Bitloos hoofdstel volgens studie beter dan hoofdstel met bit

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Peelie

Re: Bitloos hoofdstel volgens studie beter dan hoofdstel met bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 22:35

Ik zou ook mee willen doen :) ik zou ook meerder optominge willen proberen voor ze. bitloos al met bit.

Ik rij met allenbij, dus een kleinbeetje ervaring heb ik wel. Nou lijkt me dat ook wel handig voor zo onderzoek. Dan weet je wat je kan verwachten en weet je of je paar protesteed tegen het bitloos ja of nee..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 07:15

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 07:23

Ik geloof dat men dat al wel aardig heeft gezegd hier. :)
Daarbij komt dat we hier in NL al een eigen soort onderzoek hebben gehad. En geloof niet dat die nou zo erg positief was. :o

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 07:42

Bandida schreef:
Ik denk dat er wat overdreven gereageerd wordt. Het gaat over een 'study' waarvan de resultaten iets lijken te 'suggereren', en waarvan "it is hoped that others will build on this new field of investigation" zo ongeveer de belangrijkste conclusie is.
Geen paniek jongens, het gaat niet om wetenschappelijk onderzoek ;)

Waar ik vooral over val is dat deze resultaten op de voorpagina van bokt worden gepresenteerd. Er zijn genoeg mensen die niet genoeg kennis hebben van wetenschappelijk onderzoek om niet te zien dat een onderzoek slecht kan zijn opgezet (al heb ik na 10 pagina's aan reacties het idee dat de meesten in dit geval wél zien dat het beroerd slecht is :D). Maar ik denk dat de voorpagina van bokt door veel mensen wel als serieuze bron van paardennieuws wordt gezien en daar hoort zo'n artikel niet tussen.

Neemt niet weg dat ik zeer geinteresseerd ben in bitloos rijden en het later als ik groot ben en een eigen paard heb graag zou proberen. Maar dit onderzoek draagt daar helemaal niets aan bij.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:05

Arabesk schreef:
[RT-D] bit/bitloos test uit onderzoek, wat vinden WIJ?

ik heb alle filmpjes bijelkaar geharkt uit dit experiment, wat vinden WIJ ervan

:-)

Omdat onze alwetende moddies deze meteen hebben gesloten, dan maar hier commentaar!

Nu de eerste 3 ruiters echt bekeken totdat ik in slaap viel......

Wat een bagger! Duidelijk is dat de kinderen de opdracht hebben om alle "overgangen te maken door flink aan de teugels te hangen!

Paard valt uit de working trot, in beeld: terug naar verzamelde draf..... en weer terug naar working trot.... anmehoela! Meisje kan hem niet eens in draf houden!

Echt, dit doet bitloos rijden totaal geen goed en ik ben het helemaal met PeelSlowly....

Dit is, onder deze kop, Bokt onwaardig!
Kan beter het topic van arabesk open en deze naar de mesthoop }>

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:15

PeelSlowly schreef:
Maar ik denk dat de voorpagina van bokt door veel mensen wel als serieuze bron van paardennieuws wordt gezien en daar hoort zo'n artikel niet tussen.

Dat is waar, maar als je zo begint mag vrees ik 90 % van het 'nieuws' in de prullenmand, serieuze journalistiek is in een gewone krant al hard zoeken tegenwoordig, laat staan op een forum dat alleen 'nieuwtjes' over de paardenwereld bijeen raapt.
Naar mijn ervaring moet je gewoon alles wat door de handen van een journalist gegaan is met een stevige korrel zout nemen. Ik lees over mijn eigen vakgebied de meest waanzinnige dingen in de reguliere pers, vol fouten en halve waarheden.. zelfs als je vooraf een perstekst maakt en zelf naar Belga verstuurt presteren ze het nog om het vol fouten te publiceren. Dat doet me dan toch wel vragen stellen bij alles wat ik lees en wat niet mijn vakgebied is. Is dat van dezelfde kwaliteit? Kan je dan zelf niet echt nagaan..griezelig..

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 10:49

Met bit, zonder bit........... het is nog altijd de hand van de ruiter die de hardheid van de inwerking bepaalt ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 10:59

jammer dat dat topic op het rijtechnische deel gesloten is. De rijtechnische discussie over de verschillen in de filmpjes is toch iets anders dan het onderzoek op de nieuwssite.
Ben wel benieuwd hoe onze juryleden oordelen ;) Voor mij is het duidelijk onder de maat en recreatief gereden op manegeniveau. Ongeacht waar ze het paard mee sturen.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 11:21

En daarmee beledig je dan ook nog een hele kudde manegeruiters!

Niveau is nl nog geen eens goed genoeg voor Bixie... uit de draf vallen en getrokken overgangen worden zelfs in de bixie al niet meer geaccepteerd voor hoge punten.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 12:23

Idd Amondi, ik heb net ook een hele tijd zitten kijken en kwam ook tot de conclusie : niveau sub-bixie.
En hoe beoordelen ze deze bagger eigenlijk?
Met de beste wil van de wereld kan ik geen significante verbeteringen ontdekken.
Toch zeker niet om de score te verdubbelen.
Inderdaad, zeker geen voorpaginanieuws.
Laten we dit "onderzoek maar gauw in de 'cook'trommel stoppen, hangslot er op en weg er mee.
Jammer, want een ECHT onderzoek zou zeker interessant kunnen zijn.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 13:35

dankzij topic van arabesk eindelijk de kans gehad even de you tubes te bekijken ..

mennn... bij 2 vd 4 zou ik eerst eens naar zadel kijken

en heel eerlijk bij paard 3 weet ik eigenlijk niet goed waar die het nu wel of niet beter op deed , met of zonder

ik ken dit hoofdstel wel , rijd mijn hengst er mee
zonder problemen ..

maar vond deze noch test noch beelden
in het voordeel spreken van deze optoming

jammer .. gemiste kans

indus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 23:06

Ik had geen zin om het hele topic te lezen, maar ik heb wel de filmpjes bekeken.

Pffff...dit kan toch zeker niet serieus genomen worden
Als je zó rijdt maakt het niet uit of je met hoofdstel, bitloos of HALSTER met halstertouw of ala Emiel Voest bezig bent met je paard.

Als je zó moet rijden dan kan je beter net als Emiel Voest naast je paard staan, dan weet ik zeker dat de paarden allemaal 9's en 10'en krijgen

Echt een lachertje van een onderzoek

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 13:51

niet echt een onafhankelijk onderzoek... en als je even naar het niveau van de ruiters kijkt... zo ziet alles er even slecht uit :+
Bitloos en met bit vallen de paarden uit elkaar en is alle activiteit eruit. Alleen mèt bit vinden veel ruiters het opeens nodig om te gaan plukken? Waarom doen ze dat bij de andere optoming niet?
Het is imo onafhankelijker en beter te beoordelen als het paard/pony met beide optomingen gelijk gereden wordt?

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 23:00

Ben het er ook mee eens dat die mensjes op die paarden NIET kunnen rijden, dus hoe wil je dan een nuttig onderzoek doen? :+

Bella88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 23:14

wat een debiel onderzoek, en trouwens die filmpjes staan nog op de site waar ze de bitloze hoofdstellen verkopen ook.. HAHAHA

Mariska16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 21:34

Ik denk het heel erg aan je paard en aan je rijkunsten ligt of je paard met bitloos rijden beter loopt als met een bit. Zelf heb ik een bitloos hoofdstel en een hoofdstel met bit. Om eerlijk te zijn merk ik bijna geen verschil tussen het rijden met of zonder bit.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 21:14

Ik denk inderdaad dat het gedrag van de ruiters een grotere invloed heeft, bovendien kan zelfs ik met mijn drie weken inleidin statistiek ervaring al lezen dat deze resultaten statistisch niet rlevant zijn. Je kan dit alleen beoordelen als je alle paarden door een ruiter laat rijden die dezelfde rijstijl aanhoud met en zonder bit. Bovendien moet deze ruiter enig niveau hebben.

EDIT: Je kon trouwens lezen dat twee van de drie onderzochte paarden al problemen hadden met kopschuwheid en hoofd nek houding. Aangezien deze paarden eerst dus al problemen hadden met bit denk ik da dit onderzoek objectiever had kunnen zijn als er paarden waren gebruikt die al correct werden bereden en bovendien evenveel ervaring hadden met als zonder bit. (Dit onderzoe gaat dan trouwens nog steeds maar over 1 bitloze optoming, staat er ook ergens wat voor bit/bitvolle optoming werd gebruikt?? Is de bitvolle optoming in dit ondderzoek door de onderzoekers onderzocht op pasvorm??)