"Paardenvlees is het schoonste vlees dat er bestaat"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 21:32

Nou, ik kan me voorstellen dat als je op een pony gerekend hebt qua stalling en voeding en ruimte en tuig en hij wordt plots 1.70m dat je dan best een probleem hebt, helemaal als je bv bang bent voor grote paarden.

Okee, dus er zijn mensen die bang zijn voor eventueel achtergebleven sporen van medicijnen in paarden, maar die maken zich niet druk om het feit dat koeien, varkens en kippen vetgemest worden met louche middeltjes en anti biotica van geboorte af aan krijgen. Dat zit er veel dieper in dan een medicijn dat een paard wellicht tegen de pijn heeft gehad.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 22:01

Asyaa schreef:
@TheHorseInn
Paarden die ingeslapen worden, worden naar rendac gebracht. Daar op 60 graden tot stukjes van 60 mm gemalen, en via een heel proces omgezet in vloeistoffen voor bijvoorbeeld lijm of drop.
Eet smakelijk.

Hier wil ik toch even op ingaan.
Materiaal van paarden dat als dierlijk bijproduct verwerkt gaat worden (Zoals kadavers van dieren die ingeslapen worden), komt niet in de consumptie-industrie meer terecht.
Er is europees vastgelegd in welke categorie welk dierlijk materiaal valt.
En eenmaal afgewaardeerd van menselijke consumptie naar dierlijk bijproduct, komt een product niet meer in de consumptie-industrie.

Het klopt wel dat gelatine gemaakt wordt van botten en huiden van dieren, maar dan wel van gezonde dieren die geslacht zijn voor menselijke consumptie.

Kadavers van bijv. paarden die je hebt laten inslapen, of die een natuurlijke dood gestorven zijn. en door de rendac worden opgehaald, vallen onder de dierlijke bijproducten categorie 2. En die worden volgens Rendac verwerkt tot brandstof, níet tot gelatine.

Rendac schreef:
Rendac vernietigt dierlijk restmateriaal en kadavers
Voor de duidelijkheid: Rendac verwerkt uitsluitend categorie 1- en 2-materiaal tot veilige en bruikbare brandstoffen. De melen en vetten, die overblijven na verwerking, hebben als eindbestemming: vernietiging door middel van verbranding.

En dat paarden kadavers onder categorie 2 vallen, staat er ook:
Rendac schreef:
Categorie 1-materiaal
Gespecificeerd risicomateriaal (niet zijnde afkeur);
Kadavers van runderen, kalveren, schapen en geiten;
Bloed van runderen zonder negatieve BSE-test;
Kadavers van gezelschapsdieren;
Residuen uit afvalwater van bedrijven waar categorie 1-materiaal vrijkomt;
Mengsels van categorie-1 materiaal met categorie 2- of categorie 3-materiaal.
Categorie 2-materiaal
Vrije mest;
Varkensdarmen, indien niet ontdaan van ongeboren mest;
Afgekeurde en bedorven delen van geslachte dieren, niet zijnde categorie 1-materiaal;
Kadavers, niet zijnde categorie 1-kadavers;
Bloed van runderen na negatieve TSE test;
Bloed van kalveren;
Bloed van schapen en geiten;
Residuen uit afvalwater van bedrijven waar geen categorie 1-materiaal vrijkomt;
Mengsels van categorie-2 materiaal met categorie 3-materiaal.
Categorie 3-materiaal
LRM-materiaal is door de nieuwe wetgeving aangemerkt als categorie 3-materiaal:
Delen van ante en post mortem goedgekeurde dieren;
Huiden, hoeven, horens, en varkenshaar van ante mortem goedgekeurde dieren;
Bloed van ante mortem goedgekeurde varkens, konijnen en pluimvee;
Varkensdarmen van ante en post mortem goedgekeurde dieren die vrij zijn van ongeboren mest.

Bron: http://www.rendac.com/nl/welkom.html

Overigens neemt het niet weg, dat gelatine wel degelijk gemaakt is van dode dieren, maar dan dus niet van dieren die je thuis hebt laten inslapen. Dat wilde ik graag even rechtzetten.

J_Sluiskil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 22:16

Ik eet iig niet wat mijn lief is!

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 22:24

Lusitana schreef:
Nou, ik kan me voorstellen dat als je op een pony gerekend hebt qua stalling en voeding en ruimte en tuig en hij wordt plots 1.70m dat je dan best een probleem hebt, helemaal als je bv bang bent voor grote paarden.

Als je denkt dat je een pony koopt, en hij wordt plots 1.70, moet je misschien ietsje langer in de paarden zitten voordat je er eentje koopt :D

Verder ben ik (als vegetariër zijnde) absoluut niet tegen slachten, wel tegen dierenleed.

lovebinache

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 22:45

Slachten heeft altijd meteen een negatieve bijklank. Wat eigenlijk helemaal niet nodig is.
Veel mensen staan er niet bij stil hoe dat stuk op hun bord is beland, welk leven het heeft gehad.
Voor mensen die van paarden houden is het denk ik, net dat ietsje moeilijker. (niet voor iedereen natuurlijk)
Maar dat geldt evengoed voor iedereen die van koeien of varkens houdt.
Nja, ik vind echt niet dat je het moet zien als een wandaad en het pijnlijk vermoorden van dieren.
Want dat gebeurd niet.
En iedereen die over het slachten van paarden zaagt, mag maar eens even nadenken over hoe het zou zijn als er veel te veel paarden waren die niet naar de slacht mochten.
Zit je lekker in dezelfde situatie als Amerika.

Is het dan niet 'beter' dat een paard een leuk leven leidt en zo aan z'n eind komt, dan uit te hongeren?

(ps, dat je geen paardenvlees eet, vind ik echt oké, als het je tegenstaat moet je het niet eten, net als mensen die geen kip eten of vis, etc. personen die zeggen dat het dom is om het niet te eten, vind ik dan ook weer een beetje hypocriet. Laat toch even aan iedereen de eigen keuze wat ie op z'n bord wil.)

mistral69

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 22:49

als er eentje van mijn paarden kreupel of zo iets worden heeft pijn gaat hij echt niet naar de slacht
nee sorry zou dat echt niet kunnen!

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 01:03

Cayenne schreef:
In Frankrijk ligt het paardenvlees gewoon in de supermarkt.

ik werk in een supermarkt, en wij verkopen gewoon paarden vlees, zowel biefstuk als worst,,

alleen willen maar weinig mensen het hebben (ik ook niet :+ )

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 01:13

Ik ben vegetarisch, maar ik zie mijn ouders liever een lapje paard eten dan een 6 weken oude kip die al de grootte van een volwassene heeft.
Ik heb niks tegen paardenvlees, het is heel gezond.
En de meeste paarden hebben ook gewoon een goed (maar kort) leven gehad. :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 09:32

lovebinache schreef:
(ps, dat je geen paardenvlees eet, vind ik echt oké, als het je tegenstaat moet je het niet eten, net als mensen die geen kip eten of vis, etc. personen die zeggen dat het dom is om het niet te eten, vind ik dan ook weer een beetje hypocriet. Laat toch even aan iedereen de eigen keuze wat ie op z'n bord wil.)

Even een reactie op je ps... ;)

Als mensen zeggen dat ze geen paardenvlees eten omdat ze dierenliefhebbers zijn, is het hypocriet om wél ander vlees te eten. Volgens mij ontgaat jou de essentie van het woord hypocriet...
Want wat is er hypocriet aan aan zeggen dat het dom is?? Dat zou pas hypocriet zijn als degene die zegt dat het dom is, het zelf ook doet...

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 09:41

Het eten van paardenvlees is minder zielig dan varkens, koeien, kippen.

Keesface

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 10:13

Ik dacht dat bokt een forum is voor paardenLIEFHEBBERS?! >;)

Ik kan dit onderwerp niet rationeel bekijken, mijn passie voor paarden overschaduwd elke rationaliteit wat betreft dit onderwerp.

Iedereen moet zelf weten wat ze hiervan vinden, om mensen dan ziek te noemen gaat misschien wat ver.
Rondom vlees eten bestaat naar mijn mening een grote hypocrisie. Bij paarden is het vreselijk (vind ik absoluut) maar koeien en varkens zijn toch ook geweldige dieren? Vind ook niet dat zij het leven krijgen dat ze verdienen.

Hoe gaan de vegetariërs hier dan ook eigenlijk om met lederen tuig voor je paard? Ik vind als je A zegt, je ook B moet zeggen...

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 10:22

Fivaldi schreef:
Zieke mensen, ik kan hier zo boos om worden he, ik zou me niet kunnen voortellen om zo;n mooi dier als een paard op te eten, ik ben ook vegatarisch, Paarden blijven voor mij gewoon mijn passie, en mijn passie valt niet te doden en op te eten.

Straks worden paarden zeker als varken gezien, het is een edel dier! we eten toch ook geen honden en katten in NL? dus waarom een paard als vleesproduct zien, echt belachelijk

Varkens en koeien zijn natuurlijk ook dieren, net zo goed als een paard, maar ik zou echt nooit, maar dan ook nooit een paard kunnen eten :( :(

Wist jij dat een varkentje vele malen intelligenter is dan een paard en het gevoelsleven heeft van een kindje van 4? Met dat in je achterhoofd zou jij je uitspraken misschien iets kunnen nuanceren. En je BENT niet vegetarisch je EET vegetarisch. Een paard wordt niet gebruikt voor de bio-industrie (nog niet), als mensen dan al vlees willen eten laten ze dan alsjeblieft een stukje paardenvlees eten want dat scheelt zo ontzettend veel dierenleed.

En nu nog even een inkoppertje: hoeveel vegetariers lopen hier met leren rijlaarzen?

Calimero_

Re: "Paardenvlees is het schoonste vlees dat er bestaat"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 10:29

Ik eet zelf ook geen paardenvlees. Dit omdat ik wel vind dat het een edel dier is. Varkens zijn verder nergens goed voor, net als koeien buiten de melk om. Paarden kun je op rijden, gebruiken voor het land enz. Dit wil ik dus niet eten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 10:30

KimENlinda schreef:
Ik eet zelf ook geen paardenvlees. Dit omdat ik wel vind dat het een edel dier is. Varkens zijn verder nergens goed voor, net als koeien buiten de melk om. Paarden kun je op rijden, gebruiken voor het land enz. Dit wil ik dus niet eten.

Zooo he, jij durft!
Varkens zijn nergens goed voor... :n

Wat een waardeloze reactie zeg!

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 10:37

Ik bedoel niet dat varkens waardeloos zijn. Maar je kunt er niet op rijden of er een ploeg achter hangen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 10:38

KimENlinda schreef:
Ik bedoel niet dat varkens waardeloos zijn. Maar je kunt er niet op rijden of er een ploeg achter hangen.

Nee, maar het zijn dieren die volgens jou alleen goed zijn voor het vlees...
Kom op zeg, lage reactie hoor!

Misschien even lezen wat San1978 vertelt over varkens!
En even op internet zoeken, varkens worden voor veel meer dingen gebruikt...

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 10:53

Janine1990 schreef:
KimENlinda schreef:

Nee, maar het zijn dieren die volgens jou alleen goed zijn voor het vlees...
Kom op zeg, lage reactie hoor!

Misschien even lezen wat San1978 vertelt over varkens!
En even op internet zoeken, varkens worden voor veel meer dingen gebruikt...

@KimENlinda OMG! wat een reactie. Is hetzelfde als ik zeg als je een zadel op een varken legt kan je een kind ook laten rijden :+

Nu serieus:
In Amerika zetten mensen de paarden gewoon op straat. Daar nemen ze geen moeite om ze weg te brengen. Daar is de crisis nog veel harder. die berichten hebben we zelf maanden geleden gelezen op bokt.

Daarnaast is het erger dat een paard geslacht wordt? Los van het eten, wat niemand verplicht is. Als er een overschot is aan reacreatie pony's en paarden omdat ze bijv. kreupel zijn of afgekeurd zijn voor de sport. Moeten je ze dan weggeven? Via marktplaats aan een goed adres? Dan beland die pony toch wel bij een oplichter die hem wel duur probeert te verkopen. Aan de buitenkant zie je het niet altijd dat een paard eigenlijk erg ziek is. Dus dan vind ik de slacht toch echt beter.

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 11:03

beantsje schreef:
Mistral_Bink schreef:
Nou ook ik weet wel beter hoor! maar dat is je eerste gedachte gang als je hierover na gaat denken, ik ben gewoon van mening dat zo,n geweldig dier die jaren voor iemand heeft gewerkt niet zomaar bij de slacht hoort te eindigen natuurlijk!

Ik ben van mening dat zo'n geweldig dier dat jaren voor iemand heeft gewerkt, niet verdient om jaren op een weitje weg te kwijnen met veel pijn/ongemak.
Inslapen is dan de enige optie. En inslapen kan heel snel en pijnloos met een schietmasker, of met een injectie, maar dat gaat niet altijd vlekkeloos. Vandaar mijn keuze voor schietmasker. Voor de bezitter een rotgezicht maar voor het paard een totale verrassing.

Ja ALS een paard pijn heeft krijgt iedereen die dan met goed gevoel voor het paard het paard laat inslapen oid van mij een dikke pluim er zijn veel te veel mensen die hun ongezonde paard laten lijden! maaar een gezond oud paard die hard gewerkt heeft voor zijn baas, verdient die dat dan ook. ik heb het nooit gehad over een ziek paard maar over de gezonde paarden die naar de slacht worden gebracht dat staat mij tegen een ziek paard, of een paard met pijn daar sta ik juist helemaal achter om er een voor het paard goed einde aan te maken!

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 11:12

ik ben heel nuchter, maar op het moment dat het paard dood is, en het word geslacht is het vlees. Dat wij mensen het normaal vinden om elkaar te begraven, cremeren prima.. maar ik vind dat bij paarden niet nodig. Ik vind het mooi dat een dier een goed leven heeft gehad, en dan ook nog gebruikt kan worden als mooi stuk, eerlijk vlees. Het is dat we het niet gewend zijn, maar anders hadden honden-katten van mij ook wel geslacht kunnen worden. Een dier is een dier toch?? Met het 1 heb je alleen meer dan met het ander. En tsja, dood is dood. Daarnaast vind ik een kogel door de kop ook veel diervriendelijker dan een spuitje, mja das miss weer een andere discussie.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 11:28

Ik denk dat we even heel helder moeten nadenken.
Het paard wordt GEDOOD. Of dat nu met een spuitje is of met een pin door het hoofd (veel sneller trouwens).

De slacht, waar de mensen dan zo van gruwelen, gebeurt erna.

En maakt het je nou echt uit of een paard weer gebruikt wordt of verbrand?

En is het beter om zieke en kreupel paarden dan maar in leven te houden en te laten kreperen?

Ik heb diverse paarden naar de slager moeten brengen en ik vond dat ze enorm lief voor ze waren.
Ik heb ook een paard laten euthaniseren en dat ging nou niet echt snel en zonder schrik en ontzettening (van het paard). Dat wil ik nooit meer meemaken. Nee dan maar een knal en het paard is meteen weg.
(Uiteraard was het een uitzondering, maar het zal je paard maar overkomen)
Ik zou willen weten of die zo tegen slachten zijn het weleens gezien hebben?

En ik kan me best voorstellen dat er mensen zijn die hun eigen paard niet op willen eten, maar moet dan maar het heel paard wegegooid?

Is het uiteindelijk niet oneerbiedwaardiger als paarden worden verbrand terwijl ze nog nuttig kunnen zijn om bv meer koeien en varkens te redden? Immers hoe meer paard we eten, hoe minder andere dieren in kleine hokken vetgemest hoeven te worden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 11:33

Lusitana: Dat zal zeker niet het enige paard zijn die een uitzondering vormt... Ik hoor veel vaker dergelijke verhalen bij grote dieren die met een spuitje worden afgemaakt.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 11:35

Pin in het hoofd is echt NIET dierONvriendelijk. Ze lijden er niks mee en voelen er niks van, ze zijn meteen weg. Ik heb mijn vorige paard ook naar de slacht gebracht. Ben het dan ook eens met Pinuts.

[edit] Tekst iets aangepast.
Laatst bijgewerkt door Rinske op 06-09-10 11:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 11:35

Nee moet niet worden weg gegooid zeker niet! ik laat mijn pony cremeren. heb haar al zo lang en ze verdient het (VIND IK). En heb inderdaad de slacht een keer meegemaakt en vind het niet prettig, maar wel misschien voor het paard de snelste prettigste manier, alleen is het zo dat mensen voor hun gevoel zo anders afscheid kunnen nemen van hun paard als hij in hun armen kan sterven aan een spuitje ik heb er ook 2 meegemaakt die gingen zonder enig probleem de eeuwige groene weides op, waren dan wel echt oude paarden en dan geeft het net als bij hele oude mensen een ander gevoel. bij een paard die pijn heeft vind ik het niet meer dan terecht als hij niet meer geholpen kan worden om hem uit zijn lijden te verlossen en niet om hem maar te houden omdat het zo moeilijk is!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 11:53

Je bent vegetarier en je eet vegetarisch
Sorry hoor, moest er even uit.. Vind het nog altijd dom als ik het hoor of lees en ik hoor het vaak want ik ben vegetarier en mij wordt vaak gevraagd of ik vegetarisch ben. Ja hoor, ik besta voornamelijk uit plantaardige cellen :+ zucht..

Ik hoorde het ook al, dat er een overschot aan paarden is in Nederland. De goedkopere klasse paarden zijn bijna niets meer waard, wat voor mensen met een minder budget het mogelijk maakt ook een paard aan te schaffen.. er zitten voor en nadelen aan.
Ik zal nooit mijn paard opeten, dat moge duidelijk zijn. Wel ben ik bang dat er straks teveel paarden zijn en er net als bij de koeien, varkens, geiten en kippen; epidemien ontstaan en dan zijn we met z'n allen verder van huis!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 12:15

Sommige of misschien wel vele paarden in deze klasse zijn beter af netjes geslacht, dan een verwaarloosd leven.