Leerlingen hebben verkeerd beeld van werken in paardensector

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 11:45

Pletje123 schreef:
En wat me ook opvalt is dat veel dames die op het AOC zitten en in de paarden willen, enkel willen rijden. Uitmesten vinden ze maar niets en dat willen ze liever niet doen. Kan zijn dat daardoor ook veel mensen afvallen.

Ja dat denk ik ook. Maar hoe kan het dan dat ze voordat ze eraan beginnen het idee hebben dat ze een kans hebben om een baan te krijgen waar ze "alleen maar hoeven te rijden"? Het leek mij vroeger ook geweldig om zo'n baan te hebben, maar ik had altijd het idee dat dat alleen weggelegd is voor de mensen die geweldig kunnen rijden, die wat gepresteerd hebben in de sport. Ik heb nooit de illusie gehad dat ik als simpele manegeruiter/L ruiter voor een dergelijke baan in aanmerking zou komen. Heerst er dan bijvoorbeeld op maneges een verkeerd beeld van het werken in de paarden?

Ik zag voorbij komen dat er bij iedere studie veel mensen afvallen, dat is zeker waar. Ik heb het artikel meer zo opgevat dat er wel voldoende mensen de opleidingen afronden maar dat achteraf blijkt dat zij niet geschikt zijn voor het werk. Dus ik vat het zo op dat zelfs de mensen die niet afhaken niet geschikt zijn.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 11:50

Wat je als stalmedewerker verdient?

Dat is per stal verschillend, er zijn stallen die alleen maar met stagiares werken. Die hebben dan 1 vaste medewerker in dienst die alle stagaires begeleidt. De stagaires zitten er dan vaak op basis van kost en inwoning en evt. een paard en lessen.

Een veel gebruikte manier is om iemand 20 uur op de loonlijst te zetten, in sommige gevallen zit er dan nog een paard/kost/inwoning bij. Ik ken maar weinig stallen waar je dan ook 20 uur werkt, er wordt verwacht dat je dan volledig meewerkt.
Maar er zijn ook stallen waar je voor 40 uur op de loonlijst staat en er meer werkt, je hebt plekken waar je niet meer werkt dan 40 uur. Stalling/kost/inwoning/lessen liggen dan helemaal aan het bedrijf.
Ik ken maar een enkel bedrijf wat alle uren die je maakt daadwerkelijk uitbetaald.

Vudress

Re: Leerlingen hebben verkeerd beeld van werken in paardensector

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 11:51

Als je ambities hebt om veel te rijden moet je niet naar een AOC houderijopleiding maar naar Deurne/Weert om een sportopleiding te volgen.

Dszjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 11:53

onze opleiding paardenhoudeij begon met 17 nou nog 8 over en zitten nu in het 3 jaar! 1 iemand is een niveau lager gaan doen de rest ik gestopt!

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:03

StalDuijndam schreef:
onze opleiding paardenhoudeij begon met 17 nou nog 8 over en zitten nu in het 3 jaar! 1 iemand is een niveau lager gaan doen de rest ik gestopt!

Tja, opzich vind ik dat niet zo heel schokkend. Ik studeer zelf rechten en daar vallen ook ontzettend veel mensen uit, alleen beginnen er daar meer mensen dus zijn er aan het eind ook meer over. Daarnaast is de paardensector misschien ook nog wel een sector waarin ook mensen werken die geen gerelateerde opleiding hebben gedaan (kan ik me zo voorstellen).

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:08

Nee, want om te rijden en op stal rond te lopen heb je ook helemaal geen diploma nodig. Het papiertje van een sportopleiding is voor het lesgeven wel heel handig.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:12

Pluutje: De selectie voor Deurne is zeker niet streng, als je enkel op een manege hebt gereden wordt je nog aangenomen.
Een instructrice op de manege waar ik vroeger reed heeft mij zelfs afgeraden om Deurne te gaan doen en om in de paarden te gaan.
Dus op de manege waar ik reed was niet zo een rooskleurig beeld van de paardensport.

Knoffer: Beter te vroeg beginnen dan te laat ;) Idd scholen geven een heel rooskleurig beeld, om maar leerlingen 'binnen te halen'.

Wat is een AOC houderijopleiding?

We begonnen dit jaar (Aan de studie Hippische Bedrijfskunde) Met 2 klassen van beide ongeveer 25 mensen. Dus 50 mensen.
Er zijn er nu al zeker 6 gestopt. En waarschijnlijk vallen er aan het eind van het jaar nog een hele hoop af omdat de studieresultaten niet goed genoeg zijn. Dus grote kans dat we volgend jaar nog maar met 1 klas zitten.

Lesgeven kan je ook als je enkel de ORUN hebt gehaald ;)

Dszjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:14

ik zelf inderdaag handel en administratie gedaan! maar dat komt omdat bij mij op de ms alleen verzorging voor mensen was je mocht dan 2 weken op een stal stage lopen en dat was het! dus administratie gedaan en stage gelopen bij hypo plaza(paardenwinkel)! maar hebben zelf een pensionstal en weet al vanaf de basisschool dit me werk gaat worden ondanks de lage lonen!
Maar volgens mij is er ook niet echt een ms waar je veel met dieren werkt! ik ken in ieder geval niemand die daar op zit!

Pluutje schreef:
StalDuijndam schreef:

Tja, opzich vind ik dat niet zo heel schokkend. Ik studeer zelf rechten en daar vallen ook ontzettend veel mensen uit, alleen beginnen er daar meer mensen dus zijn er aan het eind ook meer over. Daarnaast is de paardensector misschien ook nog wel een sector waarin ook mensen werken die geen gerelateerde opleiding hebben gedaan (kan ik me zo voorstellen).

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:20

ms?

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:21

ik heb niet alle paginas gelezen...maar.
Ik werk nu in de paarden.
Het is een trainingsstal met springpaarden. En niet zomaar paarden maar hoogniveau - dus trainen en de paarden staat op 1.
2 ruiters van huis uit (eigenaren paarden dus ook).Ze hadden al een extra iemand,met ook eigen paard daar gestald,en zochten nu nog een medewerker. Door mijn enthousiasme ben ik denk ik toch aangenomen, want ik rijd absoluut het niveau niet van de thuisruiters/de paarden. Ik heb wel voor moeten rijden, en omdat de concolusie was: je zit als een huis, je zit stil en je houd je handen stil. Ik kon dus niks fout doen of verpesten dus ik mocht blijven.
Longeren is mij direct op de juiste manier geleerd, dit doe ik nu elke dag. 5 per dag ofzo.Tussen door gaan de paarden naar buiten / in de stapmolen, strooi ik de stallen op en veeg alles netjes aan. Ook hebben ze een opfok, dus daar is ook wel eens hulp bij nodig.

De eigenaren wisten mij ook te vertellen dat het aai-gehalte erg hoog ligt van degene die van zon paardenhouderij o.i.d. komen. Die worden ook allemaal gelijk weer weggestuurd, de paarden moeten getraind worden, niet vertroetelt. Er word geen uur geborstelt. Het paard word gepakt, deken af opzadelen en rijden maar! Niet gaan staan aaien :P
Ze zeiden: dat is het enige wat je op die scholen leert lijkt wel, wees maar blij dat je die niet gevolgt heb.

Ik heb dus geen opleidingen, maar werk nu mooi wel in de paarden. Ik heb bijna 3 jaar op kantoor gewerkt, en nu sinds een maand in de paarden. Hetloon, en de uren zijn idd héél anders,lager en onregelmatig. Maar ik vind het erg leuk.
Zolang ik er alles nog van kan betalen blijf ik dit volhouden. Het is dus vaak ook wel makkelijk als partnerlief ook een lekker inkomen heeft, dan hoef je je wat minder druk te maken om alle rekeningen.

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:23

Wanneer je de lonen in de paardensector structureel wilt verhogen, dan zullen de prijzen van de stallen omhoog moeten.
En daar zullen veel klanten niet blij mee zijn! Bovendien zou het een goede zaak zijn, wanneer de verschillende opleidingen eens keken naar wie er voor de klas staan. Iemand met een western hoed op is nog geen docent paardenhouderij! Ik ben ook wel eens een paar dames met alleen een Haflinger tegengekomen. Jazeker, ze waren docent paardenhouderij!!.
Als leerling moet je dus goed informeren daarna! Wanneer er mensen uit de praktijk lesgeven, dan is dat natuurlijk erg gunstig voor de kwaliteit van zo'n opleiding. Ik ken mensen die een eigen bedrijf hebben en daarnaast lesgeven aan een AOC. Goede zaak!

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:23

tessii1991 schreef:
We begonnen dit jaar (Aan de studie Hippische Bedrijfskunde) Met 2 klassen van beide ongeveer 25 mensen. Dus 50 mensen.
Er zijn er nu al zeker 6 gestopt. En waarschijnlijk vallen er aan het eind van het jaar nog een hele hoop af omdat de studieresultaten niet goed genoeg zijn. Dus grote kans dat we volgend jaar nog maar met 1 klas zitten.

Bij de CAH denk ik? (aan je woonplaatsen te zien ;) ). Ik ben daar ook aan een opleiding begonnen maar er al snel mee gestopt omdat ik er achterkwam dat de bedrijfskundige kant niet echt iets voor mij is. Omdat ik van te voren al had bedacht dat ik niet alleen het stalwerk wilde doen en dat veel rijden er waarschijnlijk niet in zou zitten heb ik toen besloten om iets anders te gaan studeren en de paarden als hobby te houden.

Ik vroeg en vraag me sowieso wel af wat voor bedrijven de toegevoegde waarde van een hippische opleiding is (niet om iemand af te kraken maar gewoon puur uit interesse over hoe daar vanuit bedrijven naar wordt gekeken). Ik kan me wel voorstellen dat het fijn is als iemand al een stage heeft gelopen en meer met de sector in aanraking is gekomen en dus een beetje een idee heeft van wat het allemaal inhoudt (hoewel dat dus tegen blijkt te vallen). Moet er wel bij zeggen dat ik ook niet echt een idee heb van wat je nou allemaal leert bij een hippische opleiding (afgezien van de CAH dan maar dat is dus meer op de bedrijfskundige kant gericht dan op het echte werk met de paarden).

Dszjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:25

tessii1991 schreef:
ms?

middelbare school

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:26

Klopt aan de CAH in Dronten ;)

Economie en bedrijfskunde heeft mij altijd wel geboeid dus voor mij is het echt de ideale combinatie :)
Wil later ook niet echt de paarden in maar meer iets in de richting van evenementenorganisatie ;)

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:27

StalDuijndam schreef:
tessii1991 schreef:
ms?

middelbare school

Ow okee, heb je stage gelopen tijdens je middelbare school?
Dat heb ik nooit hoeven doen ;)

dunja74

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:28

als de paardenhouderij zich zelf nou eens serieus gaat nemen, verwacht goede stagaires, laat deze ook alles meemaken en ervaren in het bedrijf en biedt je werknemers een goed loon en zorg dat je genoeg werknemers hebt om de taken goed te verdelen. is het bedrijf nog niet rendabel genoeg, werk dan als eigenaar (ook) dubbele diensten en verwacht dit niet van stagaires en jonge medewerkers. Onder het minimum betalen en dubbele dagen draaien in 24 uur is natuurlijk vragen om personeelsverloop en gemopper. er is trouwens niets mis met het principe om in het weekend jonge meiden/jongens te laten helpen met staldiensten (voeren en mesten) in ruil voor lessen of pension. kan je heel goed zien wat het allemaal inhoud en vaak is het heel gezellig met zn allen.

ik spreek uit ervaring, 4 jaar deurne doorlopen en daarna ook op een bedrijf beland waar ik alleen de paarden verzorgde, reed maar ook alleen moest zadelmak maken. te gek voor woorden dus en dit voor het minimumloon. na een jaar de beslissing genomen om me alleen nog druk te maken met het trainen van de eigen paarden voor evt.verkoop en heerlijk rustig op kantoor gaan werken. dit gaf de mogelijkheid qua tijd en geld om te trainen en ook nog een sociaal leven te kunnen hebben.

natuurlijk zijn er stagaires die een droom idee hebben en wat gewoon nooit wat wordt maar 80% van de paardenbedrijven moeten eens serieus om leren gaan met personeel.
dat is mijn idee

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:32

dunja74 schreef:
als de paardenhouderij zich zelf nou eens serieus gaat nemen, verwacht goede stagaires, laat deze ook alles meemaken en ervaren in het bedrijf en biedt je werknemers een goed loon en zorg dat je genoeg werknemers hebt om de taken goed te verdelen. is het bedrijf nog niet rendabel genoeg, werk dan als eigenaar (ook) dubbele diensten en verwacht dit niet van stagaires en jonge medewerkers. Onder het minimum betalen en dubbele dagen draaien in 24 uur is natuurlijk vragen om personeelsverloop en gemopper. er is trouwens niets mis met het principe om in het weekend jonge meiden/jongens te laten helpen met staldiensten (voeren en mesten) in ruil voor lessen of pension. kan je heel goed zien wat het allemaal inhoud en vaak is het heel gezellig met zn allen.

en waar wil je het geld vandaan halen, veel eigenaren draaien ook vele uren, mss niet alleen in de stal, maar ook de administratie etc moet geregeld worden...

Dszjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:49

middelbare school[/quote]
Ow okee, heb je stage gelopen tijdens je middelbare school?
Dat heb ik nooit hoeven doen ;)[/quote]

ik wel 2 weken! was toen heel gezellig maar na 1 jaar was er nog alleen de bedrijfleidster over de rest was vertrokken of ontslagen! kom er nou ieg bijna nooit meer!

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 13:47

Vudress schreef:
Nee, want om te rijden en op stal rond te lopen heb je ook helemaal geen diploma nodig. Het papiertje van een sportopleiding is voor het lesgeven wel heel handig.

En daar ligt ook het grote probleem; ondeskundigen die de verantwoordelijkheid nemen over levende have; dat resulteert in een zeer slecht welzijn van de paarden en veel blessures/ziekten. Diploma's moeten verplicht worden gesteld, dan stoppen de beunhazen ook.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 13:53

sportfokker schreef:
Wanneer je de lonen in de paardensector structureel wilt verhogen, dan zullen de prijzen van de stallen omhoog moeten.

Nee, het kennisniveau moet omhoog; daardoor wordt het management beter en wordt er niet zoveel geld over de balk gesmeten zoals nu op veel stallen gebeurd.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 14:32

madamX schreef:
sportfokker schreef:

Nee, het kennisniveau moet omhoog; daardoor wordt het management beter en wordt er niet zoveel geld over de balk gesmeten zoals nu op veel stallen gebeurd.

jaja kinderen en vrouw haha van de eigenaar en lopen rond in de duurste merken, hebben t duurste spul op de paarden, lekker showen op CH en het personeel krijgt niet eens een normaal minimum loon, 20 uur wit, de rest zwart wat dan ongeveer uit komt op 4 euro of zo.
maar ach tis altijd zo geweest, op hoeveel plaatsen is t dat de baas smorgens nog in zn nest ligt terwijl t personeel/stagaires al vroeg staat te mesten....
en dan tot laat doorwerken, en als je als stagaire of personeel zelf nog wat paarden hebt kun je die in de late uurtjes nog doen, en de baas....... die ligt alweer op de bank, maar heeft t iig wat relaxter haha
en das allemaal niet erg, als t loon er eens naar was!
en hoeveel grooms slapen in de vrachtwagen en de ruiter in een luxe hotel... komt ook geregeld voor...... allemaal geen probleem, als t loon eens klopte!

helaas wordt je dat niet verteld bij de opleidingen! dat je je lijft kapot werkt voor een paar euro waarvan je echt niet een leuk huisje van kunt kopen.

dunja74

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:26

Citaat:
en waar wil je het geld vandaan halen

dat is dus wat ik bedoel.
als het niet winstgevend is dan lekker de stal in de family houden en wat echte vrijwilligers.
of het gewoon hobbymatig voortzetten en het geld ergens anders mee verdienen.

en niet omdat je uit de hand gelopen hobby geen geld opbrengt, andere vele onbetaalde en onverantwoordelijke uren laten maken.

want het is niet gewoon hoor om je rot te werken voor een slaap plaats in een oude caravan en een plekje voor je paard. er is natuurlijk niets mis met hard en veel werken maar dan in ruil voor kennis of loon.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:29

Maar wat ik me dan af vraag, verdien je in de paarden dan echt zo vaak onder het min. loon?
Er zijn meer beroepen die erg zwaar zijn voor je lijf en helaas ook nog steeds min. loon betalen. Maar er in ieder geval niet eronder.
Is het dan vaak dat het om jonge mensen gaat die te over donderen zijn kwa loon eisen? Bang dat ze anders geen werk meer hebben of zoiets?
Want CAO of niet, zover ik begrepen heb blijft het min. loon voor iedereen gelden.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:37

@ Xadie; (Dat jonge mensen dikwijls een verkeerd beeld krijgen van het werken in de paardensector begrijp ik , maar dat diegene die wel weten waar ze aan beginnen voor een laag loon moeten werken is niet juist.De overheid moet dringend orde op zaken stellen en op de bedrijven alleen mensen toelaten welke wel degelijk een opleiding paard op zak hebben , je zal de lonen vanzelf zien stijgen.
Ik spreek uit ervaring maar in een andere sector, heeft ook met verzorging te maken maar wel van mensen.)
Dit heb ik even gekopieerd.
Jij wilt beweren dat mensen zoals ik dus niet in de paardenwerled thuis horen omdat ik er het papiertje niet voor heb.
Een papiertje veeg ik mijn billen mee schoon. Ervaring is wat je moet hebben. Ik ben nu 30 en werk al vanaf mijn 15e tussen en met paarden!!! Kennis doe je vooral op door doen, kijken en luisteren. En dat haal je niet uit een boekje. Je kan je idd inlezen over het een en ander maar daar beleer je een paard niet mee, en span je er ook geen een voor de kar. Elk paard is een karakter op zich en die heeft geen benul over wat er over hem en zijn/haar soortgenoten wordt geschreven.
Het is allemaal zo zwart wit niet. Er zitten veel meer haken en ogen aan.
Ik vind het wel ernstig dat er geen goede CAO is, maar met een goed gesprek waarin je alles op je contract laat zetten kom je een heel eind!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:38

ik ga met sieppus mee............