"Paarden met dit weer 's nachts buiten laten onverantwoord"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gerdad

Re: "Paarden met dit weer 's nachts buiten laten onverantwoord"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:09

Vind maar een ding opmerkelijk, iedereen heeft het over lekker warm op stal....maar eh bij ons op deel vriest het net zo hard als buiten.
Dus het is niet zo dat het op stal nu lekker warm is. Alleen beschut.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:11

Bij ons op stal vriest het ook een paar graadjes,maar -20 gaf de thermometer niet aan binnen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:12

Dit is toch wel zielig ofniet?
Afbeelding

Ze hebben zelfs zo'n honger dat ze elkaar opeten Tong uitsteken
Afbeelding

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:19

Het is weer gepeeuw om niks. Net als die tongen die vast zouden vriezen. Kom nou...
Als we nou die paarden eens een beetje uit laten harden ipv maar met dekentjes slepen, vacht scheren en met de minste geringste regenbui binnen halen dan zijn ze ook wat beter voorbereid om een paar dagen wat extra vorst.
Maar wat ik wel top vind is dat ik las dat een beschutting verplicht is in belgie...daar kunnen we in nderland wel een voorbeeld aan nemen.

Ik denk dat mijn paarden het heerlijk vinden die kou en ze hebben genoeg vet om een paar dagen extra kou goed te kunnen doorstaan.
Zo vallen ze tenminste af en dat is veel gezonder.
Laatst bijgewerkt door Cowgirl op 07-01-09 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:21

Afbeelding

Gevolgen van onderkoeldheid, en vermagering. Op foto leeft ie nog.

Pony is overleden, vandaar dat ik er dubbele gevoelens bij heb.

Edit@ Link veranderd
Laatst bijgewerkt door potverdikkie op 07-01-09 15:23, in het totaal 2 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:21

cp112; dat kan echt niet hoor.... Ik vind dat die Tinker ook een deken op moet, kijk dat dunne vachtje en hij staat zo zielig met zijn hoofd naar beneden... Knipoog

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:23

Potverdikkie:

Iedereen kan wel zien dat dat beest geen vreten heeft gehad. Dan gaan ze wel dood ja als het vriest.
Met zulk 'extreem' weer horen die beesten de hele dag te vreten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:24

PVD, als die pony niet zo mager was geweest, was ie ook niet aan onderkoeling doodgegaan.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:25

Maar deze pony is ook vermagerd. In z'n geval heeft z'n beestje een slechte weerstand en kan zichzelf niet warm houden.

Wel vreselijk sneu Ach gut

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:26

anneliesdj schreef:
cp112; dat kan echt niet hoor.... Ik vind dat die Tinker ook een deken op moet, kijk dat dunne vachtje en hij staat zo zielig met zijn hoofd naar beneden... Knipoog

Ja niet gezond he? dat met dat hoofd...
Zo beter dan?
Tong uitsteken
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door cp112 op 07-01-09 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Vasthi

Re: "Paarden met dit weer 's nachts buiten laten onverantwoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:26

Arm ding......Ook een oudere pony zo te zien? Oud, mager en misschien iets onder de leden, tja dat is een ander verhaal die moeten met heel koud/warm/nat weer natuurlijk anders behandeld worden dan gezonde dieren.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:27

Kazary, het is allemaal erg plaatselijk wat betreft sneeuw en erge kouw. Hier in het noorden ligt pas sinds vandaag sneeuw en was het vanmorgen nog maar 2 graden onder nul. Dat valt best mee. Het is nu ook dooi.
cp112: ik zie niets zieligs aan jouw foto. En jij ook niet neem ik aan Knipoog , mooi plaatje!

joyce B

Uh, welke paarden komen uit warme landen?
De arabier, komt uit Arabie (woestijnlanden, met zeer grote temperatuursverschillen tussen dag en nacht en zomer en winter. Overdag bijv. meer dan 40 graden, 's nachts soms afkoelend naar -5 graden tot in de winter zelfs -30 graden), Rusland, Polen etc zijn ook landen waar het in de winter erg koud wordt. Duitsland, Oostenrijk, Schotland (in GB), De scandinavische landen, allemaal landen waar paarden en pony's vandaan komen en allemaal landen met koude winters waar het flink onder 0 kan zijn en flink kan sneeuwen...

Nessah schreef:
Blue9 schreef:
Ja komt bij mij direct weer de vraag op, hoe is het in het wild dan. Als de paarden altijd al 24/7 buiten staan kunnen ze hier ook wel tegen, en beschutting spreekt voor zich.

Vraag ik me wel af moet dit een hok zijn of kunnen dat ook gewoon bomen zijn?

beetje een kromme vergelijking.. Aangezien sommige paardenrassen die wij houden uit warme gebieden komen en dus ook in het wild nooit aan zulke kou worden bloot gesteld..

Ik ben het er toch gedeeltelijk mee eens, aangezien niet elk paardenras er op gebouwd is of een goede wintervacht krijgt. Ik vind dat met deze enorme kou er toch zeker een schuilstal aanwezig moet zijn.
Als je hier geen vergunning voor krijgt zijn er zat oplossingen, aangezien je iets kan maken/kopen op wielen en je dan geen vergunning nodig hebt. Of je stapelt stro balen op met een zeil eroverheen.. daar heb je ook geen vergunning voor nodig maar bied wel een plek uit de koude wind voor je paard.

potverdikkie

Ik wil alleen hiermee duidelijk maken dat oudere paarden/pony's en zieke dieren echt niet tegen deze koude kunnen.
Natuurlijk zijn er rassen die er wel tegen kunnen. Maar ik vind persoonlijk dat mensen beter naar hun viervoeter moeten kijken in deze extreme situaties.
Ik val ook niemand aan hiermee, maar probeer het op een harde manier duidelijk te maken dat er helaas inderdaad eigenaren zijn die zeggen "hij kan er wel tgen", terwijl in de praktijk toch anders blijkt.

De foto's die ik hier voorbij heb zien komen tonen gezonde dieren aan, en de tinkers, shetlanders, ijslanders kunnen indd prima tgen deze koude.
Hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel..

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:28

Potverdikke, deze pony was misschien bij iets minder koud weer ook wel overleden. De temperatuur versnelt het proces misschien een beetje. Wel heel sneu voor zo'n diertje.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:29

Mijn pony's zijn eerder te vol dan te mager en toch de -15 van en -20 eist bij mijn pony's zijn tol. Ik zag duidelijke tekenen van onbehagen ondanks de schuilstal, en dus staan ze nu op stal ook op stal is de waterleiding bevroren dus te warm daar maak ik me niet druk over maar buiten vinden ze het nu echt te koud.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:30

suleilitha schreef:
PVD, als die pony niet zo mager was geweest, was ie ook niet aan onderkoeling doodgegaan.

En daarom staat de mijne momenteel onder 600 gram, buiten Haha!
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 07-01-09 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:30

Ik vind een dier met dit weer in stal staan juist erger... In de stal kunnen ze niet bewegen en sorry hoor maar in een stal vind ik het ook koud... Zo lang de dieren voldoende hooi ter beschikking hebben en de drinkenbakken goed werken is er toch geen probleem?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:32

potverdikkie schreef:
Ik wil alleen hiermee duidelijk maken dat oudere paarden/pony's en zieke dieren echt niet tegen deze koude kunnen.
Natuurlijk zijn er rassen die er wel tegen kunnen. Maar ik vind persoonlijk dat mensen beter naar hun viervoeter moeten kijken in deze extreme situaties.
Ik val ook niemand aan hiermee, maar probeer het op een harde manier duidelijk te maken dat er helaas inderdaad eigenaren zijn die zeggen "hij kan er wel tgen", terwijl in de praktijk toch anders blijkt.

De foto's die ik hier voorbij heb zien komen tonen gezonde dieren aan, en de tinkers, shetlanders, ijslanders kunnen indd prima tgen deze koude.
Hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel..

TJa... het blijft per paard verschillend. Maar mijn KWPN paard van 21 staat ook gewoon buiten, krijgt normaal bijna geen wintervacht, is er gewoon uitgefokt denk ik... nu heeft hij wel meer vacht met deze kou en daarbij lekkere dekens op (2, dat isoleert beter, houd lekkere warmte vast) Hij heeft er geen last van ookal is het een ouder paard, behalve dat hij wat stijf wordt. Ik heb aardig zitten tobben met hem binnen zetten of buiten houden, en buiten is hij nu eenmaal een stuk gelukkiger en het gaat dus nog goed met de dekens, dan ga ik hem niet tegen zijn wil in binnen houden weg bij zijn kudde..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:35

Zelfde hier, ik heb er een die altijd aan het kwakkelen is eind van de herfst, magertjes en wil maar moeilijk aankomen.
Maar als ik haar alleen op stal zet breekt ze de hele tent af, ze wil perse bij de kudde zijn ookal is ze het 'zondebokje'.
Vandaar dat ze momenteel 2 300grams deken op heeft en lekker bij de rest staat.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:36

"Onze paarden op de wei hebben wel enorm dorst en daar zorgen wij met zijn 2e wel voor elke dag nieuw vers water erin enz.. en warm water ook zodat het lauw word.. ze hebben de hele dag door beschikking tot hooi en de meeste paarden bij ons in de wei (zijn er 5) zouden de stal afbreken, deur eruit tillen of hebben nog nooit op stal gestaan.. Dus dan doe je er ze geen plezier mee"

Ik wou even ingaan op het stukje dat iemand paarden warm water geeft. Ik heb altijd begrepen dat lauw water sneller bevriest dan koud water dus ik denk dat je dat beter kan laten Haha!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:39

piezze schreef:
"Onze paarden op de wei hebben wel enorm dorst en daar zorgen wij met zijn 2e wel voor elke dag nieuw vers water erin enz.. en warm water ook zodat het lauw word.. ze hebben de hele dag door beschikking tot hooi en de meeste paarden bij ons in de wei (zijn er 5) zouden de stal afbreken, deur eruit tillen of hebben nog nooit op stal gestaan.. Dus dan doe je er ze geen plezier mee"

Ik wou even ingaan op het stukje dat iemand paarden warm water geeft. Ik heb altijd begrepen dat lauw water sneller bevriest dan koud water dus ik denk dat je dat beter kan laten Haha!

Wat een onzin, denk nu eens na? Waarom zou lauw water sneller bevriezen dan koud?
Water moet afkoelen tot onder nul om te bevriezen en water van 4 graden is eerder bij nul dan water van 20 graden.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:40

Alet74 schreef:
Kazary, het is allemaal erg plaatselijk wat betreft sneeuw en erge kouw. Hier in het noorden ligt pas sinds vandaag sneeuw en was het vanmorgen nog maar 2 graden onder nul. Dat valt best mee. Het is nu ook dooi.
cp112: ik zie niets zieligs aan jouw foto. En jij ook niet neem ik aan Knipoog , mooi plaatje!

Vergeet niet dat het eerste bericht ook een bericht is uit belgie.
http://www.nieuwsblad.be
Dus ik snap hun bezorgdheid zeker wel.
Ik woon ook in het zuiden,hier ligt echt een dikke 10 cm sneeuw, niet zoals op de foto van de tinker een dun laagje.Met die vorst van de afgelopen 2 dagen is het hier dus echt koud!Ik keek 2 dagen terug om 10 in de ochtend uur op de thermometer en deze gaf toen nog -16 aan.De koude trekt van onder uit omhoog dan.Gisteren avond heeft hier ook nog een paar uur mist gehangen,dat voelde helemaal koud.Later is het weer gaan waaien en was de mist weer weg.

Ik heb geen moeite met paarden in de weide in de nacht, maar zorg wel voor beschutting.Heb je dat niet neem maatregelen en zorg voor een tijdelijk ander onderkomen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:40

anneliesdj schreef:
piezze schreef:

Wat een onzin, denk nu eens na? Waarom zou lauw water sneller bevriezen dan koud?
Water moet afkoelen tot onder nul om te bevriezen en water van 4 graden is eerder bij nul dan water van 20 graden.

Dan moet je even in het topic over bevriezing van de paardentong kijken, daar was ik ook de 1e die zei dat warm/lauw water sneller afkoelt/bevriest dan koud, en dat klopt wel. er staat in dat topic ook een link naar de uitleg.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:41

Dan moeten ze wel verdraaid goede argumenten hebben Tong uitsteken
Ik zal eens kijken.