ESSA wil brandmerken van paarden graag behouden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 03:28

pharagirlke schreef:
een grote A mis je al iets minder snel dan chipinformatie en is wat moeilijker te vervalsen vermoed ik... :)

Ja maar als je daar nog een gezellig wondje over heen maakt kan je die A echt niet meer terug vinden hoor. Lidtekenweefsel over lidtekenweefsel zie je toch niet. Misschien zijn er ook wel mensen die die witte haren gewoon verven, net als met pijnstilling tijdens bezoeken merk je toch pas als je thuis komt :7 . Niks is hufterproof als je je afgekeurde paard een plezier wilt doen is het gewoon een enkeltje hemel of eigen weiland.

EDIT: ik vind nu trouwens een deens onderzoek waaruit zou blijken dat brandmerken pijnlijk is voor het paard. (igg na het merken heeft het paard enige tijd (tot een week lang) pijn aan de plek) Maar zij gaan er dan wel automatisch vanuit dat chippen beter is en beweren dat paarden daar niet op reageren. Maar dat kan natuurlijk ook aan de kwaliteit van de chipper liggen die zij gebruikt hebben. Bij injecteren is het natuurlijk ook een heel verschil wie of iemand er 'goed' in is of niet.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 03-01-10 03:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 03:31

liedje89 schreef:
pharagirlke schreef:
een grote A mis je al iets minder snel dan chipinformatie en is wat moeilijker te vervalsen vermoed ik... :)

Ja maar als je daar nog een gezellig wondje over heen maakt kan je die A echt niet meer terug vinden hoor. Lidtekenweefsel over lidtekenweefsel zie je toch niet. Misschien zijn er ook wel mensen die die witte haren gewoon verven, net als met pijnstilling tijdens bezoeken merk je toch pas als je thuis komt :7 . Niks is hufterproof als je je afgekeurde paard een plezier wilt doen is het gewoon een enkeltje hemel of eigen weiland.

Als je zo'n litteken weg wil gaat daar waarschijnlijk geen of wit haar op komen. Stel dat je zegt: "elk afgekeurd paard krijgt een A op de linkerschouder" en je ziet dan dat er geen/wit haar op die linkerschouder staat of je voelt er gewoon over (littekenweefsel voel je normaal wel) dan moet er toch een belletje gaan rinkelen...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 03:35

pharagirlke schreef:
liedje89 schreef:

Als je zo'n litteken weg wil gaat daar waarschijnlijk geen of wit haar op komen. Stel dat je zegt: "elk afgekeurd paard krijgt een A op de linkerschouder" en je ziet dan dat er geen/wit haar op die linkerschouder staat of je voelt er gewoon over (littekenweefsel voel je normaal wel) dan moet er toch een belletje gaan rinkelen...

Ach de wondere wereld van oplichers komt wel met een oplossing :P . Hebben ze tot nu toe altijd gedaan en zullen ze ook altijd doen. Niks is hufterproof jammer maar helaas :+

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 03:36

Liedje een brandmerk geeft geen witte haren, die krijg je alleen met vriesmerken.
Je moet ongeveer een hoofdrol hebben in Silence of the Lambs wil je brandmerken verneuken.

Brandmerken zijn niet hufterproof.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 03:37

sjeik schreef:
Liedje wat wou je manipuleren aan een grote ingebrande A?
Plucnk als een brandmerk grondig dus met voldoende druk en niet oppervlakkig wordt aangebracht merk je niks aan een paard. Zoals ik al eerder heb gezegd worden de receptoren ook uitgeschakeld.

En dat gebeurde dus niet altijd zoals ik al vertelde.
Verder is het wel degelijk zo dat paarden de dagen na het branden behoorlijk gevoelig waren bij het brandmerk, dat was niet omdat het zo lekker aanvoelde volgens mij.

Mijn ervaring is dat het absoluut niet zo is dat paarden er helemaal niets van merkte of helemaal geen pijn aan hadden.
Wil niet zeggen dat het vreselijk was, maar pijnloos was het zeker niet.

Verder werden er toendertijd genoeg paarden verkocht met het A brandmerk. Mensen trapten er gewoon in als er gezegd werd dat het een A premie paard betrof. :+
Bovendien waren een hoop brandmerken al na een jaar niet meer zichtbaar. Die van mijn paard heb ik na de eerste verharing nooit meer terug kunnen vinden (kwpn leeuw op linkerbil). :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 03:39

sjeik schreef:
Liedje een brandmerk geeft geen witte haren, die krijg je alleen met vriesmerken.
Je moet ongeveer een hoofdrol hebben in Silence of the Lambs wil je brandmerken verneuken.

Het was niet liedje maar ik die dat zei en het ging me niet om de brandmerken maar als je het brandmerk probeert weg te snijden... Dat je dat toch zal moeten zien lijkt me?

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 03:41

iK heb veel paarden met een vers brandmerk door de handen gehad en nooit wat gemerkt.
Als men van overheidswegen bekend maakt dat A betekent dat een paard is afgekeurd is er niks meer te sjoemelen.
Een chip uitsnijden met een aardappelmesje is een fluitje van een cent.
Een KWPN merk wordt altijd weer zichtbaar als je even een tondeuse over het paard haalt.
Maar het gaat mij niet om het brandmerken voor stamboeken. Ik ben alleen maar voor branden van afgekeurde dieren.
Hoe mooi ook het hertengewei is en de edelweis en het leeuwtje, je kan er niets mee want er staan geen ID gegevens in.

Maakt niet uit wie het zegt. als je een brandmerk wil weg snijden moet je ongeveer fileren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 03:45

Ja, dat lijkt me sowieso al niet simpel, maar als je iets dergelijks al zou kunnen doen (stel) dan lijkt het me niet dat je dat niet ziet ?

En als dat niet kan zonder dat je het ziet is IMO het brandmerk wel redelijk "hufterproof"... Dat mensen niet de moeite doen om na te gaan of A een premie is of "Afgekeurd" kan je volgens mij met geen enkele methode oplossen.

sjeik

Re: ESSA wil brandmerken van paarden graag behouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 03:46

Dan krijg je een paard met gruwelijke lidtekens. Of wonden. En daar kom je vast niet mee weg.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 03:48

sjeik schreef:

Je zou de A in principe ook kunnen vriesmerken natuurlijk valt wel meer op. Komisch trouwens van die A-premie :+ . Je zou maar van niets weten dan sta je daar in je hema sokken }:0 . Och misschien kunnen ze nog wel afgevoerd worden naar een land waar afkeuren niet met een A begint :P . Immers worden ze ook nog wel geslacht in het buitenland.

@Sjeik wat nu als je er gewoon overheen brand dan is die bovenste laag lidteken weefsel toch gewoon weer weg, daar is lidteken weefsel ook niet tegen bestand. Je krijgt een brandmerk heus wel lang genoeg verborgen tot iemand erin is getrap hoor. Is nu toch ook de truk met alle paarden waar iets mis mee is. Als je ze maar met winst verkoopt. Als je maar je best doet, anders beweer je gewoon dat je paard met een haleluja wonder genezen is en spuit je hem plat met pijnstillers voor de klinische keuring }:0 , nu verwisselen toch ook niet alle louche handelaren de chips ze hopen gewoon dat ze een beetje een domme koper treffen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 03:50

sjeik schreef:
iK heb veel paarden met een vers brandmerk door de handen gehad en nooit wat gemerkt.
Als men van overheidswegen bekend maakt dat A betekent dat een paard is afgekeurd is er niks meer te sjoemelen.

Ik ook en heb wel degelijk wat gemerkt. Heb ook vaak genoeg gezien dat paarden wel degelijk pijn hadden bij het branden en dat zelfs de beste brander niet altijd even goed kon branden omdat e.e.a. ook afhankelijk is van de reactie van het paard en degene die dat paard vast heeft.

Het is nu toch wel allang duidelijk dat mensen weinig letten op wat de overheid bekend maakt. Het was toen onder de paardenmensen ook goed bekend wat een A op de hals betekende maar toch werden er heel makkelijk paarden verkocht met die A op de hals.
De meeste trappen toch wel in goede smoezen, gebeurd nu ook bij goedkope paarden die vervolgens niet worden gekeurd.

Vroeger was er overigens ook nog behoorlijk wat verwarring omtrent de H in de hals (hulpboek) en de A bij sommige mensen. :D

En voor lidtekenweefsel hebben verkopers ook hele mooie verhalen hoor.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 03:54

pharagirlke schreef:
Ja, dat lijkt me sowieso al niet simpel, maar als je iets dergelijks al zou kunnen doen (stel) dan lijkt het me niet dat je dat niet ziet ?

En als dat niet kan zonder dat je het ziet is IMO het brandmerk wel redelijk "hufterproof"... Dat mensen niet de moeite doen om na te gaan of A een premie is of "Afgekeurd" kan je volgens mij met geen enkele methode oplossen.

Volgens mij sla je daar precies de spijker op zijn kop. Er zijn alleen maar louche handelaars omdat er domme klanten zijn. Een chip met registratie of een brandmerk maakt niks uit als mensen niet controleren. Als mensen in vreemde praatjes trappen en als je ze op wat voor gruwelijke manier dan ook kan camoufleren of verwijderen. Zo'n handelaar zou het paard echt niet verkopen als gezond als het hem wat kon schelen die maakt er ook nog wel een paar sneetjes in als het moet. Slimme klanten hebben die A en die chip volgens mij toh niet zo gauw nodig die laten hoe dan ook gewoon keuren.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 03:58

liedje89 schreef:
Slimme klanten hebben die A en die chip volgens mij toh niet zo gauw nodig die laten hoe dan ook gewoon keuren.

Inderdaad spijker op zijn kop.
Louche handel kan alleen blijven bestaan doordat er mensen zijn die daar bewust of onbewust intrappen.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 04:00

De A weer invoeren en de media er op los laten en geen mens die er meer intrapt. Een degelijk aangebracht brandmerk manipuleer je niet met een paar sneetjes.

verder willen mensen voor een duppie op de eerste rang. Een Totilas voor 3000 die TotalLos blijkt te zijn :D

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 04:10

sjeik schreef:
De A weer invoeren en de media er op los laten en geen mens die er meer intrapt. Een degelijk aangebracht brandmerk manipuleer je niet met een paar sneetjes.

verder willen mensen voor een duppie op de eerste rang. Een Totilas voor 3000 die TotalLos blijkt te zijn :D

Ik ben zeer sterk overtuigd dat de absolute domheid en luiheid van mensen ervoor zal zorgen dat de oplichters in deze wereld altijd wel een nieuwe manier vinden om hen op te lichten. Of dat nou door liegen, vervalsen, medelijden wekken voor het dier, zolang er domme mensen zijn zal het lukken. En als er nu iets is waar we nog nooit een tekort aan hebben gehad is het wel domme mensen :Y) .

Ik zie soms igg val niet bijster veel inteligentie om mij heen. Als je weer leest dat er nog steeds mensen zijn die zichzelf op blazen met illegaal vuurwerk, weet je het echt zeker. Er zijn ondanks het feit dat ze nu wat onderdelen missen nog genoeg domme mensen over :+ .

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 04:21

sjeik schreef:
Dan krijg je een paard met gruwelijke lidtekens. Of wonden. En daar kom je vast niet mee weg.

Dat bedoelde ik... :)

Liedje: maar dat kan je met de chip ook niet garanderen dus de hele verplichting is nutteloos.... Dus als er dan perse iets nutteloos moet zijn dan liever een brandmerk dan een lichaamsvreemd dingetje dat je niet onder controle hebt... En inderdaad, als je de media er op los laat moet je het aantal dommerikken toch al drastisch kunnen verlagen? Een chip kan je nog wat mee rommelen ivm papieren kwijt en die zever.... Een brandmerk of een weggesneden brandmerk staat er nu eenmaal.. Dat zíe je... Als je dan nog te lomp bent ja... Dan kan niets je nog helpen. Ook de chip niet.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 04:47

pharagirlke schreef:
sjeik schreef:

Dat bedoelde ik... :)

Liedje: maar dat kan je met de chip ook niet garanderen dus de hele verplichting is nutteloos.... Dus als er dan perse iets nutteloos moet zijn dan liever een brandmerk dan een lichaamsvreemd dingetje dat je niet onder controle hebt... En inderdaad, als je de media er op los laat moet je het aantal dommerikken toch al drastisch kunnen verlagen? Een chip kan je nog wat mee rommelen ivm papieren kwijt en die zever.... Een brandmerk of een weggesneden brandmerk staat er nu eenmaal.. Dat zíe je... Als je dan nog te lomp bent ja... Dan kan niets je nog helpen. Ook de chip niet.

Als we geld hadden voor zo'n campagne konden we dan niet beter de irisscan invoeren. Of omdat een paard om TatalLos te zijn helemaal geen 'A-premie' nodig heeft zullen we gewoon eens iets melden over het beland van keuringen bij aanschaf. Immers worden lang niet alle kapotte paarden afgekeurd voor de verzekering soms word hij gewoon door zijn verslechterende humeur (worden er meestal niet vrolijker van om TataalLos te zijn) verkocht.

De media waarschuwd mij trouwens nog net niet dat ik mijn hoofd niet mag verwijderen voor zo'n beetje alles behalve dat ben ik al gewaarschuwd. Dus ik ben over het algemeen van mening dat de media niet echt helpt, vanwege ernstige overkill. Kijk maar eens hoevaak je gewaarschuwd word voor brood fok, toch komt een groot deel van de honden daar nog steeds vandaan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 04:52

Da's vnl eigenzinnigheid, geen domheid. Mijn woef komt ook van een thuis nestje (van vrienden). Heb het ding trouwens gratis mee gekregen dus geen idee of dat zelfs onder broodfok valt (die verdienen er over het algemeen graag aan?) maar ze is niet van een officiële fokker :) Da's het risico dat ik genomen heb... Maar een paard met een grote A van Afgekeurd... Als je dat risico neemt ben je dom. Van zo'n paard weet je nl zéker dat ie niet helemaal goed is... (of helemaal niet.) en da's gewoon iets waar je niet aan begint als je slim bent... Niet als je zéker weet dat ie niet meer goed komt. Dat er zelfs geen klein kansje is. :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 05:01

pharagirlke schreef:
Da's vnl eigenzinnigheid, geen domheid. Mijn woef komt ook van een thuis nestje (van vrienden). Heb het ding trouwens gratis mee gekregen dus geen idee of dat zelfs onder broodfok valt (die verdienen er over het algemeen graag aan?) maar ze is niet van een officiële fokker :) Da's het risico dat ik genomen heb... Maar een paard met een grote A van Afgekeurd... Als je dat risico neemt ben je dom. Van zo'n paard weet je nl zéker dat ie niet helemaal goed is... (of helemaal niet.) en da's gewoon iets waar je niet aan begint als je slim bent... Niet als je zéker weet dat ie niet meer goed komt. Dat er zelfs geen klein kansje is. :)

Once again you have identified the problem! (:)

Sommige domme mensen blijven gewoon dom. Ik ben van mening dat het dan beter is mensen te leren dat paarden gekeurd moeten worden dan dat je die met de grote A niet mag kopen zijn er zat met een porseleine huidje die zakken :+ .Wat is dan nog het nut van die letter, waarschijnlijk heeft nog niet eens de helft van de TatalLos paarden van deze wereld een afkeuring gekregen. Je moet gewoon keuren punt. Als die A erop staat moet je het niet doen indd maar(stel dat je het niet weet) als je gewoon keurt kom je na een tijdje vanzelf achter het patronn hoop ik }:0 .

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 13:30

Ik heb gehoord van het branden van veulens bij het Westfaals stamboek, daar staan ze gewoon los naast de merrie.

Als het zo heel vreselijk zou moeten zijn, dan zou dat niet kunnen toch?

Verder vind ik een brandmerk erg mooi staan en ook die A van Afgekeurd vind ik een goed idee.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 13:33

sjeik schreef:

Hihi, die is erg goed... Totallos... kicken...

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 14:38

sjeik schreef:
-Brandmerken binnen stamboek met levensnr in het brandmerk.
-Alles wat is overgenomen door verzekering branden met een afgesproken brandmerk.

En hoe gaat dat dan gerealiseerd worden? Ieder paard zijn eigen stempel met nummer erin? Of 10 x de verschillende getallen erin branden? Vind dit niet echt logisch eerlijk gezegd en ik vraag me af dat uitvoerbaar is. Een algemeen brandmerk voor afgekeurde paarden is makkelijker lijkt me zo.

Mijn vroegere paard had ook een chip. Die is gaan zwerven en de nieuwe eigenaresse heeft een hele nare periode gehad naar aanleiding van die verdwaalde chip. Het tastte zijn evenwicht ernstig aan. Volgens de dierenarts is de chip er waarschijnlijk via zijn oor uitgekomen. (al vind ik dat zelf nogal ver gezocht eerlijk gezegd maar zou wel verklaren waarom hij zo'n last had van zijn evenwicht voor een periode.) Hij is opnieuw gechipt. Brandmerk had ie al.

Ben voor identificatie van paarden, maar in deze tijd branden zonder pijnbestrijding zou niet meer moeten mogen.

Esprit4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 15:10

brandmerken zul je altijd blijven zien dus handig
chips kunnen verschuiven en dus niet meer terug te vinden en ze zijn veel duurder

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 16:26

Een van mijn paarden heeft het Westfaler brandmerk, en die zie je zelfs met zijn 2 cm vacht nog :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 16:31

nou hebben we het over branden zonder pijnbestrijding en dat dit vandaag de dag niet meer zou moeten mogen............

en weet je, ik heb liever dat mijn paard een paar dagen pijn heeft (en dat mag erge pijn zijn, want ik verzorg hem dan wel en koester en troost hem dan wel) dan dat mijn dier, die totaal ongeschikt is voor onder het zadel, maar nooit een pas kreupel zal lopen........ de handel in gaat als goedkope met een goed papier en evenzo bewegingen rijpaard, en zo jaren pijn heeft.........
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 03-01-10 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt