Drukte in slachthuizen door grote crisis in paardenwereld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 18:40

Ja ik ben ook blij dat ze naar de slacht gaan ipv door te verkopen, dan weet je dat ze een nette einde hebben en tot het laatst het goed hebben bij je, en niet naar iemand de zoveelse eigenaar weer, maar het blijft verschrikkelijk, want je vriend/vriendin wordt gedood en in mootjes gehakt/gesneden, omdat er geen geld meer voor is om het te kunnen houden, dus om paarden die wel "gezond" zijn.

Marjo

Re: Drukte in slachthuizen door grote crisis in paardenwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 18:45

Eeuwig zonde dit toch? Al die lieve vrienden, die niet verkocht kunnen worden, die moeten de frikadellen in omdat wij ze niet kunnen betalen!

Ik hoop dat de economie snel weer op gang komt, en dat de crisis dan ook gauw voorbij is.

Lijkt me verschrikkelijk...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 18:52

Ik hoop dat paarden nu terecht komen bij mensen die ze kunnen onderhouden en de verantwoording voor ze nemen. Die weten dat als ze een paard kopen dat er medische kosten kunnen komen en daar op voorbereid zijn en ze niet ergens in een weitje gooien zonder beschutting en zonder maatje.
Want dat lot is erger dan de slager

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 18:53

Wij hadden ons paard ook al bijna een jaar te koop staan. Geen mens wilde hem hebben. Gelukkig is er nu een meisje uit de buurt die hem rijdt. Hij had een jaar stil gestaan en ze kon zo opstappen en wegrijden.
Ben blij dat hij zo braaf is en dat het meisje nog maar lang plezier met hem mag hebben. Wij hebben het geluk dat we de stallen aan huis hebben en niet elke maand een paar honderd euro op moeten hoesten om de paarden ergens te stallen.

Daarom moet je commercieel fokken als je gaat fokken. En niet zomaar een hengst op een merrie zetten voor een veulentje dat dan voor jezelf is. Je ziet nu maar weer dat je ze soms zomaar snel moet verkopen als het geld op is. Dan is een ondoordachte keus moeilijk kwijt te raken.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 18:53

Moeni11 schreef:
Suzanne F. schreef:

Doe nou niet zo zielig joh. Zoek je gewoon iets om mee te gooien? Kan je het niet hebben dat je niet zo'n KWPN merrie hebt om mee te fokken?
Zoek een leven.

Ik heb wel zo'n merrie maar ik fok niet :D

Maar jij lult jezelf tegen :+

Oeh, dit vind ik helemaal een kwalijke zaak! De grootste mond hebben over dekken en fokken en dan een shet laten dekken waar er 300 miljoen van zijn. Het brengt je toch in verleiding he? ;) En als we elkaar nu in de waarde laten en doen waar we zin en plezier in hebben dan zijn we er toch?
Zo zie je dat mensen die denken dat ze zelf heel goed bezig zijn ook wel eens een fout maken...
Maar wel hakketakken op een ander...
Je beroept je op het KWPN, is een shetlander dan minder waard?

Fok jij zelf met je paarden?

Doorzetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 18:54

Dan geef ik m'n paard nog liever weg

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 18:55

Ja echt jammer, alles maar dan ook alles en iedereen merkt wat van de crisis.

Maar ik moet heel eerlijk zeggen dat ik de prijzen voor paarden de laatste tijd belachelijk hoog vond.
7000 tot 10.000 euro is een normale vraagprijs tegenwoordig voor een l geklasseerd paard met middelmatig bloed....

Nog voor de euro kon je zo'n paard kopen voor 4000 gulden, en dat was al veel... dan praat je pas over 9 jaar geleden.

Alle veulens en jaarlingen zijn tegenwoordig "een belofte voor de toekomst" " of de nieuwe totilas" ...

Je wil ook niet dat de paarden te goedkoop zijn, maar dan heb je als koper nog de keus aan wie je het paard verkoopt. Huis is toch belangrijker als prijs?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:00

Vroeger wat het heel gebruikelijk dat een paard wat niet voldeed werd geslacht, daar wil je immers geen nakomelingen van en een paard in de wei als grasmaaier was economisch niet rendabel.
Juist door deze selectie is Nederland een goed paarden-fok-land geworden, Nederlandse paarden zijn wereldwijd gewild voor de sport. (Nu door economische tegenslag even wat minder maar de economie trekt wel weer een keer aan dus dat komt wel weer goed.)

Het is dus helemaal niet zo erg als paarden die niet voldoen naar de slager gaan.
Als iemand, uit economische nood, een goed gefokt paard te koop aanbiedt dan vindt zo'n dier zijn weg wel. Er zijn echt nog wel liefhebbers voor deze dieren. De mindere dieren zijn moeilijker aan de man te brengen, maar dat is foktechnisch gezien niet zo erg. Beter bij de slager dan in de malafide handel.

Ik fok ook met mijn Groninger merrie, een zeldzaam ras en niet fokken zou de doodsteek voor de Groninger betekenen.
Toch fok ik niet ieder jaar een veulen. Heb ik een veulen dan moet die eerst verkocht naar een liefhebber van het ras, voordat ik mijn merrie opnieuw laat dekken. Zo houd ik het voor mij betaalbaar, ik heb immers nooit meer dan 2 paarden (en de pony van mijn dochter), en hoef ik niet uit geldnood een paard te verkopen.
Zou het financieel eens wat minder gaan dan gaat eerder de auto de deur uit dan mijn merrie of de pony. Zo zijn er nog wel meer dingen waarop ik flink kan bezuinigen zonder dat mijn paarden of kinderen daarvan de dupe worden.

corbosman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:02

Ik probeer al een paar maanden een paard te kopen voor mezelf, maar of de prijs is absurd hoog, of men biedt dingen aan waar ik niet om vraag. (1.75+ betekent inderdaad dat 1.65 niet gaat werken). Ik merk nog niet zo veel van deze crisis, ik denk dat ie voor de wat grotere en leukere sportpaarden niet geldt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:04

corbosman schreef:
Ik probeer al een paar maanden een paard te kopen voor mezelf, maar of de prijs is absurd hoog, of men biedt dingen aan waar ik niet om vraag. (1.75+ betekent inderdaad dat 1.65 niet gaat werken). Ik merk nog niet zo veel van deze crisis, ik denk dat ie voor de wat grotere en leukere sportpaarden niet geldt.

Nee dat klopt en dat heb ik hierboven al uitgelegd. Overigens in het kopartikel staat dat Amerika weggevallen is als export land. Dat is niet helemaal waar er worden nog genoeg goede paarden naar Amerika verkocht, maar er zijn veel nieuwe afzet gebieden bijgekomen zoals het vroegere Oost blok, China diverse Aziatische landen, die komen allemaal hier kopen omdat het Nederlandse paard goed bekend staat.
Vandaar, goede paarden kunnen niet genoeg gefokt worden en belanden echt niet door de crisis bij de slager.
Laatst bijgewerkt door sarabande op 31-08-10 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:06

Nou, precies Corbosman. Ik had echt niet het minste geld te besteden maar er waren gewoon geen leuke paarden te koop voor normaal geld.
Ik hoefde echt geen spectaculaire beweger maar wel een functioneel bewegend paard.
En konden ze wel functioneel bewegen dan was er wel wat anders mis mee.
Laatst bijgewerkt door Fitzroy op 31-08-10 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:07

meredith schreef:
quote; net als bij de huizenmarkt je bent precies het schoolvoorbeeld waarom er geen handel is.
bij ons rijdt er ook iemand op een paard en die weet de prijs, ze zegt gewoon tegen ons het wordt vanzelf winter :( nou sorry , wij zeggen dan : ik vreet hem nog liever op :D

ik begrijp het wel maar toch...

Tsjah het is gewoon algemeen bekend dat paarden in de winter goedkoper zijn dan in het weideseizoen... Dat is bij heel veel zo... Schapen zijn vlak voor de ramadan ook veel duurder omdat er dan meer vraag is :7 Het is stom, maar waarom zou je er dan geen gebruik van maken. Kijk als ik nu iets tegenkomt wat mij zint dan laat ik het dier ook niet staan, maar ik kijk nu gewoon rustig rond ;)

En vwb het fokken. Ik fok zelf ook sportpony's :) Met een ster en keurmerrie. Dat je niet zou "mogen" fokken met vb merries vind ik onzin eigenlijk. Mijn merrie is pas ster geworden nadat ze zwaarder was geworden dankzij de dracht/veulen. Maar goed ik wist wel dat ik kwaliteit in huis had... Kritisch naar je eigen dier kunnen en blijven kijken is gewoon ontzettend belangrijk voor een hengstenkeuze. En vaak is het gewoon zo dat mensen denken een geweldig dier in huis te hebben en als ze op de keuring verschijnen worden ze hard met hun neus op de feiten gedrukt :(:)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:07

Marjoow schreef:
Eeuwig zonde dit toch? Al die lieve vrienden, die niet verkocht kunnen worden, die moeten de frikadellen in omdat wij ze niet kunnen betalen!

Ik hoop dat de economie snel weer op gang komt, en dat de crisis dan ook gauw voorbij is.

Lijkt me verschrikkelijk...

Frikadellen??? Nah, van paarden kan je ook veel lekkerdere soorten vlees maken dan frikadellen... Volgens mij is daar wel een afzetmarkt voor hoor.

Erger dat ze bij de verkeerde handelaren terechtkomen in mijn ogen...

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:10

Nou ik zou hem eerder weg geven (als het paard gezond is) dan naar de slacht hoor..

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:17

DeniseM schreef:
Nou ik zou hem eerder weg geven (als het paard gezond is) dan naar de slacht hoor..

Dat is je verantwoording afschuiven en het dier een ellendig bestaan via de handel geven, oftewel als je zo denkt moet je geen dieren nemen.

Boefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:21

sarabande schreef:
DeniseM schreef:

Dat is je verantwoording afschuiven en het dier een ellendig bestaan via de handel geven, oftewel als je zo denkt moet je geen dieren nemen.

Jemig wat is dat nou weer voor antwoord?
Ik denk dat ze bedoelt als iemand haar/zijn paard moet verkopen voor de crisis?Ik ben het er eigenlijk wel mee eens zou zelf mijn paard ook eerder weggeven,aan een bekende dan naar de slager brengen

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:24

Boefff schreef:
Ik denk dat ze bedoelt als iemand haar/zijn paard moet verkopen voor de crisis?Ik ben het er eigenlijk wel mee eens zou zelf mijn paard ook eerder weggeven,aan een bekende dan naar de slager brengen

Zit die bekende te wachten op dat paard, kan die dat onderhouden????

Regel is bij ALLE dieren NOOIT weggeven. Als mensen de aankoopsom al niet hebben hoe moeten ze dan instaan voor het welzijn van dat dier.

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:25

[quote]Mijn idee, dat omschreef ik hierboven ook al.

Je ziet zo verschrikkelijk veel normale ( lees slecht) beesten voor 6 a 7 duizend euro. Das niet normaal. En ik zocht gewoon een fijn recreatiepaard voor iemand die af en toe een wedstrijdje wil eten, een parcourtje wil springen en regelmatig het bos in wil. En hij mocht rustig 12 jaar oud zijn.

kijk hier begint het al'; je zoekt een recreatie paard die ........ en dan heb je een lijst met eisen.

zo,n paard is niet geschikt voor wedstrijden anders was het wel "" ik zoek een wedstrijdpaard waarmee ik ook buiten kan rijden en door de bossen kan lopen dus met uithoudings vermogen en gezond om dit alles aan te kunnen" prijs tot????
dan kom je in een prijsklasse rond de 4000 euro. nou op fokken kost al meer als dat, dus waarom zou je als fokker een gezond goed paard voor dit bedag wegdoen.

Boefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:27

sarabande schreef:
Boefff schreef:

Regel is bij ALLE dieren NOOIT weggeven. Als mensen de aankoopsom al niet hebben hoe moeten ze dan instaan voor het welzijn van dat dier.

O jij denkt dat iedereen last heeft van de crisis??
Nou sorry hoor volgens mij zijn er nog zat mensen die wel paarden kunnen onderhouden.
En er bestaat ook iets van een ziekte verzekering zeker nog nooit van gehoord?
Voor mensen die niet zo 1 2 3 een hoop geld op tafel kunnen leggen wnr het paard ziek is.
Als ik jou zo zie praten snap ik dat jij niemand hebt om het dier evt aan te kunnen geven en daarom snap ik ook nu jou reactie's

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:30

@ boefff: ja vond haar reactie ook nogal raar..
Maar zo bedoelde ik het zeker..
Want het is toch verschrikkelijk als je een gezond dier zo weg moet brengen?!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:32

Boefff schreef:
sarabande schreef:

O jij denkt dat iedereen last heeft van de crisis??
Nou sorry hoor volgens mij zijn er nog zat mensen die wel paarden kunnen onderhouden.
En er bestaat ook iets van een ziekte verzekering zeker nog nooit van gehoord?
Voor mensen die niet zo 1 2 3 een hoop geld op tafel kunnen leggen wnr het paard ziek is.
Als ik jou zo zie praten snap ik dat jij niemand hebt om het dier evt aan te kunnen geven en daarom snap ik ook nu jou reactie's

Ben het niet vaak eens met Sarabande, maar ze geeft hier wel iets weer waar men over na moet denken..
Weggeven klinkt zo makkelijk, maar het is geen pepermuntje in de kerk...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:33

Boefff schreef:

Leg uit???

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:36

Janine1990 schreef:
Weggeven klinkt zo makkelijk, maar het is geen pepermuntje in de kerk...

Ik heb in de kerk ook nog nooit een pepermuntje gehad :Y) Sorry ik ben te wakker...

Maar weggeven klinkt idd simpel, maar het is lastiger als dat je denkt...

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:37

Over het algemeen gesproken kun je als verkoper inderdaad beter hebben dat iemand flink dokt voor je paard dan dat je hem weggeeft, in het eerste geval weet je dat er goed voor hem gezorgd kan en zal worden, omdat er financiële waarde aan vastzit.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:43

Nou merk ik ook dat de levensstijl van veel mensen ook te wensen over laat!
Crisis of niet maar er zijn nog héél veel mensen die 2euro uitgeven terwijl ze misschien maar 50ct hebben!En zulke mensen houden vaak veel dieren,schaffen alles gewoon aan maar logisch nadenken ho maar!!!