Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
sefanja schreef:Ik vind het soms een beetje jammer als ik reacties van anderen lees. Ik heb begrip voor de mensen die zeggen dat een fries een fries moet blijven, weliswaar is dat ook allemaal gekruist. Weet men nog dat Fries bijna uitgestorven ras was... Men heeft te danken aan volbloedpaarden dat het ras nog bestaat. Als je terug kijkt zit er in een Fries Oosters bloed, draversbloed, Oldenburger en Andalusiër, dat maakt het Friese paard.
suleilitha schreef:Knedo, dit is een openbaar forumen men hoeft nier persee fan te zijn van dit soort paard om hier te reageren.
Citaat:"Een goed paard kent geen kleur." Waarom dan een stamboek voor vlekken... ?
Rana schreef:mixen is gewoonweg niet mijn ding, noem me ouderwets, noem me een conservatief persoon of een mierenneuker, maakt me niet uit... het begint met het creeren van een ideaal en eindigd met een zwak geslacht... Ik vind ze ook leuk om te zien daar gaat het niet om... Maar het gaat echt een zooitje worden op deze manier... De een met een draver de ander met met een haf, het kan niet gek genoeg maar aan ieder sterk gefokt paard komen meer zwakke punten in de verdere lijnen.... inteeld en dergelijke... poeh ....
nuka schreef:inderdaad, ieder zijn ding, ik ben absoluut niet iemand van de rassen, maar van een goed paard, en of dat nou trackeners, of fries of volbloed is, maakt me niet uit. (al heb ik heus wel mijn voorkeuren)
kijk naar het kwpn, een bij elkaar geraapt zooitje, alle rassen (niet alle) maar veel rassen zie je daar terug, en er lopen toch echt onwijs goeie bij, maar dit is dus ook geen ras!!!!!!!!!
en iemand die liever zuivere friezen heeft, moet het daat bij laten, moeten er ook zijn, maar rassen te mixen (mits goed doordacht!!!!!!) kan een aanvulling zijn voor de paardenbranche.
en veel mensen hebben een hekel aan het woord bonte friezen (kan ik me voorstellen) maar nu heeft het een naam en is het weer niet goed.
en daarbij die vanmij is dus maar 25% fries, lijkt me dan raar om dat een bonte fries te noemen, maar het doel van het stamboek is om min. 25 en max 87,.......% fries bloed te voeren, het is dus ook niet het doel om bonte friezen te fokken maar een heel nieuw ras met de goede kwaliteiten van de fries en de goede kwaliteiten van het gewone rijpaard te bundelen, lijkt me nix mis mee
als iedereen nou eens doet wat hij/haar denkt wat goed is, zijn er geen problemen toch.
en laat ze bij de stamboeken nu maar uitzoeken of wij als fokkers het goed doen, zo niet komen ze niet in het stamboek, teminste zo zou het dan moeten zijn, en hopelijk gaat dat ook zo gebeuren, en niet snel snel een stamboekje in elkaar knutselen.
als ze het echt goed doen zullen wij in ons leven niet eens echt gaan meemaken of het gelukt is, of misschien als we hoog bejaard zijn.
de paarden moeten zich in allse nog gaan bewijzen, net als ieder ander stamboek, en de nafok, en daar de nafok weer van enz. enz.
ik vind het een goed initiatief en misschien als ik ooit vanuit de hemel terug naar beneden kijk zal ik weten of ik gelijk had
als daar computers zijn zal ik dat zeker even doormailen, maar hopelijk ben ik daar voorlopig nog niet![]()
![]()
![]()
![]()
Rana schreef:mixen is gewoonweg niet mijn ding, noem me ouderwets, noem me een conservatief persoon of een mierenneuker, maakt me niet uit... het begint met het creeren van een ideaal en eindigd met een zwak geslacht... Ik vind ze ook leuk om te zien daar gaat het niet om... Maar het gaat echt een zooitje worden op deze manier... De een met een draver de ander met met een haf, het kan niet gek genoeg maar aan ieder sterk gefokt paard komen meer zwakke punten in de verdere lijnen.... inteeld en dergelijke... poeh ....
Citaat:wat een leuke hengst! wat voor moeder heeft hij?
wil je hem ook hengst houden of laat je hem ruinen?
Was je trouwens lettergebonden qua naam voor hem?