'Het opruimen van paardenmest is een kwestie van fatsoen'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:54

Abeltje77 schreef:
Moet je maar eens op een wielrenforum gaan lezen Twiggy. Er gebeuren toch vrij veel ongelukken mee, zeker met die dunne bandjes. Het is voor hun echt spitsroeden fietsen als er veel op het fietspad ligt.

De wielrenners rijden hier op de openbare weg en niet over de fietspaden waar wij met onze paarden over heen moeten om naar het bos te gaan. En ja, die fietspaden zijn door de gemeente aangegeven om te paard naar het bos te gaan, voordat iemand gaat roepen dat je als ruiter niet over het fietspad mag.

Wielrenners op het normale fietspad, waar ik met mijn 5-jarige dochter ook fiets, dat is pas levensgevaarlijk. :\

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:55

DeadxStar schreef:
Abeltje77 schreef:
Moet je maar eens op een wielrenforum gaan lezen Twiggy. Er gebeuren toch vrij veel ongelukken mee, zeker met die dunne bandjes. Het is voor hun echt spitsroeden fietsen als er veel op het fietspad ligt.

Dan moeten 9 van de 10 wielrenners zich ook wat normaler gaan gedragen richting ruiters.
Echt, 9 van de 10 keer met buitenrijden kom je van die asocialen tegen die werkelijk nergens rekening mee houden, en je met weet ik veel hoeveel km/u bijna van een bruggetje af rijden.

9 van de 10 wieler"terroristen" rijden dan ook nooit OP het fietspad, maar in het midden van de rijweg... liefst vanal met 3 of meer naast elkaar zodat je ze zeker niet veilig voorbij kunt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:56

Ik vind wel dat die meneer een punt heeft, al komt hij wel een beetje als een zeurpiet over. Ik vind het ook een kleine moeite om even af te stappen. Als mijn pony's in het dorp poepen dan duw ik de poep altijd in de goot. Als ik op de dijk rijd dan zorg ik dat ze in de berm poepen. En ook 's winters is dat geen probleem. Kwestie van nog geen halve minuut, daarin zal mijn pony echt niet meteen een koudje vatten.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 12:00

Volgens mij is dit heel simpel. Met paard mag je op de openbare weg komen, je bent een bestuurder. Mocht mijn paard mesten op de openbare weg, dan stap ik niet af om het op te ruimen, dit ivm de veiligheid.

Op het fietspad en de stoep hoor je uberhaubt al niet te komen. Mocht je paard daar mesten, dan dien je het op te ruimen. Of je schuift het de berm in, of je gaat na afloop van je rit even met de bezem op weg. Kleine moeite, iedereen blij.

Het argument 'ik kan niet afstappen/opstappen op de openbare weg' is een non-argument. Dan hoor je niet op de weg thuis! Je moet altijd je paard onder controle kunnen houden, anders ben je gewoonweg een gevaar op de weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 12:02

Ik verbaas me er ook over, had gedacht dat de meeste paardenmensen een stuk socialer waren. Is nu wel een erg hoog ja maar dit en dat dus waarom moeten wij gehalte. Zucht begin dan gewoon eens bij jezelf om het te verbeteren en geef de mensen die afval op straat gooien of hondenpoep laten liggen een goed voorbeeld.

Weet niet wie het schreef, dat ze baalt als het op het voetpad gebeurt en dan wel laat liggen.... sorry hoor lekker fris! Fietspad ok als je het laat liggen. Ook niet mijn ding maar ach. Maar voetpad? Lekker als je kids buiten gaan spelen... Evt open wondje erbij. En ja er ligt ook hondenpoep, maar wat heeft dat te maken met hoe sociaal je zelf bent? Omdat een ander asociaal is, moet je het zelf ook maar zijn?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 12:03

Maaikemuis, en dit gaat dus niet overal op, want in onze gemeente zijn bepaalde fietspaden juist wel aangegeven als ruiterroute naar het bos toe. Hier mag het dus wel, hier moet het zelfs. ;)

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 12:24

Hier is geen fiets of voetpad, alleen een smalle kronkelige (onoverzichtelijke) weg in een polder waar iedereen overheen moet. Vooral in de zomermaanden erger ik me dood aan al het andere verkeer (lees: wielrenners, dagjesmensen) die vooral asociaal midden op blijven fietsen.
Mijn mest gooi ik bijna altijd in de berm, behalve als het te druk en gevaarlijk is om van m'n paard te stappen, om te draaien en half op de weg te moeten stilstaan. Ik denk dat ik dan heel wat bozere mensen over me heen zou krijgen.
Met mooi weer ga ik hier de weg al niet meer op.

Ik woon hier op een boeren landweg, waar dus ook regelmatig koeienmest en bagger van trekkerbanden voor een gevaarlijke weg zorgen voor wielrenners. Dan gaan ze maar ergens anders fietsen, maar niet hier. Ze kijken toch niet om zich heen, dus hoeven ze hier ook niet te zijn om van de natuur te genieten.

inggieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 12:26

Jeahh een bezem mee te paard! Perfect plan :P en dan zeker gespiest worden tijdens het rijden :o

Maar eerlijk gezegt denk iik er niet echt overna als mijn paard eens wat laat vallen... :o
Laatst bijgewerkt door inggieee op 10-08-10 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 12:29

inggieee schreef:
Ik ga, als mijn paard gemest heeft op het fietspad tijdens het rijden echt niet afstappen om de mest op te ruimen; mijn paard denkt dan lekker even en hapje gras te nemen en gaat met zn dikke kont midden op het fietspad staan. en eer dat ik die aan de kant heb gekregen is die mest alweer verteerd ;) das eerder gevaarlijk dan een stom hoopje stront!

Sorry, maar dat is een kwestie van je paard onder controle hebben. Dat vind ik geen goede reden om je mest maar gewoon te laten liggen, paard hoort niet te gaan eten als jij zegt dat het niet mag.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 12:37

DeadxStar schreef:
Abeltje77 schreef:

Dan moeten 9 van de 10 wielrenners zich ook wat normaler gaan gedragen richting ruiters.
Echt, 9 van de 10 keer met buitenrijden kom je van die asocialen tegen die werkelijk nergens rekening mee houden, en je met weet ik veel hoeveel km/u bijna van een bruggetje af rijden.

*zucht*
daar gaat deze discussie helemaal niet over (al had ik zo'n reaktie wel verwacht)

Het gaat er gewoon om dat je niet kunt wegwuiven 'ik ruim niets op en niemand heeft er last van'. Er zijn dus wielrenners en okee -voor de goede orde dan- ook andere fietsers die er wel degelijk last van hebben.

Zoals jullie nou roepen 'ik ga op het fietspad want anders wordt ik van de weg gereden' kunnen de wielrenners ook wel roepen 'ik ga op de weg anders val ik door die paardenstront'. Om maar even een voorbeeld te noemen.

Je MAG in het grootste deel van NL niet op het fietspad, doe je dat wel, dan hoor je ook te zorgen dat je geen overlast veroorzaakt.

Tjeeeeeeeeee ik voel me net HC onderhand.

tinkergirl89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 13:51

antje_vip schreef:
Als het in de berm ligt is het toch niet zo'n probleem? Je gaat er minder snel in staan omdat je het al van ver ziet liggen :P anders dan bij honden. Midden op het pad is wel vervelend. Maar het is ook weer wat om na het rijden weer terug te gaan met een schep om alles op te ruimen...

doen wij wel altijd... behalve als het buiten het dorp is.

cristinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 14:00

Ik probeer me een voorstelling te maken hoe het er vroeger aan toe ging, in de tijd dat alles per paard en/of wagen ging.
Toen waren er ook fietsers op de weg......

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 14:05

Abeltje77 schreef:
*zucht*
daar gaat deze discussie helemaal niet over (al had ik zo'n reaktie wel verwacht)

Het gaat er gewoon om dat je niet kunt wegwuiven 'ik ruim niets op en niemand heeft er last van'. Er zijn dus wielrenners en okee -voor de goede orde dan- ook andere fietsers die er wel degelijk last van hebben.

Zoals jullie nou roepen 'ik ga op het fietspad want anders wordt ik van de weg gereden' kunnen de wielrenners ook wel roepen 'ik ga op de weg anders val ik door die paardenstront'. Om maar even een voorbeeld te noemen.

Je MAG in het grootste deel van NL niet op het fietspad, doe je dat wel, dan hoor je ook te zorgen dat je geen overlast veroorzaakt.

Tjeeeeeeeeee ik voel me net HC onderhand.

Helemaal met je eens. Het verbaasd me gewoon wat mensen tikken hier! :oo

Zolang we allemaal maar met de vingertjes naar elkaar blijven wijzen komen we nooit een stap verder.

Verbeter de wereld en begin bij jezelf!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 14:10

cristinaa schreef:
Ik probeer me een voorstelling te maken hoe het er vroeger aan toe ging, in de tijd dat alles per paard en/of wagen ging.
Toen waren er ook fietsers op de weg......

In die tijd was er ook geen riolering. Goddank zijn de tijden veranderd zeg!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 14:11

Ik schuif het altijd de berm in als ze op een fietspad mest. (of langs de stoeprand in de woonwijk) Op de autoweg laat ik het wel altijd liggen.
Heb dus tóch een beetje opvoeding genoten. (grapje hoor, doe het gewoon uit principe :+). Gelukkig heb ik een paardje wat bermzindelijk is haha, ze duikt altijd de berm in als ze moet mesten.

Kan me voorstellen als andere mensen er ook last van hebben en ik vind het zelf ook smerig.

En wat betreft wielrenners, houd je toch niet tegen als ze zo vervelend zijn. Soms crossen ze heel hard langs, waar ik ook niet van houd, en dan hoor ik ze tegen elkaar zeggen "ach mooi paard he!"
Volgens mij hebben ze niet eens door dat ze soms irritant zijn. En dat hebben wij als ruiters misschien ook niet, want het is omgedraaid precies hetzelfde, paardeneigenaren zijn ook niet allemaal engeltjes ;)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 15:17

Grappig:
Een hoop paardenmensen vinden niet dat zij de mest op moeten ruimen omdat eerst de hondenmensen de hondenpoep maar op moeten ruimen, eerst maar eens iets aan die gevaarlijke wielrenners gedaan moet worden, eerst maar eens wat aan het zwerfafval gedaan moet worden.

Hondenmensen ruimen de hondenpoep niet op omdat de paardenmest ook niet opgeruimd worden, katten ook gewoon overal poepen zonder dat de eigenaar het opruimt en ze toch belasting betalen.

Mensen gooien hun afval in de berm omdat het toch vol ligt met paarden- en hondenpoep.

Niemand is schuldig blijkbaar.
Ik heb altijd geleerd dat een betere wereld bij jezelf begint. :)

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 15:29

Abeltje77 schreef:
Twiggy2008 schreef:
Ik lees vaak op bokt dat je niet met je paard op de fietspaden mag rijden. Het grappige is dat in ons dorp (Loosdrecht), wat een echt paardendorp is, juist over de fietspaden naar de hei en het bos moet rijden. Dat is jaren geleden al zo bepaald door de gemeente. ;)
Tuurlijk zijn er ook een paar stukjes openbare weg (50 km weg), maar waar mijn paard eerdaags komt te staan, mag ik toch echt over het fietspad. :)
En daar ben ik heel blij mee, want ik vind de weg ronduit gevaarlijk. Geen hond rijdt er 50 km, hier op de dijken. :n
Welnee, ze rijden je daar van je paard (en je fiets) af, als ze de kans krijgen.....

Ik probeer mest meestal wel weg te vegen met mijn laarzen, maar maak me drukker over wat andere mensen aan plastic en troep overal neergooien. Dat probleem vind ik nog veel erger dan wat mest wat biologisch afbreekbaar is. :+

Dat lees je vaak omdat dat gewoon zo in de wegenverkeerswet is vastgelegd. Dat jullie gemeente daar een uitzondering op maakt is fijn, maar in de rest van NL moet je met je paard gewoon op de weg of in de berm.

Ja tuurlijk,ga maar eens op de weg lopen met je paard,kijken wat voor ergernissen men dan weer heeft,wordt je met een snelheid al toeterend de kant in gebonjourd!

Heb al een keer zo'n mafkees meegemaakt die mijn paard op de hakken reed met een geschatte afstand van 5cm,omdat meneer boos was dat wij daar liepen en er niet voorbij kon,maarja naar rechts zat ik gelijk op het fietspad en dat mag dus niet!!

Ben toen wel even afgestapt en de zweep even tactisch op zijn motorkap gezwiept en al kokend en zwaar over de zeik vragend of hij even zijn auto uit wilde komen,maar dat risico heeft hij toen toch maar niet genomen!

Het is dat m'n merrie zo braaf is buiten maar als ik nu nog bedenk wat er allemaal mis had kunnen gaan dan wordt ik nog laaiend!
Dus welke }:0 van een ambtenaar deze regel uitgevonden heeft! :( Deze regel ga ik dus echt niet meer uitvoeren en wordt het het fietspad of voetpad waar wij overheen gaan en de berm als ik zeker weet dat er niks ligt of dat het geen doorsnee hondenuitlaatberm is.
Vaak een politiewagen zien rijden maar nog geen 1 die me erop aangesproken heeft dat ik met mijn paard daar niet mag lopen.

Volgens mij zijn er ook maar weinig hier in dit topic die regelmatig buitenrijden maar wel denken te weten hoe een ruiter/amazone zich moetgedragen,want hoevaak per rit mest jou paard daadwerkelijk op een fiets of voetpad en hoevaak zie je een mesthoopje van een voorganger liggen???

Dus als je het procentsgewijs bekijkt valt het best wel mee en zijn sommige reactie's naar mijns inziens zwaar overtrokken,lang leve de betutteling :Z

suprleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 15:35

Midden op de stoep is idd niet heel geschikt. even in de berm of de goot schuiven met je laarzen is zo gepiept.
Tegenwoordig hoef ik niet meer door de bebouwde kom, maar als t me vroeger overkwam, fietste ik later gewoon even terug om t op te ruimen.(was om de hoek van de stal). Kom op mensen, een beetje toleranter tegenover elkaar ! Daar wordt iedereen beter van.

brandy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 15:59

als ik voel dat mijn knol gaat mesten draai ik hem altijd de berm in met zijn kont(lukt niet altijd natuurlijk :o ), heb er zelfs een paar keer een compliment over gehad van fietsers. :D
ik vind het zelf ook vies als ik er met mijn fiets doorheen moet rijden. :j
hondenpoep op straat vind ik ook asociaal terwijl ik zelf ook honden heb.
het is alleen zo jammer dat als mensen een paard zien ze gelijk aan die vervelende mest moeten denken , dan beginnen de meeste mensen vooraf al rot tegen je te doen. :(

Def

Re: 'Het opruimen van paardenmest is een kwestie van fatsoen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 16:24

jongens... ik reed net over t fietspad van de wieselseweg... en wat ziet mijn oog: EEN VERSE PAARDENDROL!!

Dus: wie is de schuldige?? :P

akerna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 17:12

ikke niet daph!! ik ben nog niet met mn knollie daar geweest vandaag :P :P haha.. btw er rijden zo ontzettend veel paarden daar langs..

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 17:23

Ragdollcat schreef:
Ik vind juist dat de wielrenners die ik tegenkom, goed rekening houden met de paarden die ze tegenkomen, in ieder geval wel bij mij. Dus het valt best mee met dat asociale gedrag.

Dan zijn ze in Noord Holland heel anders :P haha.

@ abeltje: Staat er dan ergens dan ik heb gezegd dat ik niks opruim? Nee.

Anyway, soms MOET je echt over een stukje fietspad.
Bij ons bijvoorbeeld, heb je ruiterpaden. Maar dan ineens water, en dus een bruggetje.
Een ruiterpad over t water gaat immers niet :')
En dan komen ze soms als een imbeciel langs gefietst.. 'Je moet op het ruiterpad' wordt er dan geschreeuwd.
Eh ja maakt mij niet uit hoor, maar een ruiterpad over t water is nogal lastig :')

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 17:27

Idd, lang leve de betutteling....

Ik krijg af en toe het gevoel dat mensen gewoon altijd over IETS moeten zeiken.... waar gaan ze straks over zeiken als de hondenpoep en paardenpoep aan banden is gelegd? Dat de mensen die duiven houden ze zo af moeten richten dat ze niet poepen tijdens het vliegen of ze anders de poep moeten gaan opruimen?
Sjonge jonge zeg... jah... er ligt hier en daar wel eens een hoop mest, ja dat ruikt misschien en ja dat kan glad zijn... maar welke pindadop rijd daar dan ook echt DWARS doorheen op de fiets :n Ik rijd altijd netjes aan de kant met de fiets, dus een hoop midden op het pad komt mij prima uit, dan kán ik er niet eens doorheen fietsen.
We kunnen nu wel met zn alle gaan zeuren (bijv. glas op de weg, omhoogstekende stoeptegels, asociale weggebruikers, modder), maar het helpt tóch niet.

Dat gezeur over dat ik niet op de weg thuis hoor als ik niet op en af kan stappen snap ik niet hoor.... waarom mag ik daar dan niet rijden? Sinds wanneer is het verplicht om op en af te stappen tijdens het buiten rijden? Ze is een engeltje buiten, alleen heeft ze (door haar mishandeling in het verleden) ontzettend moeite met op en afstappen en al helemaaaaaal in een vreemde omgeving. Daarnaast is ze vroeger zo verrot gereden in de bak dat ze daar niet ontspannen te rijden is, oftewel... ik moet dr maar 24u per dag op stal laten staan of anders longeren? Kom op zeg..... stop met dat geneuzel over niet de weg op mogen als je niet kan op/afstappen.

Nog zo'n onzin punt is dat 'we blij mogen zijn dat we gedoogd worden, we zijn een minderheid" :+ Pffff, kiwi eens op zeg! Mag ik dan niks zeggen omdat we de medemens op onze blote knieën moeten danken dat ze ons op de weg gedogen???
Dan mogen die oudjes die 45 crossen waar je 80 mag MIJ maar eens bedanken dat ik hun nog gedoog... die zijn veel gevaarlijker dan dat toevallige hoopje mest hoor!
Daarnaast zou ik hier in de buurt echt NIET weten waar ik op de openbare weg zou moeten rijden.... dat word mn dood...

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 18:37

@JessAndHope
En zo is het en niet anders!!! Helemaal gelijk heb je.....marre morgen ken die fietsen want het heeft geregend dus alles is weer weggespoeld.. :D

Urnie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 19:05

Ik rijd heel veel buiten, maar daar is bij ons ook de ruimte voor. Veel ruiterpad maar dan moet ik toch een stuk door het dorp.
Als mijn paard midden in het dorp gaat lopen scheiten, ga ik het na het rijden opruimen. Als ze het midden op straat doet ff in de berm schoppen. En op een ruiterpad boeit het me niet.
Ik vind niet dat een ander zich moet ergeren omdat ik met mijn paard op straat wil rijden. Er is hier nog iemand in het dorp die de paardenscheit overal laat liggen en dat is echt gewoon irritant. Je kan ze helemaal volgen, en dat is in veel gevallen toch echt niet nodig! Als ik met mijn paard buiten wil rijden hoef ik geen ergernis te zijn voor een ander.