Meisje valt van paard; eigen schuld of die van eigenaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:33

even aangepast.
misschien ben je wel zo'n absolute paardenleek die alleen maar Dik Trom boekjes leest. Die rijdt toch ook achterstevoren?

maar zonder gekheid; Is het niet zo dat je als leerling er geen verstand van hoeft te hebben, maar er blind op moet kunnen vertrouwen dat de instructeur jou opdrachten geeft die bij jouw vaardigheid passen?

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:34

LDRD schreef:
Sabinee__ schreef:
Ik bedoel, als de manege mij een oefening laat doen waarbij je achterstevoren op je paard een rondje moet galoperen, ja, dan zou ik de manege ook aanklagen als ik er met 40 km per uur van af wordt gelanceerd.

In dat geval zou ik zeggen 100% eigen schuld aan jouw kant en dus geen schadevergoeding. Je kunt zelf ook wel snappen dat dat nooit goed gaat, je bent toch geen mak schaap die alles doet wat hem opgedragen wordt? ;) :D .

Het was sarcasme - ik snap heus wel dat dit niet de realiteit is :+ .
Maar even om aan te geven dat er verschillende situaties mogelijk zijn :D .

Maar HOE is het gebeurd ?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:35

Nee, Beantsje, er wordt ook nog wat van je eigen snuggerheid gevraagd. :j

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:35

Kostolany schreef:
Malibu: Super leuk wat je daar zegt..dan beginnen mensen met eigen paard dus nooit meer aan een bijrijder. Want als ik je eerlijk vertel wat mijn paard dus kan doen want tja het is en blijft een vluchtdier!! Dan vind ik als ik je goed ingelicht hebt je ook je eigen verantwoording met wat je wel en niet kan doen met mijn paard of er niet aan beginnen als je denkt dat je het niet aan kan.

En tja ik vind als je ene kind hebt en die een sport gaat doen. Dat je voorgelicht moet worden door de maneges over het risico wat ene kind kan lopen. Bij ons deden ze dat vroeger. En dan ben je gewaarschuwd.

Waar stop je dan! Als jou dochter op voetbal gaat en een bal tegen haar gezicht krijgt en 5 tanden mist??? Zo kunenn we wel door gaan. OF ze valt thuis van de trap..zeg...het is zo makkelijk de schuld bij een ander neer te leggen maar niet naar jezelf te kijken als er iets ergs gebeurd.

Zijn jouw ouders vroeger voorgelicht op een manege dat de ongelukken wel eens zodanig kunnen wezen dat je er hersenletsel of ander blijvend letsel aan kan overhouden?
Mijn ouders niet hoor... :n als iedere manege houder zo eerlijk zo zijn zouden er een stuk minder kinderen mogen paardrijden volgens mij...

Het missen van 5 tanden kan gerepareerd worden, hersenletsel niet....
Volgens mij begrijpen mensen de ernst hiervan niet zo :n

Ben het er helemaal mee eens dat dit erg ongelukkig is geweest en dat dit nooit opzet van de manege is geweest. Maar die ouders hebben wel misschien een kind met hersenletsel wat de rest van hun leven zal beinvloeden...

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:36

Kostolany schreef:
Tjee, ook al ben je beginnner hoop ik dat ze je toch ooit verteld hebben ergens wat een paard is en waarom het een vluchtdier is? En tjee beginner in welke tak van sport als ik roep tegen jou spring in de sloot tik je toch ook tegen je voorhoofd of niet? Zn schaap zijn we niet!

Ik ken genoeg beginners die het GEWELDIG zouden vinden om dit soort dingen te doen . Net als boven op je paard staan, rondje om de wereld, dameszit galoperen etc
En ja, ik was altijd die pannekoek die niet mee deed :D . Echt niet dat je mij staant op een paard krijgt, no way.
Mijn VZpaard vertrouw ik nu ZO erg dat ik eens in de zoveel tijd wel eens van zn kont afglij, maar meer ook echt niet .

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:37

En hee...we verliezen de ouders echt niet uit het oog hoor..tuurlijk is het heftig als je kind een flinke blessure of iets anders op loopt door wat dan ook en dat je dat als ouder mee moet maken. Laten we dat niet vergeten. HEt is verschrikkelijk als je zoiets meemaakt als ouders. Dus we wensen ze heuse wel sterkte met het herstel van hun dochter dat is het probleem niet!

Maar je kan je kind als ouder ook niet overal tegen beschermen hoe graag we dat ook zouden willen. Want ongelukken zitten in een klein hoekje zeker als je sporten beoefend met dieren! Er zijn grotere risicos aan omdat een dier niet kan praten tegen je. Maar ja op straat of iets zijn mensen ook nie taltijd aardig meer tegen elkaar en kan je ook uit het niets een klap in je gezicht krijgen. HEt blijft moeilijk..geen leuke ervaring voor die mensen, jammer dat er weer regels aan te pas moeten komen om het op te lossen.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:41

Sabinee__ schreef:

Dit had je ook zelf in de uitspraak kunnen opzoeken, maar vooruit:
Vast staat dat het ongeval is ontstaan nadat Dominant – onberekenbaar als een paard als zodanig is – plotseling bij de overgang van stappen in galop een onverwachte manoeuvre heeft gemaakt. Dominant strekte zijn linker been naar voren, deed zijn hoofd naar voren en beneden tot kniehoogte, trok de beide voorbenen in en gleed door de bak.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:47

Sientje schreef:
Sabinee__ schreef:

Dit had je ook zelf in de uitspraak kunnen opzoeken, maar vooruit:
Vast staat dat het ongeval is ontstaan nadat Dominant – onberekenbaar als een paard als zodanig is – plotseling bij de overgang van stappen in galop een onverwachte manoeuvre heeft gemaakt. Dominant strekte zijn linker been naar voren, deed zijn hoofd naar voren en beneden tot kniehoogte, trok de beide voorbenen in en gleed door de bak.

Hardstikke bedankt.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:48

Kostolany schreef:
Maar je kan je kind als ouder ook niet overal tegen beschermen hoe graag we dat ook zouden willen. Want ongelukken zitten in een klein hoekje zeker als je sporten beoefend met dieren! Er zijn grotere risicos aan omdat een dier niet kan praten tegen je. Maar ja op straat of iets zijn mensen ook nie taltijd aardig meer tegen elkaar en kan je ook uit het niets een klap in je gezicht krijgen. HEt blijft moeilijk..geen leuke ervaring voor die mensen, jammer dat er weer regels aan te pas moeten komen om het op te lossen.

Dat begrijp ik, ook al zou iedereen dat wel willen :D

Alleen ik vind het helemaal niet zo raar dat er regels aan te pas moeten komen.
Zoals ik het begreep heeft de manege geen aansprakelijkheidsverzekering en als ze dat wel hadden gehad dan had dit waarschijnlijk ook niet via de rechter gehoeven...

Ik vind niet dat de ouders voor alles op hoeven te draaien. De manege is een bedrijf met een bepaalde aansprakelijkheid. Dat ze niet uitkeren bij iedere gescheurde rijbroek/cap of arm/beenbreuk vind ik niet meer dan normaal...

Maar ik vind wel dat ze verzekerd zouden moeten zijn als het om blijvend of langdurig letsel betreft...

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:48

Malibu: Ja mijn ouders zijn toen door de stal eigenaar ingelicht hoe het kan zijn. Ook het zware lelsel. Ook na zulke ervaringen als hier boven door de staleigenaar. Want tja het gebeurd heel vaak. Het staat in de top tien van risico volle sport. Mijn ouders wisten precies wat ik ging doen toen ik ging paardrijden en dat er een onvoorspelbare factor aan paarden zat. Die hebben ze voor lief genomen en gehoopt dat het me nooit zou gebeuren en hun eigen verzekering zelfs gevraagd of het wel in orde was. En gelukkig is het nooit gebeurd.

Maar zelfs nu nog ondanks dat ik een andere leeftijd heb maken mijn ouders zich zorgen omdat ik een jong paard heb nu. Daar gaat het niet om.

Maar ja ze kunnen me niet overal tegen beschermen en ik wilde zo graag. Dat is het risico van leven en willen genieten. En mijn passie is paarden ondanks de risico;s die die sport heeft. Ik caluleer in dat ik zo zwaar gewond kan raken of erger want dat kan. Maar ja elke dag dat ik naar mijn werk rijdt in mijn auto kan dat ook. Moet ik dan maar op de bank blijven zitten en niet genieten van iets? Nee...zo zijn we niet.

Sabinee: Ja maar dan hoop ik wel dat die beginner door de manege eigenaar/instructeur verteld is wat het risico daarvan is. Wij deden vroeger ook gym op paard. Maar dan was wel verteld dat ik lelijk kon vallen als ik het probeerde.

Sabinee__

Re: Meisje valt van paard; eigen schuld of die van eigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:49

Ja maar daar denk je als kind nou niet echt over na. Pijn en gevaar zijn dan zo ver weg .

eidi12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:51

mij is altijd geleerd dat je het juist moet leren met vallen en opstaan...

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:51

Remember schreef:
Cayenne schreef:
Alles afwegende komt de rechter tot het oordeel dat de manege 70% van de totale schade van het meisje moet vergoeden. 30% van de schade blijft dus voor rekening van het meisje zelf.

Over wat voor schade hebben we het dan? Want stel dat het meisje een been gebroken heeft, dan wordt dit toch zowiezo vergoedt door haar ziektekostenverzekering (die het op hun beurt misschien weer verhalen op de verzekering van de manege?).

Welke kosten komen dan überhaupt voor de eigen portemonnee van het meisje/ouders?? Want waarom zou je anders een procedure starten?

Ik zal wel iets over het hoofd zien hoor, maar dat vraag ik me af :D

Traumatische ervaring?
Kind draagt het eeuwig met zich mee?
En dat soort gezemel?

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:54

Malibu: Uiteraard kan het 2 kanten op werk..dat is de issu niet. Verzekeren ga maar eens naar je eigen verzekeringen kijken wat er ineens niet in valt als je iets met paraden gebeurd. Heel weinig maar want je moet het wel specifiek gemeld hebben. Nu ik een eigen paard heb weet ik ook wat de staleigenaar zijn probleem is dat hij dat niet had. Heb je ooit mijn premies voor mijn eigenpaard kwa aansprakkelijkheid weleens gezien. laat staan dat jij dat voor al je manegepaarden hebt. Dan is er geen geld meer te verdienen in die tak en stoppen morgen alle maneges nog als ze alle regels moeten volgen...want dan kunnen ze zelf niet meer bestaan. En dan krijg je pas ellende want waar gaan die kinderen dan rijden? Particulier dat zie je zo vaak. Maar deze manege eigenaar was wel verzeker tegen aansprakelijkheid..las ik in het begin..dus dat was het rechterproblleem niet..wel wie nu schuldig was aan wat wel...daar komen verzekeringen dan niet uit..dus voorkomen dan maar. Want ja na zn val. Schuld pony of omdat de ruiter van mij part in zijn ogen prikte? enz...

Daarom ook rechter..ben niet tegen regels maar wel tegen het overdreven veel regels maken hierdoor. De wet is al weet ik veel hoeveel boeken en weet niet iedereen alles. En zijn er nog veel mazen in d ewetten.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:54

ik vind het wel goed dat de rechter deze uitspraak heeft gedaan

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:55

Dat is zeker waar...want dan weet half Nederland waar hij op moet gaan letten...

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:56

Ik dacht altijd dat paardrijden op eigen risico was? Vind het nogal achter de ellebogen om hier een schadevergoeding voor te gaan vragen, die ouders laten hun kind zelf paardrijden: makkelijk hoor om een ander dan de schuld te geven..

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:58

Kostolany schreef:
Heb je ooit mijn premies voor mijn eigenpaard kwa aansprakkelijkheid weleens gezien. laat staan dat jij dat voor al je manegepaarden hebt.

Dat zou je denken he, dat een verzekering voor een manege onbetaalbaar moet zijn :j . Dat valt echter ernstig mee hoor, ik zie ze al vanaf een kleine 600 euro per jaar. Daar valt voor een verzekeraar geen goed geld op te verdienen hoor. :n

tarja3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:59

als je je kind laat paardrijden is het wel logisch dat er risico's aan zitten.
en het meisje kan er niks aan doen maar de eigenaar ook niet.
ik vind het wel dom dat als je niet verzekert bent dat je dan de manege de schuld geeft.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 17:06

Moontje1991 schreef:
Remember schreef:
Over wat voor schade hebben we het dan? Want stel dat het meisje een been gebroken heeft, dan wordt dit toch zowiezo vergoedt door haar ziektekostenverzekering (die het op hun beurt misschien weer verhalen op de verzekering van de manege?).

Welke kosten komen dan überhaupt voor de eigen portemonnee van het meisje/ouders?? Want waarom zou je anders een procedure starten?

Ik zal wel iets over het hoofd zien hoor, maar dat vraag ik me af :D

Traumatische ervaring?
Kind draagt het eeuwig met zich mee?
En dat soort gezemel?

Nog maar een keertje uit de uitspraak citeren, het gaat wel over iets meer dan een gebroken been en gezemel...

eiser sub 3] is tijdens de les van Dominant gevallen, als gevolg waarvan zij (hersen)letsel heeft opgelopen. [eiser sub 3] is in bewusteloze toestand met de ambulance afgevoerd naar het Erasmus MC, locatie Sophia, te Rotterdam en aldaar opgenomen op de afdeling Intensive Care. Na circa 10 dagen is [eiser sub 3] uit coma ontwaakt. Op 23 februari 2006 is [eiser sub 3] ontslagen uit het Erasmus MC en ter verpleging en revalidatie opgenomen in het Rijndam Revalidatiecentrum te Rotterdam tot en met 18 mei 2006.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 17:13

Dat is ook zeker zeer engstig om te lezen. En heel vervelend voor deze mensen die het over komt. Zeer heftig!

maar zoals de rechter het opgelost heeft heeft het recht gesproken.

Maar ja menig manege eigenaar die dit nu leest zou gaan over wegen te stoppen met zijn bedrijf dan want tja als het toch voor een grootdeel zijn risico is dan kan hij wel inpakken>Want hij kan niet garanderen dat een paard nooit iets doet. Dan moeten ze maar leren rijden op meganische paarden en nooit op een echt paard gaan rijden.

Ik snap het wel hoor..dat de ouders dit erg vinden. Ik zeg niets als je in de nabijheid een keer iemand door paardrijden invalide is geworden heb het van dichtbij meegemaakt. Maar ja..we wisten toen allemaal en nu nog steeds dat het risico daar is in die tak van sport. Ken nu ook nog iemand met een dwarsleasie en kan alleen nog maar zijn hoofd draaien door paardrijden..tja..heel erg heel erg..niet leuk..maar hij zei wel zelf dat het zijn eigen risico was want hij wilde paardrijden.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 17:15

Laten we het dan nu nog eens duidelijk zeggen voor de vele mensen hier op bokt!

ALS JE GAAT PAARDRIJDEN LOOP JE EEN HEEL GROOT RISICO OP ERGE ONGELUKKEN! Vergeet dit niet. Een ongeluk met een paard zit in een klein hoekje want een paard is en blijft een vluchtdier en als 600kilo meer of minder aan de haal gaat of valt..kan je blijvend letsel of nog erger oploppen!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 17:19

Maar hoe denken jullie dan over iemand die tegen betaling een jong paard gaat zadelmak maken en eraf valt?
Ook eigen schuld, dikke bult?

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 17:21

Jeep en voor dat risico wordt hij dan ook betaald. Want de persoon koos zelf om dat vak te gaan doen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 17:25

En toch moet je alle zeilen bijzetten juridisch om zoiets in goede banen te leiden hoor.