Partij voor de Dieren stelt kamervragen over LDR methode

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:37

bijdehandje1 schreef:
Alleen wij maken niet uit wat het verschil is, dat heeft de FEI voor ons gedaan :D

En waarom vind JIJ zelf de Anky-van-Grunsven-methode zo goed?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:37

scoxxx schreef:
Ik ben inderdaad enorm geinteresseerd in de eerste rollkur-aanhanger die discusieert in de trent van: "zeer begrijpelijk dat zo'n opgekruld nekje er wellicht wat onconfortabel uitziet, maar ik ben van mening dat de rollkur een toegevoegde waarde heeft in de dressuurtraining omdat zus-en-zo".

Eigenlijk de basis van goed discussie voeren.
Vooralsnog stuit ik steeds tegen ietwat geirriteerde (?) LDR-ruiters... die de discussie -vind ik- niet zo goed voeren.

Is er overigens iemand hier die daadwerkelijk goed kan beargumenteren waarom rollkur een toegevoegde waarde kan hebben?

Waarom heeft het dan geen toegevoegde waarde? of zou het geen toegevoegde waarde hebben?

Waarom zou een dressuurruiter vna het nivo van Anky willens en wetens haar paarden stuk rijden?
Waarom menen zoveel mensen dat mensen van het nivo van Anky het waarschijnlijk niet doorhebben dat het slecht is?

Vaak hoor en zie ik dan het woord "geld" maar vergeten wordt dat het aankopen van een paard en het trainen van datzelfde paard, alsook het starten van dat paard gemoeid gaat met bakken geld, ala kosten plaatje...

Ik ben ervan overtuigd dat de ruiterij nog niet aan het einde is van het uitzoeken en toepassen van trainingsmethodes, en dat het steeds verder gaat... Zij die de klassieke rijkunsten nastreven staan stil... terwijl de fokkerij en de verfijning van de paarden qua fokkerij steeds verder gaat.

Ja er waren anderen die deze methode toegepast hebben maar zonder succes, vergeten wordt dan te vertellen dat het gaat om paarden van een andere bouw en type in een andere tijd... de kennis is verder gegaan en niet stil blijven staan.

Paarden onder een leek hebben meer te verduren dan paarden onder mensen met het nivo van Anky, die er bij gebaat is om het paard heel en gezond te houden.
Das pferd ist zum reiten geschaffen wenn wir richtig drauf sitzen, en daar schort het heel vaak aan....

en dan lees ik op bokt dat er vragen zijn waarom de KNHS een monopolie positie heeft, en hoor ik in mijn omgeving dezelfde vragen, met als argumenten dat ze niet kunnen winnen op wedstrijden en dat het aan de jury ligt en blijkbaar nooit aan de ruiter. En dat gevoel krijg ik ook met de vragen over de trainingsmethodes van mensen zoals Anky, die lijken onbereikbaar en als jij het nivo niet op kunt krikken zonder moeite naar dat nivo dan moeten die mensen zoals Anky maar naar beneden komen tot dat nivo....

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:38

Huertecilla schreef:
easygoing schreef:
Maar waarom rij jij dan eigenlijk nog paard? En dan ook nog met een zadel en een halsring.
Uit puur ethisch oogpunt is het nog steeds het vriendelijkst om paarden paarden te laten zijn en ze dus niet eens aan te raken. Ze gewoon hun gang te laten gaan.

Het berijden op zich is een ethisch compromis wat ik voor mezelf kan rechtvaardigen als zijnde werk voor de kost door een gedomesticeerd dier.
en waarom denk je dat het bij wedstrijd ruiters anders is?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:39

Gummie: Er is nog geen eenduidig antwoord of het al dan niet schadelijk is. Dat is het hele punt.
Er zijn wel enkele onderzoeken geweest, maar die gaven voor een heel aantal mensen geen bevredigend antwoord, als ik me niet vergis...

Verder vroeg iemand ergens naar het nut van LDR, ik zou zeggen: Google! Er staat ook ergens een clinic van Anky op internet waarin ze heel erg duidelijk is.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:41

scoxxx schreef:
bijdehandje1 schreef:
Alleen wij maken niet uit wat het verschil is, dat heeft de FEI voor ons gedaan :D

En waarom vind JIJ zelf de Anky-van-Grunsven-methode zo goed?

Daarvoor hoef je slechts de uitslagen bij te houden, verder gaat het niet alleen om Anky, maar ook Gal o.a.
Uit onderzoeken is nog nooit schade naar voren gekomen. Plus, dat deze paarden toch net wat te veel waard zijn, om ze ondeskundig stuk te rijden.
Op lager nivo worden veel meer paarden kapot gereden.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:42

Janine1990 schreef:
Gummie: Er is nog geen eenduidig antwoord of het al dan niet schadelijk is. Dat is het hele punt.
Er zijn wel enkele onderzoeken geweest, maar die gaven voor een heel aantal mensen geen bevredigend antwoord, als ik me niet vergis...

Verder vroeg iemand ergens naar het nut van LDR, ik zou zeggen: Google! Er staat ook ergens een clinic van Anky op internet waarin ze heel erg duidelijk is.

Dat bovenste is overigens precies waar het mij om ging... Dat is volgens mij het hele punt. En daarom begrijp ik niet waarom er zo heftig gereageerd word als ik ergens mijn vraagtekens bij heb zonder daar direct over te oordelen (al wordt dat kennelijk zo opgevat).

Nou, doeg :+

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:47

bijdehandje1 schreef:
scoxxx schreef:
Ik ben inderdaad enorm geinteresseerd in de eerste rollkur-aanhanger die discusieert in de trent van: "zeer begrijpelijk dat zo'n opgekruld nekje er wellicht wat onconfortabel uitziet, maar ik ben van mening dat de rollkur een toegevoegde waarde heeft in de dressuurtraining omdat zus-en-zo".

Eigenlijk de basis van goed discussie voeren.
Vooralsnog stuit ik steeds tegen ietwat geirriteerde (?) LDR-ruiters... die de discussie -vind ik- niet zo goed voeren.

Is er overigens iemand hier die daadwerkelijk goed kan beargumenteren waarom rollkur een toegevoegde waarde kan hebben?

Als je goed had gelezen, ben je geen rollkür aanhangers tegen gekomen in dit onderwerp. Dus die toegevoegde waarde moet je hier ook niet zoeken.
LDR is aan een ruiter die tot en met Z rijdt al helemaal niet besteed.

Welzijn en prestaties kun je niet van elkaar loskoppelen. Een toppaard wat niet in goede doen is, presteert niet.

hierin ga ik met je mee!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:50

bijdehandje1 schreef:

Ah, de onafhankelijke wetenschappelijke organisatie.

Een goed overleg vindt plaats met vertegenwoordigers van de verschíllende belangen.
Bij discusies die verband houden met paardwelzijn zit de FEI níet aan de kant van het paard aan de tafel :)*
Feitelijke informatie behoort door onafhankelijke wetenschappers aangeleverd te worden.
De overheid als voorzitter is al een lastig punt omdat deze een politíeke agenda heeft en de economische belangen zwaar wegen. Eigenlijk hoort daar dus een wetenschapper te zitten.

Maar goed, dat is allemaal erg ver naar de zijkant.

De crux is dat hoe je de methode ook wil noemen en wat de FEI nu wel/niet acceptabel vind, de hele verzameling van verwante manieren als dieronvriendelijk wordt beschouwd door niet-beoefenaars.
Dat de manieren van de bondscoach als intimidatie kunnen worden beschouwd.

De vraag is of dit NL vertegenwoordigd.
Daar zijn twee heldere antwoorden op:
´Ja en dus krijgt het NSF*NOC geld.´
´Nee en dus is de methode verboden en exit voor de coach.´

Er zal echter een politiek kool-en-geit polderantwoord uit komen waar iedereen alle kanten mee uitkan en defacto een ´ja´ onder een ´nee´ vlag inhoudt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:51

Alane schreef:
en waarom denk je dat het bij wedstrijd ruiters anders is?

Door de inhoud van de ARBO- :list: bij wedstrijdruiters.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:54

Er zijn allerhande onderzoeken geweest, deze zijn beoordeeld door de FEI en daar is een onafhankelijk standpunt van de FEI uitgekomen.
Wat is nu het probleem? Er zijn onderzoeken geweest, zelfs de paarden van Anky zijn op rontgenfoto's gezet, en uit alles blijkt dat LDR rijden niet schadelijk is en eerder nog voor minder stress zorgt bij de paarden.
Dat die discussie telkens opnieuw moet worden gevoerd is blijkbaar omdat er mensen zijn die er belang bij hebben dat LDR verboden wordt, en blijkbaar is dat belang niet het welzijn van het paard, want dan waren ze blij met de uitkomst van de onderzoeken, maar blijkbaar hebben zij een ander belang.

DDW1190

Re: Partij voor de Dieren stelt kamervragen over LDR methode

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:56

Horseyfries, als je dat artikel nou kan vinden, dan zijn we gelijk van dat geklets af :+

rocky21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:58

Ongelofelijk om te lezen dat ze in Den Haag niets beters te doen hebben! Laat ze zich daar eerst maar eens bezighouden met het samenstellen van een nieuwe regering!
Ik vind het trouwens wel schandalig dat Anky nu ineens een kort geding aanspant voor iets dat al zo lang geleden plaatsvond! Riekt in mijn ogen toch een beetje zo net voor Kentucky! Niet echt symphatiek naar haar collegaruiters om de boel zo op spanning te zetten. Maar ja daar hoor je niemand over.. en de KNHS tsja wat moet je daar nog over zeggen :z Daar leven ze denk ik echt in het jaar nul!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:58

horseyfries schreef:
Er zijn allerhande onderzoeken geweest, deze zijn beoordeeld door de FEI en daar is een onafhankelijk standpunt van de FEI uitgekomen.
Wat is nu het probleem? Er zijn onderzoeken geweest, zelfs de paarden van Anky zijn op rontgenfoto's gezet, en uit alles blijkt dat LDR rijden niet schadelijk is en eerder nog voor minder stress zorgt bij de paarden.
Dat die discussie telkens opnieuw moet worden gevoerd is blijkbaar omdat er mensen zijn die er belang bij hebben dat LDR verboden wordt, en blijkbaar is dat belang niet het welzijn van het paard, want dan waren ze blij met de uitkomst van de onderzoeken, maar blijkbaar hebben zij een ander belang.

Het is gewoon nooit goed, zo simpel is het...
Sommige mensen hebben nu eenmaal overal een mening over, die kan je nooit tevreden stellen.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:59

bijdehandje1 schreef:
Daarvoor hoef je slechts de uitslagen bij te houden, verder gaat het niet alleen om Anky, maar ook Gal o.a.
Uit onderzoeken is nog nooit schade naar voren gekomen. Plus, dat deze paarden toch net wat te veel waard zijn, om ze ondeskundig stuk te rijden.

Thanks.... ik denk het volgende over de Van-Grunsven-methode:
1.) "This technique (pulling in) goes against all classical riding. In classical dressage, the horse accepts the bit and the horse decides to come down with its head because it trusts the hands of the rider. In good companionship, it is possible to asks the horse to go a little deeper than the animal would do itself, but to obtain the extreme posture of rollkur does require physical coercion" (bron: wikipedia.org)
2.) self-learned helplessness "Learned helplessness, as a technical term in animal psychology and related human psychology, means a condition of a human being or an animal in which it has learned to behave helplessly, even when the opportunity is restored for it to help itself by avoiding an unpleasant or harmful circumstance to which it has been subjected" (bron = wikipedia.org)
3.) de paarden worden idd veel waard zodra ze gaan presteren op GrandPrix-niveau en klaarblijkelijk is de short-way to dit niveau volgens vele via de Van-Grunsven-methode
4.) hoe komt het dat in de subtop zoveel paarden kapot gereden worden? Zou dat een verkeerde training kunnen zijn, een training gelijkend op LSD/rollkur/van-grunsven-methode?
5.) ikzelf zie geen verschil in rollkur en LSD; de van-grunsven-methode is kortweg kin tegen de boeg om het dier te flexen en een kleine variatie is het neusje ietwat laten uitpiepen.

Ik ben er van overtuigd dat als het signaal gegeven wordt "van-grunsven-methode is schadelijk, pas het niet toe" , er heel wat minder paarden in de subtop kapot gereden worden.
De valse knikken in de top, wordt door menig fysiotherapeut weer rechtgebreidt opdat deze dieren weer terug de ring inkunnen. Maar schade is zeker al toegebracht: dat is op rontgen niet terug te vinden, wel op MRI-scan.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 17:02

scoxxx schreef:
bijdehandje1 schreef:

Thanks.... ik denk het volgende over de Van-Grunsven-methode:
1.) "This technique (pulling in) goes against all classical riding. In classical dressage, the horse accepts the bit and the horse decides to come down with its head because it trusts the hands of the rider. In good companionship, it is possible to asks the horse to go a little deeper than the animal would do itself, but to obtain the extreme posture of rollkur does require physical coercion" (bron: wikipedia.org)
2.) self-learned helplessness "Learned helplessness, as a technical term in animal psychology and related human psychology, means a condition of a human being or an animal in which it has learned to behave helplessly, even when the opportunity is restored for it to help itself by avoiding an unpleasant or harmful circumstance to which it has been subjected" (bron = wikipedia.org)
3.) de paarden worden idd veel waard zodra ze gaan presteren op GrandPrix-niveau en klaarblijkelijk is de short-way to dit niveau volgens vele via de Van-Grunsven-methode
4.) hoe komt het dat in de subtop zoveel paarden kapot gereden worden? Zou dat een verkeerde training kunnen zijn, een training gelijkend op LSD/rollkur/van-grunsven-methode?
5.) ikzelf zie geen verschil in rollkur en LSD; de van-grunsven-methode is kortweg kin tegen de boeg om het dier te flexen en een kleine variatie is het neusje ietwat laten uitpiepen.

Ik ben er van overtuigd dat als het signaal gegeven wordt "van-grunsven-methode is schadelijk, pas het niet toe" , er heel wat minder paarden in de subtop kapot gereden worden.
De valse knikken in de top, wordt door menig fysiotherapeut weer rechtgebreidt opdat deze dieren weer terug de ring inkunnen. Maar schade is zeker al toegebracht: dat is op rontgen niet terug te vinden, wel op MRI-scan.

Ja daar gaan ze zeker kapot aan :Y)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 17:06

Maar Scoxxx, je hebt volgens mij nog steeds niet de bedoeling van de LDR-methode door... Als je daar wat meer over leest, kan je de stellingen die je hier schrijft ook weerleggen.
Ik kan je zeker de clinic van Anky aanraden, die staat wel op internet. Als het je te veel moeite is om 'm op te zoeken, wil ik het zelfs wel voor je opzoeken. Want dat maakt veel duidelijk, meer dan foto's duidelijk maken.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 17:09

Janine1990 schreef:
Maar Scoxxx, je hebt volgens mij nog steeds niet de bedoeling van de LDR-methode door... Als je daar wat meer over leest, kan je de stellingen die je hier schrijft ook weerleggen.
Ik kan je zeker de clinic van Anky aanraden, die staat wel op internet. Als het je te veel moeite is om 'm op te zoeken, wil ik het zelfs wel voor je opzoeken. Want dat maakt veel duidelijk, meer dan foto's duidelijk maken.

Graag... overtuig me maar ;-)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 17:18

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 17:24

DDW1190 schreef:
Horseyfries, als je dat artikel nou kan vinden, dan zijn we gelijk van dat geklets af :+

http://www.fei.org/sites/default/files/ ... 050306.pdf

http://www.knmvd.nl/uri/?uri=AMGATE_736 ... 1038475199
http://www.landleven.nl/media/horses/Hy ... 130109.pdf
http://www.be-hippy.nl/paard/rollkur%201.pdf
http://209.190.249.61/assets/library/114_jaws09015.pdf

U vraagt.....

Wat je telkens als significant verschil ziet in onderzoeken is dat in het ene onderzoek gebruik wordt gemaakt van paarden die niet LDR getraind zijn en door ruiters die LDR niet kennen met slofteugels in een houding worden geforceerd, en dat het andere onderzoek gebruikt maakt van de topsportpaarden die wél LDR getraind zijn en dus op vraag van de ruiter in die houding komen. De uitkomsten van de onderzoeken zijn dus niet zo verrassend: geheel tegenstrijdig...
Met slofteugel de kin op de borst trekken = rollkür
Met ophoudingen het paard dieper instellen = LDR

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 17:38

horseyfries schreef:
DDW1190 schreef:

http://www.fei.org/sites/default/files/ ... 050306.pdf

http://www.knmvd.nl/uri/?uri=AMGATE_736 ... 1038475199
http://www.landleven.nl/media/horses/Hy ... 130109.pdf
http://www.be-hippy.nl/paard/rollkur%201.pdf
http://209.190.249.61/assets/library/114_jaws09015.pdf

U vraagt.....

Wat je telkens als significant verschil ziet in onderzoeken is dat in het ene onderzoek gebruik wordt gemaakt van paarden die niet LDR getraind zijn en door ruiters die LDR niet kennen met slofteugels in een houding worden geforceerd, en dat het andere onderzoek gebruikt maakt van de topsportpaarden die wél LDR getraind zijn en dus op vraag van de ruiter in die houding komen. De uitkomsten van de onderzoeken zijn dus niet zo verrassend: geheel tegenstrijdig...
Met slofteugel de kin op de borst trekken = rollkür
Met ophoudingen het paard dieper instellen = LDR

Thanks... gaat het allemaal eens doorworstelen.
En als ik mijn mening bijstel, laat ik het jullie weten. Zo niet ook ;-)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 17:42

Het enige wat fijn zou zijn is dat mensen beseffen dat niet alles wat zij zelf niet kunnen uitvoeren of begrijpen daarom nog niet per definitie slecht is....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 18:13

horseyfries schreef:
Het enige wat fijn zou zijn is dat mensen beseffen dat niet alles wat zij zelf niet kunnen uitvoeren of begrijpen daarom nog niet per definitie slecht is....

Dat hád je ook kunnen lezen hier :D

Het punt met LDR/Rollkür is dat het voor het overgrote deel van de ruiterij hetzelfde is. Dat erg veel ruiters er wel mee bezig zijn.
Dat zonder kennis van zaken tienduizenden wannabies look-alike bezig zijn zonder enige kennis van zaken terwijl voor schadeloos toepassen zéér kundige en ervaren hand nodig is.

Discussie over of topruiters wel/niet directe schade veroorzaken is volstrekt irrelevant want hun rijden veroorzaakt indirecte enorm veel schade.
Het probleem geef je zelf al aan: handhaving van correct gebruik is niet haalbaar.

Wat de FEI met haar LDR edict heeft gedaan is volstrekt contraproductief want ze heeft LDR geratificeerd als prima methode. De tienduizenden wannabies die met uitsluitend de voorzijde in de krul bezig zijn zien echt niet dat zij wat anders doen, wel een bewijs van dat ze goed bezig zijn.
Dat is wel degelijk een verantwoordelijkheid van de FEI, de overheid en.... Anky :)*
Anky haalt er goud mee dus laat die kip echt het hok niet uit, de FEI heeft belang bij de hokkenverkoop, dus blijft de overheid over.
Vroeg of laat vind die het maatschappelijk draagvlak om de dierenwelzijnswet ook voor de sector paard in te vullen.
Helaas gaat het niet meer lukken om een Rijpaardenbesluit in te voeren binnen honderd jaar na het Trekhondenbesluit. De reden? De rijke dametjes die de trekhonden van de arme sloebers beter verzorgd wilden zien reden zelf paard en doen dat nog :)*
Die arme sloebers subsidieëren tegenwoordig zelfs de dametjes.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 18:20

Waar haal je "tienduizenden"?? Ik kom denk ik heel wat meer op concours dan jij, en LDR is iets wat ik bijzonder weinig zie op concours. Wat ik wel veel zie is paarden die niet door de hals over de rug gereden worden dus als die wat dieper ingesteld worden, zou dat voor die paarden een hele vooruitgang zijn...

Met de voorzijde in de krul alleen bezig zijn is net zo goed iets wat degenen die fout klassiek rijden doen, op elke manege lijkt al sinds jaar en dag het hoogst haalbare goed de kop naar beneden trekken en hem daar houden, dus is dat ook niet terug te voeren op het LDR rijden van Anky.

Hoe het Anky's verantwoordelijkheid kan zijn hoe andere mensen rijden, is mij een raadsel. Het is hooguit haar verantwoordelijkheid hoe haar leerlingen rijden en dan kan ik alleen maar zeggen: geslaagd!
Ik ben wel heel benieuwd wiens verantwoordelijkheid het nu is hoe jij rijdt, is dat ook die van de FEI, de overheid en Anky?

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 18:37

Huertecilla schreef:
easygoing schreef:
Maar waarom rij jij dan eigenlijk nog paard? En dan ook nog met een zadel en een halsring.
Uit puur ethisch oogpunt is het nog steeds het vriendelijkst om paarden paarden te laten zijn en ze dus niet eens aan te raken. Ze gewoon hun gang te laten gaan.

Het berijden op zich is een ethisch compromis wat ik voor mezelf kan rechtvaardigen als zijnde werk voor de kost door een gedomesticeerd dier.
De ´ARBO-wet´ welke ik daarbij hanteer is onderhevig aan voorstschrijdend inzicht. De universele vrijheden waren echter vanaf het begin de randvoorwaardes. Ze staan 24/7 in een haremgroep op het land hun paardengang te gaan.

Het zadel is een hulpmiddel om de wervelschade te beperken door gewichtsverdeling over zoveel mogelijk wervels.
Ik rij, zeker relatief gezien, heel weinig en dan nog over drie paarden verdeeld ook. Ik loop/ren er bijna net zoveel naast als dat ik erop zit.
Dat is een simpel gevolg van de keuze voor de manier van beleren.

Kan je zo de OS top bereiken? Nee.
Dat er met het individuele paardwelzijn compromissen gesloten moeten worden voor ruitersport op ´hoog´ niveau is helder.
De vraag is of dat in lijn is met 21ste eeuwe bio-ethiek.

Hmmmm maar is er ook onderzoek gedaan naar jou ethische compromis?

Niet dat ik het afkeur wat jij doet hoor, zeer zeker niet maar wie zegt jij geen schade aanricht?
Misschien is die gewichtsverdeling door het zadel wel helemaal niet de juiste of is de halsring wel helemaal niet zo vriendelijk als het eruit ziet.
Jouw manier is mijn manier niet net zo min als Anky's manier mijn manier is wel dat je moet leven en laten leven. Waarom alle pijlen op Anky richten? Waarom niet eens de aandacht richten op de basis?
Betere rijscholen, meer educatie behalve dan alleen dat suffe uurtje rondjes tuffen op paarden die de hele dag van alles te verwerken krijgen. Als we die basis nou eens goed voor elkaar hebben kunnen we allemaal weer meepraten met de mensen die daadwerkelijk weten wat ze doen en waar ze mee bezig zijn.

En nee zoals ik al zei ben ik geen LDR ruiter en Rollkur al helemaal niet, ik ben gewoon de dienstmeid van mijn paard en hij heeft een luizeleven. Heerlijk toch.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 18:42

horseyfries schreef:
Waar haal je "tienduizenden"??

Ook al eens in de maneges gekeken?
Begint al met kleine kindjes verbeten aan de teugel ipv gewoon lekker ongdwongen leren zitten op hun pony.

Het begin van die ontwikkeling dateert inderdaad al van voor Anky. Ook dát schreef ik al :)*
Heeft míj geholpen te beseffen dat dit niet de manier was.
Heeft Ernest van Loon tot zijn schrijvern aangezet.

Het goud van Anky en het onderdrukken van kritiek was soort van vlek op vlek. Heeft veel ruiters op de trein naar goud gezet met door de KNHS in het gareel opgeleide lesgeefmensen (M/V) en de boeken van Van Loon hebben núl effect op de koers gehad.
Dat is nu volstrekt ontspoord en Anky zit met een paar andere ruiters ergens in de verte in een privé-treintje.
Die massa-trein krijgt niemand meer terug op de rails.