Stichting doet aangifte tegen Staatsbosbeheer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 01:17

Dat is goed dat de KNMvD hiermee komt. Ik vrees dat er nu onmiddellijk niet veel zal gebeuren. Er is in 2006 een periode afgesproken van 5 jaar om te zien hoe een en ander zou werken met de aanbevelingen van hierboven genoemde ICMO. Daarna zou geëvalueerd worden. Het is trouwens niet correct zoals WillemYntJee hierboven stelde dat ICMO het beleid voor het gebied heeft vastgesteld. Naar aanleiding van de wintersterfte en de protesten uit de samenleving is dit ICMO rapport met aanbevelingen er gekomen.

Hier kun je een samenvatting lezen:
http://www.rlg.nl/adviezen/058/058_icmo.html

Onderaan die pagina staat een link naar het volledige rapport.

De situatie was dat men voor 2006 zo min mogelijk deed en pas dieren uit hun lijden ging verlossen als ze op sterven na dood waren. Dat beleid werd dus aangepast naar aanleiding van de aanbevelingen van ICMO. Wat ik persoonlijk altijd heel vreemd heb gevonden is dat ICMO als uitgangspunt had dat de Nederlandse bevolking/samenleving tegen het afschieten/doodmaken van gezonde dieren was, dus de manier waarbij je er voor de winter al voor zorgt dat er minder dieren zijn. In het rapport staat dat deze manier van beheren (bijvoorbeeld in combinatie met verkoop scharrelvlees) ook zeer goed mogelijk is.

Als het goed is zou er dus op dit moment met de aanbevelingen van ICMO in gedachten een reactief beleid moeten zijn waarbij 90% van de dieren verlost wordt uit hun lijden als ze nog kunnen staan. Verder moet van alle dieren die worden afgeschoten of een natuurlijke dood sterven het tijdstip van sterfte, de conditie, en het ziektebeeld gedurende het gehele jaar worden geregistreerd. En ook zou er beschutting moeten zijn voor de dieren. Ik heb echt sterke twijfels of dit alles wel zo plaatsvindt. In ieder geval is men niet erg blij met pottenkijkers en worden Tweede kamerleden, journalisten en genodigden die het gebied bezoeken in deze tijd van het jaar altijd rondgeleid. Dit soort gedrag kennen we nog uit de Oostbloklanden van vroeger, daar kreeg je ook altijd een gids mee en daar ging natuurlijk ook altijd alles prima en had men helemaal niets te verbergen. ;)

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 01:20

Treurig om weer mee te maken hoe egoistisch de mens is.
Dit had niet mogen gebeuren wat men er ook voor verzonnen heeft het werkt niet.
Waarom niet iemand daar neer zetten die kijkt hoe de kuddes leven en beslissen welke dieren er naar de slacht gaan.
Daar lopen heerlijke biologische hamburgers rond.
Dat er mensen zijn die het goed praten dat dieren dood liggen te gaan van de honger omdat dta natuurlijk is. In de natuur zouden ze allang opggevreten zijn door roofdieren.
Dit is geen natuur dit is weer een walgelijk idee van het beest mens.
Maar gelukkig zijn er ook goede mensen en is het misschien idd een idee zoals josie zei om er pakken hooi neer te leggen en het nieuws erbij halen.
Dit is geen natuur dit is een walgelijke streek van een man met een waarschijnlijk heel klein......
Wij mensen zijn zo oppermachtig?Wij mensen geloven? Wij mensen hebben de verantwoording om goed voor iedereen te zorgen ook voor de dieren. Dat is geloof, dat is liefde en dat is leven.

We kunnen toe kijken en lopen zeiken of we kunnen er iets met zijn allen aan doen!!!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 01:27

Als ik de beelden van 1 vandaag zie, zie ik grootschalige, structurele overbegrazing (lijkt de Sahel wel). Verdorie een stukje bos waar alle bomen tot 1,5/2 meter hoogte zijn geschilt door vraat?! Dan is er toch echt structureel iets fout. Bomen en planten hebben dan geen mogelijkheid meer om zich te herstellen in het groeiseizoen, de overbegrazing steriliseerd het gebied eigenlijk. Wat over blijft zijn de handvol soorten die niet gegeten worden. Hoezo grotere variatie door begrazing?!

Voor wie hier iets schreef over meer variatie door selectieve begrazing ipv maaien: hooiland heeft meer variatie dan weiland om dezelfde reden. Grazers eten het favoriete voedsel als eerste op. Die planten staan onder de grootste druk en hebben het flink moeilijker met voortplanten. Dus sneller uitgestorven en vervangen door de planten die minder gegeten worden.
Maaimachines zijn niet selectief, de druk op elke plant is gelijk. En laat maaien maakt dat er in/na de bloei gemaait wordt, dus maaien helpt dan met het verspreiden van de zaden. Daardoor gelijke kansen voor alle plantensoorten.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 02:06

als we het over de natuur hebben : wie heeft ze daar neergezet ?
van "nature " komen ze daar niet voor... je kan geen beesten daar neerpoten en zeggen-graas maar kort, en verhonger dan maar.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 08:20

Toch blijf ik het een rare zaak vinden. Staatsbosbeheer is eigenaar van de paarden. Volgens de wet hoord de eigenaar voor zn paard onderdak, een veilige omgeving en voldoende voedsel te regelen. Waarom staat staatsbosbeheer boven de wet? Deze paarden zijn wild? Van ouds her liepen ze niet in de oostvaardes plassen.

Roka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 08:48

Heb net de beelden bekeken!

Vreselijk! Hoe kan een weldenkend mens het zover laten komen!
Afschuwelijk,hier zijn geen woorden voor.
Hoe kun je toekijken terwijl er honderden dieren ligt te kreperen van de honger!

En zoals in het programma ook wordt gezegd, in dit druk bevolkte land is dit soort begrazing niet meer mogelijk!
Hoe kun je om een gebied een hek zetten en dan nog zeggen dat het natuurlijk is!
Je kunt deze dieren niet laten verhongeren!

Ben benieuwd wat er uit dit spoeddebat komt

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 08:55

Karl66 schreef:
[En hoe wil je dat met de konijnen, hazen, reeën, eekhoorns, om maar eens wat pluizige en aaibare te noemen doen? En als het alleen voor paardachtigen geldt, hoe wil je dat bijvoorbeeld met de zebra's op de savanne, de mustangs in Noord Amerika of de brumbies in Australië doen?

Of zijn deze paarden ondertussen zulke sukkelige wezens geworden dat zij in tegenstelling tot alle andere dieren niet meer in de vrije natuur kunnen overleven? En alleen maar met menselijk ingrijpen in stand gehouden worden?

heb je je wel eens verdiept in hoe ze het elders doen
zowel in nederland als de rest van de wereld ?
ook met konijntjes en haasjes
en ja ook bij de brumbies en de mustangs word er ingegrepen

omdat het anders fout gaat zoals op de ovp? ?

net als mensjes fokken andere dieren door en door en door
de chinezen hebben dat ok door
en ondanks dat k het niet eens ben met de manier van uitvoeren
en nog wel wat dingtejes hebben ze op het punt dat er te veel mensen zijn in de wereld
en dat bij gebrek van roofdieren :P geboorte beperking het enige is wat rest
ook wij mensen "" overbegrazen" deze aarde en is kwestie van tijd voor we ons eigen graf gedelft hebben

OF ZOUDEN WE IETS LEREN VAN DE "NATUUR" ???

ondanks het feit dat konijntjes en haasjes hier dus wel natuurlijke vijanden hebben
zijn die er dus duidelijk te weinig want ook daar moet er ingegrepen worden
grote voordeel dat wij mensjes van huis uit ook jagers / roofdieren :)* zijn
en de lieve konijntjes en haasjes vinden hun weg naar de restauants
of via de poelier elders

het gefokte konijn word amper gegeten , enkele keer met kerst
gefokte konijn word in de regel te eentonig vet gemest en is slechts gevuld lekker

jaja jager mens is ook nog kieskeurig 8-)

en ook de haasjes worden net als de brumbies in australie afgeschoten
bij overschot en ook in amerika grijpt men in

tja echte natuur bestaat er alleen nog voor de mugjes en dazen
die langzaam doch zeker de wereld veroveren }>

(ter info .. noem me hypokriet maar k eet inderdaad vlees maar dan wel "scharrel" koe bij een lokale boer vandaan
weet hoe de dieren het daar de paar jaar geleefd hebben , eet geen jong vee , incidenteel hebben we een deel scharrel varken
en kip .. ben niet tegen het eten van paarden vlees maar wel tegen de manier waarop het eerst vervoeren goedkoper is dan hier slachten en dan vervoeren .. slachten is duur in belgie en nederland )
Laatst bijgewerkt door nickyu op 12-03-10 09:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Sodeletuut

Re: Stichting doet aangifte tegen Staatsbosbeheer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 08:56

Goede zaak dat ze dat hebben gedaan!

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 08:59

Ik ga deze zomer lekker een stukje natuur gebied kraken bij staatsbosbeheer. Had ik nog net nodig een mooi stukje grond waar ik en mn beesten even lekker terug naar de natuur kunnen. Vraag ik of sbs ook van mij een filmpje komt maken. Mischien dat staatsbosbeheer dan begrijpt dat je niet overal maling aan kunt hebben. In dit land zijn er regels, normen en waarden.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 09:01

Myrddin schreef:
Maar gelukkig zijn er ook goede mensen en is het misschien idd een idee zoals josie zei om er pakken hooi neer te leggen en het nieuws erbij halen.

We kunnen toe kijken en lopen zeiken of we kunnen er iets met zijn allen aan doen!!!

Helemaal mee eens! Ik zou wel willen helpen met doneren om met zijn allen pakken hooi/ balen kuil te kopen voor de dieren!

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 09:06

Nou het lijkt me wel wat: Op een vast tijdstip massaal naar de oostvaardes plassen met hooi kuil biks wortels enz. Daar veel publiciteit aan geven. Dan komt dat spoed debat er vanzelf. Gewoon gat in het hek en met zn allen voeren, filmen. Daar krijgen ze bij staatsbosbeheer wel een onnatuurlijke hoge hartslag van.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 09:10

beesten die zo vermagerd zijn moet je nog voorzichtig doen met voeren ook ..

zou het dan inderdaad op peen en hooi houden
maar wel goed verspreiden niet op een hoop maar maak er een lange lijn(nen) van

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 09:20

Lijkt me een goed idee, ik wil zoiezo wel doneren zodat we genoeg balen hooi/kuil kunnen inkopen?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 09:38

Ik heb niet alles gelezen en de filmpjes ok nog niet gekeken maar ik vraag mij persoonlijk af wat het toch is deze winter.

Het lijkt wel of iedereen het doodnormaal vind dat een paard(CQ dier) geen vreten nodig heeft deze winter.
Mensen staan me raar aan te kijken dat ze een half baaltje hooi voor 6 paarden op een dag te weinig vinden???
Ik zag het op het weiland waar ik stond, zie het nu weer op mijn huidige stal(waar ik de enige ben die 7 paarden te vreten geeft, als ik het niet doe doet niemand het en ik heb al begrepen dat ze de hele winter amper iets gehad hebben) en via internet waar dieren in natuurgebieden leven.

wat is dat toch???? Kan iemand mij dat alsjeblieft uitleggen!!.

ga straks verder lezen moet nu naar cursus.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 09:58

Ja hoor ik ga ook wel mee om dat arme grut daar weer een beetje op de been te helpen.

Valt me wel op nadat hier een aantal mensen op een zeer directe manier en met feiten hun verhaal gedaan hebben er ineens vreemd weinig voorstander van het gebruikte systeem zijn die reageren. En vragen die gesteld worden over waarom doen ze het niet op die en die manier enz enz word geen antwoord gegeven of er word om heen gedraaid.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 10:01

easygoing schreef:
Ja hoor ik ga ook wel mee om dat arme grut daar weer een beetje op de been te helpen.

Valt me wel op nadat hier een aantal mensen op een zeer directe manier en met feiten hun verhaal gedaan hebben er ineens vreemd weinig voorstander van het gebruikte systeem zijn die reageren. En vragen die gesteld worden over waarom doen ze het niet op die en die manier enz enz word geen antwoord gegeven of er word om heen gedraaid.

Dat viel mij ook op. Hopelijk zijn bij de meeste voorstanders nu eindelijk de ogen geopend. Bij wie dat niet is zou ik aanraden om naar de oogarts te gaan om te laten testen of ze misschien blind zijn.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 10:02

mijn idee ;)

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:40

Ik wil ook wel hooi doneren.
Wanneer spreken we af en waar? Ik ben daar namelijk helemaal niet bekend.
Ik kan morgen er rond 14.00 zijn. Neem 2 pakken hooi mee (past niet meer in auto)
Als we met velen komen dan worden de ogen misschien wel geopend. Als we niks doen en hier maar blijven mauwen daar hebben die dieren ook niks aan.
Hier willen we dus mee zeggen dat er een ander beleid moet komen en dieren niet hoeven te sterven van de honger.
Dus moeten we ook eerlijk zijn en niet gaan huilen als er dieren bij overpopulatie geslacht worden.
Waar ik geen moeite mee heb mits het snel gaat en met respect.
Kom bokkers we kunnen het!!!
_/-\o_

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:45

Mijn moeder was zelfs geschokt over de beelden zie ze zag van het hertje... Ongelooflijk! Dat dit toegelaten wordt.

_ED_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:47

I'm in!!! :D ;)

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 12:06

Kan iemand een topic hiervoor openen?
Ik heb het vandaag zeer druk maar morgen ben ik er als er meerdere bokkers komen.
Lees het vanavond wel.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 12:17

nouja gut, zo'n hertje, ja, is sneu, maar wel de natuur. Wij wandelden hier laatst ook langs een karkas. Feestmaal voor de vossen :j
Maar dat was er 1....
Vorig jaar dreigde de reeen populatie in de biesbosch uit de hand te lopen, en er mochten er toen 20 geschoten worden. Maar als ik nu om me heen kijk vraag ik me af of dat ook gebeurt is, want er zitten er hier zo ontzettend veel op t moment

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 12:22

Ik wil wel een donatie doen bij iemand die er heen wil, om wat te kunnen kopen, aangezien ik aardig uit de buurt woon om er even langs te gaan met wat hooi........

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 12:27

mensen, niet lullig bedoelt, maar als je daar nu 2 pakken hooi neer gooit, maken die beesten elkaar af.
Beetje ondoordacht IMO (maar wel begrijpelijk). Ik zou dit echt afraden

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 12:33

Maar als iedereen er 2 pakken neer legt. Dan wel tegelijk lijkt mij.
anders gaan ze erom vechten, en ben je verder van huis.