Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
anneliesdj schreef:cp112; dat kan echt niet hoor.... Ik vind dat die Tinker ook een deken op moet, kijk dat dunne vachtje en hij staat zo zielig met zijn hoofd naar beneden...
Nessah schreef:Blue9 schreef:Ja komt bij mij direct weer de vraag op, hoe is het in het wild dan. Als de paarden altijd al 24/7 buiten staan kunnen ze hier ook wel tegen, en beschutting spreekt voor zich.
Vraag ik me wel af moet dit een hok zijn of kunnen dat ook gewoon bomen zijn?
beetje een kromme vergelijking.. Aangezien sommige paardenrassen die wij houden uit warme gebieden komen en dus ook in het wild nooit aan zulke kou worden bloot gesteld..
Ik ben het er toch gedeeltelijk mee eens, aangezien niet elk paardenras er op gebouwd is of een goede wintervacht krijgt. Ik vind dat met deze enorme kou er toch zeker een schuilstal aanwezig moet zijn. Als je hier geen vergunning voor krijgt zijn er zat oplossingen, aangezien je iets kan maken/kopen op wielen en je dan geen vergunning nodig hebt. Of je stapelt stro balen op met een zeil eroverheen.. daar heb je ook geen vergunning voor nodig maar bied wel een plek uit de koude wind voor je paard.
suleilitha schreef:PVD, als die pony niet zo mager was geweest, was ie ook niet aan onderkoeling doodgegaan.
potverdikkie schreef:Ik wil alleen hiermee duidelijk maken dat oudere paarden/pony's en zieke dieren echt niet tegen deze koude kunnen.
Natuurlijk zijn er rassen die er wel tegen kunnen. Maar ik vind persoonlijk dat mensen beter naar hun viervoeter moeten kijken in deze extreme situaties.
Ik val ook niemand aan hiermee, maar probeer het op een harde manier duidelijk te maken dat er helaas inderdaad eigenaren zijn die zeggen "hij kan er wel tgen", terwijl in de praktijk toch anders blijkt.
De foto's die ik hier voorbij heb zien komen tonen gezonde dieren aan, en de tinkers, shetlanders, ijslanders kunnen indd prima tgen deze koude.
Hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel..
piezze schreef:"Onze paarden op de wei hebben wel enorm dorst en daar zorgen wij met zijn 2e wel voor elke dag nieuw vers water erin enz.. en warm water ook zodat het lauw word.. ze hebben de hele dag door beschikking tot hooi en de meeste paarden bij ons in de wei (zijn er 5) zouden de stal afbreken, deur eruit tillen of hebben nog nooit op stal gestaan.. Dus dan doe je er ze geen plezier mee"
Ik wou even ingaan op het stukje dat iemand paarden warm water geeft. Ik heb altijd begrepen dat lauw water sneller bevriest dan koud water dus ik denk dat je dat beter kan laten
Alet74 schreef:Kazary, het is allemaal erg plaatselijk wat betreft sneeuw en erge kouw. Hier in het noorden ligt pas sinds vandaag sneeuw en was het vanmorgen nog maar 2 graden onder nul. Dat valt best mee. Het is nu ook dooi.
cp112: ik zie niets zieligs aan jouw foto. En jij ook niet neem ik aan, mooi plaatje!
anneliesdj schreef:piezze schreef:"Onze paarden op de wei hebben wel enorm dorst en daar zorgen wij met zijn 2e wel voor elke dag nieuw vers water erin enz.. en warm water ook zodat het lauw word.. ze hebben de hele dag door beschikking tot hooi en de meeste paarden bij ons in de wei (zijn er 5) zouden de stal afbreken, deur eruit tillen of hebben nog nooit op stal gestaan.. Dus dan doe je er ze geen plezier mee"
Ik wou even ingaan op het stukje dat iemand paarden warm water geeft. Ik heb altijd begrepen dat lauw water sneller bevriest dan koud water dus ik denk dat je dat beter kan laten
Wat een onzin, denk nu eens na? Waarom zou lauw water sneller bevriezen dan koud?
Water moet afkoelen tot onder nul om te bevriezen en water van 4 graden is eerder bij nul dan water van 20 graden.