'Vuile spelletjes' rond Belgische Peter Spahn en Anders 451

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 12:18

_San87_ schreef:
Frieschen?

Er zijn in dit hele topic misschien twee of drie mensen die vinden dat Friezen niet geschikt zijn voor de dressuur. De rest die het gooit op discriminatie, zijn toch echt de friezen fans die niet zien dat de keuze gebaseerd is op prestatie :)

Dat is niet helemaal waar.. Want, ik ben wel van mening dat het op prestatie is gebaseerd en niet op het ras.
Ik vind ook dat het wel erg makkelijk gezegd is dat het aan het ras ligt, en toch.. ik rijd friezen 8-)

Boelles

Bomba schreef:
Nou, laten we eerlijk zijn, Friezen zijn toch ook niet als dressuurpaarden gefokt? Ze zijn van oudsher werkpaarden. Het is de modernisering die het mogelijk maakt dat ze ook in de dressuursport mee kunnen komen, maar de bouw en de bewegingen maken het niet mogelijk om hetzelfde niveau neer te kunnen zetten als bijvoorbeeld KWPN-ers, die er wel de bouw en bewegingen voor hebben. Dat heeft helemaal niks met discriminatie te maken.

Vertel mij maar eens waarvoor de KWPN'ers dan vroeger gefokt werden.. Echt niet dressuur hoor..

berdien85

Bomba schreef:
Nou, laten we eerlijk zijn, Friezen zijn toch ook niet als dressuurpaarden gefokt? Ze zijn van oudsher werkpaarden. Het is de modernisering die het mogelijk maakt dat ze ook in de dressuursport mee kunnen komen, maar de bouw en de bewegingen maken het niet mogelijk om hetzelfde niveau neer te kunnen zetten als bijvoorbeeld KWPN-ers, die er wel de bouw en bewegingen voor hebben. Dat heeft helemaal niks met discriminatie te maken.

Hoe ze gefokt worden maakt toch geen drol uit? Het gaat om de geleverde prestaties!
Als die goed zijn, oke! Als die niet goed zijn, jammer..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 12:20

Bomba schreef:

Het zijn van oudsher luxe koets- en rijpaarden. Dat is wat anders dan werkpaarden, waar ze ook een tijdje voor gebruikt zijn :)

Maar ik ben het met je eens dat de huidige friezen nog niet kunnen tippen aan de top van het KWPN.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 12:22

FunkyMistiC schreef:
Bomba schreef:

Vertel mij maar eens waarvoor de KWPN'ers dan vroeger gefokt werden.. Echt niet dressuur hoor..

KWPN'ers bestonden vroeger niet :P Het KWPN-type is altijd een rijpaard geweest.

De voorvaders van ons huidige KWPN paard, waren wel degelijk rijpaarden, maar ook koetspaarden en werkpaarden. Ook toen zat er al een splitsing in.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 12:23

Friezen zijn nooit gefokt als rijpaarden. Het ouderwetse type Fries is dan ook heel wat zwaarder.

Berdien85: De prestaties zijn er juist niet.. Daar gaat het hele verhaal nou om.

vanRijnwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 12:25

Ja, Ayasha als je alles zo weerlegt kom je daar wel op uit ja.

_san87_
Nee maar top Friezen wel degelijk tov andere gesloten stamboeken! Je moet niet vergeten dat KWPN mix van alles is en beste van alle soorten bloedvoeringen samengebracht kan worden.
Genetisch gezien staat dit garant voor een snellere en betere genenpoel en vooruitgang. Ook meer kans op een echte goeie/verankering van goeie eigenschappen.
Dus dat er nog niet getipt kan worden aan de top van het KWPN is niet zo gek. Sterker nog, dat zal wellicht ook nooit gebeuren.

Bomba: incorrect.
De Friezen zijn van oudsher hele luxe, moderne paarden. Ze werden gebruikt voor krijgstochten (Rome), hogeschool en voor de rijtuigen.
Pas toen ze het werk op het land niet aan konden, en ze te duur waren als luxe-paard, zijn ze meer zwaar en massaal gefokt.
Laatst bijgewerkt door vanRijnwoude op 19-09-10 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 12:27

Bomba schreef:
Friezen zijn nooit gefokt als rijpaarden. Het ouderwetse type Fries is dan ook heel wat zwaarder.

Berdien85: De prestaties zijn er juist niet.. Daar gaat het hele verhaal nou om.

Ik denk dat je je beter eerst kan verdiepen in het ras Fries, voor je zulke ongefundeerde uitspraken doet :) Zie de historie van het Friese ras op KFPS.nl.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 12:28

vanRijnwoude schreef:

Is er een andere manier om het te weerleggen? Hij beschuldigt mensen van resultaten achterhouden (vervalsen). Hoe kan je dat in hemelsnaam goed gaan praten?

vanRijnwoude

Re: 'Vuile spelletjes' rond Belgische Peter Spahn en Anders 451

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 12:29

Dat zeg ik niet, ik geef toe dat als je het zo weerlegt je daar op uit komt ja: duidelijker kan ik niet zijn.
Goedpraten is er dan ook helemaal niet bij.

cayenne123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 12:30

Als je zo iets doet ben je wrl een beetje gek! Als iemand goed heeft gereden dan mag je toch gewoon meedoen?!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 12:31

vanRijnwoude schreef:

_san87_
Nee maar top Friezen wel degelijk tov andere gesloten stamboeken! Je moet niet vergeten dat KWPN mix van alles is en beste van alle soorten bloedvoeringen samengebracht kan worden.
Genetisch gezien staat dit garant voor een snellere en betere genenpoel en vooruitgang. Ook meer kans op een echte goeie/verankering van goeie eigenschappen.
Dus dat er nog niet getipt kan worden aan de top van het KWPN is niet zo gek. Sterker nog, dat zal wellicht ook nooit gebeuren.

Ik weet hoe het KWPN tot stand is gebracht :) Dat het Friese stamboek geen nieuw bloed wil toevoegen en daarmee het risico van inteelt in de kaart wil spelen, moeten ze zelf weten natuurlijk. Er zijn stamboeken die ook erg goede paarden geven, o.a Lippizaners en de PRE (Waarvan de laatste regelmatig op de WEG en andere grote wedstrijden te zien is/was).

Bomba

Ik ken de geschiedenis van het Friese paard. Pas de laatste tijd is de Fries gemoderniseerd. Het zijn koetspaarden, geen rijpaarden.

Maar daar gaat hier helemaal niet om. Ze zijn niet gefokt als dressuurpaarden. Echter heeft de modernisering wel mogelijk gemaakt dat ze nu ingezet kunnen worden voor de dressuur. Ze zullen echter niet het niveau van de rijpaarden voorbij kunnen streven.

Ayasha
Blogger

vanRijnwoude: Dan had ik je verkeerd begrepen! Mijn excuses dus!! :o
Ik geloof dat ik een humeur krijg van wat hier verkondigt wordt dus hoogtijd om weer naar het echte leven terug te gaan. :') Ik ga lekker mijn bruintje rijden. :j Voor ik zelf complot theorieën ga bedenken :')

vanRijnwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 12:33

Zeker waar! Er zijn ook hele goeie lippizaners en PRE's!
Verschil is alleen wel dat die stamboeken nooit met 'uitsterven' bedreigt zijn geweest natuurlijk, ook die hebben een bredere genenpoel.

Bomba: denk toch dat je niet de volledige geschiedenis van de Fries kent ;)
Laatst bijgewerkt door vanRijnwoude op 19-09-10 12:34, in het totaal 2 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 12:34

Bomba schreef:
Ik ken de geschiedenis van het Friese paard. Pas de laatste tijd is de Fries gemoderniseerd. Het zijn koetspaarden, geen rijpaarden.

Maar daar gaat hier helemaal niet om. Ze zijn niet gefokt als dressuurpaarden. Echter heeft de modernisering wel mogelijk gemaakt dat ze nu ingezet kunnen worden voor de dressuur. Ze zullen echter niet het niveau van de rijpaarden voorbij kunnen streven.

Dat laatste, heb je gelijk in :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 12:35

vanRijnwoude schreef:
Verschil is alleen wel dat die stamboeken nooit met 'uitsterven' bedreigt zijn geweest natuurlijk, ook die hebben een bredere genenpoel.

Bomba: denk toch dat je je nog even opnieuw moet inlezen in de geschiedenis van het Friese paard :wink:

Ik snap niet helemaal wat je nu wilt zeggen met dat 'uitsterven'... Maakt dat de huidige Fries beter dan een ander ras? Imo maakt dat de huidige Fries alleen maar zwakker en inteelt gevoelig. :).

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 12:38

Bomba schreef:

Op Gran Prix niveau is het misschien nog moeilijk, maar die tijd komt er wel.
De Friezen worden contstant beter, mooier, en fijner!

In de klassen B t/m Prix st. Georges ken ik heel wat Friezen die de KWPNers er regelmatig uitrijden.
Friezen worden nu eenmaal steeds beter..

En dat ze niet gefokt zijn voor de dressuur, ehh, 200 jaar geleden misschien niet, maar nu voornamelijk wel. Veel mensen reageren hier nogal zwart/wit. ïk vindt niet dat de Fries en dressuurpaard is, en is het dus ook niet."

Onzin natuurlijk, als je je gaat verdiepen in de Friezen Sportpaarden zul je nog wel eens versteld kunnen komen te staan!

vanRijnwoude

Re: 'Vuile spelletjes' rond Belgische Peter Spahn en Anders 451

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 12:39

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 12:40

Ik ga in de hele discussie mee met Ayasha.

Ik heb ook niet altijd een even goede relatie met de federatie, maar ik vind het wel zonde dat er een dergelijk artikel wordt gepubliceerd zonder te luisteren naar de andere partij.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 12:41

Chaos schreef:
Bomba schreef:

Op Gran Prix niveau is het misschien nog moeilijk, maar die tijd komt er wel.
De Friezen worden contstant beter, mooier, en fijner!

In de klassen B t/m Prix st. Georges ken ik heel wat Friezen die de KWPNers er regelmatig uitrijden.
Friezen worden nu eenmaal steeds beter..

Ik ken ook heel wat KWPN'ers die de Friezen meer dan regelmatig het nakijken geven. Dus dat is niet helemaal een fair argument :)

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 12:44

als je bijv. kijkt naar de uitslag van de hippiade dit jaar zie je dat in het Z1 er dit jaar een fries reservekampioen geworden is.. ik denk dat de friezen de laatste jaren qua niveau steeds beter mee kunnen doen in de sport, maar dat ze het niveau van een Goede kwpner niet kunnen overtreffen. Ik denk alleen dat de manier waarop het nu gelopen is niet eerlijk is..

vanRijnwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 12:49

_San87_ schreef:
vanRijnwoude schreef:

Bomba: denk toch dat je je nog even opnieuw moet inlezen in de geschiedenis van het Friese paard :wink:

Ik snap niet helemaal wat je nu wilt zeggen met dat 'uitsterven'... Maakt dat de huidige Fries beter dan een ander ras? Imo maakt dat de huidige Fries alleen maar zwakker en inteelt gevoelig. :).

Nee, heb het puur over de vorming en grootte van de populatie.
Er zijn relatief gezien gewoon minder Friezen. Als je er dan van uit gaat dat bv 0,5% de top is, dan is de ratio KWPN:Fries wellicht niet veel kleiner dan 100:1... ik heb geen getallen van de populatie kwpn/fries, maar mss is het nu wat duidelijker?

Conclusie: het is niet gek dat er meer goede wpners (of wat voor ras ook met een grotere populatie) rondlopen.
Voorbijstreven is ook geen doel van FPS op zich, maar meedraaien in de (sub)top moet zeker kunnen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 12:51

vanRijnwoude schreef:
_San87_ schreef:

Nee, heb het puur over de vorming en grootte van de populatie.
Er zijn relatief gezien gewoon minder Friezen. Als je er dan van uit gaat dat bv 0,5% de top is, dan is de ratio KWPN:Fries wellicht niet veel kleiner dan 100:1... ik heb geen getallen van de populatie kwpn/fries, maar mss is het nu wat duidelijker?

Aha, nu snap ik wat je bedoelt. Sja, daarvoor heb je inderdaad cijfers nodig, die heb ik ook niet.

mister_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 12:53

FriesWytske schreef:
Dat zie ik anders niet aan de uitslagen. Want Peter staat hoger in de FEI ranking dan Claudia.

graag had ik hier nog eens op ingepikt

de FEI ranking wortdt opgemaakt over een lopend jaar dus 12 maanden. Per wedstrijd krijgt een ruiter een aantal punten per percentage dus hoe meer wedstrijden hoe meer punten. logisch
Peter rijd ongeveer een kleine 12 maanden dit niveau internationaal(zie wedstrijduitslagen hier ergens eerder)
Claudia heeft begin april de overstap naar de GP gamaakt met Donnerfee en eind april starte zij de eerste internationale wedstrijd dus dit zijn ongeveer een 6 tal maanden

wanneer men de actuele FEI ranking bekijkt (die voor iedereen toegangkelijk is) staat Peter op 105 met 1211 punten en Claudia op 154 met 1032 punten

wetende dat een proef rond de 65% ongeveer een kleine 200 punten opleverd.

Dan staat Claudia er niet slecht voor na 6 maanden volgens mij.

Ik wil ook eens inpikken over het verzwijgen van internationale scores. In de overkoepelende bond zouden er punten zijn toegekomen zijn en na ongeveer 24h dat deze topic online is zijn alle internationale percentages van beide ruiter hier te bekijken??????????

Dat men eens stop met dit gezever. OK we weten dat België niet meedoet voor de medailles. We hopen Jeroen of Stefan een mooie score (naar Belgische normen) rijd op het WEG.
Enkele jaren geleden hadden we met moeite één ruiter die mocht gaan. Nu hebben vier ruiters de normen behaalden (jammergenoeg is er ééntje van in revalidatie). Er is een talentvolle jonge garde in opmars (Kijk maar naar Julie in Aken).

Dus laat ons nu samen supporteren en genieten van het WEG.