Tenminste, er is maar één instelling die dat doet... De Rendac. Volgens mij mag het verder niet particulier. Wel een levend paard naar de slacht. Logisch

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Marjolein schreef:Volgens mij bedoelt Marjolein het slepen van wedstrijdterrein naar huis hoor...
Marjolein schreef:Volgens mij mag ik nog altijd iets vinden...
Het zou echt niet bij mij opkomen om het dode lichaam van mijn paard eerst nog een afscheidsrondje moet maken.
Eigendomsrecht, tja er wordt zoveel beslist wat je wel of niet met je eigendom mag doen.
Deze regeling zie ik meer als een tegemoet koming op een moment dat ik het waarschijnlijk moeilijk heb.
Marjolein schreef:Ik vind het absurd dat mensen zelf met hun paard willen gaan slepen.
Afscheid nemen van soortgenootjes kan ik begrijpen. Maar ik denk dat zoiets natuurlijker is als een paard in de wei overlijdt. Een paard dat al een paar uur dood is ruikt en ziet er niet meer uit als het paard dat je had. Zeker niet voor andere paarden die voornamelijk ook aan geur herkennen. Ik vraag em echt af of ze beseffen dat t lijk dat er bij gelegd wordt hun vriendje is.
Ik vind het een goede regel. Ik denk niet dat ik op zo'n moment er aan wil denken hoe mijn paard afgevoerd wordt'(en dat ik t zelf moet regelen). Op het wedstrijd terrein zullen ze je echt wel even de tijd geven om afscheid te nemen. Ze zullen niet zeggen dat die nu van hun is en dat je er niet meer bij mag. Wat er met 't lichaam gebeurt maakt mij niet uit. Laat ze er maar wat van leren. Als de ziel eruit is, is t niet meer mijn paard.
Shadow0 schreef:Marjolein schreef:Deze regeling zie ik meer als een tegemoet koming op een moment dat ik het waarschijnlijk moeilijk heb.
Als dat het doel zou zijn, dan zou de regeling toch optioneel kunnen zijn? Dat de KNHS het aanbiedt, maar dat je niet verplicht bent tot medewerking?
Janine1990 schreef:Maar ik kan me iets herinneren over dat dode dieren enkel door de Rendac mogen worden opgehaald? Dan bedoel ik grootvee etc.
Tenminste, er is maar één instelling die dat doet... De Rendac. Volgens mij mag het verder niet particulier. Wel een levend paard naar de slacht. Logisch
Fleurtje100 schreef:Verbaas me overigens over de beperkte juridische kennis van sommige.
Een KNHS kan spelregels opstellen, maar ze staan niet boven de wet.
Er zijn in de paardensport al zoveel voorbeelden geweest van manege's die een bordje ophingen dat ze niet aansprakelijk waren voor ongevallen maar toch aansprakelijk zijn gesteld voor de ruiter die arbeidsongeschikt raakte na een val van een manegepaard.
Je kunt als organisatie géén regels of voorwaarden stellen die niet in overeenstemming zijn met de wet.
Verder vind ik het hele verhaal dat de KNHS een bureau is en dat de leden alles bepalen de grootste kul ooit. Bij de KNHS bepalen de leden verdomd weinig en zitten beleidmedewerkers te bedenken wat er moet gebeuren. Ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe ik in godsnaam inspraak kon hebben in besluiten van de KNHS. Ik ben van veel verenigingen lid, en bij al die verenigingen weet ik wél hoe ik inspraak kan hebben of op z'n minst kan stemmen/medebepalen wie mij vertegenwoordigt.
Lyonesse schreef:Dat mensen geen sectie willen, wil niet per definitie zeggen dat ze er zelf mee gaan slepen.
Janine1990 schreef:Lyonesse schreef:Dat mensen geen sectie willen, wil niet per definitie zeggen dat ze er zelf mee gaan slepen.
Heb je het topic wel gelezen?
Er kwam een opmerking, dat iemand die dat zou overkomen, het paard eerst mee wilde nemen naar huis, om de rest van de kudde afscheid te laten nemen.
Daar waren mensen die er mee in stemden...
Is die reactie die Marjolein geeft, dan zó raar?
IMO niet...
Fleurtje100 schreef:Mijn vereniging valt uiteindelijk onder verantwoording van de KNHS, dan zou de KNHS een vereniging moeten verplichten iets te doen met hun voorstellen. Nu laten ze de vereniging volledig vrij terwijl ik bij welke rijvereniging iemand lid is, iemand ten alle tijde inspraak zou moeten kunnen hebben (en niet alleen als je zelf in het bestuur van de vereniging zou gaan en dat zou regelen). De KNHS verplicht mijn vereniging al genoeg, dus dat zou er dan ook nog wel bijkunnen.
Ik blijf het trouwens een niet transparant systeem vinden hoor, veel te vele lagen waar je doorheen moet voordat je werkelijk iets kunt bereiken. De laatste keer dat ik de KNHS zelf rechtstreeks mailde over iets kreeg ik niet eens reactie. Zal dat van de recreatiesportleden ook nog weleens opzoeken, daar ben ik geloof ook lid van door mijn ruiterbewijs.
Fleurtje100 schreef:Ik hoor van een aantal mensen dat het ze juist prettig lijkt als de KNHS alles regelt op een moment dat ze het moeilijk hebben. Zoiets is ook heel persoonlijk, ik weet nog van het plotseling overlijden van een familielid dat wij het met de familie juist allemaal als prettig ervaren hebben dat er niks geregeld was en we niet meteen in een enorm gat vielen, maar constant bezig waren met het regelen van alle dingen die moesten gebeuren voor de begrafenis.
Het lijkt mij dus echt vreselijk dat wanneer mijn paard op wedstrijd dood neervalt iemand anders meteen de gezondheidsdienst belt en die hem meteen op komen halen en alles buiten mij om zou gaan. Op zo'n moment lijkt het al alsof je al alle controle verliest en ik zou dan juist heel fijn vinden die nog enigzinds te hebben door zélf te regelen dat mijn paard wordt opgehaald en, als ik dat noodzakelijk acht, zelf te regelen dat er sectie wordt gedaan. Dit is iets wat voor iedereen persoonlijk is op zo'n moment en daarom zou het dus ook juist een keuzemogelijkheid moeten zijn ipv een verplichting.
Janine1990 schreef:Maar zoals net dus is bevestigd, mag je niet met een dood paard (en ander grootvee) reizen...
Citaat:WET van 21 februari 1957 tot regeling van het door verwerking tot nuttige produkten onschadelijk maken van ondeugdelijk materiaal van dierlijke herkomst
Artikel 1
Voor de toepassing van het bij of krachtens deze wet bepaalde wordt verstaan onder:
b. slachtdieren: eenhoevige dieren, runderen, schapen, geiten, varkens en pluimvee;
e. verwerking:
1°. het verwerken van laag-risico-materiaal tot ingrediënten van diervoeder of vismeel, tot voeder voor gezelschapsdieren dan wel tot technische of farmaceutische producten in een verwerkingsbedrijf voor laag-risico-materiaal,
f. gezelschapsdieren: andere dieren dan slachtdieren, welke niet zijn bestemd of worden gehouden voor dierlijke of andere productie, en door de mens in of rond het huis worden gehouden en verzorgd;
Janine1990 schreef:Maar zoals net dus is bevestigd, mag je niet met een dood paard (en ander grootvee) reizen...
Citaat:Destructiemateriaal
Artikel 12
1. De eigenaar of houder van hoog- of gespecificeerd hoog-risicomateriaal is verplicht het overeenkomstig door Onze Minister te stellen regelen te administreren, het aan te geven bij, alsmede het ter beschikking te houden van en af te staan aan de ondernemer binnen wiens werkgebied het materiaal zich bevindt.
2. De ondernemer is verplicht tot het ophalen, het vervoeren en de verwerking van het in het eerste lid bedoelde hoog- of gespecificeerd hoog-risicomateriaal, overeenkomstig de bij of krachtens deze wet gegeven regelen.
3. De eigenaar of houder van laag-risico-materiaal is verplicht zorg te dragen dat dat materiaal overeenkomstig door Onze Minister te stellen regelen wordt verpakt, geëtiketteerd en bewaard.
Artikel 13
1. Door Onze Minister kan, zo nodig onder door hem te stellen voorschriften, ontheffing worden verleend van de in artikel 12 bedoelde verplichtingen ten aanzien van hoog- of gespecificeerd hoog-risicomateriaal, dat door bijzondere omstandigheden niet overeenkomstig de bij of krachtens deze wet gegeven regelen kan worden opgehaald, vervoerd of onschadelijk gemaakt. Daarbij wordt in elk geval voorzien in de wijze van onschadelijk maken ervan.
2. Artikel 12, eerste en tweede lid, vindt geen toepassing ten aanzien van hoog- of gespecificeerd hoog-risicomateriaal dat aan wetenschappelijk onderzoek wordt onderworpen in door Onze Minister aangewezen inrichtingen, met inachtneming van door hem gestelde voorschriften.
3. Artikel 12 vindt geen toepassing ten aanzien van dode honden, katten en paarden die overeenkomstig bij algemene maatregel van bestuur gestelde regels op andere wijze onschadelijk worden gemaakt. Daarbij kan tevens worden voorzien in regels omtrent de inrichting van crematoria voor dode paarden, alsmede het ophalen en het vervoeren van dode paarden.
Alane schreef:En een paard is nog steeds geen gezelschapsdier... ook al doet de defenitie anders vermoeden...
dieren die in of bij het huis worden gehouden voor gezelschap, sport of liefhebberij met uitzondering van paarden en hobbydieren....
Citaat:Vanaf 2007 is ieder paard ouder dan 7 maanden in Nederland verplicht gechipt. Elke dier (paard, pony, ezel) moet daar ook een paardenpaspoort bij hebben. Indien uw paard door u niet als mogelijk slachtdier wordt gezien kan dat in het paspoort worden vastgelegd. Deze keus is echter onomkeerbaar.Als een paard gezelschapsdier is geworden hebben wij als behandelend dierenarts voldoende mogelijkheden om de best passende medicamenten toe te passen. Dit is voor paarden die ook nog bestemd zijn voor humane consumptie regelmatig een probleem.
Citaat:Met de invoering van het nieuwe Diergeneesmiddelenbesluit is er behoorlijk wat veranderd. De nieuwe regels hebben belangrijke gevolgen voor het gebruik van diergeneesmiddelen bij paarden. Dankzij het paardenpaspoort kunnen paarden nu worden uitgesloten van humane consumptie en vallen daarbij niet meer onder de categorie van productiedieren.