Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:51

cp112 schreef:
Cyrina schreef:
want dan heb je hier een invasie van muggen en knuten.

Wat voor dingen? :+

Muggen zijn van die beesten die met een angel je bloed uitzuigen, geeft een vervelende prik.
Knuten zijn een kleine versie hiervan, veroorzaken over het algemeen blauwtong, of bij sommige paarden maneneczeem....wordt soms wel eens wat over geschreven.....

Blankenham ligt in de kop van overijssel, bij natuurgebied de weerribben (moerasgebied)

Leg mij maar eens uit, hoe een stal goed kan zijn, als je paard niet af en toe vrij de bene kan strekken in de frisse lucht.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:52

ja een paard moet vaker naar buiten...
maar ja wij moetten van de gemeente de rijbak weghalen.
dus de paarden zijn bij ons gedoemt om straks 23 uur per dag op stal te staan. dus waar gaat dat heen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:52

Cyrina schreef:
Leg mij maar eens uit, hoe een stal goed kan zijn, als je paard niet af en toe vrij de bene kan strekken in de frisse lucht.

Niet! Zo simpel is dat lijkt mij.

kaatje77

Re: Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:54

Tja, dat ben ik ook van mening.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:55

Pipo schreef:
Cyrina schreef:
Je weet best dat dat niet op mijn verhaal slaat...... Ik schreef;
Het antwoord was; We hebben alleen stallen en een rijhal.

Daarnaast waren er daar geen horzels en hadden ze een gevoerde deken op.

Ik moet hier tegen de weerribben aan ook mijn paarden binnen hebben met de schemer want dan heb je hier een invasie van muggen en knuten, maar dan nog blijven er zat andere uren over in een dag.

Juist en om de naturals niet de overhand te laten geven in dit verhaal. Weidegang/enkele uren frisse neus op zeer regelmatige basis is noodzakelijk, 24/7 NIET!

Vind dat een andere discussie. Het andere uitersten. Uitersten zijn zelden ideaal, want dan krijgen obsessies de overhand.

Cheyenne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:55

Ik vind het een goed idee! :)

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:56

tita schreef:
Ook stallen met enkel een rijhal en stallen hoeven niet slecht te zijn alleen maar omdat jullie willen dat de paarden naar buiten gaan.

Maar dat vind blijkbaar niet iedereen..

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:57

@pipo
Die naturals zie ik nog niet zoveel hoor in dit topic om 24 uur te promoten. Ook het artikel zelf zie ik niet als in alles moet 24 uur per dag buiten.
In het artikel lees ik wel dat elk paard elke dag in de wei/paddock hoort te komen. En daar ben ik het volledig mee eens. Stallen die dat niet kunnen bieden mogen van mij dus dicht. Ja dat meen ik echt.
In de bio industrie zijn ook bedrijven gesloten omdat ze simpelweg niet konden voldoen aan de nieuwe eisen. Dat mag van mij in de paardenhouderij ook zo.
En dan gaan nu mensen roepen, maar dan kan ik geen paard meer houden. ja dat kan. Ik kan ook geen leeuw houden en die vindt ik zo gaaf. Of ik kan ook niet elke avond in de zee duiken omdat ik in het oosten woon of elke dag even van die gave piste skieën.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:58

de campagne is bedoelt om bewustwording te creeeren.

En ik vind dat zelf al een goede eerste stap! Rome is ook niet in 1 dag gebouwd (of wel??).

Tita: ik ken jouw achtergrond totaal niet maar je komt op mij heel erg agressief over. Het komt op mij over alsof jij opzettelijk je ogen sluit...
Laatst bijgewerkt door eekhoornerik op 03-03-09 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:59

Cyrina schreef:
Muggen zijn van die beesten die met een angel je bloed uitzuigen, geeft een vervelende prik.
Knuten zijn een kleine versie hiervan, veroorzaken over het algemeen blauwtong, of bij sommige paarden maneneczeem....wordt soms wel eens wat over geschreven.....

Blankenham ligt in de kop van overijssel, bij natuurgebied de weerribben (moerasgebied)

Woon mijn hele leven al in overijssel en heb nog nooit van knuten gehoord :P Wij noemen dat mietsjes (mietsen) die kleine kl8te mugjes zijn dat ja :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:01

tita schreef:
Ook stallen met enkel een rijhal en stallen hoeven niet slecht te zijn alleen maar omdat jullie willen dat de paarden naar buiten gaan.

Persoonlijk zou ik daar dus niet willen staan Tita. Bij ons staan ze ong 330 dagen van de 365 dagen een dagdeel in de wei. De dagen waarop dat niet kan, zijn de weersomstandigheden dusdanig dat het gewoon niet gaat en de paarden zelf ook niet zoveel schik van de wei hebben :+ Maar die dagen gaan ze wel in de paddock en als dat niet kan, gaan ze een paar uurtjes in de binnenbak.

Als het echt extreem warm is, blijven ze overdag juist binnen, dan gaan ze sochtends heel vroeg, of savonds wat later nog een paar uurtjes naar buiten.

Zo zie je, uiterste best om ze regelmatig weidegang te geven, maar dat is gewoon niet 365 dagen per jaar mogelijk.

Maar jaar in jaar uit nooit eens lekker als paard met je neus in het gras te kunnen of gewoon flink kunnen uitrazen dat vind ik weer wat teveel van het goede.

En qua blessures, ja heb er net eentje die zijn hoefbal aan gort heeft geslagen in de wei. Erg jammer, maar daarom blijft ze wel gewoon in de wei lopen een paar uurtjes per dag.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:02

Onze paarden staan ook 24/7 365 dagen in het jaar buiten ja, ik ben GEEN natural ;) (even voor pipo)
Wij doen dit omdat wij dit kunnen, we hebben 6.5 hectare land dus de mogelijkheid is er gewoon. Ik kan goed begrijpen dat op een pensionstal de paarden 'snachts binnenstaan. Maar ik vind een uur of 8-10, zeker in de zomer, toch wel normaal of bijna wle het minimum wat een paard buiten hoort te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:03

cp112 schreef:
[

Woon mijn hele leven al in overijssel en heb nog nooit van knuten gehoord :P Wij noemen dat mietsjes (mietsen) die kleine kl8te mugjes zijn dat ja :j

Dat zijn die vliegjes die zomereczeem veroorzaken ( of niet, daar zijn ook discussies over)

kazary

Re: Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:04

Klopt, dat zijn die etter dingen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:04

Pffff, 'juist om de naturals niet de de overhand te geven in dit verhaal', blablabla.....'.

Heb nog nergens gelezen dat iemand dat hier uberhaupt riep :+ . Blijkbaar zit het sommigen nogal hoog, dat er paarden zijn (zoals de mijne) die bewust wel zo gehouden worden en daar dolgelukkig mee zijn. :D

Maar DAAR gaat het niet om m.b.t. dit onderwerp. ;)

Eindeloze discussie weer dit en altijd weer die stemmingmakerij m.b.t. twee groepen. :O
Hoe dan ook, er zijn weer bewegingen gaande in 'paardenwelzijnsland' en dat vind ik een goede ontwikkeling. :j

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:08

Ik ben van mening dat je zelf kiest voor een paard en daarbij moet bekijken hoe hij gehouden moet worden, kan dat niet, dan zou ik bijna zeggen: pech hebben, dan maar geen paard.
Misschien heel hard, maar 23 u per dag op stal zou ik niet op mijn geweten willen hebben.
Mijn paarden komen elke dag een paar uur buiten, en als ik daarnaast zelf kom staan ze ook weer minimaal 1,5u extra buiten, in de winter dan. Zomers is hier gewoon 24 u per dag vreten :x

Maar blijf het ook een moeilijk punt vinden hoor, hier op mijn pensionstalletje kan het gelukkig, maar de grotere jongens in de buurt hebben geeneens voldoende weide, daar zou ik dus persoonlijk voor mijn verdriet geen paard willen houden. En ja, ik heb oprecht medelijden met de paarden die daar wel staan.

W.b. horzels, knutten en andere ellende: dat zijn bijna medische overwegingen waarom je een paard overdag niet buiten kunt zetten, maar dan kan je altijd nog kiezen voor nachtwerk ;)

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:13

Cyrina schreef:
tita schreef:

Maar dat vind blijkbaar niet iedereen..

Ik ben het met tita eens.
De meeste eigenaren (degene die ik ken in deze situatie tenminste wel) zouden het ook graag anders hebben. Maar hebben de mogelijkheid niet om de paarden naar buiten te doen.
Ze staan voor 100 % achter de verzorging van de paarden en de verlangens van de eigenaren. Maar staan vaak met de handen op de rug qau mogelijkheden.
Dan kan er wel geroepen worden dat ze dan geen paarden moeten gaan houden. Maar dat zou (sowieso in mijn regio) in houden dat er honderden mensen zouden zijn die niet meer kunnen paardrijden omdat de manege, pensionstallen enz. gesloten moeten worden.
Word dan een leuke invasie naar het noorden of het zuiden, wat dan ook te vol word en je dus dezelfde situatie gaat krijgen en daar weer alles gesloten moet worden.
Zo komt nederland dan wel makkelijk van alle paarden af ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:14

Twiggy2008 schreef:
Pffff, 'juist om de naturals niet de de overhand te geven in dit verhaal', blablabla.....'.

Heb nog nergens gelezen dat iemand dat hier uberhaupt riep :+ . Blijkbaar zit het sommigen nogal hoog, dat er paarden zijn (zoals de mijne) die bewust wel zo gehouden worden en daar dolgelukkig mee zijn. :D

Dat vind ik prima, maar probeer dan ook te begrijpen dat ik mijn paarden NIET 24/7 in de wei wil hebben als ze gereden worden en uitgebracht worden op concours!!!!

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:16

Paarden biefstuk en zuurvlees is best lekker hoor :D (grapje)
Maar dat is maar eenmalig, daarna zouden alleen nog maar goede huisvesting stallen over blijven. Zoals het hoort.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:19

ik ben zeker niet agressief? En mijn ogen sluit ik al helemaal niet zou niet weten waarom.

Ik ken veel mensen die hun paard niet op de weide hebben of dagdelen in de paddock zij zullen hier echter niet reageren, waarom zouden ze.
Worden toch enkel "uitgescholden" omdat ze het niet goed doen.

Ik ken vele stallen in Dord, Zwijndrecht,Rotterdam,Amsterdam en zelfs enkele in het gooi waar geen weidegang is.
Ik veroordeel niemand en zeg niet tegen die mensen jullie mogen geen eigen paard hebben want jullie voldoen niet aan de eisen.

Jullie noemen mij agressief, hebben sommige onder jullie wel eens goed gekeken naar je eigen posten, mensen veroordelen dat ze niet goed voor hun paarden zorgen omdat ze er niet aantal uren uitkomen.

Je doet het toch nooit goed, al zorg je dagelijks voor stapmolen en een training dan wordt er weer gezeurd is geen vrije beweging.
Tja dan zullen we het maar niet hebben over de paddock's van enkel meters ook geen vrije beweging maar gooi vooral je paard daar aantal uren in, wordt ie gelukkig van DENKT de baas
Laatst bijgewerkt door tita op 03-03-09 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:20

Pipo schreef:
Dat vind ik prima, maar probeer dan ook te begrijpen dat ik mijn paarden NIET 24/7 in de wei wil hebben als ze gereden worden en uitgebracht worden op concours!!!!

Zeg ik ergens dat ik dat niet begrijp? Er zit nog zo'n nuance tussen 24/7 op het land en 24/7 op stal.
Over zwart-wit denken gesproken...... ;)

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:21

kazary schreef:
Paarden biefstuk en zuurvlees is best lekker hoor :D (grapje)
Maar dat is maar eenmalig, daarna zouden alleen nog maar goede huisvesting stallen over blijven. Zoals het hoort.

Maar moet dat inhouden dat er zo honderden mensen hun hobby (ook al is het voor 1 dag in de week een manegeles) niet kunnen uitoefenen?
Terwijl paarden die niet buiten komen ook volledig gezondheid en een goed leven kunnen leiden?

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:23

ja ik ben het ermee eens, goed dat ze hier in nederland eindelijk eens wat aan gaan doen. Ik hoop wel dat ze de komende jaren dan ook daadwerkelijk wetten en regels hiervoor gaan maken. Zodat niet iedereen zich bewust is van het welzijn van het paard, maar zich ook nog aan deze regels houdt. Pas dan zal het welzijn van het paard in Nederland sterk verbeteren denk ik.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:24

paardenbiefstuk is serieus best lekker!

Ik voel me er niet gerust op als mijn paarden niet buiten komen. Ik ben absoluut geen natural, maar ik vind dat paarden het recht hebben op benen strekken en buiten lopen. Het zijn vluchtdieren namelijk.
bovendien kan ik het niet begrijpen dat je een exuus kunt verzinnen ze NIET buiten te zetten. Als je ziet hoe blij paarden worden van buitenstaan.
En pipo, ik vind dat echt een beetje een slap exuus, je kunt toch wel blijven rijden als ze buiten staan?

Paarden staan binnen omdat mensen dat gemakkelijker vinden. En dat is schandalig

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:24

cp112 schreef:
Cyrina schreef:

Knuten is het Nederlandse woord, mietsjes is het woord uit jullie streektaal, hier hebben ze er ook een ander woord voor (woon 70 km vanaf jouw, overijssel is best groot) maar die ben ik even vergeten.

Pipo, waarom zou je een paard wat zomers 24/7 buiten staat ( s'winters begrijp ik nog wel een beetje) niet op concours mee kunnen nemen??!