De Barock Pinto, een nieuw ras in Europa

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 21:17

Zeer gaaf dier, maar mis wel mooie lange manen :o

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 22:14

die mooie lange manen hebben zijn liefhebbende vriendjes er af knabbelt }:) :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 05:35

sefanja schreef:
Ik vind het soms een beetje jammer als ik reacties van anderen lees. Ik heb begrip voor de mensen die zeggen dat een fries een fries moet blijven, weliswaar is dat ook allemaal gekruist. Weet men nog dat Fries bijna uitgestorven ras was... Men heeft te danken aan volbloedpaarden dat het ras nog bestaat. Als je terug kijkt zit er in een Fries Oosters bloed, draversbloed, Oldenburger en Andalusiër, dat maakt het Friese paard.

Even een vlekje wegwerken, tis overigens geen aanval maar het is pertinent niet waar, dat men, toen de Friezen zeer schaars waren geworden en er nog maar een drietal dekhengsten over waren, dit heeft opgelost met het inkruisen van andere rassen. Ook heeft een Fries geen echt draversbloed, sterker nog, voordat de échte draver zijn intrede deed in Nederland, wás de Fries de draver bij uitstek. Het verhaal over het Oosterse bloed is nooit bewezen maar slechts een aanname, verder is officieel geen sprake van Oldenburger-invloeden. (is niet te bewijzen omdat er voor de oprichting van het stamboek natuurlijk geen waterdichte controle op was) Het enige wat vast staat is dat de Fries een scheut Andalusier bevat, de rest is erbij verzonnen. En van Volbloedinvloed is helemaal geen sprake geweest.

Verder heb ik niks met die kruisingen met Fries bloed zoals deze bonten, het is geen vlees en geen vis roep ik altijd. Wat een ander doet moet die zelf weten...

xinram

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 08:49

suleilitha schreef:
Verder heb ik niks met die kruisingen met Fries bloed zoals deze bonten, het is geen vlees en geen vis roep ik altijd. Wat een ander doet moet die zelf weten...

Als dit jouw mening is waarom hem dan uberhaupt delen met ons? :?

Anoniem

Re: De Barock Pinto, een nieuw ras in Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:01

Knedo, dit is een openbaar forum ;) en men hoeft nier persee fan te zijn van dit soort paard om hier te reageren.

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:31

wel grappig dat reageert op een bericht van maart... Tis idd een openbaar forum, maar een vlekje wegwerken? Ieder zijn mening, ik ben in ieder geval gek op barock pinto's... Mijn Merrie en veulen is er één... veulen van Willem van Nassau, zoals eerder geschreven

xinram

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:23

suleilitha schreef:
Knedo, dit is een openbaar forum ;) en men hoeft nier persee fan te zijn van dit soort paard om hier te reageren.

Tuurlijk Sul!
Ik vind persoonlijk dat dit soort discussies een kritische noot mogen hebben en je je eigen mening en visie op onderwerpen mag ventileren. Het is alleen zo jammer dat het daar meestal bij blijft, wanneer je dan je mening onderbouwt dan kunnen alle forumgebruikers daar wellicht nog iets van opsteken. Maar ja, da's mijn eenvoudige mening maar hoor! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:04

Moet ik mijn mening ook nog onderbouwen? Ten eerste valt over smaak niet te twisten, ten tweede worden deze paarden overal en nergens geheel onterecht aangeduid als bonte Friezen en dat zijn het niet want bonte Friezen bestaan niet.
Verder zie ik gewoon het gebruiksdoel niet van deze dieren.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:17

Kan me best wel inleven in Sul haar mening, Vind het een mooi paard maar hoe ging dat spreekwoord toch ook weer?

"Een goed paard kent geen kleur." Waarom dan een stamboek voor vlekken... ?

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:22

kvind hem wel echt prachtig!

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:34

Citaat:
"Een goed paard kent geen kleur." Waarom dan een stamboek voor vlekken... ?

misschien wel omdat mensen dat mooi vinden

weet je, al stamde die van mij af van een ezel, ik kijk naar het paard en of het dan een fries is of iets anders, kan me echt niet boeien....
al moet ik wel zeggen, en lees maar terug voor het hele verhaal (paar pagina's terug), dat rassen elkaar in bepaalde dingen kunnen versterken en zo ook met rijpaard/fries of fries/ rijpaard.
en dat dit stamboek nu speciaal met vlekken moet zijn, ik hou van bont en ik heb toevallig een barock pinto, al gefokt toen er nog helemaal geen stamboek voor was.
maar nu het er wel is vind ik dat alleen maar leuk en hoop ook dat ze echt proffessioneel te werk gaan.

eerlijk is eerlijk een barock pinto klinkt leuker dan veulenboek register b bij het kwpn toch!

en wie weet, gaat over een x aantal jaar iedereen wel versteld staan, elk ras is ooit begonnen met een stamboek, dus valt nu echt nog geen zinnig woord over te zeggen.

maar ik vind barock pinto's leuk, en sommige vind ik niet leuk, maar heb je dat niet met elk ras.......... is elke fries dan mooi????? of elke kwpn-er... dacht het niet.

maar ieder zijn mening, dit is die van mij, onderbouwd en al :D

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:40

HorseChica schreef:
ziet er zeker wel mooi uit...alleen blijven er zo wel ras zuivere friesen over....?

ik hoop het want ik vind dat die niet verloren mogen gaan!!

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:47

mixen is gewoonweg niet mijn ding, noem me ouderwets, noem me een conservatief persoon of een mierenneuker, maakt me niet uit... het begint met het creeren van een ideaal en eindigd met een zwak geslacht... Ik vind ze ook leuk om te zien daar gaat het niet om... Maar het gaat echt een zooitje worden op deze manier... De een met een draver de ander met met een haf, het kan niet gek genoeg maar aan ieder sterk gefokt paard komen meer zwakke punten in de verdere lijnen.... inteeld en dergelijke... poeh ....

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:04

inderdaad, ieder zijn ding, ik ben absoluut niet iemand van de rassen, maar van een goed paard, en of dat nou trackeners, of fries of volbloed is, maakt me niet uit. (al heb ik heus wel mijn voorkeuren)
kijk naar het kwpn, een bij elkaar geraapt zooitje, alle rassen (niet alle) maar veel rassen zie je daar terug, en er lopen toch echt onwijs goeie bij, maar dit is dus ook geen ras!!!!!!!!!

en iemand die liever zuivere friezen heeft, moet het daat bij laten, moeten er ook zijn, maar rassen te mixen (mits goed doordacht!!!!!!) kan een aanvulling zijn voor de paardenbranche.

en veel mensen hebben een hekel aan het woord bonte friezen (kan ik me voorstellen) maar nu heeft het een naam en is het weer niet goed.
en daarbij die vanmij is dus maar 25% fries, lijkt me dan raar om dat een bonte fries te noemen, maar het doel van het stamboek is om min. 25 en max 87,.......% fries bloed te voeren, het is dus ook niet het doel om bonte friezen te fokken maar een heel nieuw ras met de goede kwaliteiten van de fries en de goede kwaliteiten van het gewone rijpaard te bundelen, lijkt me nix mis mee

als iedereen nou eens doet wat hij/haar denkt wat goed is, zijn er geen problemen toch.
en laat ze bij de stamboeken nu maar uitzoeken of wij als fokkers het goed doen, zo niet komen ze niet in het stamboek, teminste zo zou het dan moeten zijn, en hopelijk gaat dat ook zo gebeuren, en niet snel snel een stamboekje in elkaar knutselen.
als ze het echt goed doen zullen wij in ons leven niet eens echt gaan meemaken of het gelukt is, of misschien als we hoog bejaard zijn.
de paarden moeten zich in allse nog gaan bewijzen, net als ieder ander stamboek, en de nafok, en daar de nafok weer van enz. enz.
ik vind het een goed initiatief en misschien als ik ooit vanuit de hemel terug naar beneden kijk zal ik weten of ik gelijk had

als daar computers zijn zal ik dat zeker even doormailen, maar hopelijk ben ik daar voorlopig nog niet :D :D :D :D :D

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:52

Rana schreef:
mixen is gewoonweg niet mijn ding, noem me ouderwets, noem me een conservatief persoon of een mierenneuker, maakt me niet uit... het begint met het creeren van een ideaal en eindigd met een zwak geslacht... Ik vind ze ook leuk om te zien daar gaat het niet om... Maar het gaat echt een zooitje worden op deze manier... De een met een draver de ander met met een haf, het kan niet gek genoeg maar aan ieder sterk gefokt paard komen meer zwakke punten in de verdere lijnen.... inteeld en dergelijke... poeh ....

En jij hebt een Kwpn'er? Je weet toch hopelijk wel dat dit een verzamelnaam is voor het grootste mixstamboek ooit? ;)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:55

nuka schreef:
inderdaad, ieder zijn ding, ik ben absoluut niet iemand van de rassen, maar van een goed paard, en of dat nou trackeners, of fries of volbloed is, maakt me niet uit. (al heb ik heus wel mijn voorkeuren)
kijk naar het kwpn, een bij elkaar geraapt zooitje, alle rassen (niet alle) maar veel rassen zie je daar terug, en er lopen toch echt onwijs goeie bij, maar dit is dus ook geen ras!!!!!!!!!

en iemand die liever zuivere friezen heeft, moet het daat bij laten, moeten er ook zijn, maar rassen te mixen (mits goed doordacht!!!!!!) kan een aanvulling zijn voor de paardenbranche.

en veel mensen hebben een hekel aan het woord bonte friezen (kan ik me voorstellen) maar nu heeft het een naam en is het weer niet goed.
en daarbij die vanmij is dus maar 25% fries, lijkt me dan raar om dat een bonte fries te noemen, maar het doel van het stamboek is om min. 25 en max 87,.......% fries bloed te voeren, het is dus ook niet het doel om bonte friezen te fokken maar een heel nieuw ras met de goede kwaliteiten van de fries en de goede kwaliteiten van het gewone rijpaard te bundelen, lijkt me nix mis mee

als iedereen nou eens doet wat hij/haar denkt wat goed is, zijn er geen problemen toch.
en laat ze bij de stamboeken nu maar uitzoeken of wij als fokkers het goed doen, zo niet komen ze niet in het stamboek, teminste zo zou het dan moeten zijn, en hopelijk gaat dat ook zo gebeuren, en niet snel snel een stamboekje in elkaar knutselen.
als ze het echt goed doen zullen wij in ons leven niet eens echt gaan meemaken of het gelukt is, of misschien als we hoog bejaard zijn.
de paarden moeten zich in allse nog gaan bewijzen, net als ieder ander stamboek, en de nafok, en daar de nafok weer van enz. enz.
ik vind het een goed initiatief en misschien als ik ooit vanuit de hemel terug naar beneden kijk zal ik weten of ik gelijk had

als daar computers zijn zal ik dat zeker even doormailen, maar hopelijk ben ik daar voorlopig nog niet :D :D :D :D :D

Juist, maar mensen uzouden ook gewoon de site even door kunnen lezen, dan is te zien dat het niet alleen gaat om bonte Friesen...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:16

Rana schreef:

Als er één ras is dat op dit moment uitblinkt in erfelijke gebreken zoals dwerggroei etc, bevallingsproblemen heeft doordat de nageboorte er niet af komt, staart en manen exceem zo vaak voor komt dat ze er zelfs een onderzoek naar gedaan hebben welke hengst de vader is van het paard met exceem lijkt het mij dat het alleen maar verbeterd kan worden met wat vreemd bloed.

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 12:00

Gisteren hebben wij de merrie (volbloed Fries) van mijn vriendin naar Drenthe gebdracht om te laten dekken door Willem.
Jeetje wat een hoop meer is dat dier dan op de foto zeg, ik ben op slag verliefd!!!
Dacht ik nog dat het een ranke, bijna iele hengst zou zijn, niets is minder waar en wat een bewegingen....
Tietse428 die naast hem op stal stond stak er maar schriel bij af naast deze inponerende hengst....
Ze zoeken mensen om het stamboek uit te gaan breiden en ik overweeg serieus om me hiermee bezig te gaan houden, wat een geweldig nieuw ras is dit zeg!
Hopelijk komt Tamara volgende week drachtig terug en mag ik me verheugen op een geweldig veulen!

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 13:15

ik heb mijn 2 jarige willem vrijdag uit de opfok naar huis gehaald.
hij was niet te handhaven in de kudde, teveel hengst.
dook bij iedereen achterop, liep alleen maar langs het hek heen en weer met zijn leuter uit zijn broek en te janken.

dus naar stal, en het beste maar hopen, we hebben 2 merries en nog een andere hengst op stal........ als dat maar goed gaat.
gister alleen in de paddock geweest en vandaag ook op het land... WAT EEN LIEFIE!!!!!!!!
oke hij is hengst maar loopt braaf mee aan het touwtje en op stal staat hij naast mijn ruin en dit gaat ook goed.

maar ik wil iedereen dit meegeven die met willem dekt, ik heb hem zelf meegemaakt en dat super karakter fokt hij zeker door.
die van mij ook, is zo cool en lief op stal, mag hij wel hengst zijn maar als je dat echte hengstengedrag wegdenkt (dat veroorzaakt wordt door niks anders dan hormonen) is het echt een paard met een leuk en aanhankelijk karakter

hier komt hij net de vrachtwagen uit, helemaal bezweet en even lekker liggen rollen
Afbeelding

Afbeelding

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 13:26

wat een leuke hengst! wat voor moeder heeft hij?
wil je hem ook hengst houden of laat je hem ruinen?
Was je trouwens lettergebonden qua naam voor hem?

Willem is echt een lieve hengst inderdaad, op stal is hij echt braaf, tot de begeleider hem even los in de bak gooide....wát een temperament zeg, en wat een gangen, geweldig!!!

Helaas lukt het me niet om foto's hierop te krijgen ;(

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 13:43

Citaat:
wat een leuke hengst! wat voor moeder heeft hij?
wil je hem ook hengst houden of laat je hem ruinen?
Was je trouwens lettergebonden qua naam voor hem?

willow zijn moeder is een optimist (kojak) x samber.
optimist is een spring gefokte hengst

ik wil hem wel nog even hengst houden, wie weet voor het nieuwe stamboek, hij heeft 25% fries dus komt in aanmerking.

ik was niet aan een letter gebonden, en wou hem in eerste instantie in schrijven bij het nrps, en daar moet de naam beginnen met de eerste letter van de vader dat werd dus willow
in de lijn van moeders staat er spring achter de naam, dus willow spring.
ik heb toch besloten hem bij het kwpn in te schrijven en hun letter was dat jaar een c, dus cool willow spring.
hoe ze het bij het nieuwe stamboek gaan doen weet ik niet, wie weet breiden we zijn naam nog een stukje uit :+
Laatst bijgewerkt door nuka op 14-06-09 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 13:47

Adil, ik heb geen kwpn 'er ik rijd er een. Het mixen om een goed paard te creeeren heb ik geen probleem mee, het mixen voor zijn bonte velletje wel...... that's it

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 13:55

Ik vraag me af in hoeverre het slim is om nu alle nakomelingen van Bonte willem erin te gooien. *ziet weer inteeltdrama's voor zich*

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 14:07

Citaat:
Ik vraag me af in hoeverre het slim is om nu alle nakomelingen van Bonte willem erin te gooien. *ziet weer inteeltdrama's voor zich*

niet alle willems, alleen die van mij }:) :D :j _O-

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 14:34

Willem heeft van zijn vaders kan Samber erin zitten, vandaar de platenbonte tekening!
Isam staat daat nu ook voor 1 jaar ter dekking, die heeft van zowel vaders als moeders kant Samber erin zitten.

Zo lang je niet de vader van je dier over een nakomeling heen gooit is er weinig aan de hand lijkt me? Een barok pinto merrie kan weer prima door een Friese hengst gedekt worden, zo houd je toch een mooi ras eraan over?

Willem stamt overigens van prima ouders (fries X kwpn) af met mooie kwaliteiten, dat iemand het gedrufd heeft om deze met elkaar te kruisen vind ik wel stoer, en dat er een geweldig paard met goede capaciteiten uit is gekomen mag duidelijk zijn!

@ nuka, wie weet van Nassau er nog even achter :D
Cool Willow Springs van Nassau, niet slecht toch?!?!

Mocht Tamara (van Olrik 383)drachtig zijn volgende week en er mocht een hengst *draaft nu enigsinds door* uitkomen, dan overweeg ik het zeker om hem in te schrijven bij het BP stamboek en hem ook ter dekking te stellen, wellicht ook via het AES ofzo, ik ben iig groot fan van de BP's!!!