'Paardenslagers zijn soms net begrafenisondernemers'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jolanda10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 07:04

Dit bericht, en al jullie reacties, zet je weer even aan het denken over wat er zou moeten gebeuren als je paard komt te overlijden, of als je zelf die beslissing zou moeten nemen.
Ik geloof ook niet dat een paard een 'doodsstrijd' levert als hij een spuitje krijgt. Paarden worden wel vaker verdoofd en dan zie ik die strijd ook niet (?)

Een situatie brengt dat je op dat moment een beslissing moet nemen, het is wel goed om er over na te denken wat je in deze zou gaan doen, maar of je zelf echt kunt beslissen hoe je je paard zijn leven wil beeindigen hangt af van de omstandigheden. Een paard met koliek die naar de kliniek vervoerd wordt en tijdens de operatie sterft heb je niets over te zeggen hoe dit gebeurd. Dat dit paard ook verdoofd wordt is dus het zelfde als dat beruchte spuitje (waar ze tegen kunnen vechten??).

Jaren geleden is mijn pony doodgereden na een uitbraak (lees; een jaloers kind had het hek van de wei opengezet :( ), de pony was volgens zeggen op slag dood, maar ik weet dit natuurlijk niet zeker.
Wat mij nog als de dag van gisteren voorstaat, en het is al 30 jaar geleden, was het bezoek aan de noodslachter die mijn pony van de snelweg opgehaald had. Mijn vader had gebeld of ik de haren van de staart mocht komen ophalen.
Wij zijn naar de slachter gereden, ik ben niet uit de auto geweest, wilde het allemaal niet zien, tenslotte lag mijn pony daar nog in 1 van die schuren. Mijn vader kwam naar buiten met een plastic zak, daar zat de staart in.
Toen we thuis kwamen en de zak openmaakte, dat beeld staat nog helder op mijn netvlies|( , zat daar de complete staart in incl staartwortel die was zo van de ruggegraat afgesneden!
Ik heb staan kotsen en staan janken als een gek.
Wat een lompe boer om aan een meisje van 17 jaar een complete staart mee te geven van de pony die die avond daarvoor dood gereden was op de snelweg.....

Er zal in die jaren echt wel wat veranderd zijn in die branche, zo realistisch ben ik ook wel, maar mijn paard naar de slager brengen met deze gedachte is voor mij niet uit te bannen.
Een paard is een edel dier, als het zo ver komt dan hoop ik dat ik zelf mag beslissen wat er gebeurd en hoe !!

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 07:11

jolanda10 schreef:
Wat mij nog als de dag van gisteren voorstaat, en het is al 30 jaar geleden, was het bezoek aan de noodslachter die mijn pony van de snelweg opgehaald had. Mijn vader had gebeld of ik de haren van de staart mocht komen ophalen.
Wij zijn naar de slachter gereden, ik ben niet uit de auto geweest, wilde het allemaal niet zien, tenslotte lag mijn pony daar nog in 1 van die schuren. Mijn vader kwam naar buiten met een plastic zak, daar zat de staart in.
Toen we thuis kwamen en de zak openmaakte, dat beeld staat nog helder op mijn netvlies|( , zat daar de complete staart in incl staartwortel die was zo van de ruggegraat afgesneden!Ik heb staan kotsen en staan janken als een gek.
Wat een lompe boer om aan een meisje van 17 jaar een complete staart mee te geven van de pony die die avond daarvoor dood gereden was op de snelweg.....

Wat verschrikkelijk !!!
Een lompe boer is nog vriendelijk uitgedrukt!

Die is duidelijk iemand die érg in zijn werk opgaat, en vergeet dat er ook nog mensen zijn die emoties hebben bij de (dode) dieren die hij voor zijn werk in zijn handen krijgt!!

Wat een hufter zeg,.... (ik neem aan dat je vader ook niet gezien had, dat hij de gehele staart afgesneden had?)

mirjamvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 07:12

lifaya schreef:
Mocht ik ooit een paard hebben die helaas moet komen te overleiden zou ik er graag bij willen zijn als het geslacht word. Niet omdat ik het zo leuk vind, maar omdat ik er dan toch voor haar/hem wil zijn en ook dat ik zeker weet dat ze niet weer de handel ofzo in zou gaan...

Ik ben er zelf ook bij geweest, ben er zelf heen gereden, wel samen met mijn vader
het het "moment supréme" niet gezien om dat ik toen de laadklep van de trailer dichtdeed, zo ongelooflijk snel gaat het
Zag haar nog wel met de oortjes naar voren naar binnen wandelen zonder enige stress
Heb haar dus ook wel dood zien liggen maar daardoor kon ik het voor mijzelf afsluiten

Amaryllis

Re: 'Paardenslagers zijn soms net begrafenisondernemers'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 07:16

Wanneer je om de staart vraagt bij een slachter krijg je vaak de staartwortel er ook bij. Daar is niks lomps aan hoor. Ik heb staarten gebruikt voor extensions bij een paard van een kennis en daar kreeg je ook een staart in zn geheel.
Dus om nu gelijk zulke dingen te roepen is wel een beetje naief vind ik. Vraag eerst eens hoe anderen dat mee gemaakt hebben ofzo..

jolanda10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 07:17

Valina schreef:
jolanda10 schreef:
Toen we thuis kwamen en de zak openmaakte, dat beeld staat nog helder op mijn netvlies|( , zat daar de complete staart in incl staartwortel die was zo van de ruggegraat afgesneden!Ik heb staan kotsen en staan janken als een gek.

Wat verschrikkelijk !!!
Een lompe boer is nog vriendelijk uitgedrukt!

Die is duidelijk iemand die érg in zijn werk opgaat, en vergeet dat er ook nog mensen zijn die emoties hebben bij de (dode) dieren die hij voor zijn werk in zijn handen krijgt!!

Wat een hufter zeg,.... (ik neem aan dat je vader ook niet gezien had, dat hij de gehele staart afgesneden had?)

Nee, mijn vader was een stoere zeeman, maar ook hij had emoties bij deze plek, en wilde ook zo snel mogelijk weer weg,
Het was een zwarte vuilniszak, niets van te zien aan de buitenkant, totdat de knoop eraf ging...

jolanda10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 07:22

Petulan schreef:
Wanneer je om de staart vraagt bij een slachter krijg je vaak de staartwortel er ook bij. Daar is niks lomps aan hoor. Ik heb staarten gebruikt voor extensions bij een paard van een kennis en daar kreeg je ook een staart in zn geheel.
Dus om nu gelijk zulke dingen te roepen is wel een beetje naief vind ik. Vraag eerst eens hoe anderen dat mee gemaakt hebben ofzo..

Als net 17 jarige mag je naief zijn! Dat mijn vader hierin ook niet beter wist kwam dus ook omdat hij uitdrukkelijk om ALLEEN de haren van de staart had gevraagd.
Een paardenstaart bij een slager ophalen om daar extensions van te maken en dan de gehele staart incl staartwortel krijgen is denk ik heel iets anders dan je eigen pony de avond ervoor nog een nachtzoen gegeven te hebben (ook dat doen 17 jarige!!) en 's morgens te horen krijgen dat hij dood gereden is op de snelweg en je dan realiseert dat je helemaal niets meer van hem hebt. Die paardenstaart ligt hier voor me, netjes gewassen in een mooie vlecht met een strik boven en beneden erin, ook al 30 jaar!!

Wat een vergelijking met een anoniem paard en een eigen pony die de avond daarvoor het leven heeft gelaten bij een ernstig ongeluk.
Wie is hier nu naief???

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 07:27

Dus ik ben naief? Ik vat het niet zo emotioneel op, dat is het verschil denk ik.
Snap best dat het een rotmoment in je leven is geweest, maar die staartwortel erbij dat gebeurd nu eenmaal vaak. Dat is wat ik er mee wilde zeggen, voordat mensen die ook een staart willen hebben ook die schok krijgen. Slagers blijven vaak mannen he :+

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 08:09

Ik krijg zo de indruk dat de "paardenvleessector" een pr campagne aan het voeren is en misbruik maakt van de economische crisis om mensen hun geweten te sussen.
Ik zal geen last hebben van mijn geweten want bij mij gaat nooit of te nimmer een paard naar de slager. Alle paarden die hier zijn ingeslapen hebben het niet eens geweten. Vorige week nog hebben we onze oude hond laten inslapen en dat is precies op dezelfde manier gegaan als de drie paarden die we lieten euthanaseren...
Misschien ligt het aan mij maar het moeten opladen van je paard om naar de slager te rijden bvb. is voor mij een echt gruwelbeeld dat ik kost wat kost wil vermijden. Bij mij worden ze thuis met alle respect ingeslapen en kan ik op een waardige manier afscheid nemen. Sorry hoor maar een knal op het voorhoofd en het slagersmes dat er nadien ingaat; dat is voor mij de invulling van het woord "respect".
Paardenslagers die beweren dat euthanaseren dieronvriendelijk is zijn schijnheilig; liegen of onwetend maar vooral hèèèl erg oportunistisch. Ik verdoordeel niemand die zijn paard naar de slager doet maar ik heb ervaring met inslapen van paarden en het is echt van de pot gerukt om te moeten lezen dat die dieren afzien. Mijn ervaringen zijn heel erg goed en er komt nooit een paard van mij bij de slager, nooit !

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 09:23

Jolanda: wat vervelend voor je. Daar zou ik ook niet zomaar over heen komen...

Petulan: begrijp ik het goed? maak jij extensions hiervan?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 10:07

Om logische redenen wordt dit een emotioneel topic.
Enerzijds de voorstanders van slacht, die praten over de doodstrijd bij een spuitje
Anderzijds de voorstanders van een spuitje, die gruwelen van slachttaferelen

Misschien is het zinvol om het nuchter te bekijken
Het is altijd kl** als je paard aan het eind van zijn leven komt en ieder kiest de methode waarbij hij of zij zich goed voelt.
Zowel spuitje als slacht (in een goed gecontroleerd slachthuis of thuis) is humaan.

Ik heb hierover behoorlijk wat rapporten gelezen (zweedstalig) om mijn eigen keuze te maken, waar ik helaas een paar keer voor heb gestaan.
IN mijn leven heb ik inmiddels al met alle situaties te maken gehad.

Spuitje is in de regel pijnloos. Paard (of ander dier) krijgt een overdosis narcosemiddel en daarna de spuit die het leven moet beeindigen.
In de regel gebeurt dat gewoon rustig. Paard of ander dier gaat slapen en wordt niet meer wakker.
Maar we moeten reeel zijn.
Het gaat niet altijd zo, al willen we dat liever niet weten.
Zo nu en dan komt het voor dat het narcose middel niet exact in de ader terecht komt of een lichaam anders reageert dan verwacht.
Dan zie je dat zo'n dier lange tijd ligt te trillen en beven en de tijd tot hij zijn laatste adem uitstoot kan eindeloos lijken als je ernaast staat.
Ik heb in het verleden een aantal keer meegemaakt dat een dier een spuitje kreeg. Twee keer heb ik meegemaakt dat een dergelijk dier dus begint te beven en te schudden e.d. nadat het narcosemiddel is gegeven. Een keer was het een hond, inmiddels alweer vijfendertig jaar geleden. Een keer was het een pony, juni dit jaar.
Hoewel ik weet dat dit slechts bij uitzondering gebeurd, was het voor mij zo traumatisch dat ik zelf nooit meer voor deze methode zal kiezen.
Aan de andere kant... ik heb er op dat moment voor gekozen omdat ik er tot die tijd, op die ene hond na, goede ervaringen mee had.

Kortom... een spuitje is humaan en zorgt normaal gesproken voor rustig inslapen, maar sporadisch komt het voor dat het niet loopt zoals gewenst en dan krijg je te maken met een vervelende situatie.

Wat de slacht betreft...
ook dat heb ik meegemaakt.
In mijn situatie bracht ik zelf het paard weg, nadat ze een toegestaan kalmerend middel had gekregen.
Het paard werd afgeladen en meteen met bultpistoon afgemaakt. Paard heeft er niets van meegekregen. Het kwam uit de wagen, liep een stal binnen, kreeg een wortel en het was gebeurd.
Minder prettig voor de gevoelige mensen.... het bultpistool is officieel een verdoving. Het is het onmiddellijk doorsnijden van de halsslagader die een stille dood garandeert.
Maar net als met alles kan het ook hier misgaan. Het kan zeer zeker gebeuren dat de slager het pistool niet honderd procent goed neerzet en het paard slechts een hele harde klap krijgt en idd opstaat, zoals eerder ergens in dit topic werd genoemd.
Het hoeft weinig betoog dat dit noch voor de eigenaar, noch voor de slager een prettige situatie is. Want een paard wat daarna gestressd is, kan niet eenvoudig weer stil worden gezet voor een nieuwe poging.
Overigens is juist dit goed plaatsen van het pistool de reden waarom slagers er zeer groot belang bij hebben dat het paard rustig en ontspannen is op het moment van de slacht. Iig een goede slager (heb het ff niet over ellendige toestanden elders)
Gaat het niet goed... dan verspreid het slechte nieuws zich overigens als een lopend vuurtje over de forums en zit slager snel zonder werk.
Hij heeft er dus economisch belang bij om het goed en humaan te doen.
En ja... het kan dus mis gaan. Ook hier is geen garantie te geven.

Beiden methoden zijn toegestaan in onze ontwikkelde landen omdat ze humaan zijn. Voor beiden methoden is wat te zeggen en ik denk dat het aan de eigenaar is wat hij of zij wil doen en daarvoor gerespekteerd dient te worden.

Maar het is zinvol om niet de minder goede ervaringen van een ander als indianenverhalen af te doen, want ook deze laatste fase in het samenzijn met een paard gaat niet altijd volgens het boekje, ondanks goede wil van eigenaar en dierenarts/slager

Ik denk ook dat het kortzichtig is om te stellen dat daar waar het mis gaat, de da onkundig is.
Ook bij mensen kan het mis gaan.
Er zijn situaties bekend waarbij de narcose bij mensen niet werkte en betreffende mensen de operatie volledig meemaakte.
Niet leuk om te weten. Maar zo is het nu eenmaal.

Hoe het ook zij....
Voor beiden methode valt wat te zeggen, beiden methoden zijn humaan en bij beiden methoden kan het mis lopen.
Dat is de realiteit.

Waar ik mij persoonlijk drukker over maak is de realiteit dat hier in zweden jaarlijks 5000 paarden spoorloos verdwijnen.
Illegaal gesmokkeld naar de slachterijen in italie en hongarijen onder erbarmelijke omstandigheden

Wat ik erg vind, is het opkopen van paarden met mankementjes/op leeftijd door malafide handelaars met prachtige verhalen over het goede tehuis wat ze paardlief zullen bieden en die het paard vervolgens op een ellendig dagenlang transport plaatsen omdat het geld opbrengt.
(het dubbele van de slacht hier)

Wat ik erg vind, zijn mensen die hun paarden bewust verkopen voor dat doel, omdat het meer geld oplevert.

En over gezond paardenvlees.... die 5000 die spoorloos verdwijnen zijn veelal paarden die niet geslacht mochten worden omdat ze medicatie hebben gehad die schadelijk is voor de gezondheid van mensen
(nog zin in een stukje italiaanse salami?)

Dat zijn de dingen waar ik mij druk over maakt.

Niet over de keuze humaan spuitje/humaan slacht. Zelfs niet al het altijd fout kan gaan. Omdat garanties in het leven niet bestaan.

Ussiethree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 10:11

helemaal mee eens!

Anneke1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 10:32

Ik ben het eens met Vala,ik heb zelf mijn pony in moeten laten slapen in 2003 en die was ook direkt weg na de spuit.Die slager zegt dat slachten misschien wel humaner is,maar dat vind ik niet,je paard ruikt (de dood)in het slachthuis en niets is erger of stressvoller dan dat,is dat dan wat je wilt voor je dier?ik niet.Nee hoor mooi thuis in zijn/haar vertrouwde omgeving in laten slapen als het zo ver is.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 10:36

liljebo schreef:
Niet over de keuze humaan spuitje/humaan slacht. Zelfs niet al het altijd fout kan gaan. Omdat garanties in het leven niet bestaan.

Superreactie. Zo is het maar net!!

Anneke1970 schreef:
Ik ben het eens met Vala,ik heb zelf mijn pony in moeten laten slapen in 2003 en die was ook direkt weg na de spuit.Die slager zegt dat slachten misschien wel humaner is,maar dat vind ik niet,je paard ruikt (de dood)in het slachthuis en niets is erger of stressvoller dan dat,is dat dan wat je wilt voor je dier?ik niet.Nee hoor mooi thuis in zijn/haar vertrouwde omgeving in laten slapen als het zo ver is.

:Z :Z :Z

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 10:38

Ben het helemaal met liljebo eens. Denk dat voor de dieren de "weg" naar de slacht de ergste is. En dat allemaal vanwege een paar rotcenten........

Elisa1967

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 10:43

Ik moet er niet aan denken om mijn paard naar de slachter toe te brengen. Net zoals iedereen dat denk ik heeft, heb ik een enorme band met mijn paard, en vind ik hem dan ook bij voorkeur een keer in de wei of stal. Als dat niet kan, en de mogelijkheid bestaat nog, dan laat ik hem inslapen, in zijn eigen omgeving met mij erbij, door een hele goede dierenarts.

Ik zie niet eens in dat naar de slachter humaan zou zijn, sterker nog ik krijg er al kippenvel van wanneer ik er alleen al aan denk.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 10:49

Petulan schreef:
Anneke1970 schreef:

:Z :Z :Z

Dat is nou een fijne respectvolle reactie NOT.
Laat mensen in hun waarde met hun keuze over de meest moeilijke keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 11:33

Paarden ruiken dood niet. Niemand ruikt dood, dood is namelijk geen geur. Wat paarden (en andere dieren en mensen)wel kunnen ruiken is ontbindende lichamen (en bloed maar iirc word dit weggespoeld). Ooit een rotte ei geroken? Of een eekhoorn die is aangereden en in de volle zon in de berm lag? De bacteriën die bezig zijn het lichaam te ontbinden scheiden die stinkende geur af, niet 'dood'. In een slachthuis vind je geen ontbindende lichamen. Alles word geslacht, gekoeld bewaard, en daarna afgevoerd.

mirjamvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 11:45

Een paard ruikt de dood echt niet

Mijn paard was een echte stresskip maar heb haar afgelopen vrijdag naar van Veen weggebracht en was gewoon heel rustig.
ook toen ze de "schietruimte" inliep was ze gewoon rustig met de oortjes erop
Er stonden zelf buiten nog 4 paarden in stands te wachten, naast de ruimte waar er inmiddels al 4 waren geslacht en zelfs die waren gewoon rustig...

Verder ben ik het helemaal eens met liljebo
Iedere paardeneigenaar maakt de beslissing die voor zijn paard het beste is, dat je afscheid moet nemen is al erg genoeg maar de manier waarop bepaal je zelf
En het heeft allebei voor's en na's, maar ik denk dat dat soms meer met het gevoel van de eigenaar te maken heeft dan met het paard zelf

Kimmie1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 12:13

Ik ga ook mee met Liljebo; het is echt van het paard zelf afhankelijk wat de beste keuze is. Mijn eerste paardje was een stresskipje die niet graag van huis weg wilde, hij is vredig ingeslapen op zijn weitje, dat was voor hem de beste manier en het was heel snel gebeurd.
Maar mijn huidige oude ruin is panisch voor naalden en dokters, dus ik kan er vrijwel zeker van zijn dat hij zoveel adrenaline aan zal maken dat inslapen mbv spuit een langdurig drama zal zijn, want in tegenstelling tot de dood ruikt een paard wel de ontsmettingslucht die om een DA en zijn spullen hangt!
Dus mocht ik voor de keus komen te staan zal ik hem naar een nette slager brengen en tot de laatste snik naast hem staan.
En dat doe ik dan echt voor hem, niet omdat ik me daar het prettigst bij voel en inslapen op een weitje een stuk prettiger overkomt. Want of het nou inslapen of slager is, de keuze te moeten maken is voor beiden even moeilijk.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 12:20

Bij mijn oude ruin werd er in Bodegraven na de 1e verdoving een soort kathetertje vastgehecht in zijn halsader zodat er geen risico was op misprikken. Ik las nl dat dat bij iemand het geval was.
Mijn ruin kreeg eerst een verdoving, toen een nog zwaardere verdoving via de katheter, daarna narcose zodat hij viel en de 4e spuit was de fatale maar toen was hij eigenlijk al dood.

Ik ben er ook van overtuigd dat het per paard, en ook baasje, verschillend is wat je kiest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 12:34

De dierenarts die mijn paard heeft in laten slapen, had hem vaker verdoofd en wist dus heel precies hoe hij reageerde op welke dosis. Bij het inslapen kreeg hij gewoon meer en hij reageerde daar precies zo op als verwacht. Bij de overdosis narcosemiddel gaan ze al hersendood en dan valt er voor het paard weinig meer te vechten tegen de dood.

Net als Just2See denk ik dat de paardenvleessector weer wat meer voet aan de grond wil krijgen bij de consument. Het is waar dat paardenvlees schoner is en dat zou de gemiddelde vleesvreter toch aan moeten spreken.

Watdannog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 12:36

@liljebo, ik sluit me aan bij jou woorden.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 12:54

uiltje001 schreef:
Ik breng haar zelf niet, simpel omdat ik daar niet sterk genoeg voor ben. Ze staat nu nog met haar veulen, en word daarom donderdagavond laat opgehaald. Vrijdagmorgen is ze als eerste aan de beurt. Zo afgesproken zodat ze zo kort mogelijk stress hiervan heeft. Merrie is voor kreupel, achter stram en door een infectie van een ander paard zijn haar lympheklieren zo beschadigd dat ze bij inspanning benauwd word. Vrijdagmorgen is er iemand aanwezig, wanneer ze gaat. Ik heb voor slachten gekozen, omdat deze merrie een vechter is. Inslapen zie ik daarom niet zitten.

ik blijf vrijdag ochtend bij de merrie tot ze er niet meer is...
dit puur gevoelsmatig merrie heeft altijd alles voor ons gegeven dus ik heb er voor gekozen om er bij te zijn tot het eind...in voor en tegenspoed zeg maar.dit is iets wat ik moet doen voor mezelf.denk niet dat het paard er veel van mee krijgt dat ik er ben...ze is nogal een eigenwijs zuurtje :Y)
marijke no worrys...i will be there..love you!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 20:43

Anneke1970 schreef:

Dit is NIET waar, 3 paarden van mij zijn geslacht waarvan er 1 zelfs kopschuw en bang voor mannen was en ook nog eens erg duidelijk was in wat ze wel/niet wil, en alle 3 de paarden wilden met buitenrit nooit langs de bakken bij de boerderijen waar dode dieren onder liggen (ook al er niets onder lag) omdat dat idd naar dode dieren ruikt, maar bij het (schone!!) slachthuis was er niets aan de hand, dat ruikt steriel en beslist niet naar de dood.
En nr 1 en 2 gingen dezelfde ochtend, na de 1e werd alles schoongemaakt en ontsmet en toen ging nr 2 die ook níets heeft geroken!!

Ton Beerens uit Best heeft alle 3 de paarden geslacht, 2 bij hem in Best en 1 in een slachthuis in het plaatsje Zeeland en ik geloof absoluut dat ze niet hebben geweten wat er ging gebeuren!

Thuis in laten slapen klnkt heel mooi, maar ik moet mijn dieren aan de kant van de weg aanbieden aan de rendac, hoe ga je je overleden vriendje daar krijgen? 'knoop hem achter de auto' of 'leen ff de tractor van de buren en schep hem daarmee op' nou dacht het niet! Vind het al afschuwelijk om te zien hoe ze een net overleden varken of koe daarmee verplaatsen...

Er zal nog 1 van mijn paarden over niet al te lange tijd moeten gaan, ook zij zal naar Beerens gaan... al hoor ik over Nijkerk ook alleen maar goede dingen maar dat is verder weg voor mij(en Nijkerk geeft maar de helft van wat Beerens er voor geeft voor de geïnteresseerden...)

Dus nee, ik was vroeger 100% anti slacht en helemaal voor inslapen, in de praktijk bleek het toch allemaal niet zo rooskleurig te zijn als ik dacht en nu ben ik een voorstander van slachten, al zou ik nu toch onderhand graag een gezond paard tot zn 30e hier in de wei willen zien lopen ipv de slager te sponsoren...

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 20:48

ThreeFingers schreef:
Ben het helemaal met liljebo eens. Denk dat voor de dieren de "weg" naar de slacht de ergste is. En dat allemaal vanwege een paar rotcenten........

Onzin!

Zelf gebracht, eigen trailer dus heel vertrouwd en de centjes naar Brooke hospital...

Pas geleden mn andere paard, die is door mn liefste vriendinnetje&haar vriend weggebracht dat geld heb ik gebruikt voor training & DA kosten van mn andere 2 paarden...maar al kreeg ik er niets voor dan nog zou ik voor slachten kiezen ipv inslapen!
Dat inslapen geld kost en slacht geld oplevert heeft bij mij totaal níet meegespeeld in het maken van deze loodzware beslissing!!