lillybee schreef:ik vind het fijn om het friesche paard gekruist te zien worden.
Mijn mening is dat er wel wat fris bloed doorheen kan.
Ze hebben tal van medische gebreken, mede dankzij het door fokken, inteeld wellicht.
tja, het is wat ik zoal hoor. moet bekennen dat ik niet veel met friezen in aanraking ben geweest,
en het dus ook nog nooit heb meegemaakt.
maar slokdarm verstopping.
dwerggroei
waterhoofd
placenta die niet goed loslaat/afkomt
vrij nare dingen die meer bij friezen voorkomen dan bij andere rassen
Ik ben gek op friezen maar dit is ook de reden dat ik er niet voor zou kiezen om mijn merrie te laten dekken door een friese dekhengst. Mijn interesse in een barock pinto veulen word dan ook steeds groter, vers bloed is niet verkeerd en bont vind ik geweldig
.
Heb de filmpjes van de hengstenkeuring bekeken en vind James Bont Jr. en Colorance toch wel erg interessante hengsten
.
Nou ben ik niet echt thuis in verervingszaken, maar hoe zit het nou met James Bont Jr??? Op tophengsten.nl staat dat hij honozygoot is voor de agouti factor a/a en dat 98% een zwartbont veulen zullen krijgen als hij gekruist word met een friese merrie. Ik neem aan dat de kans op bont veulen nog steeds fifty/fifty is? En dat als er een bont veulen uit komt de kans dat 'ie zwartbont word 98% is? Sorry ben een beetje blondtdtdt
Vertel eens hoe dat zit?