Eerste Barockpinto hengstenkeuring verloopt naar wens

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lillybee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 06:38

Vorstin schreef:
lillybee schreef:
ik vind het fijn om het friesche paard gekruist te zien worden.
Mijn mening is dat er wel wat fris bloed doorheen kan.

Ze hebben tal van medische gebreken, mede dankzij het door fokken, inteeld wellicht.

Wat voor medische gebreken? Zou je dat eens willen onderbouwen Lillybee?

tja, het is wat ik zoal hoor. moet bekennen dat ik niet veel met friezen in aanraking ben geweest,
en het dus ook nog nooit heb meegemaakt.

maar slokdarm verstopping.
dwerggroei
waterhoofd
placenta die niet goed loslaat/afkomt

vrij nare dingen die meer bij friezen voorkomen dan bij andere rassen

xinram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 08:48

Aftekeningen in legio vormen en andere kleuren worden ook als afwijkingen gezien.

Volgens mij spreekt men pas van een afwijking wanneer het de gezondheid en de productiviteit van het dier (en dus het economisch rendement van de fokker) schaadt....

GeneralHamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 10:37

lillybee schreef:
ik vind het fijn om het friesche paard gekruist te zien worden.
Mijn mening is dat er wel wat fris bloed doorheen kan.

Ze hebben tal van medische gebreken, mede dankzij het door fokken, inteeld wellicht.

tja, het is wat ik zoal hoor. moet bekennen dat ik niet veel met friezen in aanraking ben geweest,
en het dus ook nog nooit heb meegemaakt.

maar slokdarm verstopping.
dwerggroei
waterhoofd
placenta die niet goed loslaat/afkomt

vrij nare dingen die meer bij friezen voorkomen dan bij andere rassen

Ik ben gek op friezen maar dit is ook de reden dat ik er niet voor zou kiezen om mijn merrie te laten dekken door een friese dekhengst. Mijn interesse in een barock pinto veulen word dan ook steeds groter, vers bloed is niet verkeerd en bont vind ik geweldig :D.
Heb de filmpjes van de hengstenkeuring bekeken en vind James Bont Jr. en Colorance toch wel erg interessante hengsten :D.
Nou ben ik niet echt thuis in verervingszaken, maar hoe zit het nou met James Bont Jr??? Op tophengsten.nl staat dat hij honozygoot is voor de agouti factor a/a en dat 98% een zwartbont veulen zullen krijgen als hij gekruist word met een friese merrie. Ik neem aan dat de kans op bont veulen nog steeds fifty/fifty is? En dat als er een bont veulen uit komt de kans dat 'ie zwartbont word 98% is? Sorry ben een beetje blondtdtdt :D
Vertel eens hoe dat zit?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 19:47

Het verhaal van homozygoot agouti klopt alleen niet want dan kun je nooit zwart krijgen. Hij is dus heterozygoot agouti want ik heb al een zwartbonte van hem gezien. In dat geval heb je met een merrie die vos draagt 25% kans op een vosbonte. Als de merrie geen drager van vos is heb je 25% kans op een zwartbonte en 25% kans op een bruinbonte.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 15:20

janderegelaa schreef:
Het verhaal van homozygoot agouti klopt alleen niet want dan kun je nooit zwart krijgen. Hij is dus heterozygoot agouti want ik heb al een zwartbonte van hem gezien. In dat geval heb je met een merrie die vos draagt 25% kans op een vosbonte. Als de merrie geen drager van vos is heb je 25% kans op een zwartbonte en 25% kans op een bruinbonte.

Dat klopt wel hoor! Hij is aa op de agouti-factor getest dus homozygoot voor het recessieve allel, en dat betekent dus dat van zijn kant nooit de bruine kleur wordt doorgegeven.

James Bont Junior op een friese merrie geeft 50% zwart en 50% zwartbont, mits de merrie geen vosfactor draagt.
Wanneer ze de vosfactor wel draagt, wordt het 25% vos, 25% zwart, 25% vosbont en 25% zwartbont.

Een voskleurig paard kan de kleur bruin ongezien bij zich dragen en dus doorgeven aan een nakomeling en dus een bruine nakomeling geven. Een zwart paard kan dat niet. Als hij niet bruin is, geeft hij het ook nooit door. Moet je wel echt een zwarte hebben en geen eentje met een kopersnoet o.i.d.
Een zwarte kan wel weer een vos geven, maar dan moet het aangepaarde paard ook de vosfactor dragen.

James Bont Junior is heterozygoot voor de bontfactor.
Hij is voskleurig, dus ee, en hij is aa voor agouti getest. Van zijn kant dus nooit een bruine nakomeling.
Was hij AA voor agouti dan gaf hij altijd bruin en was hij Aa dan gaf hij 50% bruin.
Maar..., op een vosmerrie zie je dat niet terug aan de kleur van het veulen, dat is namelijk gewoon een vos qua basiskleur. Pas aangepaard met een zwarte ga je dat terugzien aan de kleur van het veulen. Bij AA hebben alle veulens bruin als basiskleur, bij Aa 50% bruin en 50% zwart als basiskleur. (Even los van de vosfactor natuurlijk.)
Aangepaard met een bruine maakt het ingewikkelder, je kunt aan het fenotype van een bruin veulen niet zien hoe het genetisch in elkaar zit: AA of Aa.

Vorstin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 12:30

janderegelaa schreef:
Het verhaal van homozygoot agouti klopt alleen niet want dan kun je nooit zwart krijgen. Hij is dus heterozygoot agouti want ik heb al een zwartbonte van hem gezien. .

Vertel vertel..hoe was die??

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 08:01

Coloured schreef:
janderegelaa schreef:

Dat klopt wel hoor! Hij is aa op de agouti-factor getest dus homozygoot voor het recessieve allel, en dat betekent dus dat van zijn kant nooit de bruine kleur wordt doorgegeven.

.

Dan is ie dus niet homozygoot voor agouti. Homosygoot is AA.
Hoe zaai ik verwarring, les 1

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 10:50

Als ik het goed begrijp is hij homozygoot (niet-)agouti. :?

LadyMadonna

Re: Eerste Barockpinto hengstenkeuring verloopt naar wens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 12:45

en dat bestaat dus niet, een paard kan niet homozygoot zijn voor iets wat ie niet heeft. Dan is ie gewoon agouti negatief

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 13:19

stef schreef:
Dan is ie dus niet homozygoot voor agouti. Homosygoot is AA.
Hoe zaai ik verwarring, les 1

Pardon, ik vind dat je erg vriendelijk doet, maar niet heus. :n
Mijn bedoeling is zeker niet om verwarring te zaaien maar om duidelijk te maken dat James Bont Junior geen bruine veulens van zijn kant zal produceren.

Op het rapport van het van Haeringen Laboratorium betreffende de agouti-factor van James Bont Junior staat het volgende vermeld:

Resultaat: a/a

Dit paard is homozygoot voor de agouti factor.

Zwart pigment is overal in de haren aanwezig. Alleen het recessieve allel is aanwezig. De basiskleur is zwart bij afwezigheid van andere kleurfactoren.

Twee allelen zijn hier dus in homozygote (namelijk twee dezelfde, en wel recessieve) vorm aanwezig.

Homozygoot wil niks anders zeggen dan twee dezelfde allelen.

Vorstin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 13:42

Heren heren, zo staan de mogelijkheden op de color calculator, dus Stef heeft wel een punt:

Sire
Color: Chestnut/Sorrel Tobiano

Agouti (Bay/Black)
Unknown
Non-Agouti (aa)
Heterozygous (Aa)
Homozygous Agouti (AA)

Silver Dilution
Non Silver Carrier
Heterozygous (nZ)
Homozygous Silver (ZZ)

Tobiano
Unknown
Heterozygous (nT)
Homozygous (TT)

Vorstin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 13:44

Coloured schreef:
....maar om duidelijk te maken dat James Bont Junior geen bruine veulens van zijn kant zal produceren.

Vraagje aan de kleurexperts: Is een zwartbont veulen (van James Jr) met opkomende kopersnoet dan geen sealbrown-bont?

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 14:50

Anders noem je a/a toch gewoon homozygoot non-agouti, lijkt me prima.
Je hebt het in ieder geval helemaal goed begrepen Goeroe! ;)
Volgens mij dan he... :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 21:33

Coloured schreef:
Op het rapport van het van Haeringen Laboratorium betreffende de agouti-factor van James Bont Junior staat het volgende vermeld:

Resultaat: a/a

Dit paard is homozygoot voor de agouti factor.

Zwart pigment is overal in de haren aanwezig. Alleen het recessieve allel is aanwezig. De basiskleur is zwart bij afwezigheid van andere kleurfactoren.

Twee allelen zijn hier dus in homozygote (namelijk twee dezelfde, en wel recessieve) vorm aanwezig.

Homozygoot wil niks anders zeggen dan twee dezelfde allelen.

Een paard was a/a voor wat voor gen dan ook is, heeft dit gen NIET, dus hoe kan ie dan homozygoot zijn?

Een paard wat homozygoot voor agouti is draagt 2! agouti genen en geeft er dus zowiezo 1 door, en kan dus bruine veulens geven.
Als James Bont dus a/a voor agouti is, is hij dus negatief getest voor agouti en heeft hij dus geen agouti genen en kan hij dus nooit (zelf) bruine veulens geven (uiteraard weer wel als de moeder A/A of A/a heeft)

Een paard adverteren alszijnde homozygoot agouti zou betekenen dat het paard A/A is en is dus foutieve informatie. Vandaar mijn opmerking van verwarring zaaien

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 11:22

@stef:

Ik snap wel dat het overkomt als verwarring zaaien, ik dacht zelf ook eerst o, hij is homozygoot op agouti getest dus geeft hij altijd bruin door aan zijn nakomelingen.
Maar homozygoot betekent alleen maar twee dezelfde allelen. Zowel A/A als a/a is homozygoot. Dit in tegenstelling tot A/a wat heterozygoot is.

Dat hij het gen waar de agouti-eigenschappen zich in bevinden niet heeft, is niet waar.
Net als ieder ander paard heeft hij dat wel, het is bij hem alleen zo ingevuld dat hij de bruine kleur niet doorgeeft, a/a dus. En daarmee blijft hij homozygoot voor het recessieve allel. ;)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 21:05

Misschien wel leuk om te zien. Onderstaande jaarling is een dochter van Zerro, de volle broer van Ceasar, uit een Friese stermerrie.
Afbeelding

Vorstin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 07:45

<3 Jammie! Die is leuheuk! Wat een beeldschoon koppie zit erop! (en zie ik daar toch een bruin snoetje?) Hoe is de moeder gefokt?

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 09:47

Mooie complete merrie al, mooie kont!

'k Heb even een foto van Zerro opgezocht, in mijn beleving was hij echt zwartbont, net als Ceasar, ik begreep het al niet meer... :?
Maar volgens mij heeft Zerro ook een bruine snoet...

Afbeelding

@Vorstin:
Als je echt een zwartbonte uit je friese merrie wilt hebben waarom neem je Ceasar niet dan? (Of was je dat misschien wel van plan?)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 10:05

Vorstin schreef:
<3 Jammie! Die is leuheuk! Wat een beeldschoon koppie zit erop! (en zie ik daar toch een bruin snoetje?) Hoe is de moeder gefokt?

Weet ik niet, er stond alleen dat ze uit een Friese stermerrie kwam. De naam van de merrie stond er ook wel bij maar ik vond hem toevallig ergens op Facebook en kan het niet terugvinden.

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 15:58

Afbeelding
waarom (zo te zien dan) hebben ze zijn hoeven zwart gemaakt, is dat gewoon omdat ze het mooi vinden of is daar nog een speciale reden voor?

het is wel een leuk paard maar inderdaad niet zwartbont, heeft inderdaad een bruin neusje :j

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 21:16

Volgens mij gewoon omdat ze dat mooi vinden.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 08:21

Door middel van een thuiskeuring is de zoon van mijn merrie Ramoro van de week goedgekeurd voor het BP stamboek. Zijn afstamming is Samber x Ico Sun x Pericles. Hij staat bij Meijer in Bedum. Bontfire M is homozygoot bont. Er zijn al nakomelingen van hem.
Afbeelding

Vorstin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 08:34

Mooie schouder ligt erin...hoe beweegt hij? (en waar komt hij ter dekking? Meijer in Bedum...die ken ik niet...) Meer foto's + video graag! (je had em wel effe kunnen wassen zeg!)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 09:04

Dit is al een oudere foto. Niet van de keuring. Ik heb ook nog foto's van vorig jaar, ik zal ze eens opzoeken.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 09:20

Laatst bijgewerkt door Winged op 05-05-10 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's ter illustratie