie politiepaarden gewond bij Amsterdamse krakersrellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 19:11

Moderatoropmerking:
Ik heb opnieuw de offtopic reacties verwijderd.
Het team gaat nu maatregelen nemen en de mensen aanspreken die offtopic zijn gegaan en zij krijgen eventueel een sanctie. Het is jammer dat dit nodig is, maar blijkbaar is wordt er totaal geen notie gegeven aan een mod-opmerking.

Tikikim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 19:17

Helemaal goed!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 07:38

Melissa schreef:
Oke, ik zie ze zelf namelijk absoluut niet als geweldsmiddel, ze worden vooral gebruikt om groepen uit elkaar te drijven en niet zozeer om letsel toe te brengen bij mensen, wat bij bijv een wapenstok wel zo is. Vandaar dat ik het even vroeg..

Geweld = hevige kracht die iemand kwaad doet of schade veroorzaakt.
´uit elkaar drijven´ door er met paarden in galop op in te rijden zie ik als geweld tegen mensen.
Dat geeft reactie = paarden raken gewond.

Dat vind ik ethisch (beiden) incorrect.
Ik vind het middeleeuws.

Mbt de paarden is het welzijn van de paarden ondergeschikt aan een achterhaalde middeleeuwse invulling van menigtes uit elkaar drijven.
Zet paarden niet in voor/bij geweld. Ook niet als intimidatie want dat is stap één van geweld.
Paarden inzeten voor geweldstaken vind ik mishandeling van mens en dier waarbij de staat zich als terrorist opstelt.
Terrorist: iemand die angst en geweld gebruikt om een politiek doel te bereiken.

Handhaving van de openbare orde heeft voldoende technische hulpmiddelen. Als de politie daar meer geld voor nodig heeft is dat een politieke zaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 07:52

HC waarom geweld tegen mensen?

Ten eerste is die mensen verzocht de plaats te verlaten, zij voldoen niet aan vordering van een politie ambtenaar, dát is al een overtreding van artikel 184 van WvS. Er is dus waarschuwing aan vooraf gegaan. Mensen die dat uitdagen, staan voor zichzelf in.

Het is natuurlijk niet zo dat er een groepje burgers gezellig staan te keuvelen en dat er een groep geuniformeerde ruiters door dat groepje gaat galopperen.... :D

Op dat moment is er oproer, een overtreding en om die overtreding te doen ophouden, volgt een waarschuwing en daarna een optreden....helaas treden wetsdienaren op tegen overtredingen en wie niet wil horen, gaat voelen...dat is in elk land. En in vele landen worden paarden gebruikt bij de politie....zonder paarden kunnen ze in sommige gevallen niet veel.

Amerika kan niet zonder zijn beredenen...die lopen daardoor ook dagelijks gevaar, juist daar waar men wettelijk gewapend mag rondlopen, maar die worden ook niet gezien als gewelds middel.

Het is maar hoe je de discussie aan je kant wil houden. :D

O ja nog even...sinds afgelopen vrijdag is kraken wettelijk verboden, dus optreden en aanhouden is dan helemaal makkelijk, verzet is dan tevens nog extra strafbaar, de strafbaarstelling wordt nu makkelijker, hopelijk het geweld ook...want tot dan was het een feestje van een groep anarchisten die het leuk vinden om vermomd mens en dier naar het leven te staan......en daarna lekker naar hun eigen huisje een warme kop chocolade ging drinken en vol spanning achter eingen buis ging zitten in de hoop dat er lekker veel schade, plundering en letsel was aangericht door mede HUN toedoen....misschien nog even achter internet om zoveel mogelijk anti-politie en anti-staat weg te brullen.... :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 08:09

russel schreef:
HC waarom geweld tegen mensen?

De rechtvaardiging van gebruik van geweld door de staat is hier irrelevant.
Het punt is geweld met het paard als geweldsmiddel.

Ik vind het niet beschaafd om een paard in te zetten om mensen te intimideren en op menigtes in te rijden.
Op zích al niet en ten tweede niet omdat het dierenmishandeling inhoudt.

De enige redenen om dit te doen en niet van de vele en effectievere technische middelen gebruik te maken zijn macho-gedrag en geld.
Dat/of de politie meer geld nodig heeft is een politieke zaak.
Het inzetten van paarden als middel voor het gebruik van geweld door de staat voor het handhaven van orde is een politieke zaak.
Dát is het onderwerp: het inzetten van het paard als geweldsmiddel door de staat.
Dit hoort een onderwerp in de Tweede Kamer te zijn.

Ik vind mensenvechten te paard een niet passend middeleeuws beleid voor een 21ste eeuwse zichzelf beschaafd vindende staat.

Voor de slechte lezers; dat is niet anti staat, niet anti orde handhaving, niet anti geweld door de staat. Alleen een standpunt over het gebruik van het paard als geweldsmiddel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 08:23

HC het paard is surveillance, geen geweldsmiddel....hoe zie jij dat geweld dan? Wat doet het paard de mens aan dan? Caprille kunnen ze niet meer....

Het paard biedt de mogelijkheid om de surveillanten zich snel te verplaatsen, overzicht te houden. Op het paard zit je hoger, maar je kunt ook praten met de mensen, is makkelijker als je er boven uit komt.

Het verdrijven van een mensenmassa is geen geweld, je galoppeert niet OVER ze heen hoor...ga je met een ME bus door een menigte, is de kans dat je iemand overrijdt ik denk wel 99% dat is niet geweldloos.

Honden zijn geweldsmiddelen die bijten....materieel is geweldsmiddel, want kan direkt ingezet worden tegen mensen...zoals bv dat waterkannon...dat is geen zacht zalvend straaltje...daar kan je je ribben mee breken.....

Paarden zijn surveillance middelen,zoals een fiets, fiets is ook geen geweldsmiddel die bijt niet, vuurt geen kogels af en kan je niet in een greep vasthouden zoals een hond...fiets, brommer en paard zijn surveillancemiddelen...

Zie de paarden als verkenners, eventueel onderhandelaars....en het is vele malen geweldlozer om een groep uit elkaar te laten vloeien door paarden dan een groep uit elkaar te moeten slaan.....

Dat er gekken bij zijn die lichamelijk geweld excessief gebruiken, is een punt wat je als politie dagelijks mee maakt....daar ga je elke dag weer van uit, als je in je autootje naar huis rijdt, ben je elke keer na incidenten je weer bewust dat je wéér veilig thuis bent....want dat weet je wel....maar als je uitgaat hier in Nederland ben je net zo vogelvrij, als je je lieve pup uitlaat ben je net zo vogelvrij als er een rotonopgevoede bijter losloopt en dito aso eigenaar er bij staat te kijken.....want zo zit de maatschappij onderhand in elkaar.....

Alleen al een uniform wordt door sommige types als gewelddadig gezien en vinden die types dat ze daar op moeten reageren...en vinden zij dat hun geweld geoorloofd is.Geweld lokt nog meer geweld uit en dan ontstaat er een spiraal...met onbeheerst uitgevoerd geweld tegen beheerst uitgevoerd geweld....de aanvaller voelt zich slachtoffer en had ten alle tijden de keus zich terug te trekken en weg te gaan..........zij moeten er niet zijn, nee het is hun al die week verzocht weg te zijn....ze waren er onterecht....dus wat is geweld als je het zelf begint en opzoekt??

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 09:42

Ik snap wel wat HC bedoeld. Als de paarden echt de groep in worden gestuurd, dan krijg je dus wel te maken met geweld, omdat geweld meer dan geringe kracht uitgeoefend tegen zaken of personen is. Dus een klein zetje die iemand meekrijgt is dan al geweld.
Echter, de paarden worden niet met het doel ingezet mensen te verwonden, maar om te zorgen dat de ruste weer terug keert doordat de groepen uit elkaar worden gehaald.

Volgens mij worden paarden nooit een groep ingestuurd, maar alleen ervoor om ze weg te drijven. In dat opzicht komt er dus helemaal geen geweld aan te pas!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:08

Wat ik me nou afvraag he... Zouden jullie het leven van je eigen paard riskeren alleen maar om een groepje krakers uit elkaar te krijgen? Ik iig niet. Ik zorg zo goed mogelijk voor mijn paard en wil dat zij veilig is.. Ga niet problemen opzoeken.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:13

Ik zou mijn eigen leven niet riskeren om die krakers uit elkaar te krijgen.

Maar dat is het verschil tussen een ME'er en mijzelf.

Laat ik je vraag anders beantwoorden: als mijn paard te koop zou staan en de bereden politie zou interesse hebben, ja, dan zou ik hem/haar aan hun verkopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:19

Maar verkocht is verkocht natuurlijk en je weet nooit wat er dan met je paard gebeurt.. Maar stel jij hebt een heel leuk paard braaf blablabla en de politie heeft niet genoeg paarden om relschoppers uit elkaar te halen en vraagt aan jou of ze jou paard mogen lenen ( zal niet gebeuren maar stel) jij hebt die rellen al op TV gezien en weet dat de rellers met stenen/glas/ traangas gooien en niet bang zijn en het ze niet boeit om een paard erg veel pijn te doen..

Zou jij het dan doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:21

Chanel zodra het gevaarlijk wordt voor de paarden zullen er zoveel mogelijk getracht worden om de paarden te ontzetten. Je hebt er niets aan om ze op te offeren en wij weten ook dat paarden blessuregevoelige dieren zijn. Maar een MEer die wordt ingesloten is makkelijker te ontzetten met een paard en dan kan zo een paard ook een klap krijgen, maar de ruiters hebben ook lange wapenstokken en die slaan terug...dat is het geweld wat je dan weer ziet en kan afkeuren, maar zo een ME is anders volledig overgeleverd aan de bloeddorstige burger.....en juist vanwege dat feit is het fijn dat er paarden bij aanwezig zijn.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:26

_Chanel_ schreef:
Wat ik me nou afvraag he... Zouden jullie het leven van je eigen paard riskeren alleen maar om een groepje krakers uit elkaar te krijgen? Ik iig niet. Ik zorg zo goed mogelijk voor mijn paard en wil dat zij veilig is.. Ga niet problemen opzoeken.

Ja maar dat is wel een beetje een verkeerde vergelijkging.
Voor ons is een paard een hobby, een huisdier.
Voor hun is het hun werk, en hun paarden zijn hun collega's.

En ja, ik denk wel dat als ik met mijn paard een groep uit elkaar te krijgen, dat ik dat zou doen.
En ook ja op de vraag hierboven, ik zou mijn paard zo uitlenen aan de politie als zij hem nodig zouden hebben. (niet dat ik denk dat ze die van mij zouden willen, al krijgen ze geld toe ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:27

russel schreef:
[***] zodra het gevaarlijk wordt voor de paarden zullen er zoveel mogelijk getracht worden om de paarden te ontzetten. Je hebt er niets aan om ze op te offeren en wij weten ook dat paarden blessuregevoelige dieren zijn. Maar een MEer die wordt ingesloten is makkelijker te ontzetten met een paard en dan kan zo een paard ook een klap krijgen, maar de ruiters hebben ook lange wapenstokken en die slaan terug...dat is het geweld wat je dan weer ziet en kan afkeuren, maar zo een ME is anders volledig overgeleverd aan de bloeddorstige burger.....en juist vanwege dat feit is het fijn dat er paarden bij aanwezig zijn.

Blijkbaar niet want anders waren er nu geen 3 paarden gewond geraakt. Ik snap dat het met een paard makkelijker is maar pak dan een scooter die heel erg hoog is ofzo.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:29

Ik sluit mij volledig bij Russel aan.
De kans dat een paard van de beredenen gewond raakt tijdens het werk, is niet veel groter dan de kans dat een paard in een parcour gewond raakt.
Ik snap dat het voor iemand die er buiten staat moeilijker te bevatten is hoe de dagen voor de paarden eruit zien.

@ Chanel: Heb je mijn PB gehad?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:30

Ik heb een PB gehad maar ga er niet op reageren. Acties hebben nu eenmaal consequenties.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:30

Eem scooter... Daar zullen rel schoppers niet echt van onder de indruk zijn ;)
Een scooter duw je zo om, een paard niet.
Wat voor drama wordt het denk je als zo'n agent met scooter en al op de grond ligt? dan trappen ze hem dood....
Nee lijkt me niet verstandig...

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:31

_Chanel_ schreef:
russel schreef:
Chanel zodra het gevaarlijk wordt voor de paarden zullen er zoveel mogelijk getracht worden om de paarden te ontzetten. Je hebt er niets aan om ze op te offeren en wij weten ook dat paarden blessuregevoelige dieren zijn. Maar een MEer die wordt ingesloten is makkelijker te ontzetten met een paard en dan kan zo een paard ook een klap krijgen, maar de ruiters hebben ook lange wapenstokken en die slaan terug...dat is het geweld wat je dan weer ziet en kan afkeuren, maar zo een ME is anders volledig overgeleverd aan de bloeddorstige burger.....en juist vanwege dat feit is het fijn dat er paarden bij aanwezig zijn.

Blijkbaar niet want anders waren er nu geen 3 paarden gewond geraakt. Ik snap dat het met een paard makkelijker is maar pak dan een scooter die heel erg hoog is ofzo.

Een scooter geeft veel teveel risico, voor zowel de menigte als de agenten.
Als er met een motorvoertuig iemand geraakt wordt, is de kans op letsel vele malen groter. Het letsel is ook vele malen erger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:31

blue_kim schreef:
Eem scooter... Daar zullen rel schoppers niet echt van onder de indruk zijn ;)
Een scooter duw je zo om, een paard niet.
Wat voor drama wordt het denk je als zo'n agent met scooter en al op de grond ligt? dan trappen ze hem dood....
Nee lijkt me niet verstandig...

Ik bedoel een soort van scooter ofzo. gewoon een voertuig wat nog uitgevonden moet worden

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:44

Er is al een hoger, stabieler iets uitgevonden en ook al aangehaald in dit topic: de quad.

Lijkt me ook totaal nutteloos.

Daar wordt je als agent vanaf getrokken, zo'n ding wordt omgegooid, je hebt geen overzicht. Totaal nutteloos.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:45

Als er een oplossing voor zou zijn om net zulke effectieve middelen als paarden in te kunnen zetten zou dat inderdaad mooi zijn. Helaas is er (nog) niets uitgevonden wat net zo effectief is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:48

Abeltje77 schreef:
Er is al een hoger, stabieler iets uitgevonden en ook al aangehaald in dit topic: de quad.

Daar wordt je als agent vanaf getrokken, zo'n ding wordt omgegooid, je hebt geen overzicht. Totaal nutteloos.

Of zo'n monstertruck achtig ding maar dan met minder power zodat het letsel niet ernstig is en met luchtkussens ofzo.. Ik weet het ook niet want het moet nog uitgevonden worden haha maar paarden vind ik gewoon niet kunnen en ook vind ik dat politiehonden niet zouden mogen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:50

Abeltje77 schreef:

En van een paard kunnen ze niet afgetrokken worden? :+
Om een goeie zware quad om te gooien moet je van goeie huize komen, die dingen zjin gemiddeld even zwaar als het gemiddelde paard dus als ze de quad om krijgen, krijgen ze het paard ook relatief eenvoudig om. ;) Als je met genoeg man bent heb je een paard zo tegen de grond gewerkt.

Zoveel meer schade doet een goed gecontrolleert motorvoertuig niet dan een paard. ;)

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:51

Op een quad vind ik toch dat je lang niet zo hoog zit als op een paard... is zelfde hoogte als een auto denk. En mensen gaan denk ik minder snel voor een quad aan de kant dan voor een paard. Plus dat een paard veel wendbaarder is.

mwahaha ja ik zie de politie al gaan met die monster trucks hehe, denk dat ze dan de binnen stad niet eens inkomen ;) maar snap wel wat je bedoeld hoor... ben het er alleen niet mee eens.
Maar goed dit dreigt weer beetje off-topic te gaan.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:52

@ ayasha: auto's en busjes krijgen ze ook om, dus een quad zal ook geen probleem zijn.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:53

Ayasha schreef:
[Om een goeie zware quad om te gooien moet je van goeie huize komen, die dingen zjin gemiddeld even zwaar als het gemiddelde paard dus als ze de quad om krijgen, krijgen ze het paard ook relatief eenvoudig om. ;) Als je met genoeg man bent heb je een paard zo tegen de grond gewerkt.

Alleen is het verschil dat de meeste mensen niet zomaar bij een paard in de buurt durven te komen en bij een quad dus wel. En ik denk dat dat ook een reden is waarom ze de paarden gebruiken.