Minister Verburg vindt uitgemergelde konikpaarden "natuur"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 01:09

Ik blijf Koniks en heckrunderen bijzondere dieren vinden: bij leven zijn ze "wild" ook al zijn ze huisdieren die een beetje lijken op wilde dieren, maar als ze dood zijn, vallen ze ineens wèl onder één of andere vee-wet en moeten hun kadavers verdoezeld, eh... weggehaald worden.

Wat dat afschieten betreft: een groot deel van Bokt is in alle staten als er in de VS overtollige mustangs worden afgeschoten, en/of gevangen en geslacht... en in Australie mag men van veel bokkers ook al geen overschot aan dieren (door gebrek aan roofdieren) doodschieten.

Maar in de OVP mag, nee, moeten dieren wel afgeschoten worden van ons? Hmm, beetje meten met 2 maten?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 09:00

Zoolgangster schreef:
Maar in de OVP mag, nee, moeten dieren wel afgeschoten worden van ons? Hmm, beetje meten met 2 maten?

wie is 'ons' ?
dat er mensen voor afschot zijn wil niet gelijk zeggen dat alle bokkers voor afschot zijn....

Ik vind het een verkeerde zaak wanneer men dieren laat verrekken, waar dan ook ter wereld.
Overschot afschieten, met beleid en over nagedacht, heb ik geen probleem mee.

Wat ik echter in andere landen heb gezien is, dat de dieren eerst opgejaagd worden, (en nee niet bijeen gedreven, maar als een soort hilarische volkssport) tot ze compleet uitgeput zijn en dan afgeschoten worden... of dat er drachtige dieren afgeschoten worden.
Afschieten zonder beleid, is niet om de populatie in de hand te houden, is niets meer dan prijsschieten. En daar ben ik wel tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 10:52

Zoolgangster schreef:
Ik blijf Koniks en heckrunderen bijzondere dieren vinden: bij leven zijn ze "wild" ook al zijn ze huisdieren die een beetje lijken op wilde dieren, maar als ze dood zijn, vallen ze ineens wèl onder één of andere vee-wet en moeten hun kadavers verdoezeld, eh... weggehaald worden.

Wat dat afschieten betreft: een groot deel van Bokt is in alle staten als er in de VS overtollige mustangs worden afgeschoten, en/of gevangen en geslacht... en in Australie mag men van veel bokkers ook al geen overschot aan dieren (door gebrek aan roofdieren) doodschieten.

Afschot met beleid zie ik geen kwaad in hoor.

De brumbies in australie lopen er bij mijn weten verder gezond bij, er zijn er gewoon te veel, maar ze zijn bij mijn weten niet verhongerd en hebben gans australie om door te trekken. Ik vind een vergelijk met de OVP dan ook geen vergelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 11:00

Dank Hermelientje, erg interessant om te lezen en te weten :)

painthorse2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 11:59

De populaties zijn te groot geworden.

Wat ik als oplossing zou aandragen is: de dieren bijeen drijven in een kraal en daar selectie toepassen. Dan hoeven er niet onnodig dieren worden afgeschoten.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 12:09

Zoolgangster schreef:

Brumby's werden vanuit een helicopter beschoten, gaat toch wel heel wat anders dan hier. Nooit dat je goed vanuit een helicopter een bewegend paard kan raken.

Ik denk dat ze volgend jaar voor de winter er al gewoon ene heel stel zwakkere moeten afmaken, dat zou al een hoop dierenleed schelen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 12:52

Citaat:
Nou je hondje kun je maar beter dicht bij je in de buurt houden, maar het gevaar voor mensen zal wel meevallen. Als de PVV nou dat hoofddoekjesverbod erdoor krijgt maar dan alleen voor rode hoofddoekjes voor kleine meisjes die op weg zijn naar hun oma in het bos dan komt alles goed.

:') _O-

Ik meen dat wolven met hondsdolheid wél in staat zijn mensen aan te vallen. Grootste deel van hun menu bestaat meen ik uit kleine knagers.

Ik verbaas me ook over het aantal vossen dat de OVP zou tellen: 100.
Dat lijkt me erg weinig in zon groot gebied met zoveel voedsel voorhanden, maar misschien dat die vossen in de winter wel de buik rond kunnen eten aan aas, maar dat in de zomer er te weinig prooidieren zijn doordat grote grazers vogels en knaagdieren verdringen?

Overigens is het waarschijnlijk slechts wachten op die wolven, daar hoeven wij echt niets voor te doen. Zo bevinden zich inmiddels reeen in zeeland, tot aan de kust. Liepen er vroeger niet maar zijn vanuit Brabant naar hier getrokken.
Wasbeertjes, ontsnapt uit Duitse dierparken zijn de grens al over, ondanks dat dat als faunavervalsing wordt gezien en ze bejaagd worden: je houdt ze toch niet tegen.

Nog even en die wolven lopen buiten de hekken van de OVP te drentelen om naar binnen te mogen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 12:59

Over afschieten: ik geloof niet dat degenen die hier actief meediscussieren nou heel representatief zijn voor 'bokt' (zoals waarschijnlijk geen enkele piepkleine selectie uit die 100.000 leden.)
Wat mij betreft is er niets mis met afschot als daardoor het welzijn kan verbeteren. Die wildfok aan Koniks is leuk, maar erg mooie rijdieren zijn het nou ook niet qua bouw en maat, zoveel afzet is er waarschijnlijk niet voor.

En moeten die dieren nou echt na een leven in de vrije natuur ergens in een stoffige manegehal hun dagen gaan doorbrengen of van eigenaar naar eigenaar verkassen?

Verder maakt het mij echt niet uit of een Heckrund of paard nou in de natuur wordt neergeschoten en dat niet meteen goed raak is zodat het nog eens moet (wat bij jagen altijd wel zal blijven voorkomen), of dat zon dier eerst moet worden opgedreven, in veewagens gejaagd, en dan in het slachthuis een schietmasker op de kop krijgt. Dat is ook pure stress.

Want ik geloof dus wél dat bij een juist beheer, het leven van een semiwild gehouden paard het mooiste is dat het dier kan hebben.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 13:40

randalinpony schreef:
Over afschieten: ik geloof niet dat degenen die hier actief meediscussieren nou heel representatief zijn voor 'bokt' (zoals waarschijnlijk geen enkele piepkleine selectie uit die 100.000 leden.)
Wat mij betreft is er niets mis met afschot als daardoor het welzijn kan verbeteren. Die wildfok aan Koniks is leuk, maar erg mooie rijdieren zijn het nou ook niet qua bouw en maat, zoveel afzet is er waarschijnlijk niet voor.

per kilo kun je ze ook verkopen....

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 14:39

Dat is toch precies wat ik zeg?

Radegonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 16:13

Afschot door gediplomeerde jagers die heel goed weten waar ze mee bezig zijn en die geen trofeeën zoeken, daar heb ik geen enkel probleem mee.
Ik zou veel liever zien dat alles op de natuurlijke manier ging, maar hoe meer mensen in een land, hoe minder kans daarop is.
Een echt roofdier dat in theorie ook ons aan zou kunnen, daar kunnen de meeste mensen in dit overveilige land (geen grote spinnen! geen giftige slangen/schorpioenen/kwallen/insekten! geen roofdieren!) volgens mij helemaal niet mee omgaan.
Er worden hier roofvogels vergiftigd omdat ze concurrenten van jagers/stropers zijn.
En ik denk dat de meeste boeren nu al zitten te bedenken hoe ze hun buitenlopende kudden schapen en koeien moeten beveiligen en wie dat allemaal gaat betalen...

painthorse2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 17:01

Alane schreef:
randalinpony schreef:

Dat gebeurt ook bij dieren van SBB en dan noemen ze het "natuurvlees".

_sparta_

Re: Minister Verburg vindt uitgemergelde konikpaarden "natuur"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 17:18

Het is ook wel goed vlees. Zeker weten geen hokje gezien. Super leven gehad, als ze bijgevoerd worden.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 20:31

Ja anders wordt het een beetje mager vlees (grapje).

Opzich niet zo heel verkeerd om het vlees te verkopen. 1x per jaar wat dieren eruit halen en slachten. Ik weet niet hoe het zit met de kwaliteit van het vlees maar onder de noemer puur natuur moet het te verkopen zijn.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 21:53

Maar waarom zou vee dat op ons bord terecht komt in de OVP aan andere normen qua welzijn en bedrijfsvoering mogen voldoen dan de koe van boer Bart? :=

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 21:56

Als er gewoon goed voor ze gezorgd wordt is het toch goed en niet zo gek anders als van Boer Bart? Behalve dat ze geen stal kennen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 22:09

randalinpony schreef:
Dat is toch precies wat ik zeg?

dan had je er wel heul veul woorden voor nodig :+ :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 19:36

Alane schreef:
randalinpony schreef:

Dan houd het onbeperkt vermeerderen van shetlanders misschien ook eens op en bovendien is NL dan voorloper op het gebied van diervriendelijk en milieuvriendelijk paardenvlees...

Lijkt me best een goed idee eigelijk :=

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 11:25

Ja, strak plan....

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 14:46

Zoolgangster schreef:
Wat dat afschieten betreft: een groot deel van Bokt is in alle staten als er in de VS overtollige mustangs worden afgeschoten, en/of gevangen en geslacht...

Dat wat je het meeste hoort/leest, zijn de mensen met de grootste mond of het grootste meelopers-instinct, en meestal niet degenen die representatief zijn voor 'het publiek' ;)

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 14:49

En de jonge gebruikers van bokt. Die al een keer boos kijken naar een paard zielig vinden. :+
Uitmergelen van een paard is onnodig lijden. Gewoon voor de winter selectie toe passen. Snel en daardoor vriendelijk. En van de opbrengst mag van mij staatsbosbeheer best wat doen ten goede van de gebieden die ze hebben.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:31

_sparta_ schreef:
En de jonge gebruikers van bokt. Die al een keer boos kijken naar een paard zielig vinden. :+
Uitmergelen van een paard is onnodig lijden. Gewoon voor de winter selectie toe passen. Snel en daardoor vriendelijk. En van de opbrengst mag van mij staatsbosbeheer best wat doen ten goede van de gebieden die ze hebben.

Niet alle jonge gebruikers van bokt zijn zo hoor :+

Ik vind dat het voor de paarden beter zou zijn. De overheid kan het wel leuk vinden om wilde paarden in ons land te hebben, als die beesten er zelf onder lijden lijkt dat me toch ook niet helemaal de bedoeling...