Cassidy schreef:Ik denk dat heel veel mensen het sociale aspect van een dergelijke rodeo even over het hoofd zien. Het is HET evenement van het jaar, waar je samen kunt komen met vrienden, familie, kennissen die je verder het hele jaar nauwelijks ziet of spreekt. De afstanden in de USA en in Canada zijn wat groter, je rijdt niet zomaar overal even heen. In dergelijke rodeo is ook de plek om nieuwe kennissen op te doen, om connecties te leggen en te verstevigen, nieuw klanten te werven, promotie te maken voor je stal, je ranch, je fokbedrijf. Het is de plek om te showen, je kunsten te vertonen, je rijstijl en manier van leven te promoten. Tot zover is het een evenement dat gelijk staat aan een paardenevenement hier, de Equitana, Paard en Koets, Western Experience, etc.
Daar komt in Amerika nog bij dat er wedstrijden en competities gehouden worden. Je meten met anderen. Ook niets mis mee. Op menig doorsnee wedstrijd in Nederland en Europa doen we dat toch ook?
Het enige probleem is dat de onderdelen zijn bij een dergelijke rodeo, die wij niet gewend zijn. Onbekend maakt onbemind. Als je dan ook nog niet snapt waar je mee bezig bent, is een sticker snel geplakt. IK zie niet anders hier in Nederland, ik rij western, en dat is meteen "rodeo".
Ik heb al eerder in dit topic aangegeven me te distancieren van evenementen zoals de Cheyenne Frontier Days, en veel anti-rodeo filmpjes hebben beelden van deze rodeo. Ook heb ik aangegeven dat ik onderdelen als calf roping en wild horse races niet fijn vind om te zien.
Een mooie team penning proef, working cowhorse, cutting proef, reining proef, daar kan ik van genieten. En ook dat zijn onderdelen in een rodeo.
Dus mogen wij eisen dat de rodeo opgedoekt wordt? Omdat er een enkeling in een achteraf rodeo wat minder fraaie ervaringen heeft gemaakt? Omdat wij een andere standaard hebben in de omgang met dieren?
Het is echt niet zo dat iedereen western en rodeo onder een noemer ziet hoor.
Verder maakt het me niet uit waarom en met wat voor doel een evenement is opgezet, dierenleed hoort op geen enkel festijn thuis. Je kan ook een leuk evenement opzetten, zonder dat dit gebeurt. En nee, voor mij hoeven de rodeo evenementen echt niet opgedoekt, maar om mij mag het vergrootglas er wel eens boven. Evenals als ik dat vind voor andere takken van sport waarin dierenwelzijn ter discussie staat. Er zijn genoeg takken van de rodeo die prachtig zijn om te zien, helaas zijn er ook takken, waar je beroerd van wordt en daar mag om mij wel eens heel kritisch naar gekeken worden of die takken hedendaags nog wel bestaansrecht hebben.