Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
scandal schreef:Jitske_ schreef:Dank je wel Kiwiko!
Ik wil bij deze vragen of iedereen die er net zo over denkt een mail wil sturen aan de organisatie van HE en aan Annemarie van der Toorn om dit soort praktijken te stoppen. Doen?
nog belachelijker kun je het niet maken zeg....
Jitske_ schreef:Dank je wel Kiwiko!
Ik wil bij deze vragen of iedereen die er net zo over denkt een mail wil sturen aan de organisatie van HE en aan Annemarie van der Toorn om dit soort praktijken te stoppen. Doen?
annemariev schreef:Enige tijd geleden kreeg ik het verhaal van Javi te lezen. Het is niet niks wat in sommige landen gebeurt met paarden. Maar ook in Nederland gebeurt heel veel wat in mijn ogen niet toelaatbaar is. Een veelgehoorde opmerking tijdens mijn cursussen, als we het hebben over de paarden die we op dat moment hebben staan, is dat ze niet wisten dat er nog steeds zoveel geweld is rondom paarden. Paarden die met metalen buizen zijn geslagen tijdens het opstapproces, met tangen op de bovenlip de trailer in getrokken zijn, dagen vastgezet zonder water en eten omdat ze niet makkelijk waren met rijden, bewerkt met de riek, maanden op stal en ga zo maar door. We kunnen er helaas boeken over vol schrijven. Wij trainen deze paarden om weer vertrouwen te krijgen in mensen, niet altijd een gemakkelijke klus. Daarnaast hebben wij altijd 2 – 3 paarden die wij redden van de slacht om ze te hertrainen op gedrag.
Waarom nu Javi op Horse Event? Allereerst willen wij zoveel mogelijk aandacht voor geweld en misstanden rondom paarden. Daarnaast willen we laten zien dat het niet nodig is om paarden te trainen met geweld of pijn. Dat het ook anders kan. Wij werken tijdens demonstraties over ons werk altijd met paarden die een probleem hebben. Natuurlijk hebben we goed overleg gehad over Javi, omdat we wisten dat deze reacties zouden komen en dat ons werk onder kritiek zou komen te staan en dat er negatief op mij gereageerd zou worden. Dat risico neem ik graag als het gaat om het onder de aandacht brengen van misstanden rondom paarden. Heel belangrijk hierbij is dat ik de overtuiging heb dat Javi niet meer stress zal ondervinden dan willekeurig elk ander (probleem)paard dat we zouden kiezen. Of misschien wel ieder paard die in een nieuwe omgeving komt, zelfs de paarden die daar een show verzorgen. En dat die stress waarschijnlijk heel erg mee gaat vallen, dat hebben Leo en Fiji de vorige jaren bewezen. Javi is ondertussen uitgegroeid tot een sterke, dominante en evenwichtige dame die helaas geleerd heeft om mensen te bewegen door agressief gedrag te vertonen. Het is natuurlijk niet voor niets dat ik samen met Karel Bauer naar België ben gegaan om te kijken wat voor paard Javi is. Om een goede inschatting te maken van haar karakter. Ook in Roemenie was zij heel veel gewend geweest en staat ze nu nog steeds op een drukbezochte manege. Hoe ver we gaan komen met Javi? Geen idee. Zij zal het tempo en de richting bepalen. Met dit soort paarden kun je geen vooropgezet doel hebben. Ze zal zelf laten zien wat ze wel en niet aankan, dat kunnen wij nu niet bepalen. Mijn hoop en verwachting is dat ze snel vertrouwen zal krijgen in mensen. Zodat ze na een periode van extra training weer heerlijk terug kan naar haar eigen plekje.
Laat duidelijk zijn dat ik een grote voorstander ben van open discussies. Maar wel respectvol naar ieders mening en persoon. Geef ook de reacties vanuit dezelfde intentie. Zelf zou ik het fantastisch vinden om de energie die nu is losgekomen te gebruiken om met elkaar te zorgen voor een beter welzijn van paarden in Nederland. Want zolang het bijvoorbeeld nog volkomen geaccepteerd is dat wij paarden de trailer in slaan hebben we nog veel te doen.