Amerikaanse man sterft na bizarre aanval van eigen hengst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 09:53

hmmmm........grote hengst,voernijd,benadering met een stok(altijd),hengst op eigen terrein..........tja ik kan het dier begrijpen,zo erg hoe het voor de mensen ook is.
Paard was het waarschijnlijk spuugzat om steeds te moeten wijken voor die man op zn eigen terrein.
Laatst bijgewerkt door funnyhorses op 10-02-10 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 09:54

Dus bij deze is dan toch wel degelijk bewezen dat paarden ondanks hun "stompe" tandjes zeer grote schade kunnen aanrichten en zelfs lichaamsdelen kunnen afbijten.

funnyhorses

Re: Amerikaanse man sterft na bizarre aanval van eigen hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 09:56

als zo'n hengst je te grazen neemt dan jodel je wel (of niet meer in dit geval)

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 10:22

Niemand zal zeggen dat hengsten ongevaarlijk zijn en leven in dezelfde roze wolk als vele mensen geniegd zijn om te doen. Daar doen zich de meest ernstige ongelukken ook mee voor. Mensen die een hengst en zijn natuurlijke gedrag niet kennen en die onderschatten. Alleen als de invloeden van de seizoenen, zoals het voorjaar straks waarin de hormonen gaan spelen. De natuurwetten zijn sterker dan alle boeken en wijsheden bij elkaar.

Er is alleen gezegd, door mij, dat het afrukken van een ledemaat ernstige bedenkingen geeft omdat het biologisch gezien niet of nauwelijks mogelijk is. Daarvoor zitten ledematen te veel beschermd door de pezen en de spieren.
Paarden onderling trappen ook geen ledematen van elkaar af, ze beschadigen elkaar zeer zeker wel eens. Soms met forse gevolgen dat is waar. Een paard kan meer hebben dan en mens. Wij zijn vrij snel 'uitgeschakeld'.

Geloof gerust wat je wil geloven mij maakt het niet uit, ik vind de verhalen die hier staan alleen maar hoogst interessant.

Wat betreft een stok of iets anders meenemen als je en wei in gaat, zéér verstandig het kan je redding zijn. Niet alleen bij agressie maar ieder paard kan mensen uitdagen om te spelen. Met een 'wapen' kun je duidelijk maken dat je daar geen zin in hebt, en dat kan ook zonder een paard te slaan of zelfs maar aan te raken.

Wat dat betreft prima dat er nu over wordt gesproken. Waarmee ik ook een beetje mijn excuus wil maken voor mijn eerdere, wat kinderachtige posts. Ik werd nogal melig van het sterke verhaal.
PT

ps: Wist je dat paarden, als huisdier de meest ernstige verwondingen veroorzaken bij mensen. Van afgerukte oortjes, stukken gezicht weg, vingers 'ontvleesd' tot stukken vlees uit een arm of been. Ook dodelijke ongevallen waarbij, ja welvaak hengsten, een mens de nek breekt.
Iets om bij stil te staan voor je 'kusje, kusje' doet misschien?

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 11:08

Paardentango: respect voor je vorige post! ;-)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 15:48

Ik denk wel dat een paard instaat is om een arm eraf te rukken.
Kijk is naar dit topic bv. [MD] Pony zwaar gewond na poging tot natuurlijke dekking (en ja mijn vb gaat over een hengst _O- )

Er staan ook foto's op bokt van mijn duim die er een stuk is afgebeten door een ruin (ik bespaar jullie de foto)

Het lijkt me wel sterk dat het paard een arm eraf "bijt".
Ik weet namelijk niet hoe ik dat voor me moet zien, hele arm in zijn mond?
Denk dat het eraf is gerukt of whatever...
(best cru zit ik me nu te bedenken, een man is gestorven en wij bedenken de scenario's, inspector gadgets)

Toen het desbetreffende paard mijn duim pakte, trok hij mijn hele arm de stal in, liet de eerste 30 sec niet los en ging schudden met zijn hoofd.
Ik sta niet meer raar op te kijken... Het liefste ben ik alleen in de buurt van mijn eigen paard en zelfs bij hem ben ik nog meer op mijn hoede als ooit. Liever voorkomen dan genezen.

Vind het wel goed dat erover gesproken en nagedacht wordt.
Hoe lief of stout een paard ook is, zorg dat je op je hoede bent...
Wat bv. paardentango zegt: "Wat betreft een stok of iets anders meenemen als je en wei in gaat, zéér verstandig het kan je redding zijn. Niet alleen bij agressie maar ieder paard kan mensen uitdagen om te spelen. Met een 'wapen' kun je duidelijk maken dat je daar geen zin in hebt, en dat kan ook zonder een paard te slaan of zelfs maar aan te raken."

Alves schreef:
Toch blijf ik het stom vinden, dat er zo over wordt gedacht :(

Ayasha schreef:
Omdat...? :)

Omdat als mensen niet weten dat bv. mijn beest hengst is er niets aan de hand is.
Maar zodra het woord hengst valt iedereen wegrent...
Vind het discriminatie!
Een ruin, merrie of hengst zijn allemaal aparte wezens, hebben eigen karakters en manieren...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 18:02

dat is 1 hengst. ;) Mijn hengst is ook doodbraaf, neemt niet weg dat je in het algemeen beter wat uit kijkt met hengsten gezien ze niet allemaal zo zijn.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 18:06

Citaat:
hmmmm........grote hengst,voernijd,benadering met een stok(altijd),hengst op eigen terrein..........tja ik kan het dier begrijpen,zo erg hoe het voor de mensen ook is. Paard was het waarschijnlijk spuugzat om steeds te moeten wijken voor die man op zn eigen terrein.

Hoezo? Mijn paard moet ook wijken op zijn eigen terrein voor mij als ik ergens bij moet :Y) . Als met zijn voerbak
bezig ben dan wacht ze mooi maar even totdat ik weg ben. Dat is gewoon een questie van rangorde / verhoudingen. En bij een hengst moet je helemaal duidelijk zijn...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 18:08

ik heb genoeg merries gekend die erger waren dan menig hengst........

de pest met een hengst is dat het dier onvoorspelbaar is, maargoed houd je daar rekening mee..... dan is die niet onvoorspelbaar :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 18:16

KiWiKo schreef:
ik heb genoeg merries gekend die erger waren dan menig hengst........

de pest met een hengst is dat het dier onvoorspelbaar is, maargoed houd je daar rekening mee..... dan is die niet onvoorspelbaar :)

Nee hoor, een hengst is niet onvoorspelbaar, de meeste mensen zien gewoon de signalen niet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 18:27

dabedoelik :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 18:31

maar ja dat vind ik over het algemeen al van veel 'paarde'mensen.

laura929502

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 23:37

Ik heb bijna 18 jaar een hengst. Zelf opgevoed en alles. Nu is die super braaf, kan een kind hem rijden. Een tijdje heeft hij mensen en andere paarden aangevallen. De reden hiervoor was dat mensen op stal, zonder dat ik het wist hem sloegen!! Zijn agressie werdt veroorzaakt door stress en was ook een vorm van zelfverdediging.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:31

laura929502 schreef:
Ik heb bijna 18 jaar een hengst. Zelf opgevoed en alles. Nu is die super braaf, kan een kind hem rijden. Een tijdje heeft hij mensen en andere paarden aangevallen. De reden hiervoor was dat mensen op stal, zonder dat ik het wist hem sloegen!! Zijn agressie werdt veroorzaakt door stress en was ook een vorm van zelfverdediging.

Nee, die verklaring is te makkelijk . Een dier kan wel degelijke veranderen als reactie op de manier waarop hij wordt behandeld, maar stress (en wat voor stress? Voortdurende boxrust, geen sociale contacten, wisselende personen die met hem omgingen?) en de zelfverdediging (was het echt zelfverdediging of proberen de grenzen te verleggen, zodat de persoon die tegenover hem stonden harder moesten ingrijpen en het spelletje bijten-meppen/actie-reactie een vicieuze cirkel wordt?) die jij hem toedicht, kunnen in ogen van een ander wel degelijk wat anders zijn geweest.

Een hengst van inmiddels 18, waar jij de grenzen hebt kunnen bepalen en waar niet zoveel mensen mee omgaan is een heel ander verhaal dan een jongere hengst op een pensionstal dat met verschillende mensen te maken krijgt en bij iedereen uit gaat proberen hoe ver hij kan gaan. Tel daar ook nog de mindere vrijheden bij op en het plaatje is compleet.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:34

Veel berichten hebben hier een 'ik ben het niet met je eens, maar eigenlijk wel, maar ik zeg het net ietsje anders zodat ik alsnog meer gelijk heb dan jij'- gehalte.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:38

arno8 schreef:
Veel berichten hebben hier een 'ik ben het niet met je eens, maar eigenlijk wel, maar ik zeg het net ietsje anders zodat ik alsnog meer gelijk heb dan jij'- gehalte.

_O- amen!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:49

Zo blond!
Heb de zin van Arno echt een paar keer aandachtig moeten lezen, voordat het kwartje viel! hahaha

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:51

Alves schreef:
Zo blond!
Heb de zin van Arno echt een paar keer aandachtig moeten lezen, voordat het kwartje viel! hahaha

Whoehahahaaaaaaaaaa humor!!! _O-

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 15:19

Voor de mensen die de kracht van paarden onderschatten..

Een hengst die een veulen te lijf gaat, zeer indrukwekkend.

Filmpje is schokkend!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 15:22

nou bedankt!
Mn dag is verpest!!!! |(

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 15:31

|(
Dat was echt angstig! Voelde het gewoon in mijn buik...

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 15:46

Indrukwekkend filmpje! :j
Maar niets anders dan de natuur, het veulen had het toch niet overleefd en de moeder laat het niet voor niks in de steek, omdat het niet op kon staan.
Het ziet er naar uit, omdat wij aaaah en ooooh gevoelens bij zo'n lief klein veulentje krijgen en geneigd zijn om alles wat sneu is te redden, maar of het dier er werkelijk mee geholpen is om zijn leven als kneus door het leven te moeten...

Zo is dat ook met die hengst die die arme man heeft aangevallen, je weet nooit wat er aan de hand is geweest.
Wie weet kreeg die man wel een beroerte voor de tijd en heeft die hengst dat dusdanig ingeschat zoals de hengst in dat filmpje.
Daar in Amerika houden ze ook dieren in een groter gebied dus dan neem ik aan dat ze dichter bij de natuur staan.
De reden van die aanval is nooit te achterhalen en wij mensen zijn eigenlijk net zo bruut, want de hengst is ook dood geschoten.
Dat is ook instinct, het beschermen van je eigen soort.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 17:41

Shokkend filmpje, maar wel de natuur. Stel je voor dat de hengst uit dit artikel hetzelfde deed met die man? Niet te verwonderen dat hij het niet overleeft. Maar het is in dit filmpje ook mogelijk dat er niets mis was met het veulen, maar dat deze hengst niet de vader was. Dat ruiken ze en dan schakelen ze ook het veulen uit. BIj leeuwen en tijgers is dit ook zo...

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 17:52

Pfft geen fijn filmpje om te zien zeg... Word er naar van, maar, eerlijk is eerlijk. T beessie kon zelf al niet opstaan en inderdaad, de moeder laat t echt niet zo maar in de steek.

Wat de hengst betreft; sommige paarden worden ook gewoon geboren met een kronkel in hun kop.. Doe je niks aan. Opa van mn ex had/fokte dravers, had ook ooit zo'n veulen gefokt. Met een jaar moesten ze haar uit puur lijfsbehoud al met een hooivork de stal uitjagen terwijl er toch écht niks raars mee gedaan was... Uiteindelijk hebben ze haar ook vrij vlot laten inslapen, was geen houden aan...

Wel ontzettend erg dat zo'n man dan overlijdt :S

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 12:55

JaBa schreef:
Shokkend filmpje, maar wel de natuur. Stel je voor dat de hengst uit dit artikel hetzelfde deed met die man? Niet te verwonderen dat hij het niet overleeft. Maar het is in dit filmpje ook mogelijk dat er niets mis was met het veulen, maar dat deze hengst niet de vader was. Dat ruiken ze en dan schakelen ze ook het veulen uit. BIj leeuwen en tijgers is dit ook zo...

Ik ben het met heel veel dingen die je schrijft eens maar niet met het feit dat een hengst weet dat hij niet de vader is... ;)

Wij fokken al meer dan 20 jaar op de natuurlijk manier, dus hengst loopt vanaf april tot augustus/september bij de merries, veulens worden in het land geboren. We laten sommige merries wel eens insemineren door een andere hengst of we kopen ze drachtig van een andere hengst, maar de hengst die bij de koppel loopt heeft geen moeite met deze veulens en behandeld ze net zo als die van hemzelf.

We hebben doorheen al die jaren 4 verschillende hengsten gehad en die hadden er allemaal geen problemen mee.

Verder wat het topic aangaat geloof ik zeer zeker dat een hengst dit zou kunnen doen. Wij hebben bij ons op het erf 1x meegemaakt dat de hengst waar we toen mee dekten in gevecht kwam met een nét gecastreerde ruin met nog veel aanwezige hormonen, en dit is écht heel naar om te zien. We hebben ze met veel pijn en moeite met zwepen uit elkaar kunnen drijven (clickeren bestond toen nog niet ;) ) anders was het leed niet te overzien, maar dat ze doorgaan tot de dood van één van de 2 daar ben ik heilig van overtuigd. Dit was 's winters en op de een of andere manier was de hengst uit zijn stal ontsnapt en met de ruin liep ik op dat moment aan de hand.
Ook was een keer een schaap (een Hampshire Down van 100 kg) in het weiland terechtgekomen bij de kudde, de hengst pakte dit schaap op en smeet het gewoon een paar meter weg. Ongelooflijk zo sterk als hengsten zijn.

En dit zijn dan paarden die super opgevoed zijn, die je naast een hengstige merrie kunt zetten zodra het zadel erop ligt enzovoort.

Ik heb hier een amerikaans boek over hengsten en hun gedrag en de eerste regel in dat boek is :"Never trust a stallion". Dat is zó waar.

En zeker als de hormonen weer op gaan spelen in het voorjaar.

En natuurlijk hebben veel mensen in dit topic alleen maar snoezepoezen van hengstjes..... :(:)

De hengsten die wij hebben en gehad hebben zijn ook allemaal superbraaf.

Maar een gewaarschuwd mens telt voor 2... ;) en ik "never trust a stallion".