Ongelukken tijdens gevaarlijke race in Engeland *Foto's*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Re: Ongelukken tijdens gevaarlijke race in Engeland *Foto's*

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 07:08

Ik vreog eerder of er wel eens is gekeken naar manier om de hindernissen paardvriendelijker te maken zonder ze minder spannend te maken (bijvoorbeeld door de bovenste laag van blokken te maken zodat ze eraf kunnen vallen), daar is niemand op in gegaan maar ik ben wel heel nieuwsgierig, dat moet toch makkelijk kunnen, wat is er op tegen??

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 07:28

Dat wordt allang gedaan ;) Die hindernis is echt nietvan beton aan de bovenkant hoor. Daarbij, makkelijker maken? Waarom? Dan moet je de topsport dressuuur ook makkelijker maken, hindernissen in de springsport lager maken, etc. Dit is nou juist de topsport, hier komen de beste paarden aan de start.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 07:34

(ik heb niks gezegd over makkelijker, enkel over paardvriendelijker.. wel lezen aub)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 07:54

troi schreef:
Ik vreog eerder of er wel eens is gekeken naar manier om de hindernissen paardvriendelijker te maken zonder ze minder spannend te maken (bijvoorbeeld door de bovenste laag van blokken te maken zodat ze eraf kunnen vallen), daar is niemand op in gegaan maar ik ben wel heel nieuwsgierig, dat moet toch makkelijk kunnen, wat is er op tegen??

De heggen waar ze overheen springen zijn heel buigzaam aan de bovenkant, en ze kunnen er als t ware doorhen springen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 08:27

alleen de greppels er voor en er na zijn twee meter breed en de heg is twee meter hoog.....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 08:35

troi schreef:

waarom denk je dat het hagen zijn? Daar kun je nl doorheen vegen.

Ik heb gemengde gevoelens over de race, het artikel kan ik alleen enorm slecht geschreven en - met Katja's woorden - walgelijk suggestief vinden.

En voor degenen die tegen sport met dieren zijn, Groningen kopen en je paard daar laten lopen, want alles wat je met je paard doet, is sport met dieren.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 08:45

ook al is het een haag....optisch gezien is het voor een paard gewoon een hindernis en zal hij er gewoon over heen springen als dat het een 'dichte' hindernis is....
pas als hij na enkele hagen te vermoeid raakt,krijgt hij misschien door dat je de haag niet op twee meter hoog hoeft te nemen...

oh,nee....ze kunnen natuurlijk niet vermoeid raken...ze zijn goed getrainded en hebben een super conditie...

waarom de paarden dan zo een uitgeputte indruk maken weet ik niet..als je in hun ogen kijkt zegt dat genoeg...

Ik heb 1x in mijn leven z'on race bekeken,want je moet natuurlijk wel het hebben gezien voordat je er iets van mag vinden....en wat ik begrijp is er niet veel verandert....een ongeoraniseerd zooitje van afgevallen ruiters,gevallen paarden,en overelkaar heenvallende paarden...of ben ik nu ook suggestief?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 08:48

Denk je dat die paarden voor het eerst zo'n hindernis zien? Ze zijn getraind hoor, lopen al jaren zulke koersen. Die weten echt wel hoe ze moeten springen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 08:51

een paard is geen slim dier....anders zouden ze op springconcoursen toch ook niet zo hoog springen?
de balk valt er toch af als je hem aantikt...dat hebben ze ook al meerdere keren ondervonden....en toch blijven ze de volle hoogte springen...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 08:58

Daar worden ze op geselecteerd Geerke. Daarom is een goede volbloed vaak een matig springpaard omdat ze altijd geleerd hebben om te vegen en daardoor niet voorzichtig genoeg zijn als springpaard.
Daarbij kunnen veel paarden een goed onderscheid maken mijn beste crosspaard vloog door de steeplehindernissen heen maar ontweek hindernisbalken toch echt zorgvuldig.
Een hindernisbalk doet ze pijn voor die valt daar willen de meeste echt wel bij uit de buurt blijven.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 09:25

Meeste paarden weten echt wel hoe ze een haag moeten vegen en zien ook wel het verschil tussen een haag, een vaste hindernis of een gewone parcourshindernis.

Kom maar eens kijken bij een SGW.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 09:28

geerke schreef:
ook al is het een haag....optisch gezien is het voor een paard gewoon een hindernis en zal hij er gewoon over heen springen als dat het een 'dichte' hindernis is....

dit is echt gewoon onzin. Ik cross zelf fanatiek en alle crosspaarden weten maar al te goed wat een haag is, en die vegen ze gewoon altijd, niet alleen maar als ze moe zijn. Dus wat dat betreft moet je je even wat beter verdiepen. Ook mijn superzuinig springende merrie veegt mooi door de toppen van de hagen.

Citaat:
Ik heb 1x in mijn leven z'on race bekeken,want je moet natuurlijk wel het hebben gezien voordat je er iets van mag vinden....en wat ik begrijp is er niet veel verandert....een ongeoraniseerd zooitje van afgevallen ruiters,gevallen paarden,en overelkaar heenvallende paarden...of ben ik nu ook suggestief?

nee, dat is niet suggestief. Ik geef zelf al aan ook gemengde gevoelens over deze race te hebben en dat komt vooral omdat ik van mening ben dat paarden in zo'n grote groep minder goed kunnen taxeren en eerder gehinderd worden.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 09:35

ik kijk dus ieder jaar vol spanning naar de race.
kies van te voren mijn eigen favoriet uit in de race.
maar om te zeggen dat de national paardvriendelijk is...nou nee!
ze zijn goed verzorgt en goed getraind maar in de national gaat het gewoon te gek,je kunt wel uitrekenen hoeveel paarden er over de jaren heen verongelukt zijn,en het van alle kanten goed proberen te praten,het is gewoon een feit dat de national niet veilig is en dat het onderweg een gaos eerste klas is van vallende en loslopende paarden.
ze denderen op de hagen af en het is maar net hoe je er over komt,krijg je een afstand dan krijg je die,zit je mis dan ga je simpelweg over de kop,of je komt met je hakken over de sloot,dat er dit jaar 1 paard overlijd en 2 aan het zuurstof moeten,dat kun je gewoon weg niet goed praten,en niet vergelijken met andere sporten met paarden.
overal gebeuren ongelukken met paarden.
maar er is een verschil tussen een ongeluk en het starten in de national.ieder jaar vraag ik me dan ook af wat ik er nou in hemelsnaam aan vind om naar te kijken,ik kijk telkens of het paard wat valt weer op staat en op 4 benen weer verder gallopeert.maar ik kan er ook van genieten dat een paard de hagen springt met de oren naar voren en zelf slim mee denkt voor de afzet.er lopen paarden tussen die er echt plezier aan hebben!maar als je dan aan het eind weer hoort dat er paarden zijn verongelukt...dan vraag ik me wel 2 keer af waar zijn ze toch eigenlijk mee bezig?ieder jaar verongeukt er een paard het is ee uitzondering als dat niet gebeurt,ook in de training en koersen naar de national toe komen paarden om...tja dit kun je toch niet goed praten.
de race is traditie het gaat om eer roem en geld.
mischien is de traditie in deze tijd een keer achterhaald.

edit:neemt niet weg dat ik volgend jaar weer lekker hippokriet in spanning voor de tv zit!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 10:39

dat herken ik wel Knoopje. Mooi omschreven.

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 10:58

Ik snap niet waarom iemand hiermee vrijwillig aan mee doet?
Das toch ook retarted?
Eer en roem is zooo overrated.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 11:11

Charica schreef:
Ik snap niet waarom iemand hiermee vrijwillig aan mee doet?
Das toch ook retarted?
Eer en roem is zooo overrated.

en wat voeg je daarmee aan deze discussie toe? Jij mag het overrated vinden, dat hoeft niet voor iemand anders te gelden. Daarnaast neem je al aan dat het alleen maar voor eer en roem is.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 12:15

natuurlijk zijn die beesten erop gefokt en lopen -naast hun kuddeinstinct en door training, gewoonte dus- liever door tot ze dood vallen. Ze weten niet beter, anders zouden ze 't niet snel doen. Bovendien hebben ze geen keus he? Juist daarom zou je ze tegen zichzelf moeten beschermen.
Ik heb er ook zoeen en probeer dat dus ook. Ik rij trouwens endurance maar vraag mezelf ook dikwijls af of,- en hoever dat eerlijk is. Ondanks dat ik mijn paard goed verzorg en probeer goed voor te bereiden. Maar ik rij niet om te winnen en zal niet het hoogste niveau (willen) halen.
Die vergelijking met percentages met de marathon van Ny vind ik een mooie! Dit zijn dan nog mensen die er zelf voor kiezen!
De goede verzorging die deze en andere topsportpaarden krijgen is alleen maar omdat ze prestaties leveren moeten en omdat ze duur zijn. of het paard het ook goed vindt is natuurlijk de vraag! ;)
Andere misstanden in andere sporten en daarbuiten zijn ook te veroordelen maar hebben met deze discussie niks te maken.
Ik kan uit dit topic maar 1 ding concluderen; er zijn mensen die van paarden houden (zoals ikzelf) en mensen die meer van paardensport houden/belangrijker vinden. Die laatsten houden om een heel andere reden van paarden en vergelijk ik met de varkensboeren die staan te janken omdat hun stapel wordt geruimd i.v.m. een epidemie o.i.d. ;) niet omdat ze zo van die dieren op zich houden! In mijn ogen kun je dan beter een crossfiets kopen.
Ik vraag mezelf heel vaak af of (top)sport met dieren eigenlijk wel moet kunnen...
Want hoe goed getraind, verzorgd, gefokt en instinctief ook; als ze wisten dat ze het wellicht met de dood zouden bekopen en zouden mogen kiezen, zouden er veel minder paarden meedoen, denk ik. ;)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 12:21

Dat is een beetje kort door de bocht om te concluderen dat er mensen zijn die van paarden houden en mensen die van paardensport houden (waarbij je dus concludeert dat ze indirect alleen voor de sport gaan en niet voor het paard).

Ken meer dan genoeg mensen die wel degelijk gaan voor de sport, maar daarnaast hun paard ook echt zien als huisdier en er alles aan doen om dat desbetreffende paard zo lang mogelijk gezond te houden en bij zich te houden. Dat daar dan af en toe een mogelijk riskante activiteit bij zit is een ingecalculeerd risico.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 12:53

zouden die mensen dat ook met hun kinderen doen, denk je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:00

Een paard is geen kind, SFLJ.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:02

tja, je start zelf ook en ik jeb je opmerking dat je daaraan twijfelt wel gezien, maar kennelijk twijfel je niet hard genoeg om dan ook de consequentie te trekken en je paard in Groningen op het land te laten lopen. Iets waar ik je volkomen gelijk in geef, maar inconsequent is het wel, als je vindt dat (top)sport met dieren niet ethisch verantwoord is.

En wat betreft die kinderen, volgens mij zijn er genoeg ouders die hun kinderen laten mountainbiken, rugbyen, skien, paardrijden(!) of zelfs maar op de openbare weg fietsen. Allemaal activiteiten met een ingecalculeerd risico.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:06

Ik ben niet tegen cross, ik ben niet tegen rennen.
Maar deze 2 samen vindt ik geen goede combinatie met dit soort hindernissen.
Het is gewoon als een kamikaze piloot erop gaan zitten en wel zien wat er gebeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:08

Misschien hebben die jockeys dan wel hetzelfde vliegbrevet gehaald als een kamikazepiloot, weten wij veel :)
Verder ben je al een jockey van een hoog kaliber eer een trainer en eigenaar je goed genoeg vinden om hun kostbare paard in races als de GN uit te brengen.
Ik denk dat niemand maar dan ook niemand op Bokt aan die criteria voldoet ;)
Sterker nog, de gemiddelde bokker weet niet eens het verschil tussen een rengalop en een gewone galop.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:10

Volgende vraag, zou je er aan willen voldoen voor de eer op die kostbare paarden?
Moet ik nog antwoorden of weet je het antwoord wel? :D

Heb je zelfmoordneigingen, laat een dier dan erbuiten. :)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:11

ik ben het wel een beetje met kazary's eerste bericht eens, hoewel ik niet twijfel aan de capaciteiten van de jockeys. Ik vind het onoverzichtelijke ervan mn een groot risico, maar mss is dat ook mijn onbekendheid ermee.

/edit
en het tweede dus niet. Om dit als zelfmoordneiging te betitelen vind ik echt veeeel te kort door de bocht.