Wat te doen als een paard overlijdt tijdens een wedstrijd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Re: Wat te doen als een paard overlijdt tijdens een wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 12:13

Maar ik kan me iets herinneren over dat dode dieren enkel door de Rendac mogen worden opgehaald? Dan bedoel ik grootvee etc.
Tenminste, er is maar één instelling die dat doet... De Rendac. Volgens mij mag het verder niet particulier. Wel een levend paard naar de slacht. Logisch :+

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 12:16

Marjolein schreef:
Volgens mij bedoelt Marjolein het slepen van wedstrijdterrein naar huis hoor... :+

Jij snapt mij...[/quote]
Oh, en da's absurd dat mensen dat willen? :\ Dan ben ik gewoon niet mee. En inderdaad, wat boeit het. Daar gaat het ook helemaal niet over. Het gaat over het eigendomsrecht (zie -veel- posts hierboven).

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 12:21

Het was gewoon een erg OPMERKELIJKE reactie.
Die ook zulke reacties uitlokt.

Een reactie die er uitsprong, die aandacht trekt. Dus het is best logisch hoor...
Het gaat trouwens al een poosje langer niet meer zo zeer om het eigendomsrecht hoor. :+

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 12:30

Volgens mij mag ik nog altijd iets vinden...

Het zou echt niet bij mij opkomen om het dode lichaam van mijn paard eerst nog een afscheidsrondje moet maken.

Eigendomsrecht, tja er wordt zoveel beslist wat je wel of niet met je eigendom mag doen.

Deze regeling zie ik meer als een tegemoet koming op een moment dat ik het waarschijnlijk moeilijk heb.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 12:31

Marjolein schreef:
Volgens mij mag ik nog altijd iets vinden...

Het zou echt niet bij mij opkomen om het dode lichaam van mijn paard eerst nog een afscheidsrondje moet maken.

Eigendomsrecht, tja er wordt zoveel beslist wat je wel of niet met je eigendom mag doen.

Deze regeling zie ik meer als een tegemoet koming op een moment dat ik het waarschijnlijk moeilijk heb.

_O-
Een afscheidsrondje, hoe hilarisch :')

Maar inderdaad, op zo'n moment sta je er in ieder geval niet alleen voor.
Als puntje bij paaltje komt, denk ik dat iedereen daar blij mee zal zijn. :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 12:38

Marjolein schreef:

Als dat het doel zou zijn, dan zou de regeling toch optioneel kunnen zijn? Dat de KNHS het aanbiedt, maar dat je niet verplicht bent tot medewerking?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 12:40

Marjolein schreef:
Ik vind het absurd dat mensen zelf met hun paard willen gaan slepen.

Afscheid nemen van soortgenootjes kan ik begrijpen. Maar ik denk dat zoiets natuurlijker is als een paard in de wei overlijdt. Een paard dat al een paar uur dood is ruikt en ziet er niet meer uit als het paard dat je had. Zeker niet voor andere paarden die voornamelijk ook aan geur herkennen. Ik vraag em echt af of ze beseffen dat t lijk dat er bij gelegd wordt hun vriendje is.

Ik vind het een goede regel. Ik denk niet dat ik op zo'n moment er aan wil denken hoe mijn paard afgevoerd wordt'(en dat ik t zelf moet regelen). Op het wedstrijd terrein zullen ze je echt wel even de tijd geven om afscheid te nemen. Ze zullen niet zeggen dat die nu van hun is en dat je er niet meer bij mag. Wat er met 't lichaam gebeurt maakt mij niet uit. Laat ze er maar wat van leren. Als de ziel eruit is, is t niet meer mijn paard.

Dat mensen geen sectie willen, wil niet per definitie zeggen dat ze er zelf mee gaan slepen.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 14:17

Shadow0 schreef:
Marjolein schreef:

Als dat het doel zou zijn, dan zou de regeling toch optioneel kunnen zijn? Dat de KNHS het aanbiedt, maar dat je niet verplicht bent tot medewerking?

Inderdaad. Dus het gaat nog steeds over eigendomsrecht... Alle andere punten van discussie zijn imo meningen die kunnen verschillen. Niet óf het KNHS jou mag verplichten tot een sectie te laten uitvoeren, en dan nog zo omschreven...

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 15:30

Ik vindt deze regel echt belachelijk waarom moet een paard met een gebroken been in hemelsnaam gecontroleerd worden????? Deze regel doet mij iig twijfelen of ik nog wel wil gaan starten met deze belachelijke regels.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 15:33

Janine1990 schreef:
Maar ik kan me iets herinneren over dat dode dieren enkel door de Rendac mogen worden opgehaald? Dan bedoel ik grootvee etc.
Tenminste, er is maar één instelling die dat doet... De Rendac. Volgens mij mag het verder niet particulier. Wel een levend paard naar de slacht. Logisch :+

De rendac en de GD jah.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:16

Fleurtje100 schreef:
Verbaas me overigens over de beperkte juridische kennis van sommige.
Een KNHS kan spelregels opstellen, maar ze staan niet boven de wet.
Er zijn in de paardensport al zoveel voorbeelden geweest van manege's die een bordje ophingen dat ze niet aansprakelijk waren voor ongevallen maar toch aansprakelijk zijn gesteld voor de ruiter die arbeidsongeschikt raakte na een val van een manegepaard.
Je kunt als organisatie géén regels of voorwaarden stellen die niet in overeenstemming zijn met de wet.
Verder vind ik het hele verhaal dat de KNHS een bureau is en dat de leden alles bepalen de grootste kul ooit. Bij de KNHS bepalen de leden verdomd weinig en zitten beleidmedewerkers te bedenken wat er moet gebeuren. Ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe ik in godsnaam inspraak kon hebben in besluiten van de KNHS. Ik ben van veel verenigingen lid, en bij al die verenigingen weet ik wél hoe ik inspraak kan hebben of op z'n minst kan stemmen/medebepalen wie mij vertegenwoordigt.

statuten KNHS:
Artikel 9 - Taken en bevoegdheden Federatiebestuur
5. Het Federatiebestuur beoordeelt voorstellen van de algemeen directeur, het
Wedstrijdplatform, het Menplatform, het Recreatiesportplatform en van de discipline-,
topsport- en adviescommissies en legt deze voorstellen indien statutair of reglementair vereist
ter besluitvorming voor aan de Ledenraad.

Artikel 23 - Ledenraad
3. De Ledenraad bestaat uit ledenraadsleden die alle leden van de KNHS vertegenwoordigen.
6. De door de regio's te benoemen ledenraadsleden worden kandidaat gesteld door het
regiobestuur en/of ten minste vijf vertegenwoordigers van onder die regio ressorterende
lokale verenigingen en benoemd door de regiovergadering. Het door de gezamenlijke
mendistricten te benoemen ledenraadslid wordt benoemd conform het bepaalde in artikel 12
lid 8. De door de belangenverenigingen en nationale verenigingen te benoemen
ledenraadsleden worden kandidaat gesteld en benoemd op de wijze zoals is bepaald in de
statuten van de desbetreffende vereniging. De door de recreatiesportleden te verkiezen
ledenraadsleden worden kandidaat gesteld en verkozen op de wijze zoals bepaald in artikel 18
lid 7.
9. Een ledenraadslid heeft vrij mandaat en stemt zonder last of ruggespraak. Tevens komt aan
een ledenraadslid het recht van initiatief en het recht van amendement toe. Over een
amendement wordt door de Ledenraad niet eerder een besluit genomen dan nadat het
Federatiebestuur het ingediende amendement van een preadvies heeft voorzien, waarop
uiterlijk tijdens de eerstvolgende vergadering van de Ledenraad zoals bedoeld in artikel 23 van
de statuten de definitieve besluitvorming zal plaatsvinden.

Artikel 11 - Regio's
1. De KNHS kent regio's. Elke regio is een rechtspersoonlijkheid bezittende vereniging die lid is
van de KNHS.
2. Bij het vormen van de regio's zijn de provincies als uitgangspunt genomen. Na
overeenstemming hierover te hebben bereikt met de desbetreffende regio's stelt de Ledenraad
van de KNHS regio's in en heft deze op. De taken en bevoegdheden van een regio in de KNHS
zijn in het Algemeen Reglement geregeld.
4. Elke regio wordt geleid door een bestuur (regiobestuur) dat verantwoording verschuldigd is
aan de algemene vergadering van die regio (regiovergadering). Een regiobestuur kent ten
minste evenzoveel leden als de regio kringen kent, waarbij elke kring met ten minste één
bestuurslid in het regiobestuur is vertegenwoordigd.
7. De regiovergadering bestaat uit de afgevaardigden van de onder die regio ressorterende lokale
verenigingen. De afgevaardigde oefent namens diens lokale vereniging het stemrecht uit
volgens een staffel, zoals vastgelegd in de statuten van de regio.
8. De regiovergadering kiest ledenraadsleden die de regio in de Ledenraad van de KNHS
vertegenwoordigen. Het aantal per regio te kiezen ledenraadsleden is afhankelijk van het
aantal onder die regio ressorterende verenigingsleden per eenendertig december van het
daaraan voorafgaande jaar

Nu weet je hoe en wat... en zo is het stemrecht geregeld binnen de KNHS... het buro KNHS, doet de administratie,en kan niets zelf bepalen en regelen... en ik ga er maar vanuit dat ze wel juridisch navraag hebben gedaan om niet hun eigen statuten enr eglementen in de weg te zitten of wederrechtelijk/onwettige regels op te stellen....
Als jouw vereniging niets doet met de voorsellen van de knhs die via de regio/kring of de KNHS zelf,binnenkomen,dan is dat niet de schuld van de KNHS.... of haar statuten...

Anders even kijken op KNHS.nl, daarstaan alle regels en reglementen... hoef je niet zo juridisch voor onderlegd te zijn om reglementen en/of statuten te lezen :D

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:48

Mijn vereniging valt uiteindelijk onder verantwoording van de KNHS, dan zou de KNHS een vereniging moeten verplichten iets te doen met hun voorstellen. Nu laten ze de vereniging volledig vrij terwijl ik bij welke rijvereniging iemand lid is, iemand ten alle tijde inspraak zou moeten kunnen hebben (en niet alleen als je zelf in het bestuur van de vereniging zou gaan en dat zou regelen). De KNHS verplicht mijn vereniging al genoeg, dus dat zou er dan ook nog wel bijkunnen.
Ik blijf het trouwens een niet transparant systeem vinden hoor, veel te vele lagen waar je doorheen moet voordat je werkelijk iets kunt bereiken. De laatste keer dat ik de KNHS zelf rechtstreeks mailde over iets kreeg ik niet eens reactie. Zal dat van de recreatiesportleden ook nog weleens opzoeken, daar ben ik geloof ook lid van door mijn ruiterbewijs.

Ik hoor van een aantal mensen dat het ze juist prettig lijkt als de KNHS alles regelt op een moment dat ze het moeilijk hebben. Zoiets is ook heel persoonlijk, ik weet nog van het plotseling overlijden van een familielid dat wij het met de familie juist allemaal als prettig ervaren hebben dat er niks geregeld was en we niet meteen in een enorm gat vielen, maar constant bezig waren met het regelen van alle dingen die moesten gebeuren voor de begrafenis.
Het lijkt mij dus echt vreselijk dat wanneer mijn paard op wedstrijd dood neervalt iemand anders meteen de gezondheidsdienst belt en die hem meteen op komen halen en alles buiten mij om zou gaan. Op zo'n moment lijkt het al alsof je al alle controle verliest en ik zou dan juist heel fijn vinden die nog enigzinds te hebben door zélf te regelen dat mijn paard wordt opgehaald en, als ik dat noodzakelijk acht, zelf te regelen dat er sectie wordt gedaan. Dit is iets wat voor iedereen persoonlijk is op zo'n moment en daarom zou het dus ook juist een keuzemogelijkheid moeten zijn ipv een verplichting.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:54

Lyonesse schreef:
Dat mensen geen sectie willen, wil niet per definitie zeggen dat ze er zelf mee gaan slepen.

Heb je het topic wel gelezen?
Er kwam een opmerking, dat iemand die dat zou overkomen, het paard eerst mee wilde nemen naar huis, om de rest van de kudde afscheid te laten nemen.
Daar waren mensen die er mee in stemden...

Is die reactie die Marjolein geeft, dan zó raar?
IMO niet... :n

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:04

Janine1990 schreef:
Lyonesse schreef:

Heb je het topic wel gelezen?
Er kwam een opmerking, dat iemand die dat zou overkomen, het paard eerst mee wilde nemen naar huis, om de rest van de kudde afscheid te laten nemen.
Daar waren mensen die er mee in stemden...

Is die reactie die Marjolein geeft, dan zó raar?
IMO niet... :n

Het is behoorlijk kort door de bocht en generaliserend. Volgens mij willen de meeste tegenstanders in beginsel gewoon zelf bepalen wat er met hun eigendom gebeurt. En dat is ieder zijn goed recht toch?
En als iemand een dood paard mee naar huis wil nemen, moet ze dat ze dat toch zelf weten, wie zijn wij om daar over te oordelen? Als iemand overigens zegt dat ze hun hond of ander dood dier liever niet achterlaten bij de dierenarts wordt dat meestal wel heel normaal gevonden.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:10

een hond is wel iets anders als een paard.. qua formaat dan.

En daarbij, een hond vervoer je zelf ven naar een crematorium (of je graaft een kuil) met een paard ligt dat iets lastiger ben ik bang..

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:15

Klopt, ik zou daarom zelf ook mijn paard niet mee naar huis nemen in zo'n geval. Maar het gaat erom dat mensen hier compleet belachelijk worden gemaakt dat ze uberhaupt op het idee komen om met hun paard te gaan slepen.
Het kan trouwens ook nog over een shetlander gaan die op wedstrijd dood neervalt, dan zou het al een stuk makkelijker zijn mocht je het perse willen. Of wat dacht je van een paard dat een thuiswedstrijd loopt.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:22

Fleurtje100 schreef:
Mijn vereniging valt uiteindelijk onder verantwoording van de KNHS, dan zou de KNHS een vereniging moeten verplichten iets te doen met hun voorstellen. Nu laten ze de vereniging volledig vrij terwijl ik bij welke rijvereniging iemand lid is, iemand ten alle tijde inspraak zou moeten kunnen hebben (en niet alleen als je zelf in het bestuur van de vereniging zou gaan en dat zou regelen). De KNHS verplicht mijn vereniging al genoeg, dus dat zou er dan ook nog wel bijkunnen.
Ik blijf het trouwens een niet transparant systeem vinden hoor, veel te vele lagen waar je doorheen moet voordat je werkelijk iets kunt bereiken. De laatste keer dat ik de KNHS zelf rechtstreeks mailde over iets kreeg ik niet eens reactie. Zal dat van de recreatiesportleden ook nog weleens opzoeken, daar ben ik geloof ook lid van door mijn ruiterbewijs.

Jou vereniging is LID van de KNHS, de KNHS is ook een vereniging... Zeker zijn het een aantal lagen, echter je kunt niet vergaderen met ik weet niet hoeveel leden, waar wil je ze allemaal laten, en hoelang wil je vergaderen??
Die structuur is niet zo heel onbekend...
Hoe precies de berichtgeving volgt als er een regel wordt aangepast weet ik niet (meer), maar je kunt als vereniging zeker weten wel je stem laten gelden, en als vereniging ook wel voorstellen aandragen, alleen is het zo dat erover gestemd zal moeten worden... blijft het dan 'hangen' in de kring/regio dan heeft het weinig inbreng....

Fleurtje100 schreef:
Ik hoor van een aantal mensen dat het ze juist prettig lijkt als de KNHS alles regelt op een moment dat ze het moeilijk hebben. Zoiets is ook heel persoonlijk, ik weet nog van het plotseling overlijden van een familielid dat wij het met de familie juist allemaal als prettig ervaren hebben dat er niks geregeld was en we niet meteen in een enorm gat vielen, maar constant bezig waren met het regelen van alle dingen die moesten gebeuren voor de begrafenis.
Het lijkt mij dus echt vreselijk dat wanneer mijn paard op wedstrijd dood neervalt iemand anders meteen de gezondheidsdienst belt en die hem meteen op komen halen en alles buiten mij om zou gaan. Op zo'n moment lijkt het al alsof je al alle controle verliest en ik zou dan juist heel fijn vinden die nog enigzinds te hebben door zélf te regelen dat mijn paard wordt opgehaald en, als ik dat noodzakelijk acht, zelf te regelen dat er sectie wordt gedaan. Dit is iets wat voor iedereen persoonlijk is op zo'n moment en daarom zou het dus ook juist een keuzemogelijkheid moeten zijn ipv een verplichting.

Dat is inderdaad heel persoonlijk... het zwarte gat zal hoe dan ook eens komen, bij de een direct na het overlijden, bij de andere na mischien wel 2 weken...
Toen mijn moeder overleden is, hebben we iemand gebelt die uitvaarten regelt bij ons in de buurt.... die heeft ons geholpen om het een en ander te regelen, maar ons er ook vrij in gelaten wat we op ons wilden nemen en wat hij voor ons mocht regelen...

in het geval van overleden paarden, heeft de KNHS een schatting en vraag me af of het aantal veel hoger zal zijn als het paard zich bijvoorbeeld verstapt/struikeld... kreupeld en ik zet het in de trailer (paard kan zelf nog lopen) ga ermee naar mijn DA, via hem naar de kliniek en blijkt toch ernstiger te zijn zonder goede prognose... en dan besluit om het tijdige met het eeuwige te laten verruilen..
zouden die 'sterfgevallen' ooit in het verleden gemeld zijn?

Ook na de sectie kun je over je, hetzij overleden, paard beschikken en bijvoorbeeld beslissen of je het laat cremeren,of alsnog door rendac laat ophalen....

tegen de wet? ben iet zo wetteksterig :D
maar kan me zo voorstellen dat het opgenomen is in de welzijnswet voor dieren, om zo zorg te dragen dat wedstrijdrijden toegestaan blijft en in een verdomhoekje terecht komt....

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:08

Maar zoals net dus is bevestigd, mag je niet met een dood paard (en ander grootvee) reizen... :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:05

Alane schreef:
en ik ga er maar vanuit dat ze wel juridisch navraag hebben gedaan om niet hun eigen statuten enr eglementen in de weg te zitten of wederrechtelijk/onwettige regels op te stellen....
Daar zou ik niet van uitgaan. Niet op basis van hoe ik de KNHS ken, en niet in het algemeen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:15

Janine1990 schreef:
Maar zoals net dus is bevestigd, mag je niet met een dood paard (en ander grootvee) reizen... :+

Maar paarden vallen tegenwoordig (sinds 2001) onder de gezelschapsdieren en niet onder grootvee, vermits je dat aangeeft in je paspoort. En daarmee geldt die vervoersverbodregeling niet zomaar meer. De destructiewet verbiedt particulier vervoer van een overleden paard, omdat de wet ervan uitgaat dat het paard ten allen tijde bij een destructor wordt aangeboden. Met (particulier) vervoer naar een dierenuitvaartcentrum/crematorium is in deze wetgeving echter geen rekening gehouden. En als in het paspoort wordt aangegeven dat het paard niet als slachtdier kan worden aangemerkt (medisch inlegvel) dan valt het paard vanaf dat moment onder de gezelschapsdieren (wet sinds 2001).

In de destructiewetgeving wordt duidelijk onderscheid gemaakt tussen gezelschapdieren en slachtdieren (zie onderstaand). Het hangt er dus maar vanaf hoe je paard in het paspoort is benoemd.

Inmiddels zijn er -naast de Rendec- diverse bedrijven actief die in staat zijn en vergunningen hebben om overleden paarden te vervoeren (in tegenspraak met de destructiewet). Bijvoorbeeld vervoer dat gekoppeld is aan een paardencrematorium. Op dit moment wordt (omdat een wettelijk paard ook als gezelschapsdier kan worden gezien) getwijfeld aan het verbod op particulier vervoer van overleden paarden. Er is nog geen jurisprudentie over. Maar er zijn dus -naast de Rendec- diverse mogelijkheden om een overleden paard legaal te vervoeren.
Citaat:
WET van 21 februari 1957 tot regeling van het door verwerking tot nuttige produkten onschadelijk maken van ondeugdelijk materiaal van dierlijke herkomst

Artikel 1

Voor de toepassing van het bij of krachtens deze wet bepaalde wordt verstaan onder:

b. slachtdieren: eenhoevige dieren, runderen, schapen, geiten, varkens en pluimvee;

e. verwerking:

1°. het verwerken van laag-risico-materiaal tot ingrediënten van diervoeder of vismeel, tot voeder voor gezelschapsdieren dan wel tot technische of farmaceutische producten in een verwerkingsbedrijf voor laag-risico-materiaal,

f. gezelschapsdieren: andere dieren dan slachtdieren, welke niet zijn bestemd of worden gehouden voor dierlijke of andere productie, en door de mens in of rond het huis worden gehouden en verzorgd;

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:22

Janine1990 schreef:

Er zijn aanpassingen geweest, de destructiewet is er niet meer zoals die er eerst was, immers mogen paarden ook gecremeerd worden..

En wat is reizen? Als de rendac of andere vervoerder je paard naar bijv.crematorium brengt...

Ik ben niet zo wetteksterig, weet alleen dat de destructiewet is komen te vervallen per 1 jan. 2008 (en de tekst die wordt aangehaalt, stond in die destructiewet)... wat er allemaal voor in de plaatst is gekomen geen idee...

@Shadow0, ik heb andere ervaringen met overkoepelende organisaties en verenigingen... Met de KNHS nog nooit iets meegemaakt, maar ik ga evan uit dat wanneer zo'n regel wordt 'bedacht' dat dit uitgezocht wordt door juristen...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:23

Ja de aanpassing heb ik inmiddels ook gevonden, en daarmee is het vervoer van paarden niet meer alleen voorbehouden aan de Rendec, vooropgesteld dat je kiest voor een andere vorm van destructie ;)

Citaat:
Destructiemateriaal

Artikel 12

1. De eigenaar of houder van hoog- of gespecificeerd hoog-risicomateriaal is verplicht het overeenkomstig door Onze Minister te stellen regelen te administreren, het aan te geven bij, alsmede het ter beschikking te houden van en af te staan aan de ondernemer binnen wiens werkgebied het materiaal zich bevindt.

2. De ondernemer is verplicht tot het ophalen, het vervoeren en de verwerking van het in het eerste lid bedoelde hoog- of gespecificeerd hoog-risicomateriaal, overeenkomstig de bij of krachtens deze wet gegeven regelen.

3. De eigenaar of houder van laag-risico-materiaal is verplicht zorg te dragen dat dat materiaal overeenkomstig door Onze Minister te stellen regelen wordt verpakt, geëtiketteerd en bewaard.

Artikel 13

1. Door Onze Minister kan, zo nodig onder door hem te stellen voorschriften, ontheffing worden verleend van de in artikel 12 bedoelde verplichtingen ten aanzien van hoog- of gespecificeerd hoog-risicomateriaal, dat door bijzondere omstandigheden niet overeenkomstig de bij of krachtens deze wet gegeven regelen kan worden opgehaald, vervoerd of onschadelijk gemaakt. Daarbij wordt in elk geval voorzien in de wijze van onschadelijk maken ervan.

2. Artikel 12, eerste en tweede lid, vindt geen toepassing ten aanzien van hoog- of gespecificeerd hoog-risicomateriaal dat aan wetenschappelijk onderzoek wordt onderworpen in door Onze Minister aangewezen inrichtingen, met inachtneming van door hem gestelde voorschriften.

3. Artikel 12 vindt geen toepassing ten aanzien van dode honden, katten en paarden die overeenkomstig bij algemene maatregel van bestuur gestelde regels op andere wijze onschadelijk worden gemaakt. Daarbij kan tevens worden voorzien in regels omtrent de inrichting van crematoria voor dode paarden, alsmede het ophalen en het vervoeren van dode paarden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:25

Het valt nu onder de gezondheids- en welzijnswet voor dieren.
http://www.st-ab.nl/wetten/0095_Gezondh ... n_Gwwd.htm
alleen heet het hier niet destructie maar verwerking.

Ik heb ervaring met heel veel verschillende organisaties. Waaronder ook pakweg overheden. En ik weet uit ervaring dat er nogal wat maatregelen worden genomen die niet persé altijd worden getoetst op aanwezige wetgeving. En bovendien is er dan altijd nog de interpretatie van de wetgeving. Dan denken ze dat het mag. Om daarna door een rechter te worden teruggefloten ;)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:47

En een paard is nog steeds geen gezelschapsdier... ook al doet de defenitie anders vermoeden...
dieren die in of bij het huis worden gehouden voor gezelschap, sport of liefhebberij met uitzondering van paarden en hobbydieren....

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:31

Alane schreef:
En een paard is nog steeds geen gezelschapsdier... ook al doet de defenitie anders vermoeden...
dieren die in of bij het huis worden gehouden voor gezelschap, sport of liefhebberij met uitzondering van paarden en hobbydieren....

En dat klopt dus niet, met de keuze om een paard aan te geven als slachtdier (productiedier) of als gezelschapdier (niet voor menselijke consumptie verplicht is ook de term gezelschapsdier van toepassen. Maar goed: de definitie doet er niet toe. Want het ging om of er meerdere mogelijkheden waren om je paard te vervoeren als het dood is. En die zijn er ;)

Citaat:
Vanaf 2007 is ieder paard ouder dan 7 maanden in Nederland verplicht gechipt. Elke dier (paard, pony, ezel) moet daar ook een paardenpaspoort bij hebben. Indien uw paard door u niet als mogelijk slachtdier wordt gezien kan dat in het paspoort worden vastgelegd. Deze keus is echter onomkeerbaar.Als een paard gezelschapsdier is geworden hebben wij als behandelend dierenarts voldoende mogelijkheden om de best passende medicamenten toe te passen. Dit is voor paarden die ook nog bestemd zijn voor humane consumptie regelmatig een probleem.

Citaat:
Met de invoering van het nieuwe Diergeneesmiddelenbesluit is er behoorlijk wat veranderd. De nieuwe regels hebben belangrijke gevolgen voor het gebruik van diergeneesmiddelen bij paarden. Dankzij het paardenpaspoort kunnen paarden nu worden uitgesloten van humane consumptie en vallen daarbij niet meer onder de categorie van productiedieren.