Voel je je wel helemaal goed??Ik dacht dat er niet voor niets smiley's waren, moet je er niet overheen lezen.
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

randie schreef:nuttige reacties staan hierboven ook heel goed onderbouwd.
Maar goed die man is waarschijnlijk heel erg geschrokken en wilde de pony op deze manier even duidelijk maken dat hij fout bezig was. Echter is hij daarbij nog fouter want het diertje wist waarschijnlijk al niet meer waarover het ging.. Verder zijn er echt wel meer paarden die een schop onder hun achterste krijgen ( en nog wel erger) van ruiters die het niet op kunnen lossen IN het zadel. Ook al vaak genoeg gezien, net zoals pony;s die het niet goed genoeg doen bij dochterlief zodat ze niet in de prijzen valt. Op een of andere manier moeten mensen zo hun onmacht / onkunde tonen. En dat is natuurlijk al triest genoeg.
helemaal mee eens.
Ik ook trouwens. pharagirlke schreef:Die van mij krijgt ook een ram onder zijn pens als hij het echt te bont maakt. Paarden kijken ook niet waar ze trappen, die trappen gewoon.
Hermelientje schreef:pharagirlke schreef:Die van mij krijgt ook een ram onder zijn pens als hij het echt te bont maakt. Paarden kijken ook niet waar ze trappen, die trappen gewoon.
Dat is helemaal niet waar. Bovendien zijn wij geen paard maar mens dat schijnen sommige mensen te vergeten. Nogal dom om op een paardenmanier te gaan vechten. Een paard dat vast staat of wordt vastgehouden mag je NOOIT slaan of schoppen. Als je niet begrijpt waarom dan snap je niets van paarden en ook niets van straffen en belonen. Slaan betekent voor een paard dat hij weg moet en dat kan niet als je hem vast houdt. Dit is trouwens de snelste manier om het van nature zachtaardige paard te veranderen in een levensgevaarlijk dier.
Ik vind het iedere keer weer geweldig opvallend in dit soort topics dat mensen die geloven dat het opvoedkundig een goed idee is hun paard een schop te verkopen steeds maar weer te maken krijgen met van die lastige paarden die het volgens hun "nodig hebben". Gaat dat lampje dan nooit branden, mensen die hun paard/pony vanaf het begin af aan liefdevol en deskundig opvoeden hebben altijd paarden die helemaal geen trappen nodig hebben en het best wel leuk vinden om iets met mensen samen te doen.
Volgens mij zijn mensen die zo stoer over schoppen en slaan praten eigenlijk heimelijk nog steeds bang voor (hun) paarden.

hij heeft er dus wel degelijk wat van geleerd.
suleilitha schreef:Duh, een paard wat vast staat of wordt vastgehouden en jou een mep uitdeelt mag je niet eentje terugverkopen?
Verder werkt liefdevol niet altijd. Ik heb mijn favo paard tijdens het beleren een keer een rotschop moeten verkopen en nu, twee jaar later, is dat nooit meer nodig geweesthij heeft er dus wel degelijk wat van geleerd.
Creatief dat je voor het gemak maar aanneemt dat mensen die een keer het woord rotschop in de mond nemen, bang zijn voor paarden
Hermelientje schreef:suleilitha schreef:Duh, een paard wat vast staat of wordt vastgehouden en jou een mep uitdeelt mag je niet eentje terugverkopen?
Verder werkt liefdevol niet altijd. Ik heb mijn favo paard tijdens het beleren een keer een rotschop moeten verkopen en nu, twee jaar later, is dat nooit meer nodig geweesthij heeft er dus wel degelijk wat van geleerd.
Creatief dat je voor het gemak maar aanneemt dat mensen die een keer het woord rotschop in de mond nemen, bang zijn voor paarden
Jammer dat het voor jou niet werkt. Mijn vader - een hele lieve man - hoefde maar een wenkbrauw op te trekken en wij luisterden al onmiddellijk. Andere vaders hadden daarvoor slaag nodig.
Niet te geloven dat een vader zich zo laat gaan als een kind er alleen maar afvalt, ze had niet eens iets! En ook al had ze wel wat, hoeft dit nog niet. 
Joceline schreef:Mijn moeder hoefde ons alleen maar aan te kijken en we hebben nooit slaag nodig gehad..wat heeft dit met dit verhaal te maken? Want weer zie ik dat de mensenwereld qua gedrag en straffen door elkaar worden gehaald..
Hermelientje schreef:Joceline schreef:Mijn moeder hoefde ons alleen maar aan te kijken en we hebben nooit slaag nodig gehad..wat heeft dit met dit verhaal te maken? Want weer zie ik dat de mensenwereld qua gedrag en straffen door elkaar worden gehaald..
Kleine toelichting: Ik vind niet dat het handig is om met een paard van 500 kilo een "gevecht" aan te gaan op een paardenmanier, want wij kunnen betere dingen verzinnen die ook werken en minder gevaarlijk zijn. Wat betreft leerpsychologie is er echt niet zoveel verschil tussen mens en dier. Als je er meer van wilt weten kan ik je wel een boek aanraden. Het gaat over paarden africhten maar er staan precies dezelfde dingen in die ik indertijd ook geleerd heb over het leerproces bij mensen. Ik ben pas op latere leeftijd via mijn kinderen met de paardensport in aanraking gekomen maar ik verbaas me erover dat je enige kennis van de moderne didactiek echt met een lantaarntje moet zoeken.
Verder is het slaan en tegelijkertijd vasthouden van het paard in mijn ogen de meest gemaakte fout ook onder het zadel. Ik heb al een aantal malen meegemaakt dat mensen hun paard op die manier hebben leren steigeren door van voren tegen te houden en van achteren te slaan. (En dan is er ook weer flink wat slaag nodig om dat steigeren weer af te leren). Veel paarden stompen overigens snel af op al dat gemep, als dat het doel is dan is het natuurlijk een prima methode.
Je ging helemaal niet in op het citaat van een medebokker dat ik gaf:
Het paard is een afspiegeling van de kennis van de ruiter.
Wil dat zeggen dat je het daar wel mee eens bent?