Meningen over Plan van Aanpak paardenwelzijn verdeeld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:14

KiWiKo schreef:
detour schreef:
Of we vliegen straks op paardenmest. :D

Moeten we wel de mogelijkheid krijgen om paarden te houden :D :D

Dus heel Nl wordt grasland! 8-)
Kunnen we de meren gaan dichtgooien, gras kweken en hebben we meer plek! 8-)

Zoals je ziet ben ik níet geschikt voor de politiek. :+

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:15

pol013 schreef:
Quote van Ninx:
Citaat:
Absolute voorwaarde is voor mij dat ALLE paarden minimaal gedurende de dag 5 tot 8 uur naar buiten kunnen (een minimum van 4 vind ik weinig, maar al beter dan niets)

Je getalletjes klinken me heel gezellig in de oren maar zijn ze ergens op gebaseerd?
Je zit met een paar dingen naar mijn idee: Niet alle paarden zijn geschikt om uren in het gras te staan (of moet ik zeggen niet alle weilanden zijn geschikt voor alle paarden), niet alle bodems zijn geschikt om uren paarden te verdragen door het jaar heen --> veel paarden staan op een paddock variërend van een postzegel tot 1 ha zwart gelopen wei -->
paarden mogen maximaal 5 uur zonder voeding (ruwvoer).
[b]Een minimum van 4 uur lijkt me voor de grote gemene delere dus ook een veel reëeler getal.

Maar dat zou dus inhouden dat mensen die hun paard 24/7 buiten zetten moeten inleveren aan uren om zo gelijk mogelijke de paarden tegemoet te komen in NL?..

Want dát wil ik dus niet. :o

Dan weet ik zelf eerlijk gezegd niet eens of ik paarden wil blijven houden. :o

pol013

Re: Meningen over Plan van Aanpak paardenwelzijn verdeeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:28

Waarom inleveren?
Ik denk dat op veel stallen best oplossingen te bedenken zijn. Ik praat persoonlijk ook niet over weiland hoor. Leveren die sjieke stallen één van de binnenbakken maar in. Als ze maar los komen én hun benen kunnen strekken. Omheid je buitenbak maar fatsoenlijk (ipv met dressuurhekjes) en laat ze daar los. etc. etc.

Als ze eens durven om aan die 10 ha grond met 15 paarden van ons te durven komen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:31

Ik bedoel wel puur weidegang, ik kan me gewoon niet voorstellen dat elk dier minimaal 4 uur op het land kan staan in Nl, te veel paarden, te weinig land.
Geen idee of de wet in staat is te zeggen dat op bedrijven waar ze wél langer buiten staan, in te gaan grijpen.

Als ik soms van boeren hoor wat ze niet meer mogen, dan zou je bijna denken dat er een inspecteur bij de voordeur ligt..

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:33

Op het land lijkt me het jaar rond niet haalbaar nee.

Een wet waarin staat dat ze niet langer buiten mogen? Zo paranoia ben ik nog niet hoor.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:37

Volgens mij heb ik de oplossing... gewoon, zoals een boer heeft gedaan waar ik laatst op het erf was. Koeien de stal in, paarden het land op! :)*

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:37

Ach, misschien ben ik dat wél dan...
Ik tracht me voor te stellen wat ingeleverd moet worden om dergelijke suggesties realiseerbaar te maken.

Ben gewoon nogal sceptisch en vraag me af wat Nederland uberhaupt aan kan op eht gebied van meer ruimte geven, meer weidegang etc.

Want wees eerlijk: Stel je voor dat het betekent dat iets dergelijks alleen haalbaar is met een stuk minder paarden, wie levert dan zijn dieren in?

Machteld van Dierendonck suggereerde om mensen eerst een theorie en examenpraktijk af te laten leggen voor ze een paard mogen kopen (zij maakt overuren bij het bezoeken van zgn gedragsgestoorde paarden die niet met opzet eigenlijk een beroerd leven "lijden".

Als dat het geval is en veel mensen zakken, tsja, adn kan niet iedereen meer te pas en te onpas paarden aanschaffen.

of het haalbaar is weet ik niet, maar zij heeft absoluut een vinger in de pap mbt nieuwe welzijnsplannen; het vergroten van de box is bv haar idee..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:43

pol013 schreef:
Waarom inleveren?
Ik denk dat op veel stallen best oplossingen te bedenken zijn. Ik praat persoonlijk ook niet over weiland hoor. Leveren die sjieke stallen één van de binnenbakken maar in. Als ze maar los komen én hun benen kunnen strekken. Omheid je buitenbak maar fatsoenlijk (ipv met dressuurhekjes) en laat ze daar los. etc. etc.

Als ze eens durven om aan die 10 ha grond met 15 paarden van ons te durven komen.

OK....... dus je betaald zeg 300 euries om op een manegebedrijf te staan waar nog zo een 200 andere paarden staan waaronder 50 leer/manegepaarden........ de lessen zijn dagelijks van 16:00 tot 22:00 uur dus moet je als je gewoon werkt in de avond uren MET pakembeet nog 100 andere mensen PLUS de lessen (gemiddeld toch wel een paard of 8 in de baan, waaronder beginners) EEN bak delen :D :D :D :D

Dus op zulke stallen (en daar zijn er heel, heel veel van) is het niet echt een optie om een binnenbaan op te geven :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:44

manic schreef:
Volgens mij heb ik de oplossing... gewoon, zoals een boer heeft gedaan waar ik laatst op het erf was. Koeien de stal in, paarden het land op! :)*

imo is een koe gelijkwaardig aan een paard..............

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:47

Heeh, doe eens niet zo flauw. Ik pretedeer niet DE oplossing klaar te hebben liggen maar er zijn genoeg dingen te bedenken. En nee, die zijn niet op ieder bedrijf toepasbaar. Het zal me ook niets verbazen als er hier een daar wat bedrijven gaan afvallen maar er zullen ook genoeg bedrijven zijn waar je met een beetje wil en creativiteit best het één en ander kan verbeteren. Als die brdijven dat al gedaan hadden waren we niet eens aan de praat gekomen over deze (deels) achterlijke regels.
Hier zijn meer dan genoeg maneges waar (een deel van) de bakken gedurende genoeg uren leeg liggen. Niemand doet daar nu iets mee.

En koeien staan vaak nog in een loopstal met bewegingsruimte en sociaal contact.....
Laatst bijgewerkt door pol013 op 14-01-09 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:48

KiWiKo schreef:

My point exactly...

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:49

Nou ik snap het eerlijk gezegt niet helemaal met mn blonde koppie.. maar mijnes komt al vanaf 9 uur s'ochtends tot 16.00 uur s'middags in een paddock.. elke dag :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:53

is niet flauw bedoeld :) ik wil alleen weergeven dat die 4 uursnorm niet haalbaar is, gewoonweg omdat ons land daar niet op ingericht is..........

elke oplossing is een idee, ideeen zijn niet slecht........... en iedereen heeft ideeen vanuit eigen perspectief...... Ik belicht alleen de keerzijde van de medaille :)

Ik bijvoorbeeld MOEST een binnenbaan hebben.......... dus dan moet je in deze regio best wel offers maken. De grootste offers moest mijn portomonaie maken...... want ik wilde ook graag land. De paarden moesten in de wintermaanden offers maken, want in de wintermaanden was er geen land (wel paddocks gelukkig)

en zo wil ik alleen maar aangeven dat die 4 uursnorm economisch, technisch en menselijk niet haalbaar is :)

Man O'War

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:54

ik zie een hoop organisaties die het plan van aanpak over paardenwelzijn zwak vinden. ik heb het gelezen en het is ook zwak. staan geen maatregelen in. er staat helemaal niets over in dat paarden weidegang nodig hebben. daar zijn we volgens mij het allemaal overeens. een paard hoort in de wei. volgens mij moeten we als we onze vrienden (de paardjes natuurlijk) willen helpen lid worden van een club die eindelijk onze ideeen naar den haag brengt. niet alleen roepen maar ook doen voor het te laat is. ik zou kiezen voor de vereniging eigen paard. voor maar 25 euro ben je een jaar lid. ze zijn nog niet zo lang bezig maar er zitten goede mensen in. ook de dierenbescherming is natuurlijk een goed alternatief maar die zijn niet speciaal voor paarden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:55

manic schreef:
KiWiKo schreef:

My point exactly...

Met dien verstande dat koeien het gras niet vertrappen, en dat er weinig Klaramieppies rondlopen die graag die koe van stal plukken om fijn een stukje mee te gaan wandelen :) EN koeien hele andere soorten dieren zijn :)

maar niet minderwaardig aan een paard............

Ik ben sceptisch, maar ik ben wel voorstander van zoveel mogelijk buiten :) laat dat even voorop staan ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:57

pol013 schreef:
Heeh, doe eens niet zo flauw. Ik pretedeer niet DE oplossing klaar te hebben liggen

Dat geeft niet in jouw geval, maar het is helaas zo dat de DB ook geen oplossingen heeft en ondanks dat toch maar de ideetjes de wereld in smijt. De volgende keer als ze willen vertellen dat er wat moet gebeuren, hoor ik ook graag hoe.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:57

Maar kiwiko,heel veel mensen willen de 4 uurs norm ook niet halen.Willen er niets voor bedenken.Op alles word bij sommige plaatsen al op de voorhand nee gezegd.
En dat sommige bedrijven gaan sluiten,ik kan dat best gaan begrijpen,ik heb namelijk nooit begrepen dat ze ooit open hebben mogen gaan.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:58

superwoman schreef:
detour schreef:
Zou me kunnen voorstellen dat boeren straks meer gaan verdienen aan het houden van paaren op hun land, al dan niet verbouwd.

Maar dat mag ook niet -> bestemmingsplan :+
Nederland moet geen paardenland worden, dat willen de gemeentes niet ;)

Volgens mij doen de boeren dat al massaal hoor... Overstappen.

Ik denk trouwens dat de randstad al geholpen is als er gewoon simpelweg paddocks aangelegd worden voor in de winter.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:59

Dat klopt idd, koeien horen ook buiten en boeren hier in de buurt willen dus GEEN paarden want ze vertrappen alles.

Mijn reacties waren trouwens oko niet flauw bedoeld.
De vraag is echter: Wat is realiseerbaar?

het is wel goed natuurlijk dat er al over na gedacht wordt, dan is er sprake van beweging en hopelijk zijn er slimmerds in Nl die het dier en de eigenaar tegenmoet kunnen komen, zowel fiancieel als qua welzijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:00

Maar even over koeien en varkens, voor koeien is het nog volledig geaccepteerd dat die vastgebonden in stal staan, bij paarden is dat allang verleden tijd. Biovarkens, ook zoiets leuks, die hebben vandaag de dag wel 2,5 m2 tot hun beschikking in gedwongen groepsbehuizing, maar dan wel weer los. Er is nog heel veel te doen voor heel veel dieren.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:00

kazary schreef:
Maar kiwiko,heel veel mensen willen de 4 uurs norm ook niet halen.Willen er niets voor bedenken.Op alles word bij sommige plaatsen al op de voorhand nee gezegd.
En dat sommige bedrijven gaan sluiten,ik kan dat best gaan begrijpen,ik heb namelijk nooit begrepen dat ze ooit open hebben mogen gaan.

Dat is waar; ik denk dat als mensen mogen kiezen tussen een paard drie uur per dag buiten en een binnenbak, ze dat prefereren boven 4 uur weidegang of meer en een buitenbak. ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:02

Nicolletje schreef:
superwoman schreef:

Maar dat mag ook niet -> bestemmingsplan :+
Nederland moet geen paardenland worden, dat willen de gemeentes niet ;)

Volgens mij doen de boeren dat al massaal hoor... Overstappen.

Ik denk trouwens dat de randstad al geholpen is als er gewoon simpelweg paddocks aangelegd worden voor in de winter.

mag niet het weideland dat er is in de randstad is OF recreatie/natuurgebied OF agrarische grond.......... en op beide krijg je geen vergunning voor paddocs, schuilstallen of zelfs afrasteringen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:02

Lovely schreef:
Maar even over koeien en varkens, voor koeien is het nog volledig geaccepteerd dat die vastgebonden in stal staan, bij paarden is dat allang verleden tijd. Biovarkens, ook zoiets leuks, die hebben vandaag de dag wel 2,5 m2 tot hun beschikking in gedwongen groepsbehuizing, maar dan wel weer los. Er is nog heel veel te doen voor heel veel dieren.

Dat klopt. Paarden krijgen in die zin een VIp behandeling tov koeien, toevallig nog met een varkensboer zitten kletsen, mijn buurman. ;)

Hij zei dat er serieus gesuggereert werd om paarden onder de wetgeving van de veesector te laten vallen gezien de hoeveelheid er van. Deze man heeft ook paarden gehad.

Op het moment dat dat aan de orde is strokkt het hele beleid van het welzijn verbeteren van geen kant meer met de wetgeving rondom vee. :+

DAt is dan meten met twee maten; want de koeien staan steeds meer binnen.

Man O'War

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:03

laten we proberen onze stem te laten horen. eigenlijk zijn we allemaal niet erg blij met het plan van aanpak. we moeten eisen dat paarden een aantal uur vrij buiten moeten komen. dat kan alleen als we ons aansluiten bij andere partijen. individueel lukt dat nooit

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:04

detour schreef:
kazary schreef:

Dat is waar; ik denk dat als mensen mogen kiezen tussen een paard drie uur per dag buiten en een binnenbak, ze dat prefereren boven 4 uur weidegang of meer en een buitenbak. ;)

Ikke wel :o liefst gewoon hele dagen buiten............ en ik heb dat ook gevonden :) maar als ik moet kiezen dan kies ik toch voor minder buiten en een binnenbak............ Niet omdat ik niet in de regen wil rijden hoor, dat deert me niks :) :) maar gewoonweg omdat ik ook door moet kunnen rijden met de weersomstandigheden waar we nu in verkeren :)