Ik geloof ook niet dat een paard een 'doodsstrijd' levert als hij een spuitje krijgt. Paarden worden wel vaker verdoofd en dan zie ik die strijd ook niet (?)
Een situatie brengt dat je op dat moment een beslissing moet nemen, het is wel goed om er over na te denken wat je in deze zou gaan doen, maar of je zelf echt kunt beslissen hoe je je paard zijn leven wil beeindigen hangt af van de omstandigheden. Een paard met koliek die naar de kliniek vervoerd wordt en tijdens de operatie sterft heb je niets over te zeggen hoe dit gebeurd. Dat dit paard ook verdoofd wordt is dus het zelfde als dat beruchte spuitje (waar ze tegen kunnen vechten??).
Jaren geleden is mijn pony doodgereden na een uitbraak (lees; een jaloers kind had het hek van de wei opengezet
), de pony was volgens zeggen op slag dood, maar ik weet dit natuurlijk niet zeker. Wat mij nog als de dag van gisteren voorstaat, en het is al 30 jaar geleden, was het bezoek aan de noodslachter die mijn pony van de snelweg opgehaald had. Mijn vader had gebeld of ik de haren van de staart mocht komen ophalen.
Wij zijn naar de slachter gereden, ik ben niet uit de auto geweest, wilde het allemaal niet zien, tenslotte lag mijn pony daar nog in 1 van die schuren. Mijn vader kwam naar buiten met een plastic zak, daar zat de staart in.
Toen we thuis kwamen en de zak openmaakte, dat beeld staat nog helder op mijn netvlies|( , zat daar de complete staart in incl staartwortel die was zo van de ruggegraat afgesneden!
Ik heb staan kotsen en staan janken als een gek.
Wat een lompe boer om aan een meisje van 17 jaar een complete staart mee te geven van de pony die die avond daarvoor dood gereden was op de snelweg.....
Er zal in die jaren echt wel wat veranderd zijn in die branche, zo realistisch ben ik ook wel, maar mijn paard naar de slager brengen met deze gedachte is voor mij niet uit te bannen.
Een paard is een edel dier, als het zo ver komt dan hoop ik dat ik zelf mag beslissen wat er gebeurd en hoe !!