Rollkur volgens Britse organisatie "volstrekt onacceptabel"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 13:41

als je maar vaak genoeg bepaalde methodes ziet die niet door de beugel kunnen wen je daar misschien aan?

Maakt mij niet zoveel uit hoe simplistisch ik ben....ik kan s'ochtend gewoon in de spiegel kijken omdat ik op een waardige en eerlijke manier met paarden(en probleempaarden) omga.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 13:44

geerke schreef:
in de regelementen staat dat een paard niet achter de loodlijn mag lopen....ben ik nu zo blond?
De regel is er maar word niet nageleeft

Ja, dat is zo. Maar er staat ook een nieuwe guideline aan de stewards dat Rollkur (Hyperflexing of the neck) wel toegestaan is. En hij staat er met 7 !!!!!!! uitroeptekens. Dat is een bepaling die hoogstwaarschijnlijk morgen teruggedraaid gaat worden, maar we zullen zien. De regels spreken elkaar tegen dus.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 13:45

Marcel je dwngt me bijna tot deze uitspraak, en ik heb een helek aan dwang, dat weet je:

Tot gisteren dacht jij dat het LDR/Rill kur verboden was, toen kwam je er pas achter nadat je tegen mij ook zo tekeer ging dat de regels nageleefd moeten worden. Blijkt dat het in de regels staat, wat je niet geloofde, geef niks, maar je hebt nog steeds niet gezegd dank je PT, dank Jannepauli voor je weergave, dank je Hermelientje dat je het zo goed hebt uitgezocht (waar PT, ik dus, géén trek meer in had).

Fijn dat MarcelDufour het nu ook snapt. Nu nog wat sociale vaardigheden erbij en dan kunnen we normaal met elkaar praten.

Doe nou niet zo wild, het is geen barrage en ook geen puisssance, ieder mag zeggen of denken wat ze willen.

Al die grote namen boeien mij, en anderen helemaal geen fluit, hélemaal niets. Paardrijden begint op de lokale manege, en liever leuk rijden dan vechten.

Niet pronken met de veren van een ander.
Ik ga wat doen. Adios.
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 08-02-10 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 13:46

geerke schreef:
als je maar vaak genoeg bepaalde methodes ziet die niet door de beugel kunnen wen je daar misschien aan?

Maakt mij niet zoveel uit hoe simplistisch ik ben....ik kan s'ochtend gewoon in de spiegel kijken omdat ik op een waardige en eerlijke manier met paarden(en probleempaarden) omga.

Dan zijn we met twee :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 13:47

en of de regels elkaar tegen spreken!
rollkur is naar mijn idee vet achter de loodlijn....
(maar goed...durf bijna niets meer te zeggen,wil niet graag heeeel simpel overkomen...)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 13:48

MarcelDufour schreef:
geerke schreef:
in de regelementen staat dat een paard niet achter de loodlijn mag lopen....ben ik nu zo blond?
De regel is er maar word niet nageleeft

Ja, dat is zo. Maar er staat ook een nieuwe guideline aan de stewards dat Rollkur (Hyperflexing of the neck) wel toegestaan is. En hij staat er met 7 !!!!!!! uitroeptekens. Dat is een bepaling die hoogstwaarschijnlijk morgen teruggedraaid gaat worden, maar we zullen zien. De regels spreken elkaar tegen dus.

Maar dat is het echte punt en probleem, nl laxe regels die voor interpretatie vatbaar zijn. Eerder dan bepaalde trainingstechnieken blindelings te willen verbieden.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 13:49

Jannepauli schreef:
Ach, verhalen de wereld insturen van stallen waar bloed aan de paal zit da's al te makkelijk. En er zit toch een bepaalde 'contradictio in terminus' in de opmerking dat zij die zich zo druk maken over de Rollkür, wellicht thuis hun paarden mishandelen.

haha...wederom heb ik hier niets tegen in te brengen. Kwaad kersen eten met jou als je het op je heupen hebt. -:)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 13:55

joyce B schreef:
Gezien het feit dat toppaarden ook gewoon kreupel worden en spierpijn kunnen hebben (waar ze geen aspirientje voor kunnen nemen, of pijnstillend zalfje, ivm de dopingcontroles) en voortdurende overbelasting van spieren, pezen en banden schade geeft waardoor deze gevoeliger worden voor blessures, denk ik dat die endorfines niet voldoende zijn om deze dieren op langere termijn goed aan het lopen te houden... Gezien de zogenaamd gemiddelde leeftijd van het Nederlandse (sport)paard wat nog actief in de sport meedraait, zijn de Nederlandse toppaarden op hoge leeftijd nog in prima conditie...

Helaas moet ik je melden, Joyce, dat er meer dan genoeg medicamenten zijn die dit hele lange tijd verdoezelen. En ik weet dat jouw reactie nu gaat zijn dat ze dan wel positief zouden zijn bij dopingcontroles, maar ook dat is niet waar, want ook weten de insiders precies welke andere medicamenten gespoten kunnen worden om deze te verdoezelen. Buiten dat wordt er op concours maar heel weinig dopingcontrole gedaan, en vaak wordt het bloed of de urine niet eens opgestuurd naar de laboratoria! En al wordt je gepakt, in de paardensport is het normaal dat je dan maar 2 of 3 maanden schorsing krijgt, en dan gaat het hele zooitje weer. Moet je dat eens vergelijken met andere sporten waar 2 jaar! schorsing heel normaal is.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 13:57

Sannessep schreef:
En wat is deze zogenaamde gemiddelde leeftijd, welke als 'hoge leeftijd' wordt beschouwd, als ik vragen mag?

Ik had een merrie (Revanche MD) die had een hartstikke dikke pees vanaf haar 7e, een sprongewricht zo dik als een dijbeen, en deze merrie heeft toch (met behulp van doping!) tot haar 17e in de topsport gelopen, en is pas op haar 29e gestorven.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 13:58

Sannessep schreef:
joyce B schreef:
Gezien de zogenaamd gemiddelde leeftijd van het Nederlandse (sport)paard wat nog actief in de sport meedraait, zijn de Nederlandse toppaarden op hoge leeftijd nog in prima conditie...

En wat is deze zogenaamde gemiddelde leeftijd, welke als 'hoge leeftijd' wordt beschouwd, als ik vragen mag?

Er zijn heel veel paarden die jong sterven, zowel door ongelukken, ziektes als koliek en natuurlijk uitvallen door allerlei blessures of (been)gebreken. Alles met elkaar werd een gemiddelde genoemd van 8 jaar. Dat is natuurlijk erg laag...
Maar wat wel opvallend is dat de sportpaarden in de top, die presteren op GP niveau, vaak een leeftijd hebben tussen de 10 (erg jong) tot/met 17 jaar. En dan presteren ze dus nog op heel hoog niveau. Zouden ze in de aanloop naar die top tijdens de training al jarenlang overbelast zijn geweest, dan zou je dat toch wel moeten merken op die leeftijd. Bij normaal getrainde paarden vallen dan immers ook steeds meer paarden uit.
Mijn eigen merrie had met 9 jaar al slijtage en rug/spierproblemen. En die was pas beleerd met 4 jaar en daarna slechts een paar jaar op wedstrijden uitgebracht. Zij is echt niet LDR getraind... En zo ken ik nog veel meer paarden en pony's die met gewoon basiswedstrijdniveau in de loop der jaren problemen kregen.
Kan goed liggen aan verkeerde training, minder goede medische begeleiding en minder goede leef- en trainingsomstandigheden, maar om dan te beweren dat topruiters het zo verkeerd doen, en slechter voor hun dieren zijn dan de normale paardenmens in de basissport of recreatieve sport is in mijn ogen nogal ononderbouwde conclusie.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 14:01

MarcelDufour schreef:
Sannessep schreef:

Ik had een merrie (Revanche MD) die had een hartstikke dikke pees vanaf haar 7e, een sprongewricht zo dik als een dijbeen, en deze merrie heeft toch (met behulp van doping!) tot haar 17e in de topsport gelopen, en is pas op haar 29e gestorven.

En de één doet dat, en de ander trekt z'n paard met z'n kin tegen de borst ;)
Flauw...

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 14:05

Paardentango schreef:
Nah, kijk dit soort reacties doen mij mijn deels grijze en ook de nog wel donkere haren overeind halen.
Waarom moet dat zo, zo is het een beetje in het wilde weg om je heen slaan. Niet erg netjes en al helemaal niet respectvol. Ook al ben je het niet met iemand eens Marcel, denk aan je eigen voorbeeldgedrag.
Da's niet slaan of schoppen.... neem ik aan dan.

Je hebt in principe gelijk, maar je hebt ook genoeg reactie's van mijn hand gelezen om te weten dat het een zeldzaamheid is als ik zo reageer. Maar zodra gaan mensen complete onzin verkopen alszijnde een waarheid, dan is dat nou juist iets waar mijn haren recht van overeind staan. Ik ken Anky al vanaf dat ze 15 was, en weet dus waar ik over praat, maar desondanks weet mijnheer Bulck wel even te melden dat het niet waar is wat ik beweer. Dit was een reactie op het feit dat Anky al heel goed was voordat ze Sjef leerde kennen, en mijnheer Bulck wist me wel even te vertellen dat dat in zn geheel niet het geval was! Tja, dan kan ik wel eens uit mijn slof schieten, niets menselijks is mij vreemd. Maar.....in de basis ben ik het wel met je eens, en ik bezondig mij er dan ook zelden aan.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 14:09

bulck schreef:
Een iets andere toon zou idd meer op de plek zijn. Ik zeg toch nergens dat Anky niet reed voor haar samenwerking met Sjef. Maar Anky is wel echt faam en naam beginnen krijgen met Bonfire en door de begeleidn van Sjef en dat was niet met Prisco. Wat niet weglaat dat ze ook daar heel wat mee gepresteerd heeft.
Wederom staat de discussie over Anky's capaciteiten als amazone hier ook niet in vraag, maar wordt ze onlosmakkelijk wel verbonden met Rollkur.

Ik moet dit toch echt, wederom, met kracht bestrijden. Anky was 20 jaar toen ze aan de Olympische spelen deelnam, en werd toen nog getraind door haar vader. Daar had Sjef niets mee te maken. Anky had toen ook nog geen relatie met Sjef, dus is het echt een onwaarheid die u vertelt.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 14:11

MarcelDufour schreef:
Sannessep schreef:

Is dus ook iets om trots op te zijn? Of was dat ook een methode om je paard te tonen dat je van haar hield? O:)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 14:13

MarcelDufour schreef:
Paardentango schreef:
Nah, kijk dit soort reacties doen mij mijn deels grijze en ook de nog wel donkere haren overeind halen.
Waarom moet dat zo, zo is het een beetje in het wilde weg om je heen slaan. Niet erg netjes en al helemaal niet respectvol. Ook al ben je het niet met iemand eens Marcel, denk aan je eigen voorbeeldgedrag.
Da's niet slaan of schoppen.... neem ik aan dan.

Je hebt in principe gelijk, maar je hebt ook genoeg reactie's van mijn hand gelezen om te weten dat het een zeldzaamheid is als ik zo reageer. Maar zodra gaan mensen complete onzin verkopen alszijnde een waarheid, dan is dat nou juist iets waar mijn haren recht van overeind staan. Ik ken Anky al vanaf dat ze 15 was, en weet dus waar ik over praat, maar desondanks weet mijnheer Bulck wel even te melden dat het niet waar is wat ik beweer. Dit was een reactie op het feit dat Anky al heel goed was voordat ze Sjef leerde kennen, en mijnheer Bulck wist me wel even te vertellen dat dat in zn geheel niet het geval was! Tja, dan kan ik wel eens uit mijn slof schieten, niets menselijks is mij vreemd. Maar.....in de basis ben ik het wel met je eens, en ik bezondig mij er dan ook zelden aan.

Marcel dan moet je toch eens beter lezen. Ik zeg nergens dat Anky niet goed was zonder Sjef. Maar hij heeft met haar talent en zijn visie wel de dressuurwereld helemaal verandert en dat in positieve zin. Anky is niet voor niets meervoudig olympisch kampioen geworden, dus begrijp je uitlating volstrekt niet. De combi Anky en Sjef, samen met talentvolle paarden, is gewoon een goede eenheid en heeft ze gemaakt tot wie ze nu zijn. En verder ken ook ik Anky persoonlijk en zullen er vast nog wel zijn die dat doen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 14:19

Paardentango schreef:
Marcel je dwngt me bijna tot deze uitspraak, en ik heb een helek aan dwang, dat weet je:
Tot gisteren dacht jij dat het LDR/Rill kur verboden was, toen kwam je er pas achter nadat je tegen mij ook zo tekeer ging dat de regels nageleefd moeten worden. Blijkt dat het in de regels staat, wat je niet geloofde, geef niks, maar je hebt nog steeds niet gezegd dank je PT, dank Jannepauli voor je weergave, dank je Hermelientje dat je het zo goed hebt uitgezocht (waar PT, ik dus, géén trek meer in had).
Fijn dat MarcelDufour het nu ook snapt. Nu nog wat sociale vaardigheden erbij en dan kunnen we normaal met elkaar praten.
Doe nou niet zo wild, het is geen barrage en ook geen puisssance, ieder mag zeggen of denken wat ze willen.
Al die grote namen boeien mij, en anderen helemaal geen fluit, hélemaal niets. Paardrijden begint op de lokale manege, en liever leuk rijden dan vechten.
Niet pronken met de veren van een ander.
Ik ga wat doen. Adios.

Dan zal ik het bij deze dan nog tegen jou ook zeggen, sorry en bedankt PT. Tegen JannePauli en Hermelientje heb ik dat al eerder gedaan, vraag ze maar. Ik heb geen enkele moeite om te bekennen en te verontschuldigen als ik een fout gemaakt heb. Niets menselijks is mij vreemd, en gelukkig leer ik ook nog iedere dag iets.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 14:22

geerke schreef:
en of de regels elkaar tegen spreken!
rollkur is naar mijn idee vet achter de loodlijn....
(maar goed...durf bijna niets meer te zeggen,wil niet graag heeeel simpel overkomen...)

Gewoon mee blijven doen. Ik kwam er ook achter door bokkers dat er buiten de door mij aangehaalde regel, er ook nog een andere (tegenstrijdige) was. Daar was ik nooit achter gekomen als ik hier niet aan het discussieren was met ze. Dus vooral niet inhouden, en als je af en toe iets schrijft wat niet helemaal zo blijkt te zijn, dan is dit de plek waar iemand je dan zal corrigeren waardoor je kennis weer iets completer wordt. Ik heb ook een foutje gemaakt, maar ga me daarom nog niet terugtrekken uit de discussie.

Hij/Zij die geen fouten maakt, doet niets

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 14:23

MarcelDufour schreef:
bulck schreef:
Een iets andere toon zou idd meer op de plek zijn. Ik zeg toch nergens dat Anky niet reed voor haar samenwerking met Sjef. Maar Anky is wel echt faam en naam beginnen krijgen met Bonfire en door de begeleidn van Sjef en dat was niet met Prisco. Wat niet weglaat dat ze ook daar heel wat mee gepresteerd heeft.
Wederom staat de discussie over Anky's capaciteiten als amazone hier ook niet in vraag, maar wordt ze onlosmakkelijk wel verbonden met Rollkur.

Ik moet dit toch echt, wederom, met kracht bestrijden. Anky was 20 jaar toen ze aan de Olympische spelen deelnam, en werd toen nog getraind door haar vader. Daar had Sjef niets mee te maken. Anky had toen ook nog geen relatie met Sjef, dus is het echt een onwaarheid die u vertelt.

Marcel lees eens eerst goed, vooralleer je direct reageert.
De combi Anky-bonfire is groot gemaakt olv Sjef, als kennis van Anky zou ja dat dan moeten weten. Dat jij nu maar blijft doorhameren over Anky en Prisco dat moet jij weten, dat heb ik niet ontkend. Anky heeft vnl internationale naam gekregen met de successen behaald met Bonfire en dan vnl sinds de intrede van de kur (freestyle) in de internationale dressuur en dat was toch pas ergens begin jaren 90.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 14:30

ilse86 schreef:
En de één doet dat, en de ander trekt z'n paard met z'n kin tegen de borst ;)
Flauw...

Met dat verschil dat dat nu niet meer gebeurt. Met andere woorden, lesje geleerd.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 14:32

naja, maakt toch ook niet zoveel uit? het gaat hier toch om een trainingsmethode en niet om een amazone die deze methode toepast? Zij is namelijk niet de enige (maar dat hoef ik jullie niet te vertellen).
Dus heren, ga jullie a.u.b. niet verlagen tot principekwesties/wedstrijdjes verplassen over wie nou wel of geen gelijk heeft over de succeshistorie van mevr. Van Grunsven ;) Dat is t toch niet waard?

@ Marcel: prima dat je je lesje geleerd hebt. had dat er in eerste instantie bij gezet, dan had je die reactie (waarschijnlijk) niet gehad ;)

_Nann_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 14:33

MarcelDufour schreef:
Hebben we nou echt bewijs en onderzoek nodig om dit af te keuren?
Redelijk verstand moet toch meer dan voldoende zijn!
Ik durf zelfs te stellen dat je helemaal niet van paarden houdt als je zo rijdt. Sterker...je haat ze!
]http://dressage.files.wordpress.com/2008/01/rollkur3.jpg
http://gachristi.files.wordpress.com/20 ... ollkur.jpg
http://special.equisearch.com/blog/hors ... 728307.jpg http://www.eurodressage.com/images/news ... r-sali.jpg

Dingen zoals hier afgebeeld vind ik gewoon onacceptabel... respectloos naar het dier toe. Ga zelf eens met je kin op je borst een rondje park hardlopen, kijken of je dan nog kunt ademhalen?

Maar idd zoals vele malen eerder gezegd, het blijft een eindeloze en misschien ook wel zinloze discussie.
( sommige mensen beseffen gewoon niet waar ze mee bezig zijn gloof ik ) ;(
Laatst bijgewerkt door Winged op 08-02-10 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's uit quote verwijderd

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 14:34

zipje71 schreef:
Is dus ook iets om trots op te zijn? Of was dat ook een methode om je paard te tonen dat je van haar hield? O:)
Dat was iets dat ik in mijn jeugd heb gedaan, inmiddels ben ik allang bekeerd. Dit in tegenstelling tot de rollkur gebruikers.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 14:37

Citaat:
misschien ook wel zinloze discussie

Een discussie is m.i. nooit zinloos!
Als de discussie er niet geweest was (en is) dan zou de FEI morgen niet rondom de tafel gaan zitten - de roep van de buitenwacht is namelijk toch wel erg luid geworden.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 14:39

bulck schreef:
Marcel dan moet je toch eens beter lezen. Ik zeg nergens dat Anky niet goed was zonder Sjef. Maar hij heeft met haar talent en zijn visie wel de dressuurwereld helemaal verandert en dat in positieve zin. Anky is niet voor niets meervoudig olympisch kampioen geworden, dus begrijp je uitlating volstrekt niet. De combi Anky en Sjef, samen met talentvolle paarden, is gewoon een goede eenheid en heeft ze gemaakt tot wie ze nu zijn. En verder ken ook ik Anky persoonlijk en zullen er vast nog wel zijn die dat doen.

Ik lees dat je schrijft dat Anky pas groot geworden is door Sjef. Ik durf dit helemaal om te draaien. Sjef is groot geworden door Anky.
Anky was als 16-jarige al zo goed, dat de insiders wisten dat het gewoon een kwestie van tijd was dat zij kampioen zou gaan worden. Dat kan jij helemaal niet weten, want jij ziet Anky hooguit de afgelopen 10 jaar rijden. Daarvoor had ze al een heel leven! Ik, daarentegen, heb haar helemaal op zien groeien van een jong meisje tot de geweldige amazone die ze nu is. Met eigen ogen heb ik alles gezien, komt ook omdat ze als jonge meid liever tussen de springruiters vertoefde op concours, dan dat ze met dressuurruiters omging.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 14:44

bulck schreef:
Marcel lees eens eerst goed, vooralleer je direct reageert.
De combi Anky-bonfire is groot gemaakt olv Sjef, als kennis van Anky zou ja dat dan moeten weten. Dat jij nu maar blijft doorhameren over Anky en Prisco dat moet jij weten, dat heb ik niet ontkend. Anky heeft vnl internationale naam gekregen met de successen behaald met Bonfire en dan vnl sinds de intrede van de kur (freestyle) in de internationale dressuur en dat was toch pas ergens begin jaren 90.

Dat heeft alleen te maken met het feit dat de hele dressuur toen een hele kleine sport was. Op de tribunes zaten in die tijd precies 10 mensen te kijken, en zelfs de Grand Prix's werden 'smorgens in alle vroegte verreden. Dus logisch dat ze geen bekendheid genoot bij het grote publiek, want er werd nul aandacht aan gegeven door de pers. In die tijd bestond paardensport voor de media en publiek alleen uit Springen en mennen (Tjeerd Veldstra). Maar de insiders wisten, nogmaals, echt wel dat het gewoon een kwestie van tijd was dat ze kampioen zou worden. Toen ze 24 was werd ze al ruitersportvrouw van het jaar! Toen was haar relatie met Sjef nog maar heel pril!
Laatst bijgewerkt door Springert op 08-02-10 14:53, in het totaal 2 keer bewerkt