FEI Meeting: LDR toegestaan, hyperflexie voortaan verboden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Devaney2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 01:20

c_alsemgeest schreef:
En voor beide partijen, mijn inziens, geen verkeerd besluit.
Als je ervan uit gaat dat iedereen rijdt en traint met het welzijn van zijn paarden voor ogen.
En ik ga nog steeds uit van het schone geweten en expertice van onze topruiters :')

Succes laat mensen rare dingen doen hoor........

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 01:24

Devaney2009 schreef:
c_alsemgeest schreef:
En voor beide partijen, mijn inziens, geen verkeerd besluit.
Als je ervan uit gaat dat iedereen rijdt en traint met het welzijn van zijn paarden voor ogen.
En ik ga nog steeds uit van het schone geweten en expertice van onze topruiters :')

Succes laat mensen rare dingen doen hoor........

Toch denk ik dat je met rare dingen geen grote successen kan blijven behalen. :D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 01:43

Zouden stewards een cursus moeten gaan volgen "Hoe herken ik RK vs LDR"? Ik ben toch erg benieuwd hoe de nieuwe richtlijnen eruit gaan zien.
Hoe langer ik erover nadenk.. bekruipt mij toch enigzins het gevoel dat de grommende hond ( het publiek) een worst is toegeworpen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 03:34

Jannepauli schreef:
Zouden stewards een cursus moeten gaan volgen "Hoe herken ik RK vs LDR"? Ik ben toch erg benieuwd hoe de nieuwe richtlijnen eruit gaan zien.
Hoe langer ik erover nadenk.. bekruipt mij toch enigzins het gevoel dat de grommende hond ( het publiek) een worst is toegeworpen.

Ik denk ook dat dat hun bedoeling was, maar dat probeerden ze al eerder met het hernoemen van de methode, en dat bleek dus niet te werken. En ook nu, zal het weer niet werken. Gevaarlijke spelletjes spelen ze, want nu is wel duidelijk aan het worden dat ze dus willens en wetens de boel willen proberen te bedonderen. Wie een kuil graaft voor een ander......

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 08:35

Janine1990 schreef:
FaberSmid schreef:
Janine1990 zoals ik schreef ik hoef niet te betalen dat heeft zijn rede die u wel kan raden. Niet alle ruiters over een kam scheren, niet heen gaan is zo en zo geen optie.

Nou, je naam komt mij niet heel bekend voor... Ik zal me schamen als het me wel een belletje moet doen rinkelen... Dus ik heb geen flauw idee waarom je niet hoeft te betalen... :P

zo en zo?? Ik neem aan dat je bedoelt sowieso???

FS is smid en volgens mij suggereert hij nu dat hij werkzaam is geweest tijdens JA. Maar daar liep een andere smid in de rondte die ik ken en ik kan me niet voorstellen dat FS zijn alter ego is

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 10:54

Even de boel op een rijtje zetten.

Soms lopen politiek en de realiteit een beetje door elkaar heen O:) . Een regel moet helderheid en duidelijkheid geven, en ik ben bang dat deze regel dat niet geeft of gaat geven. Het is niet duidelijk bij het publiek, niet bij de ruiters en al helemaal niet bij de stewards. Nu zijn het woordspelletjes en veelmensen zijn dol op 'spelletjes'.
Werkgroepen en verschillende commissies zullen worden ingesteld om e.e.a. duidelijk te maken.

Voor mezelf sprekend kan ik alleen maar zeggen dat ik geen ènkele werkgroep nodig heb om te zien en te beoordelen wat 'kan' en wat 'niet kan'.
Ik weet het, gevoel heeft niet zoveel waardering. Ook al is het gevoel wat behoorlijk ontwikkeld is en niet hysterisch of uit boosheid voortkomend, maar nuchter Hollands is. Toch is het mijn persoonlijke gevoel wat iedere stap in mijn leven bepaalt. Zo ook hoe ik zelf omga met paarden en met mensen en hoe ik verwacht dat anderen dat ook zo doen.

Ik hoop dat niemand de rioolpolitiek die voorgesteld wordt gaat uitvoeren, daar wordt namelijk niemand beter van. Plaatjes schieten is geen optie, en is ook niet waar het om gaat.
Het zal zich ook zonder meer tegen de actievoerders keren, en vanuit mijn eigen geweten zou ik dat niet onterecht vinden ook. Stenen gooien en bommen plaatsen heeft nooit de waardering gehad van het publiek en niets bijgedragen behalve irritatie en gewonden en dus verdriet.
Dat wil niemand.
We willen sportieve sport, ruiterlijk en eerlijk. Laat paardensport dat blijven.
Er zitten velekanten aan dit hele gebeuren, zoveel dat je het je niet kan voorstellen bijna. Toch speelt alles mee, van puur economische gronden tot plezier.

Het idee van FS spreekt mij bijvoorbeeld erg aan, wie weet wel een Bokt prijs uitloven, ja wie weet, ooit.

We gaan het zien. Het is nog niet voorbij !
Trek me alleen even terug.

Jannepauli

Re: FEI Meeting: LDR toegestaan, hyperflexie voortaan verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 11:13

Gevoel is helemaal niks mis mee, PT!
Ik denk namelijk dat dát uiteindelijk de enige graadmeter is - ik zie nog geen stewards langs de ring staan straks die een soort kartonnen pas-mal omhoog houden om te zien of het betreffende paard nu wél of niet in de LDR-houding past. En ook geen natuurkundigen die op basis van een leuke formule staan te bereken hoe de combinatie trekkrachtXgewicht uitwerkt ...
Het is juist het onduidelijke gegeven wat mij zo'n zorgen baart. Agressie mag niet -- ja, dank je de koekoek, dat mag sowieso niet. Maar wie ziet die venijnige ruk of prik die het paard even bij moet stellen? En wie weerstaat die onschuldige blauwe ogen van de ruiter/amazone als die zegt "ja maar meneer, ik bén toch lief voor m'n paard?"...

Vandaar.. ik ben benieuwd naar de richtlijnen. Hopelijk geven die exact aan wat LDR is --over dát gegeven alleen al zijn al zoveel misverstanden.

Beeeeeeeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 11:15

Wat ik van mensen begrijp was deze ronde tafel met name opgezet om de FEI reglementen aan te kunnen passen. Bij een letterlijke lezing van de FEI reglementen zou je namelijk kunnen zeggen dat LDR/HYperflexie etc. helemaal niet is toegestaan. Daarom werden soms (ook om politieke redenen) ruiters hierop aangesproken bij de warming up.

Hetgeen nu bereikt is (vandaar een tevreden Sjef) is dat vriendelijk flexen wordt toegestaan. Tegelijkertijd doen ze een handreiking naar vele critici, want volgens vele critici (waaronder veel mensen op bokt gezien eerdere discussies) kan flexen alleen met veel kracht en agressie. De FEI maakt in ieder geval duidelijk dat dat verboden is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 11:22

Professor schreef:
Nikka schreef:

Nou overgewaaid weet ik niet. Maar in Duitsland zijn ze er zelf ook niet vies van. Ruim voor Anky in opspraak kwam is bijv. Nicole Uphoff al op de gevoelige plaat vastgelegd met deze trainingsmethode.

Dat heeft ze gedaan bij Rembrandt, een zeer sensibel paard, door het zo tussendoor hem te rijden ontspande hij, en keek niet ongecontrolleerd in de wereld.
Het was en is alleen niet zo exstreem, en iedereen loopt daar tegenaan zoals ik eerder beschreef.

Afbeelding
Het artikel dat hierbij hoort, heb ik ook nog wel voor wie het interessant vindt om nog eens terug te lezen wat er toentertijd over gezegd werd.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 11:24

volgens mij had sjef al vrij lang het idee dat hij vriendelijk aan het flexen was....
Op naar de volgende discussie....wat is vriendelijk?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 11:26

naaah prof............. gallopeer je jezelf niet een beetje voorbij nu....

dus het mag wel toegepast worden bij Uphoff omdat die een sensibel paard heeft............

maar niet bij Ankie, want die heeft waarschijnlijk geen sensibele paarden :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 11:28

Ben erg benieuwd Lovely!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 11:33

Daar zit onder andere ook het grootste probleem, wat is objectief. Zijn de ogen niet te veel gericht op... en vul maar in wie of welke ruiter. Iets mag geen hetze worden naar een of naar enkele personen.
Daar kan ik me, ondanks dat ik de methodiek Roll kur verafschuw, goed in vinden en is denk ik ook rechtvaardig.

Agressie is zonder meer heel twijfelachtig. Misschien raar voorbeeld maar dat konijntje wat zo braaf in zijn hokje zit 'gelukkig te zijn' is dat diertje echt gelukkig aan het leven? Of is het braaf in onze ogen maar heeft het alle levenslust verloren en zit te 'overleven'.

Ik zou daar best graag wat over willen en kunnen zeggen. Maar wie luistert ?

Het rijden in de sport waar prestaties tellen, daar is op zich niets mis mee. Een keer doorpakken is jammer, maar even redelijk denkend, soms niet onterecht. Alleen waar ligt die grens. Die zou door middel van regelgeving gesteld kunnen, en moeten worden. je kan echt niet alles tegenhouden maar er is wel een duidelijke statement te maken met een regel.

De FEI heeft in het verleden een regel 'aangepast' met 2x 7 !!!!!!! in die regel. Dat is te betwisten, en dat is ook wat er aan de hand is.
Het is nu een beetje 'je mag niet door rood licht, tenzij: je weet dat er geen verkeer aankomt en je niet boosaardig door dat rode licht heen rijdt'. Dus ga je lachend door rood.
Ja hoe je met die regel nog meer zou kunnen spelen hoef ik niet uit te leggen denk ik. Hoe 'lachwekkend' een dergelijke regel is mag je zelf bepalen.

Wetenschap en gevoel zouden iets dichter bij elkaar mogen staan vind ik. Zonder stenen gooien moet dat lukken.
Ik weet ook even niet hoe, maar ik vertrouw er wel op.
(Vertouwen is ook een gevoel.)

Overigens Lovely : wat een boeiend artikel heb je geschreven in 2003 ! Goede toevoeging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 11:37

Janine1990 schreef:
Ben erg benieuwd Lovely!

Ik zal het strakjes opzoeken als ik thuis ben, ik kan er hier niet bij.

PT, ik heb mappen vol met artikelen uit de diverse bladen en je kunt dus nu goed overzien wat er van dat systeem terecht gekomen is, omstreden is het altijd al geweest.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 11:41

Ja dat weet ik, het houdt ook mij al enige jaren (hinderlijk) bezig.

Ik heb grote bewondering voor je database Lovely. Zelf ben ik meer van de algemene richtlijnen en de grote lijnen. Het speelt al heel lang, en ook in alle disciplines.
Erger me zo enorm aan de politiek en ben daar gewoon ook heel slecht in.
Mensen en belangen... zucht... :roll:

Nu aan het werk, want.... werk aan de winkel !

;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 11:47

Lovely schreef:
Janine1990 schreef:
Ben erg benieuwd Lovely!

Ik zal het strakjes opzoeken als ik thuis ben, ik kan er hier niet bij.

PT, ik heb mappen vol met artikelen uit de diverse bladen en je kunt dus nu goed overzien wat er van dat systeem terecht gekomen is, omstreden is het altijd al geweest.

Geen probleem, moet straks ook naar school. Dan kan ik het vanavond even op m'n gemak doorlezen :)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:00

Paardentango schreef:
Even de boel op een rijtje zetten.

Soms lopen politiek en de realiteit een beetje door elkaar heen O:) . Een regel moet helderheid en duidelijkheid geven, en ik ben bang dat deze regel dat niet geeft of gaat geven. Het is niet duidelijk bij het publiek, niet bij de ruiters en al helemaal niet bij de stewards. Nu zijn het woordspelletjes en veelmensen zijn dol op 'spelletjes'.
Werkgroepen en verschillende commissies zullen worden ingesteld om e.e.a. duidelijk te maken.

Voor mezelf sprekend kan ik alleen maar zeggen dat ik geen ènkele werkgroep nodig heb om te zien en te beoordelen wat 'kan' en wat 'niet kan'.
Ik weet het, gevoel heeft niet zoveel waardering. Ook al is het gevoel wat behoorlijk ontwikkeld is en niet hysterisch of uit boosheid voortkomend, maar nuchter Hollands is. Toch is het mijn persoonlijke gevoel wat iedere stap in mijn leven bepaalt. Zo ook hoe ik zelf omga met paarden en met mensen en hoe ik verwacht dat anderen dat ook zo doen.

Ik hoop dat niemand de rioolpolitiek die voorgesteld wordt gaat uitvoeren, daar wordt namelijk niemand beter van. Plaatjes schieten is geen optie, en is ook niet waar het om gaat.
Het zal zich ook zonder meer tegen de actievoerders keren, en vanuit mijn eigen geweten zou ik dat niet onterecht vinden ook. Stenen gooien en bommen plaatsen heeft nooit de waardering gehad van het publiek en niets bijgedragen behalve irritatie en gewonden en dus verdriet.
Dat wil niemand.
We willen sportieve sport, ruiterlijk en eerlijk. Laat paardensport dat blijven.
Er zitten velekanten aan dit hele gebeuren, zoveel dat je het je niet kan voorstellen bijna. Toch speelt alles mee, van puur economische gronden tot plezier.

Het idee van FS spreekt mij bijvoorbeeld erg aan, wie weet wel een Bokt prijs uitloven, ja wie weet, ooit.

We gaan het zien. Het is nog niet voorbij !
Trek me alleen even terug.

Niemand heeft toch opgeroepen tot stenen gooien en bommen plaatsen?
Duidelijk is wel dat deze keer toch het beeld het grootste wapen geweest is, en dat moet dan ook doorgaan.
Denkt iemand echt dat een prijs (bekertje? vetleren medaille? oorkonde?) zal op wegen tegen de vele tienduizenden euro's die er te winnen zijn? Dat gelooft toch geen mens?
Ik blijf erbij dat zachte heelmeesters nog steeds stinkende wonden maken. En ik zal dan ook niet schromen met door te gaan op de manier die ik denk dat goed is. En de beloners moeten maar doorgaan met wat zij goed achten. Dan hebben we allebei, dat zou dus op zeker moeten werken. Ik heb trouwens gekeken, maar www.DeSchandpaal.nl bestaat al. Dus ik verzin wel wat nieuws. Wel wil ik duidelijk maken dat ik op die site geen enkele video of foto zal plaatsen die voor de datum van gisteren is genomen. Want de regel is gisteren gewijzigd, dus is het niet meer dan redelijk dat ook alleen materiaal van na gisteren op het net verschijnt.
Ik heb echt het gevoel dat uiteindelijk het een worst zal blijken te zijn, terwijl we een biefstuk hadden moeten krijgen. maar ik wacht netjes de reactie van het Frank Kemperman comite af, dat deze regelwijziging op papier zal zetten. Pas dan, indien het echt een wassen neus zou blijken te zijn, zal ik gas geven zoals nog niet eerder vertoond in de paardensport. Ik zal geen media mogelijkheid onbenut laten. Want mocht het inderdaad alleen een verandering van het naampje zijn, dan voel ik mij bewust door de FEI belazerd! En als ik ergens een hekel aan heb dan is het dat mensen op belangrijke plaatsen, willens en wetens het publiek op het verkeerde been zetten. Je ziet dat dat in de politiek al bijna de val van het kabinet betekende! Daar had het kabinet ook bewust het publiek in de maling genomen met de hele Irak kwestie. En ook nu zijn ze op hun schreden moeten terug komen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:10

Paardentango schreef:
Daar zit onder andere ook het grootste probleem, wat is objectief.

Gewoon een metertje tussen bit en teugel, dat kan prima (die bestaan zelfs). En dan de kilo's op de videowall projecteren :D

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:16

Ben ik nu de enige die het onderscheid wel goed vindt, omdat hiermee volgens mij ook eens een duidelijk signaal wordt afgegeven dat een correct diep gereden paard niet in elkaar getrokken wordt?

Onaardig gezegd: als je er heilig van overtuigd bent dat je hard moet trekken om een paard zo te rijden dan zegt dit imo a. iets over je manier van rijden en b. iets over het soort paarden dat je rijdt :=

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:18

Equimotion schreef:
Ben ik nu de enige die het onderscheid wel goed vindt, omdat hiermee volgens mij ook eens een duidelijk signaal wordt afgegeven dat een correct diep gereden paard niet in elkaar getrokken wordt?

Onaardig gezegd: als je er heilig van overtuigd bent dat je hard moet trekken om een paard zo te rijden dan zegt dit imo a. iets over je manier van rijden en b. iets over het soort paarden dat je rijdt :=

In mijn ogen is het zo dat of het nu zachtzinnig of hardhandig gedaan wordt, een paard hoort NOOIT met zijn kin op de borst te lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:19

Bandida schreef:
Paardentango schreef:
Daar zit onder andere ook het grootste probleem, wat is objectief.

Gewoon een metertje tussen bit en teugel, dat kan prima (die bestaan zelfs). En dan de kilo's op de videowall projecteren :D

Ik kom niet hoger dan 300 gram per hand mag ik dan wel meedoen?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:42

Equimotion schreef:

Nee, je bent niet de enige. Zoals ik al eerder had aangegeven is dat ook voor mij het grote verschil.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:51

Beeeeeeeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:53

@Equimotion
Ik ben het helemaal met je eens. Vandaar snap ik ook wel de denkwijze van de FEI en waarom Sjef tevreden is.

Ik vraag mij echter wel af of dit hard-core critici op andere gedachte zal brengen.

@Bandida; ik denk trouwens dat je zeer blij verrast zult zijn als je uitkomsten van het druk-metertje bij vele topruiters zult zien

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 13:00

Beeeeeeeeh schreef:
@Equimotion
Ik ben het helemaal met je eens. Vandaar snap ik ook wel de denkwijze van de FEI en waarom Sjef tevreden is.

Ik vraag mij echter wel af of dit hard-core critici op andere gedachte zal brengen.

@Bandida; ik denk trouwens dat je zeer blij verrast zult zijn als je uitkomsten van het druk-metertje bij vele topruiters zult zien

Persoonlijk interesseert het me niet. Maar ik mag het hopen.

Over de critici, nee dat denk ik niet, dit is nog maar het begin ;)