Paardenliefhebbers starten anti-vuurwerk-petitie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Re: Paardenliefhebbers starten anti-vuurwerk-petitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:34

Er zijn ook mensen die bang zijn voor bv auto's en daarom niet naar buiten durven, moeten de auto's dan ook maar verboden worden?

Ik zie nog steeds het probleem niet. Hier wordt een paar dagen van tevoren geknald, 1 januari is het nog onrustig en daarna is het klaar.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:34

peehtje schreef:
sorry, maar dan kom ik nu met mijn reactie.
Het is maar 1 keer in het jaar. Meerderdeel vind het geweldig, waarom afschaffen of vermindering? Waar slaat dat op!?

Kunnen paarden voor 3 dagen/nachten niet meer op stal?

Ik vind dit echt zwaar overdreven!!

Tja dat is de mensheid van tegenwoordig overal op zeiken en overal op lopen klagen en niets mag meer alles moet via wetten en regels gebonden worden. Straks loop je met een wetboek op zak om te kijken wat wel en niet mag in je dagelijkse leven. Ik noem dit bemoederen.

Er is 1 paard overleden aan pech en niet aan opzet jeeeeetje daar moet echt een wet voor komen.
Krijgen we dan ook een wet dat de paarden ook met onweer naar binnen moeten kunnen ze ook aan doodgaan??.

ZEEER VERMOEIEND.
En kom niet met 1 paard is al teveel nee dit is PECH pure PECH.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:36

Quellian schreef:
Er zijn ook mensen die bang zijn voor bv auto's en daarom niet naar buiten durven, moeten de auto's dan ook maar verboden worden?

Ik zie nog steeds het probleem niet. Hier wordt een paar dagen van tevoren geknald, 1 januari is het nog onrustig en daarna is het klaar.

Daar gaat het in dit geval niet om Knipoog

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:38

Tuurlijk gaat het daar wel om, ik lees hier berichten over dat ze op sommige plekken wel een maand bezig zijn met vuurwerk afsteken, dat moeten ze dan binnen die gemeente aanpakken en niet direct landelijk. Ik heb 2 paarden, 2 honden en 5 katten en ondervind nul hinder aan het vuurwerk. Kwestie van je dieren binnen houden he.

Inderdaad Prisca, er bestaan al 15.000 regels binnen NL waar je je aan dient te houden, nog even en je mag geen scheet meer laten in het openbaar.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:39

Wat is er mis met georganiseerd vuurwerk afsteken dan?

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:40

Heb meteen getekend. Ze zijn hier ongeveer 2 weken van te voren al af aan het steken. Dit jaar weer wat vuurwerk in de wei gevonden. Ik ben er helemaal voor om het op bepaalde plekken af te steken door proffesionals. Die weten wat ze doen, minder slachtoffers (mensen en dieren) en toch hebben we dan vuurwerk met oud op nieuw! Ben helemaal voor!!

Over dieren binnen houden met oud op nieuw: wij (en wel meer mensen) hebben de mogelijkheid niet om de paarden binnen te doen, ik denk dat als we de mogelijkheid hadden, dat de pony's zouden flippen. Ze hebben een schuilstalletje en ik hoop ieder oud op nieuw dat ze daar in staan.
Laatst bijgewerkt door MilouNigel op 07-01-09 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:42

MISTRAL94 schreef:
Wat is er mis met georganiseerd vuurwerk afsteken dan?

Waarom zou dat moeten? Nog even en mensen mogen niet eens meer hun eigen fles cola openen ivm ontploffingsgevaar.

Ik vind het heerlijk om vanuit de keuken naar het vuurwerk voor de deur te kijken, daar ga ik de kou niet voor in als het niet hoeft.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:43

De redenen zijn hier genoemd die ga ik niet nog een keer noemen Knipoog

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:43

De redenen die ik hier in het topic lees vind ik geen redenen om het vuurwerk af te schaffen of op een centrale plek af te steken.

Betutteling vind ik dat.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:45

Jij vind het geen reden, anderen wel waaronder ikzelf. Dan is oud en nieuw straks weer voor iedereen leuk ipv een beperkt groepje.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:46

Dat vind jij, want in mijn directe omgeving hoor ik niets aan negativiteit omtrent het vuurwerk, dus ook dat zal wel heel persoonlijk zijn. Leven en laten leven he... genieten van het leven ipv je overal zo druk om te maken.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:53

Niet alleen ik gezien het aantal handtekeningen die al geplaatst zijn Vork

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:08

MISTRAL94 schreef:
Jij vind het geen reden, anderen wel waaronder ikzelf. Dan is oud en nieuw straks weer voor iedereen leuk ipv een beperkt groepje.

Oww denk dat een erg grote groep vuurwerk toch erg leuk vind denk dat je toch aardig in de minderheid staat. Ondanks mijn grote liefde voor dieren zou ik tegen zijn.

Denk dat iedereen die dieren heeft gewoon 10 dagen voor nieuwjaar rekening moet houden dat er knallen kunnen zijn. Kinderen beseffen dat gewoon nog niet zo. Ik heb vroeger toen ik erg jong was ook heel wat illigaal vuurwerk afgestoken. Kan mij niet vertellen dat onder de oudere hier dat niet gedaan heeft?. En toen OOK hadden dieren er last van. Verbeter de wereld begin bij jezelf dus hou je dieren in de gaten en weg bij risico's. Leg die problemen niet bij een ander. Mensen klaagdentoen toch minder in het openbaar als nu voornamelijk door de komst van Internet.

Mijn stal staat naast een nieuwbouw wijk alle paarden stonden binnen luiken dicht en de radio hard aan. Wat ik begreep was alles rustig en wat er door onrust was was snel klaar. Heb in de dagen erna niets gemerkt dat paarden onrustiger waren als anders.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:10

Waarom komen zoveel mensen opdraven met,let op dadelijk willen ze dit ook gaan verbieden,of pas op dadelijk dat ook.Klinkt in mijn oren als,ik heb geen normale argumenten dus ik moet er maar wat andere dingen bij gaan halen om vuurwerk toch maar goed te praten.Want het is niet goed te praten,dan maar wat anders erbij halen.

Net als bij verwaarloosde dieren roepen,kijk eens bij brook hospital.Alsof het paard dat hier verwaarloosd is dan ineens goed verzorgt is.Echt van die no argumenten bij gebrek aan beter.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:17

Kazary; dat heeft niets te maken met 'geen normale argumenten', maar met besef van realiteit en nuchter denken. Iedere boerenl*l kan toch bedenken dat je dieren binnen houdt tijdens het vuurwerk, zo niet, tja... dat is een risico dat ieder voor zich neemt. Ik denk gelukkig wel na en heb geen ongelukkige dieren tijdens het vuurwerk, allemaal zo tam als een dood vogeltje Lachen

Maar vuurwerk verbieden, kom toch op hee Haha! Haha! Haha!
Een wereldwijd iets hier verbieden, zou wel typisch iets voor NL zijn ja Haha!

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:25

Alsof dieren binnen niet helemaal bang kunnen zijn.Dat die van jou dat niet zijn is fijn.Helaas zijn mijn honden wel bang en het lijkt elke knal meer te worden ipv minder.
En het is nog eens erg raar dat omdat er mensen asociaal willen zijn,gewone mensen hun leven aan moeten passen op de asociale.Dus al weken dieren amper buiten kunnen houden.

En typisch nederland?Dat dit door kan blijven gaan,ja dat is Nederland.In veel landen is het al niet zo dat de particulier met buskruit mag lopen knallen.Het is inderdaad typisch nederlands dat als er een verbod zou komen er veel mensen gaan klagen,net als het rookverbod,wat in andere jaren al jaren goed werkt.Alleen nederland kan niet aanpassen,nee die moet aso zijn naar een ander.Dat die er last van heeft jammer,als wij maar kunnen doen wat we willen.Dat is echt nederland,dat klopt.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:37

Met oud en nieuw voert niemand zij gewone leven. Godzijdank niet zeg. Nagelbijten / Gniffelen Niemand kan met iedereen rekening houden. Gaat gewoon niet. Tot dusver zijn er altijd nog meer mensen die niets op vuurwerk tegen hebben. Bange dieren neem ik die ene dag wel voor lief (want ja, nergens gaat het weken zo tekeer als op 31 december) Hoe komt iedereen er trouwens bij dat iedereen blij is als vuurwerk centraal wordt afgestoken? Er zal dan maar iets misgaan Nagelbijten / Gniffelen Want ja, dat kan ook bij een professionel gebeuren. Of 1 of andere grapjas vind het leuk om er iets tussen te gooien. Gehandicapte mensen? Oudere mensen die slecht ter been zijn etc? Geen vuurwerk daarvoor dan maar?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:45

voor een dag neem ik het ook voor lief,vanaf 24.00 uur.Alleen waar in Nederland is dat zo? Helemaal nergens.De dag zelf mag het zelfs al vanaf 10.00 (belachelijk heeft niets met traditie te maken) en de dagen dat het af te halen is, wordt je ook al helemaal gestoord.En al die dingen bij elkaar komt men tot het punt van het is een keer genoeg.En aan de petitie te zien is dat punt bij veel mensen ondertussen bereikt.Dat komt niet door een paar knallen te vroeg of te hard.Maar door heel veel knallen op onverantwoorde manier.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:51

Je ziet mij nergens zeggen dat er alleen op oudjaarsdag geknalt wordt Ik zeg dat het nergens ZO ERG is als op oudjaarsdag.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:54

Maar je hebt het over die ene dag dat je bange dieren wel voor lief neemt.Mijn dieren zijn wel langer bang dan die ene dag, alleen die ene dag liggen ze van angst te hijgen in huis.Dat is waar,dan is het erger,maar moet dat zo?
Het paard wat verongelukt was,was ook voor die ene dag.Mensen kunnen zich tegenwoordig gewoon niet meer gedragen.En ja dan zullen de goede onder de kwade lijden.Van mij mag het verbod dus komen.Ik vindt het erg sneu voor de fatsoenlijke mensen,maar zoveel mensen met overlast,dat hoef je nergens anders mee te gaan proberen.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:57

Beter van niet, want leuk is het niet. Je zou natuurlijk je dieren tijdelijk ergens anders onder kunnen brengen. Waar niet zo veel vuurwerk wordt afgeschoten. Maar vaak als je dat tegen mensen zegt zeggen ze: Ben jij gek? Ik ga me niet aanpassen, laat hen zich maar aanpassen, want ik heb last.
Dat paard heeft geen moer te maken met vuurwerk wel of niet afschaffen. Heb je gezien hoeveel paarden er de laatste tijd dood zijn gereden? Auto's afschaffen dan? Ow nee, dat is geen argument.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:02

Degene die beweren dat ik overdrijf dat hier vanaf eind november volop wordt geknald nodig ik van harte uit om het einde van het jaar hier door te brengen. Knipoog
En ik kan met gerust hart beweren dat ik als kind zijnde alleen maar sterretjes heb aangestoken.

Strengere controles zijn hier al jaren, maar het zijn meerdere groepen en die blijven echt niet stil staan.
Tegen de tijd dat de politie aanwezig is zijn ze allang weer ergens anders.
Als ze er echt wat aan willen doen kan de politie nergens anders meer mee bezig zijn.

Dat betekend dus of veel geld om meer politie aan te nemen (wat wij dan met zijn allen weer betalen) of dit alternatief.

Als het op de een of andere manier mogelijk was om het voor elkaar te krijgen dat er alleen rond oudejaar vuurwerk werd afgestoken was ik daar gelijk voorstander van, maar ben bang dat dat niet meer mogelijk is.

Verder vind ik het vreselijk gezeik dat er in uitgaansgelegenheden niet meer mag worden gerookt, maar dat is er ook doorgekomen terwijl 5 jaar geleden niemand wilde geloven dat dat mogelijk was.
Zeg dus niet dat zoiets er nooit door kan komen. Knipoog

Verder denk ik bij sommige reacties: Rustig, het is maar een petitie, geen wetsvoorstel.

En Mystica: Deze petitie gaat helemaal niet over paarden, mensen hebben last van het feit dat er midden in de nacht vuurwerk door hun brievenbus wordt gegooid, dat er struiken in de fik worden gezet die tegen hun huis aanstaan, dat ze bekogeld worden met vuurwerk als ze 's avonds nog over straat moeten en zo kan ik wel even doorgaan. En dit gaat dus niet over oudejaarsnacht!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:04

@ ThePast03, dat weet ik. Ik reageer ook al lang niet meer op de petitie, maar op wat er hier gezegd wordt Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:07

Ik vind het een leuke traditie, erg mooi om te zien en veel mensen beleven er een hoop plezier aan. In plaats van afschaffen zou er beter iets gedaan kunnen worden aan preventie van veel ongelukken, voorlichting aan mensen, het organiseren van speciale schriktrainingen speciaal op vuurwerk gericht, of 'droog' oefenen door bijv. een speciale CD te mixen met een aantal nummers waardoor steeds knallen en vuurwerk geluiden worden gemixed- weinig aan het begin, veel op het einde, steeds harder/ meer etc.

En ja, rotjochies die vuurwerk overal heengooien.en rotzooi uithalen... die verpesten het voor de rest. Want veel mensen kunnen WEL leuk en verantwoord met vuurwerk omgaan. Ik denk dat het aantal ongelukken met vuurwerk over het gehele jaar genomen minder is dan het aantal ongelukken over het hele jaar met bijvoorbeeld auto's, of fietsen, of misschien zelfs met paarden. Overal geldt dat sommige mensen die onverantwoord met hun zaken bezig zijn het verpesten voor anderen, en dat is jammer. Strengere straffen, betere controles en direct hard ingrijpen zouden al veel uitmaken. Als mensen weten dat ze direct in de kraag gevat worden en hun oudjaarsnacht verder in de cel mogen uitzitten (en een stom voorbeeld, maar voor het idee), dan laten een hoop het echt wel uit hun hoofd. Echter komt iedereen overal maar mee weg en dat werkt natuurlijk niet.

Je eigen brievenbus dichtplakken is natuurlijk je eigen verantwoordelijkheid. 't Is jammer dat het nodig is en het zou niet mogen, maar we weten inmiddels dat het helaas gewoon moet, dus doe het dan ook. Voorkomt een hoop narigheid.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:16

WildWings schreef:
En ja, rotjochies die vuurwerk overal heengooien.en rotzooi uithalen... die verpesten het voor de rest. Want veel mensen kunnen WEL leuk en verantwoord met vuurwerk omgaan. Ik denk dat het aantal ongelukken met vuurwerk over het gehele jaar genomen minder is dan het aantal ongelukken over het hele jaar met bijvoorbeeld auto's, of fietsen, of misschien zelfs met paarden. Overal geldt dat sommige mensen die onverantwoord met hun zaken bezig zijn het verpesten voor anderen, en dat is jammer. Strengere straffen, betere controles en direct hard ingrijpen zouden al veel uitmaken. Als mensen weten dat ze direct in de kraag gevat worden en hun oudjaarsnacht verder in de cel mogen uitzitten (en een stom voorbeeld, maar voor het idee), dan laten een hoop het echt wel uit hun hoofd. Echter komt iedereen overal maar mee weg en dat werkt natuurlijk niet.

Je eigen brievenbus dichtplakken is natuurlijk je eigen verantwoordelijkheid. 't Is jammer dat het nodig is en het zou niet mogen, maar we weten inmiddels dat het helaas gewoon moet, dus doe het dan ook. Voorkomt een hoop narigheid.

Geloof me het zijn geen "jochies" die hier midden in de nacht mee bezig zijn....

Verder wil ik nogmaals benadrukken dat deze petitie niet gaat over dieren maar vooral over mensen die overlast ondervinden.
Wie gaat die betere controles betalen? Betere controles zou betekenen dat er meer politie moet komen namelijk. Of je zou moeten willen dat de politie al die tijd niets anders doet dan bezig zijn met dit soort "jochies" zoals jij ze zo leuk noemt. Clown

En ja het is altijd zo dat de goede onder de kwade moeten lijden. Vanwege dat feit mogen honden nu niet meer los in de bossen (ik heb gelukkig nog de tijd meegemaakt dat dat wel overal mocht), zijn er nu ruiterpaden (eerder mocht je gewoon overal rijden) en mag je nu niet meer roken in uitgaansgelegenheden.
Het is enorm triest maar zo werkt het nu eenmaal in een democratie.

Als iemand een manier weet om iedereen zo ver te krijgen dat ze alleen nog rond oudjaar vuurwerk afsteken is iedereen ook tevreden. Een manier die niet heel veel geld moet gaan kosten want dan ben ik bang dat het niet doorgaat.