Tineke Bartels in welzijnsdebat met Partij voor de Dieren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 16:11

Het probleem met deze (en vele andere) discussie(s) is dat men iets dierenmishandeling vindt, dus stelt dat het daarom dierenmishandeling is en dat iedereen het daar mee eens moet zijn. Bij paardrijden heeft het niet veel zin om alleen over de behoefte van het paard te praten, een paard heeft namelijk geen behoefte aan paardrijden. Het gaat dus om de afweging tussen ruiterbelang en paardenbelang. Dat wil niet gelijk zeggen dat jouw afweging de enige juiste is en dat de rest diezelfde afweging moet maken omdat anders die afweging aan je opgelegd gaat worden.

Ja, discussies over paardenwelzijn zijn belangrijk, ja het is goed dat mensen er over nadenken, ja het is goed dat er (op basis van die discussies) grenzen gesteld worden. Maar jouw grenzen en jouw mening als feit aan anderen opleggen is geen discussie, dat is de dictatuur van het eigen gelijk.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 16:34

Karl66 schreef:
Het probleem met deze (en vele andere) discussie(s) is dat men iets dierenmishandeling vindt, dus stelt dat het daarom dierenmishandeling is en dat iedereen het daar mee eens moet zijn.

Kan jij dan misschien iets toevoegen in die discussie om een ander gezichtspunt op het onderwerp kracht bij te zetten?
Laatst bijgewerkt door Ruga op 23-08-09 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 16:38

Karl66 schreef:
Maar jouw grenzen en jouw mening als feit aan anderen opleggen is geen discussie, dat is de dictatuur van het eigen gelijk.

Dan ga ik toch maar voor het dictatorschap.... 'waar kan ik me opgeven?'

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 17:19

ART_UMA schreef:
Professor schreef:
Weet u wat u mist, verstand,
Niet verstand, maar geloof.

Mooi voorbeeld is Philipe Karl, ik heb z'n boeken gelezen en toch werd veel meer duidelijk met z'n DVD's. Analoog hier aan: Je kunt oude boeken lezen en pogen te interpreteren, het blijft niet meer als dat, interpreteren. Je kunt geen life beelden zien, je kunt alleen je verbeelding gebruiken om er een "plaatje" van te maken. Op het moment dat dat oude boek je religie wordt, is het geloof geworden en het nadeel daaraan is dat je niet meer openstaat voor andere interpretaties. Dat is wat ik van jou lees!
Professor schreef:
er zijn meer ruiters olympisch kampioen geworden zonder LDR als met LDR.
En wat zegt dat??? En hoe weet jij hoe ze reden en trainden?? En waar haal je de overtuiging vandaan dat het beter was???
Professor schreef:
Bartels heeft geprobeerd de Duitse en de Franse methode door elkaar te halen, en gaat nu met Sjefke mee.
En ze geeft aan dat het rijden op een hoger plan is gekomen.
Professor schreef:
Er is één mannier van rijden en dat is de goede.
Van alle dooddoeners...
Professor schreef:
Hij doet voorkomen dat je alleen met LDR je paard echt kan rijden
Volgens de artikelen en interviews wordt NIET gezegd dat het iets is voor iedereen. Zeker niet voor de basis.
Professor schreef:
En het gekke is, diegene die normaal moderne klassieke dressuur rijdt moet dat verdedigen??????????
Dat is al een aanvechtbare stelling, wat is "normaal", wat is "klassiek"? En waarom zouden daar geen vragen bij gesteld kunnen worden? Is het buiten elke twijfel verheven? Een beetje kortzichtig om te denken dat als het over welzijn zou gaan, enkel LDR op de agenda zou staan. Klassiek is niet synoniem met beter.
Professor schreef:
Nee meneer Sjefke, rij jij maar eens zo als Klimke gereden heeft. Met minder getalenteerde paarden als Anky.
Ik vindt Klimke een goede ruiter, het is aan de andere kant ook weer niet moeilijk om uit dit youtube voorbeeld 'snapshots' te halen die een minder fraai beeld zouden laten zien. Ik denk dat het talent van het paard niet slechter was, het is duidelijk wel een ander type paard. Niet beter of slechter, anders.
Professor schreef:
Dat was meer paarden welzijn.
"meer paarden welzijn" suggereert dat het niet goed was, je maakt je daar alleen maar belachelijk mee!!!

Wanneer u denkt dat het een religie is, dan gaat u wel ver.
Dhr. Karl heb nog nooit erbij gehaald, mijn boekenkast staat vol met boeken, die ook gelezen zijn en nog worden.
Van Baucher, Filles en nog oudere meesters, om te vergelijken, te leren en zelf niet op het verkeerde spoor te gaan.
Van Balen, zijn omgedraaid, niet omdat het beter is, maar omdat als ze niet mee doen ze ook niet mee mogen naar grote wedstrijden, omdat de macht van Sjefke zeer groot is.
En haalt u aub klassiek niet door elkaar, ik schrijf steeds over de Moderne Klassieke dressuur.
En de laatste zin in uw bericht, toont alles aan wat ik in de eerste zin in mijn bericht waar u op reageerde bedoelde.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 17:36

Ja, dit is rijden op een stabiel paard. http://www.youtube.com/watch?v=G0_AS_YB ... re=related

Dat doen de gemiddelde ruiters niet zomaar na. Vooral de krant.

Het is wel schrikbarend dat men zoveel water bij de wijn doet, als we dit niet meer zien als redelijk doodmaken van de geest van een paard, waar liggen dan nog de grenzen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 17:46

Paardentango schreef:
Ja, dit is rijden op een stabiel paard. http://www.youtube.com/watch?v=G0_AS_YB ... re=related

Dat doen de gemiddelde ruiters niet zomaar na. Vooral de krant.

Het is wel schrikbarend dat men zoveel water bij de wijn doet, als we dit niet meer zien als redelijk doodmaken van de geest van een paard, waar liggen dan nog de grenzen.

En wat dacht u van dit, zou Anky dit na kunnen doen met haar paarden????
Een volle hal met juigende Amerikanen???

http://www.youtube.com/watch?v=8T3AcvnE ... re=related

Of dit??????

http://www.youtube.com/watch?v=UbLXpW5-DG0

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 17:53

Dat weet ik niet of ze dat kan, hoewel... maar ik heb wel een vermoeden.
Wat zou ik daar dan graag bij willen zijn.

Een groot gemis Hr. Klimke, een prachtige ruiter met een groot hart voor paarden en een zit waar je U tegen zegt.
Niet zo achterover hangend als onze nationale trots. Maar fier rechtop tots op het paard en op zichzelf.
Wij hadden Dhr. Ernest van Loon, helaas leeft ook hij niet meer.

Dit is OPrichting, en geen AFrichting, dit is dressuur. Waar ging het toch mis?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 18:10

Paardentango schreef:
Dat weet ik niet of ze dat kan, hoewel... maar ik heb wel een vermoeden.
Wat zou ik daar dan graag bij willen zijn.

Een groot gemis Hr. Klimke, een prachtige ruiter met een groot hart voor paarden en een zit waar je U tegen zegt.
Niet zo achterover hangend als onze nationale trots. Maar fier rechtop tots op het paard en op zichzelf.
Wij hadden Dhr. Ernest van Loon, helaas leeft ook hij niet meer.

Dit is OPrichting, en geen AFrichting, dit is dressuur. Waar ging het toch mis?

Dan weet ik hoe en wat u waardeerd.
Mijn geluk in mijn leven is, dat ik hem heb mogen mee maken, dat ik van zijn leermeester (die trouwens nog steeds leerlingen lesgeeft en die kinderen van Klimke) Major a.D. Paul Stecken heb mogen rijden, en les ontvangen.

En daarom ben ik zo tegen dat paardenverkrachtende LDR.
En iedereen die denkt dat LDR een weg is die verder gaat dan de Moderne Klassieke dressuur.
Wanneer je deze beelden vergelijkt met die van Anky enz.........
Dan kun je van de Beelden van Klimke alleen maar genieten.
Dat is een éénheid, Paard en ruiter.
En niet een mechaniseerde aap onder een ruiter.
En welk een respekt uitstraalde van deze ruiters voor hun paarden.
Dat was paarden welzijn.

Speciaal voor alle paarden die verkracht worden of zijn ...

http://www.youtube.com/watch?v=9tyVeczo9F8

Baby don’t cry, I hope ya got ya head up
Even when the road is hard, never give up

Now here’s a story about a woman with dreams
So picture perfect at thirteen, an ebony queen
Beneath the surface it was more than just a crooked smile
Nobody knew about her secret so it took a while
I could see a tear fall slow down her black cheek
Sheddin’ quiet tears in the black seat
So when she asked me
“What would you do if it was you?”
Couldn't answer such a horrible pain to live through
I tried to trade places in the tragedy
I couldn't picture three crazed niggaz grabbin’ me
For just a moment I was trapped in the pain
Lord come and take me
Four niggaz violated, they chased and they raped me
Even though it wasn’t me, I could feel the grief
Thinkin’ with your brains blown that you could make the pain go
No! You got to find a way to survive
‘Cause they win when your soul dies

Baby please don’t cry, I hope ya got ya head up

Baby don’t cry

Forget him girl (forget him girl)
He ain’t gon’ never change
I ain’t no hater but that nigga lost in the game
After the bright lights and big thanks
He probably could love you but he in love with the struggle
Everyday his mind on gettin’ mo’ (gettin’ mo’)
And never your feelings
He's chasin’ millions fo' sho'
Uh oh (uh oh)
Now you bout to have this baby? (dayamn)
Another wild-ass nigga that’s gon’ drive you crazy
You got too much, mo' livin’ to do
I’m spittin’ this to you, ‘cause you deserve more than what he givin’ to you (that’s right)
Beautiful, black, precious and complicated
A new millenium dime piece, so fine she
Got ‘em all stuck standin’ still
When she come through,
Baby take a lil’ mo' time
Love will find you
And show us the sky’s blue
Somebody other than me
Gon’ give you everything you need, feel me?

Baby don’t cry

I'm tryin’ to do all that I can, from jump
Now ya losin’ ya was choosin’ the wrong man
Dealt the wrong hand (hand)
You was young and beautiful, lost and turned out
What you let that nigga do to you? (Damn)
I knew her since elementary
She blew a kiss to me
Wrote me a note in crayon
Wantin’ to get with me
We were kids
Now she got three kids
They see their father ev’ryday, and they don’t know who he is
Seen him last night
Homey roll a E-class
Mad cheese in the stash
Still a deathbeat dad
I bring her, Pampers and food
Just to stop through
But those, ain't my seeds
Nuttin’ really I could do (nah)
I feel pity for you
You ain’t even his wife
Seventeen with 3 kids
Locked down for life
Shoulda chose me
She bout to O.D. from the pressure
Hell nah I won’t let her
Baby don’t cry

Baby don’t cry

You'll be allright
Don’t cry don’t cry
Don’t cry don’t cry

Baby don’t cry

For all the ladies
Baby don’t cry keep ya head up
Makaveli lives on
Right...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 20:29

ART_UMA schreef:
joyce B schreef:
Even nog over training: mensen die dan hun paard 25 keer dezelfde oefening achterelkaar laten rijden om hem te "verbeteren" in het kader van " we gaan net zo lang door tot die het goed doet" Of "we gaan net zo lang door tot die het snapt" met of zonder bit, al dan niet opgericht voor de loodlijn, of in andere "standaard" houding, zijn daarbij ook niet goed bezig...
Herhalingen spelen zeker wel een rol in het leerproces. Ja het paard moet niet moe zijn, en niet bang etc (een goede voorbereiding dus), maar een aantal goed gelukte herhalingen relatief kort achter elkaar helpen wel om de oefening bij je paard duidelijk te maken.

Het eindeloos herhalen van een oefening om hem goed te krijgen heeft vaak juist niet zoveel zin. Als een oefening niet lukt, ga je vaak terug naar het ontleden van die oefening en ga je werken aan dat specifieke deel wat niet goed gaat. Als dat deel onderdeel verbeterd is, of je het probleem opgelost hebt, ga je opnieuw trainen op de complete oefening.

Als je heel vaak achterelkaar een oefening herhaalt die niet goed gaat bevestig je juist het verkeerde.
Als je lang doorgaat met een bepaalde oefening, of bepaalde houding, raken die specifieke spieren oververmoeid of verstrakt waardoor het juist steeds moeilijker wordt voor het paard om de oefening goed uit te voeren. Even wat anders doen en de oefening met rust laten en later weer oppakken heeft vaak een beter resultaat.

Herhaling om te bevestigen werkt heel goed, maar dan moet je dus wel het juiste bevestigen... Ik had het over iets wat niet lukt.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 20:32

Tja zoals gezegd, Ahlerich was geen slechte, hij komt uit 1 van de succesvolste moederlijnen ooit (met Amon, Rembrandt en Rubinstein als familieleden dichtbij), de Dodona stam
Afbeelding
Ahlerich, Amon en Rembrandt op OS.

Maar als je naar Rubinstein nakomelingen kijkt (uit de zelfde moederlijn), kun je nou niet zeggen dat het erg vlugge paarden zijn. Ze willen het wel doen, dat is ook een talent, maar ze zijn in z'n algemeenheid niet vlug.

Laat niet af dat de eners van Ahlerich en Klimke erg mooi zijn, maar het is duidelijk een ander soort paard als waar Anky normaal op rijdt. en misschien is het soort paard wel veel bepalender als algemeen wordt aangenomen, de predikanten van de klassieke leer rijden vaak op barokke paarden. Misschien is het gewoon een methode die goed past bij het soort paard, maar geldt dat dan gelijk voor alle paarden??

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 20:43

ART_UMA schreef:
Tja zoals gezegd, Ahlerich was geen slechte, hij komt uit 1 van de succesvolste moederlijnen ooit (met Amon, Rembrandt en Rubinstein als familieleden dichtbij), de Dodona stam
Afbeelding
Ahlerich, Amon en Rembrandt op OS.

Maar als je naar Rubinstein nakomelingen kijkt (uit de zelfde moederlijn), kun je nou niet zeggen dat het erg vlugge paarden zijn. Ze willen het wel doen, dat is ook een talent, maar ze zijn in z'n algemeenheid niet vlug.

Laat niet af dat de eners van Ahlerich en Klimke erg mooi zijn, maar het is duidelijk een ander soort paard als waar Anky normaal op rijdt. en misschien is het soort paard wel veel bepalender als algemeen wordt aangenomen, de predikanten van de klassieke leer rijden vaak op barokke paarden. Misschien is het gewoon een methode die goed past bij het soort paard, maar geldt dat dan gelijk voor alle paarden??

De vader van Ahlerich en Amon was Angelo xx (Westf)
Amon is een paard wat ik vanaf remonte gereden heb.
Rubinsteins Mutter Antine ist die Vollschwester von Amon und Ahlerich, sowie der Stute Adone, die mit Romadour II Rembrandt das Leben schenkte.

Maar doet er niet toe, het gaat om paarden welzijn.
En klassieke leer is geheel iets anders als modern klassiek.

En de modern klassieke rijmethode is met ieder typ paard te rijden.
Ahlerich en Amon waren paarden die door zorgvuldige africhting(Ausbildung) van kijkerige zeer sensibele paarden, paarden werden die door het vuur gingen voor de ruiter.
Ze hadden vertrouwen tot hun ruiter, en daarom vergaten zij de omgeving.
Dat kan ik niet zeggen van paarden die LDR gereden worden.

blauwdruivje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 09:34

Maarreuh, komen jullie wel allemaal naar Stal Mansour op 5 sept.?
En meepraten met Tineke en Esther?

Het wordt niet alleen een discussie-avond..maar er zijn ook demonstraties van Chris Irwin en Marjan Smit met haar hengst..

..en Tineke geeft ook tips hoe zij haar paarden traint...

Groetjes!

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 09:34

Professor schreef:
En klassieke leer is geheel iets anders als modern klassiek....En de modern klassieke rijmethode is met ieder typ paard te rijden.
Wat is het dan precies?
Professor schreef:
Ahlerich en Amon waren paarden die door zorgvuldige africhting(Ausbildung) van kijkerige zeer sensibele paarden, paarden werden die door het vuur gingen voor de ruiter.
Als we zijne kijkerigheid himself, Jazz, als voorbeeld nemen, die is door Tineke toch een stuk verbeterd. Bij de hengsencompetitie (waaraan ze verplicht moeten meedoen) na z'n goedkeuring bij het KWPN, was hij bijna staatsgevaarlijk en na training tot op GP nivo goed hanteerbaar en blijkbaar ook nog goed na rijdbaar. Enigszins vergelijkbaar is Lancet. Waarbij we het hier dus wel hebben over hengsten en niet over ruinen!!!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 15:43

ART_UMA schreef:
Professor schreef:
En klassieke leer is geheel iets anders als modern klassiek....En de modern klassieke rijmethode is met ieder typ paard te rijden.
Wat is het dan precies?
Wanneer u niet het verschil weet, hoe kan u dan het verschil tussen modern klassiek en ldr beoordelen??
Maar ik beschrijf het hier kort:
Modern klassiek is de dressuur die gereden wordt naar de regelementen van de F.E.I., waar net als voorheen in Nederland (handleiding) een beschrijving van is, hoe men dat rijdt. Klassiek is wat ze b.v. in de Spaanse Rijschool in Wenen rijden., klassiek of klassieke rijkunst is kort gezegd de tradionele rijkunst die door de militaire inslag erop gericht was door training een paard makkelijk in de hand te hebben en ook er lang van te mogen proviteren. De paarden werden gebruikt in de strijd, daarom oefeningen zoals capriolle en courbette.

Professor schreef:
ART_UMA schreef:
Als we zijne kijkerigheid himself, Jazz, als voorbeeld nemen, die is door Tineke toch een stuk verbeterd. Bij de hengsencompetitie (waaraan ze verplicht moeten meedoen) na z'n goedkeuring bij het KWPN, was hij bijna staatsgevaarlijk en na training tot op GP nivo goed hanteerbaar en blijkbaar ook nog goed na rijdbaar. Enigszins vergelijkbaar is Lancet. Waarbij we het hier dus wel hebben over hengsten en niet over ruinen!!!

Waar dit op slaat weet ik niet, maar ik heb de vraag gesteld bij een filmpje, en bedoel dat b.v. Klimke en ook Annemarie Sander-Keijzer in staat waren een erenronde te rijden, wat men de laatste tijd vermist bij vele LDR rijders. Een tijd terug moest de bereden politie, Anky met haar paard vangen, een andere Nederlandse dressuur amazone, bleek niet in staat om in Aken haar paard voor te stellen bij de prijsuitreiking.Vreemd eigenlijk dat dit gebeurd, omdat de dressuur juist daarvoor is een paard in de hand te stellen en gehoorzaam te maken. En het verschil ziet niet in de sexe van de Paarden maar de methode hoe zij gereden worden/werden. Dus niet relevant dit laatste over die hengsten.
En als een hengst staatsgevaarlijk is geworden zoals u dat zegt, en daarna door training voor de dressuur weer handzaam was/werd, wil dit alleen zeggen dat mensen het paard verkeerd behandeld hebben.

Anoniem

Re: Tineke Bartels in welzijnsdebat met Partij voor de Dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 15:51

Professor, ik heb nog wel een artikel met wat foto's over hoe Rembrandt onder controle werd gehouden, ik zal dat vanavond even plaatsen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 18:03

Lovely schreef:
Professor, ik heb nog wel een artikel met wat foto's over hoe Rembrandt onder controle werd gehouden, ik zal dat vanavond even plaatsen.

Zelf heb ik niets geschreven over Rembrandt.
Schrijf steeds dat LDR geen paarden welzijn is.
Heb veel meer geschreven waar niet op gereageerd wordt, u begint nu op dwaalwegen te gaan.
Dat helpt de paarden van nu niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:20

Afbeelding
Nog een artikel over LRD, uit 1993.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:28

Lovely schreef:
Afbeelding
Nog een artikel over LRD, uit 1993.

Verschrikkelijk beeld.
Meer kan ik niet zeggen.
Maar gelukkig horen we bijna niets meer van deze mevrouw.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:38

Precies, door dat LDR mist het paard zijn been :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:39

Dit is dus de foto de rel om Rembrandt om was toentertijd. Het zou gaan om een correctie momentje omdat hij zo kijkerig was.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:53

Lovely schreef:
Dit is dus de foto de rel om Rembrandt om was toentertijd. Het zou gaan om een correctie momentje omdat hij zo kijkerig was.

En wat wilt u nu hiermee zeggen???
Toendertijd reed Anky ook al zo.

Maar wat geeft dit meer inhoud in de discussie???

Spreek steeds over alle LDR ruiters.
Dat dit beeld ook geen paardenwelzijn is, is duidelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:02

In dat artikel gaat het in de eerste alinea's ook over welzijn. Dat is inmiddels 16 jaar geleden en het is nog steeds zo dat de paarden van na-apers er vooral van te lijden hebben en niet de toppaarden zelf.
Ik werd trouwens op het idee gebracht door de diverse posts over Ahlerich, Amon en deze Rembrandt, die waren ook niet erg van toepassing op dit onderwerp of wel?

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:07

Karl66 schreef:
Het probleem met deze (en vele andere) discussie(s) is dat men iets dierenmishandeling vindt, dus stelt dat het daarom dierenmishandeling is en dat iedereen het daar mee eens moet zijn. Bij paardrijden heeft het niet veel zin om alleen over de behoefte van het paard te praten, een paard heeft namelijk geen behoefte aan paardrijden. Het gaat dus om de afweging tussen ruiterbelang en paardenbelang. Dat wil niet gelijk zeggen dat jouw afweging de enige juiste is en dat de rest diezelfde afweging moet maken omdat anders die afweging aan je opgelegd gaat worden.

Ja, discussies over paardenwelzijn zijn belangrijk, ja het is goed dat mensen er over nadenken, ja het is goed dat er (op basis van die discussies) grenzen gesteld worden. Maar jouw grenzen en jouw mening als feit aan anderen opleggen is geen discussie, dat is de dictatuur van het eigen gelijk.

Ik heb deze discussie nu eens op afstand gevolgd en steun bovenstaande helemaal +:)+ ...
Jammer dat niet idereen hier gehoor aangeeft en doorgaat met zijn eigen ding.....

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:14

Lovely schreef:
In dat artikel gaat het in de eerste alinea's ook over welzijn. Dat is inmiddels 16 jaar geleden en het is nog steeds zo dat de paarden van na-apers er vooral van te lijden hebben en niet de toppaarden zelf.
Ik werd trouwens op het idee gebracht door de diverse posts over Ahlerich, Amon en deze Rembrandt, die waren ook niet erg van toepassing op dit onderwerp of wel?

Waarom niet, daar ben ik niet mee begonnen, maar heb de draad weer naar paardenwelzijn gevoerd.
Of heeft u dat niet gelezen???
Er is niemand maar ook niemand die kan beweren dat LDR geen schade aan een paard aanbrengt.
Er is in Utrecht eens een onderzoek geweest, maar daar heb ik getuigen van gesproken, en dat was geen onderzoek, als men weet hoe dat onderzocht werd.
In Zürich is ook een klein onderzoekje geweest, wat ook geen resultaat heeft opgebracht.
Wel weten wij daarvan dat het de paarden knecht en onderdrukt, ze pshygisch kapot maakt, en dat ze vaak pshychopharmika krijgen.
Dus allemaal niet in het welzijn van de paarden.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:36

Professor schreef:
Wanneer u niet het verschil weet, hoe kan u dan het verschil tussen modern klassiek en ldr beoordelen??
Maar ik beschrijf het hier kort:
Modern klassiek is de dressuur die gereden wordt naar de regelementen van de F.E.I., waar net als voorheen in Nederland (handleiding) een beschrijving van is, hoe men dat rijdt.
Het gaat vaak om de exacte definitie, vandaar de vraag.
Het is eerlijk gezegd wel een tijdje geleden dat ik de handleiding heb gelezen. Ik heb ff gekeken en je kunt 'm zelfs nog kopen ook!!! Over de hulpgeving zoals in dat boekje staat aangegeven, de 5 teugelwerkingen waren het meen ik, is wat mij betreft wel het een en ander op te merken. Een voorbeeld is het rijden van een zijgang, zie: http://www.paardenbegrijpen.nl/index.ph ... 8&Itemid=0 . Dit wat terzijde, want (je zult het niet geloven) maar ook LDR ruiters streven het FEI ideaal na. De weg is op onderdelen anders, maar voor wat betreft het niet te gelijk gebruiken van hulpen vindt ik het beter.

Professor schreef:
En als een hengst staatsgevaarlijk is geworden zoals u dat zegt, en daarna door training voor de dressuur weer handzaam was/werd, wil dit alleen zeggen dat mensen het paard verkeerd behandeld hebben.
Ik zei niet dat hij staatsgevaarlijk is geworden, ik zei dat hij super kijkerig was, verplicht om mee te doen en daarom haast staatsgevaarlijk. Je stelde dat LDR gereden paarden geen vertrouwen hebben in hun ruiter enz Jazz en Lancet waren twee voorbeelden van paarden in het LDR systeem getrained die wel verbeterd zijn middels hun training en vooral Jazz is ipv super kijkerig naar werkzaam en GP gebracht. Daar ging het toch om, verbeteren, meer vertrouwen, dat wat niet goed zou zijn met LDR???