Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Asyaa schreef:@TheHorseInn
Paarden die ingeslapen worden, worden naar rendac gebracht. Daar op 60 graden tot stukjes van 60 mm gemalen, en via een heel proces omgezet in vloeistoffen voor bijvoorbeeld lijm of drop.
Eet smakelijk.
Rendac schreef:Rendac vernietigt dierlijk restmateriaal en kadavers
Voor de duidelijkheid: Rendac verwerkt uitsluitend categorie 1- en 2-materiaal tot veilige en bruikbare brandstoffen. De melen en vetten, die overblijven na verwerking, hebben als eindbestemming: vernietiging door middel van verbranding.
Rendac schreef:Categorie 1-materiaal
Gespecificeerd risicomateriaal (niet zijnde afkeur);
Kadavers van runderen, kalveren, schapen en geiten;
Bloed van runderen zonder negatieve BSE-test;
Kadavers van gezelschapsdieren;
Residuen uit afvalwater van bedrijven waar categorie 1-materiaal vrijkomt;
Mengsels van categorie-1 materiaal met categorie 2- of categorie 3-materiaal.
Categorie 2-materiaal
Vrije mest;
Varkensdarmen, indien niet ontdaan van ongeboren mest;
Afgekeurde en bedorven delen van geslachte dieren, niet zijnde categorie 1-materiaal;
Kadavers, niet zijnde categorie 1-kadavers;
Bloed van runderen na negatieve TSE test;
Bloed van kalveren;
Bloed van schapen en geiten;
Residuen uit afvalwater van bedrijven waar geen categorie 1-materiaal vrijkomt;
Mengsels van categorie-2 materiaal met categorie 3-materiaal.
Categorie 3-materiaal
LRM-materiaal is door de nieuwe wetgeving aangemerkt als categorie 3-materiaal:
Delen van ante en post mortem goedgekeurde dieren;
Huiden, hoeven, horens, en varkenshaar van ante mortem goedgekeurde dieren;
Bloed van ante mortem goedgekeurde varkens, konijnen en pluimvee;
Varkensdarmen van ante en post mortem goedgekeurde dieren die vrij zijn van ongeboren mest.
Lusitana schreef:Nou, ik kan me voorstellen dat als je op een pony gerekend hebt qua stalling en voeding en ruimte en tuig en hij wordt plots 1.70m dat je dan best een probleem hebt, helemaal als je bv bang bent voor grote paarden.
lovebinache schreef:(ps, dat je geen paardenvlees eet, vind ik echt oké, als het je tegenstaat moet je het niet eten, net als mensen die geen kip eten of vis, etc. personen die zeggen dat het dom is om het niet te eten, vind ik dan ook weer een beetje hypocriet. Laat toch even aan iedereen de eigen keuze wat ie op z'n bord wil.)
Fivaldi schreef:Zieke mensen, ik kan hier zo boos om worden he, ik zou me niet kunnen voortellen om zo;n mooi dier als een paard op te eten, ik ben ook vegatarisch, Paarden blijven voor mij gewoon mijn passie, en mijn passie valt niet te doden en op te eten.
Straks worden paarden zeker als varken gezien, het is een edel dier! we eten toch ook geen honden en katten in NL? dus waarom een paard als vleesproduct zien, echt belachelijk
Varkens en koeien zijn natuurlijk ook dieren, net zo goed als een paard, maar ik zou echt nooit, maar dan ook nooit een paard kunnen eten![]()
KimENlinda schreef:Ik eet zelf ook geen paardenvlees. Dit omdat ik wel vind dat het een edel dier is. Varkens zijn verder nergens goed voor, net als koeien buiten de melk om. Paarden kun je op rijden, gebruiken voor het land enz. Dit wil ik dus niet eten.
KimENlinda schreef:Ik bedoel niet dat varkens waardeloos zijn. Maar je kunt er niet op rijden of er een ploeg achter hangen.
Janine1990 schreef:KimENlinda schreef:Ik bedoel niet dat varkens waardeloos zijn. Maar je kunt er niet op rijden of er een ploeg achter hangen.
Nee, maar het zijn dieren die volgens jou alleen goed zijn voor het vlees...
Kom op zeg, lage reactie hoor!
Misschien even lezen wat San1978 vertelt over varkens!
En even op internet zoeken, varkens worden voor veel meer dingen gebruikt...
beantsje schreef:Mistral_Bink schreef:Nou ook ik weet wel beter hoor! maar dat is je eerste gedachte gang als je hierover na gaat denken, ik ben gewoon van mening dat zo,n geweldig dier die jaren voor iemand heeft gewerkt niet zomaar bij de slacht hoort te eindigen natuurlijk!
Ik ben van mening dat zo'n geweldig dier dat jaren voor iemand heeft gewerkt, niet verdient om jaren op een weitje weg te kwijnen met veel pijn/ongemak.
Inslapen is dan de enige optie. En inslapen kan heel snel en pijnloos met een schietmasker, of met een injectie, maar dat gaat niet altijd vlekkeloos. Vandaar mijn keuze voor schietmasker. Voor de bezitter een rotgezicht maar voor het paard een totale verrassing.