"Boete van 2250 euro voor paardenmest op de openbare weg"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 12:07

Relien jij bent natuurlijk wel een beetje een uitzondering. De meeste ruiters zijn prima in staat om af te stappen en de poep weg te vegen/schoppen.
De ruiters die dat niet durven omdat ze hun paard dan niet meer in de hand kunnen houden/niet meer op kunnen stappen zijn sowieso al een gevaar op de weg. ;)

In het geval er in jouw gemeente verordeningen bestaan die mest opruimen verplichten, lijkt een ontheffing me niet zo moeilijk te regelen, en aandacht van de plaatselijke media voor jouw probleem zorgen dan heus wel voor begrip.

YankeeBoy

Re: "Boete van 2250 euro voor paardenmest op de openbare weg"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 12:08

Nou, ik heb vandaag even buiten gereden in de gemeente bergen.
Was een erg kleine moeite hoor, om even af te stijgen en de mest de berm in de schuiven met mn voet.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 12:49

Relien schreef:
Ik snap dat het vervelend is als je in een woonwijk woont en je stapt uit je huis en er ligt een grote hoop paarden poep...
Maar aan de andere kant 1 regen bui en het is weg.. en ook is het zo droog dus glad is het dan ook niet meer.

Ik zou het echt niet fijn vinden als voor mijn huis op de stoep een hoop paardenpoep ligt.. Ik kon mij ook altijd irriteren aan de hopen paardenpoep op de stoep vlakbij mijn ouders.. Moet je eens proberen de omzeilen met je kinderwagen of rollator.
Ik vraag mij nog altijd af waarom mensen daar met hun paard op de stoep rijden omdat a) de weg niet druk is en b) er aan de overkant een grasberm van 6 meter breed is.

Ik kan mij tevens ook irriteren aan mensen in de buurt die met 2 paarden naast elkaar op het fietspad gaan rijden,terwijl er een ruiterpad is, waardoor de fietser door de grasberm moeten... Op die manier kan je klachten verwachten en verpest je het ook voor de rest.

maritha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 17:02

Dat is wel erg schandalig, dat er mensen zijn die langs elkaar op het fietspad rijden, en de fietsers en niet meer door kunnen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 17:44

maritha schreef:
Dat is wel erg schandalig, dat er mensen zijn die langs elkaar op het fietspad rijden, en de fietsers en niet meer door kunnen.

Analyseer het eens:
1. Ruiter op het fietspad mág niet.
Een ruiter die daar rijdt heeft beslist de regels aan de rijlaars te lappen.

2. Twee ruiters naast elkaar is net als twee fietsers of twee motorrijders een situatie welke alleen bij inhalen zou moeten voorkomen en in andere gevallen als een bijzondere verrichting zou moeten worden gezien; heeft NOOIT voorrang.
Twee ruiters die naast elkaar blijven rijden bij naderend overig verkeer passen de voorrangsregels naar eiegn believen toe.

3. Twee ruiters die op een fietspad naast elkaar blijven rijden bij naderend overig verkeer eigenen zich het absolute voorrangsrecht toe.

Wat denk je dat de meest waarschijnlijke reactie is als je hen daarop aanspreekt?

De fietser (m/v) die én in diens rechten getreden wordt én in gevaar gebracht én een grote bek krijgt, wat denkt díe van ruiters?

Er heeft hier op Bokt een foto gestaan van een ruiter die aan de linkerkant van de weg (dus tegen de richting in!) over een fietsstrook langs een drukke weg reedt. Op de foto moesten fietsers (waaronder moeder met kind in zitje) van de fietsstrook de rijbaan op echt bijna onder de grote wielen van passerend vrachtverkeer.
Deze foto is MEERMALEN geplaatst als ´bewijs´ voor de noodzaak van over het fietspad te rijden.... Dan mis je echt fundamenteel inzicht en perspectief.

Met overlast door mest op voet- en voetpaden is het identiek.
De reacties in dit topic op de kritiek erop idem.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 21:39

randalinpony schreef:
Tja, die ruiterij... probleem is ook dat driekwart van de buitenrijders hier tieners zijn die over het algemeen natuurlijk niet over heel veel verstand en sociaal besef beschikken.

Aan de andere kant zou het fijn zijn als de gemiddelde weggebruiker ook op de hoogte zou zijn van de verkeersregels en rechten en plichten zoals die voor paardgebruikers als verkeersdeelnemer gelden.

Jij slaat de spijker op de kop. 80% van de ongeveer half miljoen ruiters in Nederland is vrouwelijk en daarvan is bijna de helft onder de 20. Tieners zijn vaak inderdaad zoals jij ze beschrijft. Ditzelfde geklaag kun je bijna elke ochtend in veel auto's horen over fietsende/brommende tieners, die ook natuurlijk niet uitblinken in hun kennis van de regels. Maar ja van wie zouden ze die kennis over regels moeten hebben, hun ouders horen waarschijnlijk bij de groep die jij de gemiddelde weggebruiker noemt. En als het even tegenzit dan hebben ze hun verkeerskennis van een vriendelijk manspersoon van middelbare leeftijd die een ontzettende lieve papa is maar zodra hij achter het stuur kruipt verandert in een monster omdat hij volgens een Australische verkeersveiligheidscampagne een stoornis in het impotentiespectrum heeft.

Maar het valt ook echt niet mee hoor met die regels. Herhaaldelijk hebben er berichten in de krant gestaan zoals deze:
http://www.binnenlandsbestuur.nl/nieuws/2008/11/paardendrollen-vangen-in-houten.95982.lynkx
Een gemeente die een paardenpoepverbod wil op het fietspad. Drie keer in het plaatselijke nieuws geweest en niemand die dan zegt: maar paarden mogen helemaal niet op het fietspad, dus we hebben helemaal geen nieuwe verordening nodig. Dus als zelfs de gemeenteraad en B&W niet weten hoe het zit wat kunnen we dan verwachten van een stel pubers. Verder worden jeugdige ruiters regelmatig door boze automobilisten aangesproken (lees toegeschreeuwd) omdat ze "op de weg niets te zoeken hebben" of er wordt richting fietspad gewezen. Zelf heb ik meermaals in de krant gelezen dat je buiten de bebouwde kom juist wel op het fietspad moet, dus ik was ook wel verward over de regels. Zelfs HC maakt nog een foutje in de regels want twee paarden naast elkaar is juist niet zoals twee fietsen naast elkaar. Paarden mogen helemaal niet naast elkaar op de openbare weg en fietsen wel. (Nu geef ik HC natuurlijk nog meer ammunitie om de Nederlandse ruiterij te verketteren en te willen verbieden, dus hippische tieners en ander ruitergespuis alsjeblieft geen foto's plaatsen van twee paarden naast elkaar op de openbare weg!).

Als we allemaal ons best doen wat meer rekening met elkaar te houden en gewoon eerst eens te praten met mensen en vragen of ze hun gedrag aan willen passen (desnoods nog even de regels onder de aandacht brengen) dan wordt het echt veel leuker allemaal. In dit topic zeggen helemaal niet zoveel mensen ik heb schijt aan de regels. Heel veel mensen hebben het wel over de belachelijk hoge boete die genoemd wordt. Ik denk persoonlijk dat er waarschijnlijk een kommaatje ontbreekt in het genoemde bedrag. En €22,50 zou ik een redelijke boete vinden voor een puber die te paard een ijsje gaat halen en geen poep wil opruimen. Dat is het soort boete waarvan je als ouder kunt zeggen: dat was een duur ijsje meisje.

Het is helemaal nog niet zo'n gek idee om een ruiterpad/aparte strandopgang aan te leggen als het inderdaad zo is dat je bijvoorbeeld alleen op het strand kunt komen via een gedeelde opgang met voetgangers en fietsers. Waarom zou er eigenlijk geen geld mogen worden uitgegeven aan een groep hobbyisten. Die paden zijn er niet alleen voor die paar asociale ruiters die zich niet aan de regels houden maar zijn er voor alle ruiters en de algehele veiligheid. Toen het mountainbiken in de natuur hier in de omgeving de spuigaten uitliep zijn er paden en routes aangelegd voor mountainbikers om die overlast en natuurvernieling terug te dringen. Mountainbikers die nooit natuur vernield hadden vinden het ook fijn dat die plekken voor het beoefenen van hun hobby er zijn. Aan bijvoorbeeld voetballen wordt ook veel geld uitgegeven, zowel aan hobbyisten, die de meest prachtige sportaccomodaties krijgen die betaald worden uit gemeenschapsgeld als ook aan profvoetbal, dat de gemeenschap een kapitaal kost. We wonen in een land waar gelukkig geld is voor de hobby's van mensen. Laten we inderdaad onze zegeningen tellen.

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 21:49

dit vind ik toch wel een beetje heel erg overdreven ze!
ik geef maar een voorbeeld, als je een wandeling van 3uren met je paard gaat gaan maken, dan ga je na de wandeling toch niet terug heel de route aflopen mee uwen borstel en kruiwagen omdat r wat op de weg ligt he...
paar weken geleden zijn en ik een vriendin zelfs bijna aangereden he!
we waren aan de hand met 2 veulens gaan wandelen en 1 ervan moet wat mest laten vallen hebben op de stoep voor iemand zijn huis blijkbaar ( wa hadden het zelf niet eens gemerkt) en die persoon, voor wie zen huis het blijkbaar was, is ons gevolgd en 2 straten verder heeft hij ons laten stoppen en is hij tegen ons beginnen schreeuwen dat we die veulens per direct los moesten laten lopen en die mest gaan opkuisen waarop wij zeide dat hij niet goed was, dat we die veulens niet zomaar los lieten, hij is dan in zijn auto gestapt en heeft ons proberen omver rijden, ik ben met mijn veulen in gracht geraakt maar hij had men vriendin bijna mee ze, hij heeft met zijn spiegel het veulen haar staartje geraakt, toen hij ons voorbij was heeft hij hem gedraaid en het opnieuw geprobeert wat dus gelukkig weer mislukt is, en dan riep hij naar ons dat wij en de paarden niet meer veilig waren, dat ons leven gedaan was en dat hij ons wel wist te vinden, wij natuurlijk direct naar flikken gebelt.
maar ik vind echt dat zoiets niet kan! wat voor mentaliteit hebben sommige mensen jong, fack ze!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 22:05

Maaike1994,
Die man had jullie zeker niet omver mogen rijden, maar jullie horen niet op de stoep te lopen met de paarden.
Het was netjes geweest om de mest even met je voet van de stoep af te schuiven.
Voortaan gewoon in de berm gaan lopen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 11:32

Huertecilla schreef:
Analyseer het eens:
1. Ruiter op het fietspad mág niet.
Een ruiter die daar rijdt heeft beslist de regels aan de rijlaars te lappen.

Strikt gezien klopt het natuurlijk wat je zegt en ben ik het ook wel met je eens. Maar ik wil wel een nuancering aanbrengen w.b. het rijden op het fietspad.
Feit is, dat het gedoogd en zelfs aangemoedigd wordt:
Als je naar de stal van de bereden politie in Groningen kijkt, voor de kenners daar; tegenover de Ikea, dan is de route van daar naar het centrum via een zeer drukke weg met dito kruispunt.
De agenten nemen dus het fietspad.
Het oversteekpunt heeft van die knoppen voor het bedienen van de oversteeklichten, iedereen welbekend. Deze zijn speciaal verhoogd naar ruiterhoogte. Daar blijkt toch duidelijk uit, dan de overheid verwacht dat de beredenen over het fietspad rijden.

Een typisch staaltje van Nederlandsche inconsequentie (m.a.w. gedoogbeleid).
Volgens mij denken veel automobilisten dat paarden niet (meer) op de rijbaan horen.
Liever had ik gehad, dat bijv. in de rij-opleiding van automobilisten wat meer aandacht wordt besteed aan het omgaan met paarden op de weg. Want daar word je niet vrolijk van.....zelf heb ik al eens meegemaakt dat ik aan de kant van de weg stond, en ingehaald werd door een auto met aanhanger terwijl er eigenlijk geen ruimte voor was. Verder opzij kon ik niet, mijn paard verzette geen voet en werd als dank nog even tegen zijn hakken geschampt door de aanhanger... gevolg was gelukkig beperkt; 3 weken rust en voor hem een kapot reflectortje.
Geen automobilist die het in zijn botte hersens zou halen om een fietser zo krap in te halen._-:(

@brainless: in de berm rijden mag meestal ook niet. Je hoort strikt gezien echt op de rijbaan.
Overigens vind ik (gezien het bovenstaande) het het veiligst om gewoon midden op de rijbaan te rijden. Dan moeten ze wel remmen, niemand wil 600 kg op zijn motorkap. Gaan ze 1 x langzaam, dan wil ik wel even ruimte maken zodat ze kunnen passeren, mits dat in mijn ogen veilig kan.

Maar even terugkerend naar het topic....als je midden op een drukke weg rijdt, en je paard mest, valt het niet mee om dan af te stappen en veilig de mest op te ruimen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 11:40

Het is waar dat er nauwelijk tot geen aandacht is voor de regels met betrekking tot ruiters gelden.
En een heel klein beetje basiskennis ten opzichte van het gedrag van het paard in het verkeer (waarom je zon beest bijv. niet te dicht moet naderen of grappig moet claxonneren en keihard optrekken bijv.) zou al veel narigheid voorkomen.

En het zou ook schelen om bijv. een universeel teken af te spreken dat aangeeft dat de ruiter vermindering van snelheid wenst om de verkeersveiligheid te waarborgen.

Ik vraag me ook af hoeveel aandacht bijv. het ruiterbewijs nu besteedt aan veiligheid en zelf verantwoordelijkheid nemen in het verkeer als je met een paard op stap bent?

Nog altijd zie ik ruiters die bijv. als ze worden gepasseerd, links én rechts van de rijbaan gaan rijden, wat natuurlijk gevaarlijk is. Gisteren reed ik met mijn vijfjarige zoontje achter twee dames die naast elkaar over de rijbaan gingen. Het ene paard sloeg uit naar het andere waardoor die op de verkeerde weghelft terechtkwam. De dames trokken daaruit niet de conclusie dat achter elkaar rijden verstandiger zou zijn. Vervolgens gingen ze de parallelweg op waar wij gebruik van maakten zodat ik dus niet meer durfde passeren met een niet zo snel fietsend zoontje (langs zulke paarden fiets ik zelf ook met een wijde boog en zo snel mogelijk en mijn hoofd zit dan nog niet eens op hoefhoogte...)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 11:43

randalinpony schreef:
Ik vraag me ook af hoeveel aandacht bijv. het ruiterbewijs nu besteedt aan veiligheid en zelf verantwoordelijkheid nemen in het verkeer als je met een paard op stap bent?

Ik begrijp niet dat dat in het ruiterbewijs moet. waarom worden dit soort dingen niet standaard aangeleerd in elke ruiteropleiding en dan met name als ze buiten gaan rijden?
Kinderen leer je toch ook meteen al om goed uit te kijken op de fiets en zich aan de regels te houden? Dan wacht je toch ook niet op het verkeersdiploma?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 12:33

@beantsje
Paarden mogen in de berm rijden, tenzij er een verbod voor geldt.
In Ermelo (en in de meeste andere gemeentes) is daar geen verbod voor en mag je dus in de berm.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 18-09-09 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 12:36

beantsje schreef:
Ik begrijp niet dat dat in het ruiterbewijs moet. waarom worden dit soort dingen niet standaard aangeleerd in elke ruiteropleiding en dan met name als ze buiten gaan rijden?
Kinderen leer je toch ook meteen al om goed uit te kijken op de fiets en zich aan de regels te houden? Dan wacht je toch ook niet op het verkeersdiploma?

Een verstandig mens zou dat inderdaad doen met zijn kinderen/leerlingen/klanten, maar in de praktijk blijkt dat niet altijd het geval. En zelfs met de beste opvoeders kan die puberleeftijd toch wat weerbarstig gedrag opleveren. Ik ken zelfs mensen die er vast wel €2250,-voor over zouden hebben als hun kind zich daardoor aan de regels ging houden. :+

En hoeveel mensen die meededen aan dit topic wisten eigenlijk dat je helemaal niet met twee paarden naast elkaar mag, maar wel met twee fietsen. Een paar jaar geleden heeft geloof ik Veilig Verkeer Nederland gezegd dat het voor de veiligheid beter zou zijn als ruiters wel naast elkaar op de weg reden. Ze zouden dan meer de afmeting van een auto nabootsen en dus meer voor "vol" worden aangezien. Ik vind dit soort problemen dus ook weinig met ruiterij te maken hebben. Zo kregen een paar jaar geleden mensen die op de site van de politie nakeken hoe ze met een trailer moesten rijden het advies om te hard te rijden. Want als je je hield aan de 80 km per uur dan frustreerde je de vrachtauto's die dan werden aangemoedigd om in te halen dus kon je je beter aanpassen aan de 90 km per uur die de vrachtauto's reden. Nu mag je met een trailer 90 km per uur (en vinden sommige medeweggebruikers dat je 90 moet). Ik vraag me of wat we nu moeten doen als de vrachtauto's straks weer harder willen dan die 90 km. Het is een probleem in de samenleving (en inderdaad beantsje het heeft te maken met "gedogen" in plaats van regels te handhaven of waar nodig aan te passen) en ik vrees dat het met boetes en verboden alleen niet op te lossen is. Dezelfde mensen die nu de regels negeren gaan straks ook de nieuwe regels/verboden negeren. Als het nu al niet lukt om regels te handhaven die echt met verkeersveiligheid te maken hebben dan hoeven er wat mij betreft geen nieuwe borden en verboden meer bij over zoiets triviaals als paardenpoep, tenzij we het gelijk goed aanpakken en er ook een algeheel kauwgumverbod bij doen. :+

Op FNRS maneges komt er volgens mij wel meer aandacht voor de verkeersregels binnenkort. Er komen certificaten buitenrijden ondersteund door een boek "Buitenrijden met plezier" waarin oa aandacht komt voor de verkeersregels en hoe je met situaties tijdens buitenritten omgaat. Altijd een goed idee want die hele jeugdige ruitertjes willen meestal wel en als hun ouders dan even overhoren of ze hun paardenhuiswerk voor de certificaten kennen dan weten de ouders ook gelijk hoe het zit.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 12:47

Eigenlijk vind ik het ruiterexamen bij uitstek de plaats om verantwoorde en veilige verkeersdeelname te behandelen.
De laatste keer dat een kennis van aan dat examen deelnam, bestond het hele boek dat je moest leren voornamelijk uit stompzinnige weetjes... wat is een vos, wat is een panterbonte, wat zijn stalbenen...

Échte verkeersregels die betrekking hebben op paarden zijn er maar weinig.

Dus er is ruimte zat om alle overige dingen die betrekking hebben op veiligheid en verantwoord handelen te behandelen dunkt me.

Bovendien, als het ruiterbewijs dat niet zou behandelen, zou het toch op zijn minst die vaardigheid en kennis die nodig is om veilig buiten te rijden moeten toétsen. ;)

Dat de FNRS aandacht gaat besteden aan het buitenrijden vind ik wel een goede zaak.
Overigens had ik als 13- jarige al het boekje 'Paardrijden met het ruiterbewijs' in de kast (en ook gelezen ;) ) waarin ontzettend veel nuttige tips over buitenrijden stonden.

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 22:16

Brainless schreef:
Maaike1994,
Die man had jullie zeker niet omver mogen rijden, maar jullie horen niet op de stoep te lopen met de paarden.
Het was netjes geweest om de mest even met je voet van de stoep af te schuiven.
Voortaan gewoon in de berm gaan lopen.

hey, ja ik weet het, maar wij hebben het echt niet gezien dat dat veulen mest had laten vallen en we liepen idd op de stoep omdat het de eerste keer was dat we met de gespeende veulens de straat op gingen en ze nog een beetje schichtig waren van het verkeer liepen we op de stoep
x

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 23:40

Mag je volgens de verkeersregels eigenlijk wel midden op de weg stoppen met je paard (er van uitgaande dat je niet op het fietspad rijdt :P ) en even afstappen om de mest aan de kant te vegen?

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 23:57

Ik heb echt een probleem.. Nou ga ik niet zo vaak op buitenrit (1 keer per jaar??)
Maar hoe ik ook probeer, het lukt mij echt niet om zonder kruk op te stappen.
Dus wordt het voor mij afstappen, en dan rest naar huis lopen. Of wachten totdat ik steen/bankje tegenkom..
Y;(

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 20:30

MizzMontana schreef:
Mag je volgens de verkeersregels eigenlijk wel midden op de weg stoppen met je paard (er van uitgaande dat je niet op het fietspad rijdt :P ) en even afstappen om de mest aan de kant te vegen?

Nee, en dat is ook geen punt.

Het wórdt pas een punt wanneer een gemeente door terechte klachten over overlast gedwongen wordt een APV in te voeren over mesten op de rijbaan.
Dan dien je eventueel een poepzak te gebruiken als je het betreffende knelpunt niet kan mijden.

@Dagmar; ja, en? Dat is jouw probleem. Verandert niets aan de problematiek van het aso ruitergedrag of de eventuele maatregelen die daardoor veroorzaakt worden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 22:25

vandaag door het dorp gereden, maar overal ligt schijt van anderen. Ik stap wel af als mijn paard poept, maar ik ga niet andermans drollen wegvegen

Maar wat als ik doorloop en achter mij komt een agent aanzijlen en die ziet andermans poep aan voor de onze?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 22:39

Dan zul je netjes je mening moeten geven, want agenten geven geen OW of bans, maar boetes. :+

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 09:13

randalinpony schreef:
Dan zul je netjes je mening moeten geven, want agenten geven geen OW of bans, maar boetes. :+

:D

mensen denken dat ik IRL ook heel erg ben, maar dat valt reuze mee hoor. Zoals alle vrouwen heb ik dat in onenigheden met collega's bijv pas 's nachts lig te malen en denk 'oh dat had ik nog kunnen zeggen en dat' }:0

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 09:17

Denk even na Arabesk-

Als jij rijdt waar je hoort te rijden is dat een non-probleem. Daar mág jouw paard mesten.

Als jij weet dat een bepaald stuk rijbaan volgepoept wordt tot overlastbron, dan is het gezond verstand niet zelf ook op die grote hoop te laten schijten.

Als er een apv met poepverbod is, is het ook een non-probleem want dat hoor je waar dat geldt met een poepzak te rijden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 09:19

Arabesk schreef:
randalinpony schreef:

:D

mensen denken dat ik IRL ook heel erg ben, maar dat valt reuze mee hoor. Zoals alle vrouwen heb ik dat in onenigheden met collega's bijv pas 's nachts lig te malen en denk 'oh dat had ik nog kunnen zeggen en dat' }:0

Je hoort ook helemaal NIETS te zeggen.
Hooguit; ¨Excuus, u heeft gelijk´ wanneer je een overtreding maakt. ´Dankuwel dat u mij op mijn fout wijst´.
:)*

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 09:20

ja doei als die drol niet van mij is ga ik die boete echt niet betalen, maar ja een vriendin van mij die werd aangehouden omdat ze zonder gordel in de auto zou hebben gezeten, die had ze wel degelijk om (ze is notabene arts ze heeft genoeg gevolgen gezien van zonder rijden) ze kon mooi dokken hoor ook al was ze onschuldig.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 09:32

Arabesk schreef:
ja doei als die drol niet van mij is ga ik die boete echt niet betalen,

Zet je leesbril eens op.