Drie paarden dood tijdens Canadees rodeo-evenement

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:32

_Noah schreef:
@mindim, het waren showstallen. Deze stallen waren veel groter dan gemiddeld op stal, de paarden zijn alleen mega groot. Ook werden de paarden er 1 voor 1 uitgehaald om een half uur te grazen tijdens het evenenment.

phormicola; wat vond jij zo schokkend dan bij de rodeo die jij zag? Ik vond bij de rodeo zelf de liesband niet echt relaxt overkomen. Maar dat was ook het enige. Ze bokten 3 minuten en daarna liepen ze de ring uit zonder band. En lag de ruiter aan gruzelementen :D.

volgens mij is het een minuut, die de cowboy heeft om zo netjes mogelijk te zitten om zijn punten te verdienen. daarna springt hij er vrijwillig af en is dus ook het paard 'klaar'. en paard heeft een minuut de tijd om die cowboy van zijn rug te krijgen, paard krijgt hier ook punten voor
Laatst bijgewerkt door blacknorton op 14-07-10 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Re: Drie paarden dood tijdens Canadees rodeo-evenement

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:33

Het is 8 seconden....

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:34

dat lijkt me wel heel snel, 3 keer knipperen en het is voor bij :o
dacht dat het bij bullriding een minuut is, dus was er vanuit gegaan dat bij het paard dat ook is.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:35

Nou kan je nagaan. Sommige zaten er wat langer op omdat ze vast zaten met hun hand.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:49

Laatst bijgewerkt door Cassidy op 14-07-10 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:51

zowel bullriding als de paarden is het 8 seconden. En die duren lang hoor als je er zelf op zit. Gisteren zelf even een rodeo gehad en dat is niet leuk als het niet vrijwillig is. :o

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:03

oke, tijd en tellen zijn niet mijn beste onderdelen :o
het was in ieder geval niet extreem lang of kort

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:15

pff da filmpje.... zo kan ik ook tig filmpjes vinden van de dressuur (denk de rollkur) en springen en eventing en mennen enz.... allemaal enge filmpjes van te vinden op internet waar dingen gebeuren die niet 'kunnen' volgens sommigen of van paarden die vallen of een gekke kop trekken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:28

Ik denk dat je verschil moet maken tussen de professionele aanpak van een rodeo, met kwalitatief goede bulls en bucking bronco's, of een achteraf rodeo die de dieren uit het wild hebben geplukt. Bij paarden en bulls die weten wat er van ze verwacht wordt, ga je de paniekreacties niet zien zoals je die op dat filmpje ziet.
Maar dan weer, ik zie in Nederland grotere misstanden op kleine dressuur en springwedstrijden langskomen dan op de grote evenementen...

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:44

Cassidy schreef:
Ik denk dat je verschil moet maken tussen de professionele aanpak van een rodeo, met kwalitatief goede bulls en bucking bronco's, of een achteraf rodeo die de dieren uit het wild hebben geplukt. Bij paarden en bulls die weten wat er van ze verwacht wordt, ga je de paniekreacties niet zien zoals je die op dat filmpje ziet.
Maar dan weer, ik zie in Nederland grotere misstanden op kleine dressuur en springwedstrijden langskomen dan op de grote evenementen...

mee eens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:46

Cassidy schreef:
Mindim schreef:
Waarom ben ik negatief, ik stel gewoon een vraag, dat mag toch? Waarom denk je dat ik die paarden zielig vind? Het enige wat ik weet dat bush gardens hun thuis is en ik zie ze daar op een stal, waarvan ik hoop dat het idd een showstal is, ik vraag het even na voor de goede orde en dan ben ik negatief?

Als je de Engelse taal machtig bent, en goed kijkt, hoor je op het filmpje dat ze op een evenement staan. De boxen staan in een tent. Ze reizen met deze Clyde's het hele land door. Er zijn in het totaal 6 teams. De Budweiser Clydes staan door het land verspreid op meerdere locatie's, waaronder idd Busch Gardens. Ik ben zelf in Bush Gardens geweest en heb de stallen gezien, en de Paddocks erbij. De fokmerries en de veulens staan op een ranch...

En ipv een vraag te stellen, had je ook even het internet op kunnen duiken om je te informeren.

http://en.wikipedia.org/wiki/Budweiser_Clydesdales

Ik heb de bush garden sites allemaal gehad hoor, dat heb ik gelijk gedaan namelijk. Alleen stond in je post dat je ze had gezien op bush gardens en je plaatste daar het betreffende filmpje bij. Aangezien ik had gelezen dat Bush gardens een soort van zoo is en dat de paarden daar woonden, dacht ik dat het betreffende filmpje hun thuisbasis was. Vandaar dat ik mijn vraag stelde. Mijn geluid op mijn laptop doet het niet, dus ik had het commentaar niet gehoord.

Dus niet gelijk er van uit gaan, dat ik mijn huiswerk niet heb gedaan. Kwam bar weinig stalfoto's van de clydesdales tegen namelijk. 1 maal, met een groen luikje, maar aangezien er meer bush gardens zijn, wist ik niet of het over 'jouw' clydesdales ging, uiteindelijk kwam ik een zelfde plaatje tegen van bush gardens tampa.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:55

Cassidy schreef:
Ik denk dat heel veel mensen het sociale aspect van een dergelijke rodeo even over het hoofd zien. Het is HET evenement van het jaar, waar je samen kunt komen met vrienden, familie, kennissen die je verder het hele jaar nauwelijks ziet of spreekt. De afstanden in de USA en in Canada zijn wat groter, je rijdt niet zomaar overal even heen. In dergelijke rodeo is ook de plek om nieuwe kennissen op te doen, om connecties te leggen en te verstevigen, nieuw klanten te werven, promotie te maken voor je stal, je ranch, je fokbedrijf. Het is de plek om te showen, je kunsten te vertonen, je rijstijl en manier van leven te promoten. Tot zover is het een evenement dat gelijk staat aan een paardenevenement hier, de Equitana, Paard en Koets, Western Experience, etc.

Daar komt in Amerika nog bij dat er wedstrijden en competities gehouden worden. Je meten met anderen. Ook niets mis mee. Op menig doorsnee wedstrijd in Nederland en Europa doen we dat toch ook?
Het enige probleem is dat de onderdelen zijn bij een dergelijke rodeo, die wij niet gewend zijn. Onbekend maakt onbemind. Als je dan ook nog niet snapt waar je mee bezig bent, is een sticker snel geplakt. IK zie niet anders hier in Nederland, ik rij western, en dat is meteen "rodeo".

Ik heb al eerder in dit topic aangegeven me te distancieren van evenementen zoals de Cheyenne Frontier Days, en veel anti-rodeo filmpjes hebben beelden van deze rodeo. Ook heb ik aangegeven dat ik onderdelen als calf roping en wild horse races niet fijn vind om te zien.
Een mooie team penning proef, working cowhorse, cutting proef, reining proef, daar kan ik van genieten. En ook dat zijn onderdelen in een rodeo.

Dus mogen wij eisen dat de rodeo opgedoekt wordt? Omdat er een enkeling in een achteraf rodeo wat minder fraaie ervaringen heeft gemaakt? Omdat wij een andere standaard hebben in de omgang met dieren?

Het is echt niet zo dat iedereen western en rodeo onder een noemer ziet hoor.

Verder maakt het me niet uit waarom en met wat voor doel een evenement is opgezet, dierenleed hoort op geen enkel festijn thuis. Je kan ook een leuk evenement opzetten, zonder dat dit gebeurt. En nee, voor mij hoeven de rodeo evenementen echt niet opgedoekt, maar om mij mag het vergrootglas er wel eens boven. Evenals als ik dat vind voor andere takken van sport waarin dierenwelzijn ter discussie staat. Er zijn genoeg takken van de rodeo die prachtig zijn om te zien, helaas zijn er ook takken, waar je beroerd van wordt en daar mag om mij wel eens heel kritisch naar gekeken worden of die takken hedendaags nog wel bestaansrecht hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 16:02

quarterH schreef:
pff da filmpje.... zo kan ik ook tig filmpjes vinden van de dressuur (denk de rollkur) en springen en eventing en mennen enz.... allemaal enge filmpjes van te vinden op internet waar dingen gebeuren die niet 'kunnen' volgens sommigen of van paarden die vallen of een gekke kop trekken.

Dit topic gaat toch over de rodeo en niet over dressuur. Op de rodeo gebeuren misstanden, dat jij dat leuk wegwuift en je ogen daar voor sluit, vind ik nogal triest. Wat je op de filmpjes ziet, is gebeurt en dat is triest.
En misschien zijn ze niet representatief voor het rodeowereldje, het wil niet zeggen dat het niet gebeurt en dat jij daar zo makkelijk over heen stapt, tja.
Ik vind jou reacties nogal van, "joh doe niet zo moeilijk".

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 16:06

Mindim schreef:
Ik heb de bush garden sites allemaal gehad hoor, dat heb ik gelijk gedaan namelijk. Alleen stond in je post dat je ze had gezien op bush gardens en je plaatste daar het betreffende filmpje bij. Aangezien ik had gelezen dat Bush gardens een soort van zoo is en dat de paarden daar woonden, dacht ik dat het betreffende filmpje hun thuisbasis was. Vandaar dat ik mijn vraag stelde. Mijn geluid op mijn laptop doet het niet, dus ik had het commentaar niet gehoord.

Dus niet gelijk er van uit gaan, dat ik mijn huiswerk niet heb gedaan. Kwam bar weinig stalfoto's van de clydesdales tegen namelijk. 1 maal, met een groen luikje, maar aangezien er meer bush gardens zijn, wist ik niet of het over 'jouw' clydesdales ging, uiteindelijk kwam ik een zelfde plaatje tegen van bush gardens tampa.

Dat je geluid het niet doet op je laptop is wel een heel zwak argument, in al je andere reacties kom je gehaaider over. Onder het filmpje staat namelijk de locatie waar dit filmpje is opgenomen:

Ik quote: Geologist Devin Dennie spends some time with the famous Budweiser Clydesdales during their appearance at the State Fair of Texas

Dus misschien heb je je huiswerk wel gemaakt, maar je hebt niet verder gekeken dan je neus lang was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 16:11

Joh meid, wat reageer je toch zuur, het enige wat ik heb gevraagd of het hun thuisbasis was, waarom doet een ieder daar zo moeilijk over?

Edit, waar zie je dat dan. Ik zie alleen de titel Budweiser Clydesdales, verder niet, iemand vraagt zelfs nog, were are they held? En ja sorry, mijn laptopgeluid is stuk, das geen excuus dat is de waarheid.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 16:24

Ik reageer niet zuur, je kreeg van mij alleen een koekje van eigen deeg, omdat je eerder iemand anders had verweten dat hij links niet had doorgelezen, en hier een onnodige vraag had gesteld. :D

De info staat in het vierkante vakje onder de film, klik maar even op de dubbele pijl naar beneden.

En dan heb je weer wat geleerd...:D

En ik heb geleerd dat je voor sommige mensen toch bij alles duidelijk moet neerzetten waar je het vandaan hebt. Filmpjes, foto's en statistieken...:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 16:33

Cassidy schreef:
Ik reageer niet zuur, je kreeg van mij alleen een koekje van eigen deeg, omdat je eerder iemand anders had verweten dat hij links niet had doorgelezen, en hier een onnodige vraag had gesteld. :D

De info staat in het vierkante vakje onder de film, klik maar even op de dubbele pijl naar beneden.

En dan heb je weer wat geleerd...:D

En ik heb geleerd dat je voor sommige mensen toch bij alles duidelijk moet neerzetten waar je het vandaan hebt. Filmpjes, foto's en statistieken...:D

Koekje van eigen deeg?? Ik heb alles keurig bekeken hoor en gelezen en nagekeken op google. Dus ik heb helemaal geen onnodige vraag gesteld. Jij weet helemaal niet wat ik hier doe, dus iets minder stellig roepen wat ik wel en niet doe zou fijn zijn.

Ik wist niet dat je zo extra info op kon vragen. Ik klik op de link en zie het filmpje, klaar. Dat daar extra tekst kan worden opgevraagd, wist ik niet. ik denk dat er ook wel meer mensen zijn die dat niet weten.

Ik zet trouwens overal duidelijk bij waar ik dingen vandaan heb.

trouwens, die ander gaf ook toe het niet te hebben gelezen en ik neem aan dat die ander haar eigen zegje wel kan doen. En ook al heb ik volgens jou een onnodige vraag gesteld, maakt dat uit. Wees blij dat ik het even vraag hoe de situatie is en niet gelijk mijn oordeel over de situatie geef.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 16:38

gaan we nu oftopic naar 'hoe gebruik ik youtube'?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 16:45

quarterH schreef:
gaan we nu oftopic naar 'hoe gebruik ik youtube'?

_O-

Lijkt me overdreven. Maar misschien een snelcursus: hoe bereid ik me voor op een online discussie op een paardenforum zonder dat ik een week kwijt ben aan research en iedereen me volgen kan. Ben de eerste die zich inschrijft :D

Direct daarna gevolgd door: hoe repareer ik het geluid op mijn laptop....:D

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 16:57

die snelcursus is helemaal zo slecht nog niet :D

en volgens mij heb ik gezegt dat ik waarschijnlijk over die link heb heen gelezen, omdat ik zelf wat wilde plaatsen.
na nog eens terug gekeken te hebben had ik die link 3 pagina's verder ook niet meer aan dat citaat kunnen linken. bij dat citaat stond geen bron, dus vind ik het niet raar dat ik dat vraag.

vind beetje raar dat je zelf zo hard in de aanval gaat als iemand je op je eigen gedrag wijst.
daarnaast kunnen wij ook niet weten dat je geen geluid hebt. dus dat had je ook kunnen zeggen bij je vraag.

verder had ik niks toe te voegen aan de clysdales. die hebben een prima leven.
net zoals die broncos op ranch waar ze gefokt worden en opgroeien voor dit evenement.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 17:56

Ik ga helemaal nergens in de aanval.
Het enige wat ik heb gedaan is vragen of dat permanente stallen waren, omdat ik ze voor een clydesdale vrij klein vond. Moet je kijken wat een storm reacties ik daar krijg, das toch niet normaal.

Cassidy, mijn geluid doet het niet, omdat zoonlief ranja op mijn pc heeft gemorst. Op you tube kom ik nooit, tenzij er een linkje staat.

Wat is er zo mis met mijn gedrag BlackNorton? Quote even wat precies zo een drama is wat ik neerschrijf? Ook al had ik geluid, dat had niet zo veel uitgemaakt, aangezien de info in een 'verborgen' tekstbalkje stond onder het filmpje, als dat zo een issue is, had Cassidy dit ook kunnen melden.

Maar als mijn gedrag zo een probleem is, lezen jullie je eigen posten dan ook eens na, das nou ook niet het toppunt van volwassen reageren.

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 19:01

ik zeg alleen dat ik het vreemd vind dat je zo in de aanval gaat (ik vind dat je vaak een weer woord hebt of je zelf aan het verdedigen bent) als cassidy je een koekje van eigen deeg geeft (dus op je eigen gedrag wijst), om je er op te wijzen dat jij mij had verweten dat ik de link niet of niet goed had door gelezen. terwijl je dat nu zelf ook gedaan hebt, door dan wel niet het geluid te kunnen beluisteren bij het filmpje dan wel de extra informatie te kunnen vinden. in dit geval had het wel uitgemaakt want die man geeft je het antwoord binnen de eerste halve minuut.

daarnaast heeft cassidy ook gewoon antwoord gegeven in de veronderstelling dat je de info wel had kunnen horen en lezen. daar geef jij weer een reactie op dat zij verondersteld dat jij je huiswerk niet hebt gedaan en dat je dat niet vind kunnen. ja zo krijg je een heel op reactie, als je op alles een weer woord hebt.

ik had me er ook niet mee bemoeid als je niet had gesuggereert dat zij niet voor mij mag praten. terwijl ik je bedank voor de link en gewoon eerlijk zeg dat ik er overheen heb gelezen omdat ik zelf een post aan het plaatsen was, omdat het zo hard ging.

maar zullen we verder weer ontopic gaan in plaats elkaar van alles verwijten. anders kunnen ze dit topic maar beter sluiten.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 20:01

Ik doe ook mee met de cursus hoe repareer ik geluid op de laptop :Y) .

De rest van de discussie kan ik niet meer volgen, misschien heb ik teveel water in mijn hoofd gekregen zojuist.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 20:17

vigel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 20:21

Ik wil nog even zeggen ,... Cassidy wat heb jij het goed verwoord lekker duidelijk,.. ik denk dat alle voorstanders van de rodeo het helemaal met je eens zijn. ik wel in ieder geval :)