KNHS organiseert proefwedstrijd voor bitloos rijden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonprayer

Re: KNHS organiseert proefwedstrijd voor bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 20:46

ik heb ook S-hack, bevalt me wel beter dan een gewone,
maar de kinriem is me te lang. en op de neus moet ie eigenlijk niet korter, want dat brengt de bakstukken naar elkaar toe.

maar hij loopt er prima op ookal hangt ie was lossig.
hij kan wel hoog genoeg. (met een stang en trens hoofdstel heb je vaak bakstukken die je super klein kan maken)

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 21:14

Sjolvir schreef:
Durft er nou echt geen echte dressuur ruiter zijn nek uit te steken?

Halloo :? , ik ben wel een echte dressuurmuts :( . Ben sinds nov gestart met Gui (L1) en nog 1 wp'tje en hij is M-startgerechtigd. Dus da's toch redelijk serieus :j . Maar ja, ik hou ook erg van buitenrijden in dorp en bos en dat overheerst nog steeds :D . En het bitloos ben ik gaan doen voor de fun en toen bleek dat ik de centenbakkes ,die hij dan heeft, zooo schattig vind :(:) (met bit heb hij die niet)
Sjolv: ik vind iemand die met een fjord Z1 rijdt, toch ook zeer "echt". Er zullen er velen zijn die het je niet nadoen op zo'n paard. Vriendin van me rijdt er ook een en dat is zekers niet altijd even gemakkelijk met die brede, korte nek +coole karakter. Dus petje af _/-\o_
Enne Piezze: ik ben net 2 jaartjes jonger als jij dus geneer je niet :n

Nou, alles is rond. Gui kan in stal en wij blijven in trailer en dan kunnen we smorgens daar wel ontbijten :9k

Wat is een S-hack (foto?)?

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 21:16

Moonprayer: dadelijk is jouw "ukkie" nog het grootste paard vd wedstrijd!! Had je dat ooit gedacht ;) ?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 21:42

Ik ben nogal kritisch in wat ik een "echte dressuur ruiter" vind. :Y)
Dat is bij mij iemand met minstens paard of 3, alle 3 minstens Z. :o
En iemand die bijna elk weekeind op wedstrijd is.
Zich vooral toelegt op dressuur, dressuur en ehhh, dressuur.
(En niet voor de leuk, het bos in gaat)

Ik vind mezelf nog altijd blije hobby ruiter, die het leuk vind om wedstrijden te starten.

Overigens Evelienepien. dan zijn wij even oud.
Bovendien hou jij ook van buitenrijden, schijnt niet bij dressuur ruiters te horen is mij vele malen verteld.
(ging ene oor in, andere uit) Aan mijn overige criteria voldoe je ook al niet (paard of 3 in het Z elk weekeind wedstrijd)
Cente bakje! vind ik dus ook zo enig! Om te zoenen.

Heb even profielen doorgesnuffeld, leuke paarden! en ahum pony's.

Iemand hier wel eens met een "bloem" gereden? Lijkt me ook een goed optie.
En een doe het zelf bitloos hoofdstel zoals wordt uitgelegd op www.buitenzinnig.nl ?
Ga morgen touwtjes kopen bij de hornbach en knutselen.
(Denk dat de neusriem van mijn stang en trens wel geschikt is om te verbouwen)

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 06:23

Evelienepien schreef:
Moonprayer: dadelijk is jouw "ukkie" nog het grootste paard vd wedstrijd!! Had je dat ooit gedacht ;) ?

Nou, mij bekroop me toch ook wel een gevoel..... Niet dat iemand erop uit zal zijn, maar wat als er nou zich voornamelijk eigenaren van Tinkers, dravers, Fjorden en Maflingers zich melden?

Hoe serieus gaat de KNHS dan deze groep nemen?

Nu hoor je al vaak, ik kan niks met mijn paard( ik bedoel dan op spring-, tuig-,eventing- of men- gebied) dus ga ik maar dressuren want dat is de dicipline met de laagste drempel.....(althans, als je soms mensen ziet rijden op wedstrijden dan moeten ze dat thuis wel gedacht hebben....)

Als er voornamelijk koudbloeden zich inschrijven kan dat best een drempel opgooien bij een dressuur commissie....

Niet dat het zal gebeuren of dat iemand daar nu op uit is, maar als daar een discussie over gaat lopen zit daar geen koudbloedhart op te wachten!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 08:56

mijn, ahum sjolvir!, pony is gelukkig niet een standaard koudbloedpaard, dus die valt misschien niet zo op voor de KNHS.
Maar vind je gedachtegang vrij logisch amondi. Dan zouden ze vast kunnen zeggen ja dat zijn makkelijke rassen ofzo....

Hup, iemand moet zich met een hitsige arabier inschrijven.
Arabesk, pech gehad, manen in een grote vlecht, pakkie aan, gewoon een hokkie in met je peerd! (jij hebt toch arabier..arab..esk. eh..?) :D :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 09:14

Zou leuk zijn als er meer "echte warmbloeden" mee zouden doen. Maar blijkbaar doen die liever iets anders.
En dan bedoel ik ook nog echte warmbloeden die uit principe bitloos rijden.
Ik doe het gewoon, omdat we doorgaans gewoon alles gedaan willen hebben om te kijken of het iets voor ons is.
(Denk het wel, maar geloof me, tot je er officieel mee mag starten, ga ik toch weer met bitten rijden, wel leuk
voor de endurance bitloos en daar mag het ook gewoon.)

Bovendien heb ik dus ruzie met de geleende hack, ding is niet passend te krijgen.
Moet dus nog wat anders hebben.

Dat van dat ik kan niets met mijn paard dus ik ga maar dressuren, ken ik van een aantal springruiters, maar dan
meer in de trant van dat die niet kunnen (of willen) dressuren (met veel pijn en moeite ooit 1 puntje in het B gescoord)
en dus maar zijn gaan springen. Dus in elke groep zitten wel anders redenerende.
Overigens kunnen wij geen van allen goed, alleen alles een beetje :o , maar wij hebben wel het grootste plezier.

Bitloos Nederland krijgt met deze proefwedstrijd waarvoor kennelijk hard genoeg gelobbyd is een kans.
Dat dan blijkbaar vele bitlozen, werken, op vakantie zijn, niet in wedstrijd ritme, niet een eind willen rijden, of wat dan ook,
tja dat is dan niet anders. Als bitloos er wegens niet genoeg intresse voor deze wedstijd, of bijvoorbeeld omdat ik meedoe
er niet door komt is dan ook iets waar ze toch zichzelf op aan moeten kijken, niet mij.
Ik vind het wel heel erg jammer. In heel Nederland 20 man, dat zou toch te doen moeten zijn? De KNHS vraag toch
niet om 100 mensen? Dus echte bitlozen verenigt u! En start! Dit is uw kans, grijp hem!

(Overigens, die van mij lijkt niet op een arabier, maar kan zich uitstekend gedragen als een arabier en ik kan het weten,
heb 3 jaar lang arabier schouw/dek hengstje gereden, die was makkelijker dan dat mijn fjord kan zijn omdat die heethoofd
speelde maar toch oog had voor het baasje. Geloof me, als mijn fjord heethoofd speelt, heb je er een hele zware dobber
aan om toch door te komen.)

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 10:10

Evelienepien schreef:
Wat is een S-hack (foto?)?

Afbeelding

okai ik beken, heb ook een my little pony paard XD

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 10:43

Ach mag best hoor een huge! my little pony.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 12:01

De mijne zijn moeder is 50% arabier en ook in de vader zit Welsh arabier dus niks koudbloedigs aan. Ik geloof echt niet hoor dat de KNHS conclusies gaat trekken als zou er alleen "niet dressuurtypige" paarden mee gaan doen. Ze gaan puur kijken of ze zonder bit kunnen beoordelen en of de paarden dressuurmatig hetzelfde kunnen. Ik heb de KNHS site gelezen onder bitloos en ze zijn er al een tijd over bezig om de regelementen aan te passen. Het komt op mij absoluut niet over dat ze anti bitloos zijn en dat deze wedstrijd nodig is om ze over de streep te trekken. 1x in de zoveel jaar is er nou eenmaal vernieuwing nodig en de regelementen zijn natuurlijk al best wel oud.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 12:16

FahyaFemke schreef:
ohh ik heb er wel heel erg zin in hoor!!
ben wel erg zenuwachtig voor de reis. Zo lang op de trailer.
Denk dat het niet verkeerd is als ik dat tussendoor eens oefen of niet? Es een ritje in de trailer gaan maken met iemand.. ze is er nu 2 keer me weggeweest in paar maanden tijd. Dus gelijk 2 uur in zon ding, voor een 3e keer is wl een hele opgave.

En tussen door stoppen? Of juist in 1 keer doorrijden?

Een keer oefenen met laden en wat voer geven kan nooit geen kwaad.
Wel vind ik het advies wat op je vraag werd gegeven om telkens te stoppen en wat lekkers te geven tijdens de reis niet echt geslaagd. Je maakt een paard zo vervelend omdat de kans groot is dat hij net als paarden rond voertijd gaat schrapen en stampen omdat hij weer wat lekkers wil.
Leer hem dus aan dat hij wat lekkers krijgt als hij erop gaat, eventueel een hooinet voor onderweg tegen de verveling maar gewoon doorrijden tot het eindpunt en pas bij het afladen evt. weer wat lekkers.
Ik vervoer veel paarden van Groningen naar België die voor de eerste keer op de trailer staan, het is een reis van vier uur en mijn ervaring is dat blijven rijden het allerbeste werkt. Zolang er geen lawaai uit de trailer komt is alles goed en moet je zeker niet toch dat deurtje opendoen om te kijken, want juist dan worden ze vervelend.

Let wel op dat je een hooinet goed hoog ophangt zodat je paard er zeker niet met zijn been in kan verstrikt raken, ook niet als hij leeg is. Eventueel kun je aan de zijkant een extra touwtje vastmaken waarmee je het net naar de voorwand trekt, zodat het niet zo erg heen en weer kan zwaaien.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 12:24

Sjolvir schreef:
Ik ben nogal kritisch in wat ik een "echte dressuur ruiter" vind.
Dat is bij mij iemand met minstens paard of 3, alle 3 minstens Z.
En iemand die bijna elk weekeind op wedstrijd is.
Zich vooral toelegt op dressuur, dressuur en ehhh, dressuur.
(En niet voor de leuk, het bos in gaat)

Waar val ik dan onder? Met 3 paarden reeds in het Z gereden en een aantal in het L en M?, maar ga niet ieder weekend op wedstrijd en rij ook graag voor de leuk op het strand?

FahyaFemke schreef:
Arabesk, pech gehad, manen in een grote vlecht, pakkie aan, gewoon een hokkie in met je peerd! (jij hebt toch arabier..arab..esk. eh..?)

Arabesk hoopt nog steeds dat iemand bij haar wat bitloze hoofdstellen af komt halen zodat die hun paard wel 3 uur in een hokkie kunnen stoppen en voor haar de bitloze kastanjes uit het vuur gaan halen...

Sjolvir schreef:
Zou leuk zijn als er meer "echte warmbloeden" mee zouden doen. Maar blijkbaar doen die liever iets anders.
En dan bedoel ik ook nog echte warmbloeden die uit principe bitloos rijden.

Ik denk dat die er niet zoveel zullen zijn... De mensen met echte warmbloeden, oftewel sport-gefokte-paarden, hebben meestal bewust voor zo'n paard gekozen omdat ze er graag sport mee doen. Doen dan ook meestal al een tijdje bewust aan sport/dressuur. Voor echte ambitieuze dressuurruiters is bitloos niet interessant. Die zullen vrijwel allemaal van mening zijn dat je bitloos gewoon de fine-tuning mist. Dus waarom zouden ze zich dan hard gaan maken om het toe te staan op wedstrijden?

Als ik voor mijzelf spreek: Ik heb 'echte' warmbloeden, gekocht en opgeleid voor dressuurwedstrijden. Ik heb als echte dressurmuts geen interesse in bitloos omdat ik van mening ben dat het aan mijn dressuurmatige training/prestaties niets zal toevoegen... Ik heb dus geen belang bij de wedstrijd EN de uitkomst.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 12:26

Moonprayer, je hack hangt veel te laag. :)
Gaan ze daar dadelijk op de wedstrijd ook op letten en op voorlichten?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 12:27

Nee joh, dat is juist de bedoeling, op het uiterste puntje van het neusbeen hangen, dan luisteren ze goed! ;)

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 12:37

Het hoort toch juist bovenaan het neusbeen te liggen ? Net op het punt waar het verbonden is met de rest van de schedel ? Dat is bij mijn hoofdstel wel gezecht.

Geen ervaring met de hack dus ik weet niet of dat daar ook bij geld ?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 12:42

manutjuh schreef:
Het hoort toch juist bovenaan het neusbeen te liggen ? Net op het punt waar het verbonden is met de rest van de schedel ? Dat is bij mijn hoofdstel wel gezecht.

Geen ervaring met de hack dus ik weet niet of dat daar ook bij geld ?

Ja, als je het op de juiste manier en zo vriendelijk mogelijk wilt gebruiken wel ja.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 12:44

Hij hoort inderdaad net onder het jukbeen te liggen, dat hij daar niet tegen aan komt.
Dat is ook het nadeel van bitloos, iedereen rommelt zelf maar wat aan, met dit soort dingen als gevolg.
Zeker met bitloos met hefboom is dat een erg kwalijke zaak.
Er wordt zoveel gezeurd over de stang en trens ruiter. Zelfs met goed gebruikwordt het door de bitloze mensen bijna mishandeling genoemd.
Maar vervolgens zie je een bitloze optoming die net zo streng is als een stang op deze zeer verkeerde manier gebruikt worden.
En moonprayer is niet de enigste die je hack zo ziet gebruiken. Dus geen aanval op haar, maar op de slechte informatie in het algemeen.
Ik hoop echt dat er meer voorlichting gaat komen op deze bitloze wedstrijd dag.
En ik mag zeker hopen dat als de wedstrijden officieel gaan worden aan hackamore net als een stang pas vanaf de Z1 mag.

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 12:45

Dat zal ook wel gebeuren dan denk ik hoor, ik las eerder in dit topic dat je de hack in het springen ook pas vanaf de z mag gebruiken, dan denk ik niet dat het bij dresuur heel anders zal worden.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 13:19

Jongens, ik had heeeel graag mee willen doen met mijn warmbloedje, maar ik heb er een veulentje bij lopen van nu 6 weken. Wat ik al eerder aangaf, deden ze het maar wat later in het jaar maar ze kunnen natuurlijk niet om iedereen denken.
Er zijn dus wel degelijk mensen die met een warmbloedje bitloos rijden ;-)

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 16:47

jasmijn78 schreef:
Als ik voor mijzelf spreek: Ik heb 'echte' warmbloeden, gekocht en opgeleid voor dressuurwedstrijden. Ik heb als echte dressurmuts geen interesse in bitloos omdat ik van mening ben dat het aan mijn dressuurmatige training/prestaties niets zal toevoegen... Ik heb dus geen belang bij de wedstrijd EN de uitkomst.

Ik snap je; ik had die mening ook en ik zal ook niet zeggen dat je met bitloos hetzelfde voor mekaar krijgt want dat weet ik niet. Maar sinds ik een x bitloos heb geprobeerd en de grote verandering van plezier merkte bij mijn paard (lekker ontspannen hanglipje, lekker schuimlaagje op z'n mondje en nog fijner in de mond) ben ik er wel over na gaan denken. Niet dat ik nooit meer een bit erin hang; dat is onzin maar als de mogelijkheid er komt om zo voort wedstrijden te rijden dan weet ik het wel *\o/* .

Maar ik kan me heel goed voorstellen dat er veel dressuurruiters zijn, die het belang er niet van in zien en die misschien ook niet durven. En ik mot ook eerlijk bekennen: Mijn vorige paard (een Jazz, 1.75) zou ik never nooit nie bitloos rijden terwijl die ook heel fijn op de hulpen ed was, ik er alleen mee buiten kon ed.

Tevens ter correctie :+ ; als we over "echte" warmbloeden gaan praten ;)
mijne is warmbloediger als een gemid. KWPN-er!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 17:24

Ik heb dit bitloze avontuur eigenlijk aangegaan, om zelf te ervaren of de finetuning hetzelfde is of beter of slechter.
Aangezien er doorgaans geld, zoveel mensen zoveel meningen, wat betreft hoe het rijdt.
Tevens wordt je er nooit slechter van als je eens wat nieuws probeert, dus bij deze.
Overigens heb ik niets tegen een bit. Dus vermoedelijk zal ik in de toekomst optomingen afwisselen,
afhankelijk van wat we gaan doen die dag.

Ben wel van mening dat bitloos tijdens de endurance (waar het ook al gewoon mag) wel degelijk bijzonder practisch is.

Ben nu dus nog steeds op zoek naar andere optoming, maar er gloort licht aan de horizon ;)

Ondertussen een zelfknutsel crosslink in elkaar gezet, die gaat dit weekeind op buitenrit getest worden.
(dus niet dressuur matig, het is ons buitenrit weekeind!) Hoewel? De lucht is zwart....... hmm
misschien ik vandaag toch ook dressuur muts en ga lekker droog op een achterbergbodem rondrijden :D .

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 17:27

mijn is trouwens een half koudbloed...
Arabier x Fries. :)

ik denk ook dat de hack te laag hangt.
horseyfries thanks. degene die rijd die zegt: rijden en niet stilstaan. Dus dat gaat goedkomen.

Edit: ik twijfelde, en ging even op internet zoeken, en eigenlijk is de fries geen koudbloed?? tis een warmbloed??
krijg nou.............. :|

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 17:30

ik heb vandaag nog 2 gaatjes erbij kunnen prikken, hij zit gewoon tegen het jukbeen aan. hij hangt op die foto ietsje te laag, maar echt niet zo dramatisch op die uiterste (breekbare) puntjes.

en ik moet zeggen dat ik de finetuning mis mét bit.
maarja, dat ligt aan mijn paard, die vind het zelf zoveel prettiger met druk op de neus ipv. de lagen. op bit moet ik echt een week werken aan de aanleuning om het echt goed te krijgen, en met de hackamore ontspant hij zijn kaken direct, en is hij opeens wel door de lengte buiging te krijgen en houd hij zich niet vast. kom ik goed met mijn been van achter naar voren door.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 15:15

quote Jasmijn78

FahyaFemke schreef:
Arabesk, pech gehad, manen in een grote vlecht, pakkie aan, gewoon een hokkie in met je peerd! (jij hebt toch arabier..arab..esk. eh..?)

Arabesk hoopt nog steeds dat iemand bij haar wat bitloze hoofdstellen af komt halen zodat die hun paard wel 3 uur in een hokkie kunnen stoppen en voor haar de bitloze kastanjes uit het vuur gaan halen...

Hele negatieve reactie hoor om te zeggen dat het je allemaal niets interesseert wat de uitkomst is maar wel anderen aanvalt, bah

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 20:02

Piezze: gewoon niet op reageren... wij gaan over 3 weekjes gewoon lekker naar Ermelo toe om te proberen bitloze wedstrijden op de kaart te krijgen *\o/* . Wij hebben er wel veel zin in :D