Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Polly
Moderator Algemeen

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 11:09

De enige filmpjes die ik heb gezien zijn die, die door de demonstranten in dit topic zelf geplaatst zijn. Dit is ook het enige wat ik ervan, soort van, volg

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 11:11

Je hebt een beperkt beeld op de gang van zaken, Polly. Volg de pagina Cynthia en Annemieke. Lees de artikelen eens goed.
Geloof me, ook jij gaat er anders tegenaan kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 11:12

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 11:14

Dees schreef:
Je hebt een beperkt beeld op de gang van zaken, Polly. Volg de pagina Cynthia en Annemieke. Lees de artikelen eens goed.

Dat geloof ik meteen. Ik zeg ook nergens (toch?) dat ik het eens ben met de manier van doen van sbb, ik zeg alleen dat ik die hysterie van sommige demonstranten wat ver vind gaan

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 11:19

Polly schreef:
Dees schreef:

Dat geloof ik meteen. Ik zeg ook nergens (toch?) dat ik het eens ben met de manier van doen van sbb, ik zeg alleen dat ik die hysterie van sommige demonstranten wat ver vind gaan

Ik sta er hetzelfde in, Polly :j

Zie vooral Facebookfilmpjes die door demonstranten geplaatst zijn en soms een berichtje uit het nieuws. Maar snap de hysterie en heksenjacht niet zo goed. Is niet constructief en dieren worden niet beter van een groep hysterische mensen.

Wat niet wegneemt dat ik het beleid goedkeur. Er had eerder in gegrepen moeten worden, zeker al na de grote sterfte van 2012/2013.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 11:20

Ik vind het ook wel jammer dat sommige demonstranten zich niet wat meer kunnen beheersen. Hysterie doet de zaken meer kwaad dan goed. (ik snap de emoties wel)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 11:21

fransje23 schreef:
Wat niet wegneemt dat ik het beleid goedkeur. Er had eerder in gegrepen moeten worden, zeker al na de grote sterfte van 2012/2013.

Je keurt het beleid dus niet goed.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 11:24

Hysterie is overigens wel de enige manier om deze situatie in de media te krijgen.
SBB had met het schieten de demonstranten niet beter in de kaart kunnen spelen dan ze met haar knullige optreden deed.

Het doel heiligt de middelen: als er vanmiddag een dikke knokpartij ontstaat heeft dat wellicht niet de schoonheidsprijs. Maar als dat betekent dat de media en de landelijke politiek zich er dan eindelijk écht mee gaan bemoeien en er daar iets gaat veranderen, dan kan ik er wel blij van worden.

Met zacht en lief en verstandig protesteren sta je dus als groep mensen ergens op een veldje achteraf zonder ook maar enige invloed. Zulke demonstraties maken geen verschil.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 11:29

Dat zal best maar dat hysterische gegil en gesjor aan beesten maakt dat ik het niet meer serieus neem en dus ook de moeite niet neem om de hele discussie te gaan volgen.

Als sbb daar hert niet geschoten had was daar wel weer een discussie over ontstaan. Want wat ze ook doen, ze doen het toch niet goed.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 11:32

Dees schreef:
fransje23 schreef:

Je keurt het beleid dus niet goed.

Nee, sorry essentieel woord vergeten :o

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 11:34

Dees schreef:
Hysterie is overigens wel de enige manier om deze situatie in de media te krijgen.
SBB had met het schieten de demonstranten niet beter in de kaart kunnen spelen dan ze met haar knullige optreden deed.

Het doel heiligt de middelen: als er vanmiddag een dikke knokpartij ontstaat heeft dat wellicht niet de schoonheidsprijs. Maar als dat betekent dat de media en de landelijke politiek zich er dan eindelijk écht mee gaan bemoeien en er daar iets gaat veranderen, dan kan ik er wel blij van worden.

Nee, dat bevestigd voor veel mensen, inclusief, SBB, alleen maar dat het om een kudde hysterisch dolgedraaide mensen gaat.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 11:41

Het gaat er per saldo helemaal niet om wat jij (of ik) ervan vinden.

Het grotere doel is dat de politiek (provinciaal of landelijk) het gezeur zat wordt en gaat ingrijpen.
Als dat alleen maar lukt in hysterie en ellende, prima. Het lukt in ieder geval al jaren niet met gedegen journalistieke stukken op niveau (NRC, Elsevier etc) of een stukje satire op televisie (Lubach).

Nou, als het dan nu wel lukt met deze acties, echt waar, helemaal prima. Het is tijd dat er wat aan gedaan wordt. Verstandige mensen spreken er al jaren schande van. Wat je nu ziet gebeuren is dat het voetstuk onder SBB langzaam maar zeker afbrokkelt. Dankzij de hysterie wellicht? Prima, zolang het maar gebeurt. Ze hadden ook eerder kunnen luisteren, de geluiden zijn er al jaren dat het anders moet maar SBB heeft dat willens en wetens genegeerd.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 11:45

Ik vind die hele FB pagina van Cynthia en Annemieke ook een hysterische toestand worden om eerlijk te zijn.
De reacties die sommige mensen daar plaatsen Zijn erg onbeschoft. Schaamteloos gewoon.
Ik moet eerlijk zeggen ik als dier liefhebber en tegenstander van de OVP daar absoluut niet mee geassocieerd wil worden.

Mens en media krijgen een heel verkeerd beeld door die hystericas die er heel de Godsganse dag rond hangen! Jammer.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 11:47

Hoe veel dagen zijn we eigenlijk verder en wat is er gebeurd? Zoveel middelen dat er zijn om hooi te verwijderen en zo weinig om een goed beleid op te zetten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 11:48

Dees schreef:

Het grotere doel is dat de politiek (provinciaal of landelijk) het gezeur zat wordt en gaat ingrijpen.
Als dat alleen maar lukt in hysterie en ellende, prima. Het lukt in ieder geval al jaren niet met gedegen journalistieke stukken op niveau (NRC, Elsevier etc) of een stukje satire op televisie (Lubach).

Nou, als het dan nu wel lukt met deze acties, echt waar, helemaal prima. Het is tijd dat er wat aan gedaan wordt. Verstandige mensen spreken er al jaren schande van. Wat je nu ziet gebeuren is dat het voetstuk onder SBB langzaam maar zeker afbrokkelt. Dankzij de hysterie wellicht? Prima, zolang het maar gebeurt. Ze hadden ook eerder kunnen luisteren, de geluiden zijn er al jaren dat het anders moet maar SBB heeft dat willens en wetens genegeerd.

Ik ben benieuwd...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 12:09

Polly schreef:
Dat zal best maar dat hysterische gegil en gesjor aan beesten maakt dat ik het niet meer serieus neem en dus ook de moeite niet neem om de hele discussie te gaan volgen.

Als sbb daar hert niet geschoten had was daar wel weer een discussie over ontstaan. Want wat ze ook doen, ze doen het toch niet goed.

Of is het gewoon een gemakkelijke manier om het niet serieus te HOEVEN nemen?
Je hoeft niet meer naar de feiten te kijken, maar alleen nog naar het gedrag van een paar mensen.

Ja, als (een paar van) jullie zo doen, dan schuif ik al die feiten van tafel.... dan luister ik niet meer.

Citaat:
Nee, dat bevestigd voor veel mensen, inclusief, SBB, alleen maar dat het om een kudde hysterisch dolgedraaide mensen gaat.

Dat klopt wel, maar dat is juist het duivels dilemma: doe je niets, verandert er niets. Doe je wel wat, dan kan dat verkeerd uitpakken.

Een bijkomende lastigheid is dat SBB en de overheid hier dagelijks aan werken, spindocters en PR mensen hebben die donders goed weten hoe je zaken kunt omdraaien en de media kunt inzetten om de publieke opinie te bespelen. Bovendien beschikt die overheid over heel wat meer middelen dan de betogers.
Dat is een machtige, en grote tegenstander.

Aan de andere kant staan burgers die zich in facebookgroepen verenigen en van massas beinvloeden totaal geen kaas van gegeten hebben. Binnen die groepen zie je dan ook het niveau mijlenver uiteen lopen. Ik word ook niet vrolijk als ik zie hoe boswachters worden uitgemaakt voor oorlogscrimineel. Dat is walgelijk.

Anderzijds heb ik een diep respect voor de voergroepen, die met hun daden de dingen in beweging zetten. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Ik zou ze wel iets meer handigheid toewensen in omgaan met de media.
De vrouwen die hysterisch op film verschijnen hebben duidelijk geen mediatraining gehad. :Y)

Ik snap wel volledig dat als je daar staat, je bent al burgerlijk ongehoorzaam en de autoriteiten zitten je op de hielen, het heel anders is, de adrenaline en de directe confrontatie met al het dierenleed doet wat met een mens.
Ik snap ook dat je dan een heel stuk heftiger en emotioneler kunt reageren dan gewoonlijk.

Dat maakt je juist mens.

Tegelijkertijd is dit niet het hele verhaal, want vanuit de voergroepen zijn diverse pogingen gaande om ook in gesprekken iets aan het beleid te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 12:14

Polly schreef:
Dees schreef:

Dat vind ik dus ook zo gek he? In het topic wordt regelmatig gesproken over "voorstanders van het beleid van SBB" En "mensen die het beleid van SBB verdedigen"

Naast dat SBB helemaal geen beleid maakt: als je het een keer niet eens bent met wat die actievoerders doen, wil dat toch niet zeggen dat je het eens bent met het beleid dat de overheid nu op de OVP voert?

Als je het een slechte zaak vindt dat mensen gaan schelden en in de weg gaan lopen als er een dier uit het lijden wordt verlost, wil dat nog niet zeggen dat je die hele OVP een geweldig concept vindt. Sommige mensen zijn tegen het concept, maar voor het afschieten. Sommige mensen vinden het geweldig dat actievoerders eten over de hekken kieperen, andere mensen hebben twijfels over of dit wel nodig en verstandig is. Sommige mensen vinden dat mensen voor dit doel gerust over het spoor mag lopen en andere mensen vinden dat absurd. Zoveel mensen, zoveel meningen. Tegen het een is niet meteen "voor de ander." Zo simpel is het niet.

Ik ben trouwens nog niemand tegengekomen in dit topic waarvan ik de indruk heb dat diegene fan is van het huidige beleid. Wel mensen die vraagtekens zetten bij sommige aannames die worden gedaan. Die nuances aanbrengen. Die onjuiste informatie weerleggen. De discussie verbreden. En ik denk dat dat ze dat niet doen omdat ze het zo enorm eens zijn met het beleid, maar omdat ze de behoefte hebben de discussie wat verstandelijker te benaderen ipv alleen vanuit de onderbuik.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 12:17

randalinpony schreef:
Tegelijkertijd is dit niet het hele verhaal, want vanuit de voergroepen zijn diverse pogingen gaande om ook in gesprekken iets aan het beleid te doen.

Precies, en dat is constructief. Ben bang dat die hysterische mensen het nu juist verpesten voor hun.

Dat hert moest uit zijn lijden verlost. Sommige dieren zijn te ver heen, los je niet op met hooi. De dood is dan een verlossing, niet alles kan het redden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 12:28

fransje23 schreef:
randalinpony schreef:

Precies, en dat is constructief. Ben bang dat die hysterische mensen het nu juist verpesten voor hun.

Dat hert moest uit zijn lijden verlost. Sommige dieren zijn te ver heen, los je niet op met hooi. De dood is dan een verlossing, niet alles kan het redden.

Maar graag wel juist schieten. Hert was duidelijk niet dood na eerste schot.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 12:30

En niet zover laten komen dat ze moeten afgeschoten worden op deze manier.
Effectief kan je het toch niet noemen, het is een noodplan en ook geen oplossing voor de problemen van volgend jaar.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 12:33

Citaat:

Dat verdient geen schoonheidsprijs maar misschien een geval sociale druk?
Kan mij voorstellen dat je druk voelt met zoveel priemende en veroordelende ogen op je gericht.

Daarnaast kan ook gewoon misgaan als een dier net zijn kop beweegt. Niet goed, maar wél realiteit.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 12:34

Dees schreef:

Probleem is dat de meesten zich niet eens netjes inlezen, studie doen of zelf onderzoek doen of in de praktijk meelopen met bv jagers of de wildbeheerders.
Nogmaals, Er is materiaal genoeg te vinden van professionals met overduidelijke adviezen
Voorbeeld: http://www.hetedelhert.nl/images/storie ... _Comm1.pdf
En ja, in deel van de domeinen worden herten ook geselecteerd opgesloten achter hekken, al dan niet bewust om te kunnen schieten.
Wil je wat bereiken kun je beter achter dit bovenstaande onderbouwde adviezen gaan staan ipv te roepetoeteren bij de hekken.
Het beleid moet veranderen, niet diegene die het moeten uitvoeren.
De lobby en druk erop houden van deskundigen is sterker dan een handvol actievoerders.

Durf het bijna hier niet eens uit te spreken, maar op Facebook filmpjes plaatsen van zo'n hert, en plaatje van zielllug bont of arme varkens die omkomen bij brand en dan plaatje verderop bij een barbaque staan met je neus errin is pas hypocriet.
Dat is wat een aantal mensen hier in dit topic ook steeds terecht benadrukt.

Voor de tere zieltjes; verdiep je es in hoe het afschieten feitelijk in zijn werk gaat op de Veluwe, domeinen, oranjezon, damherten duinen , drente, etc, etc.. voordat je sbb veroordeeld.
Draai es mee met jagers in de praktijk in dit soort gebieden, vraag ze of je mee mag in de schemer uren en ervaar en hoor hoe moeilijk het is om keuze's te maken en de dieren zo min mogelijk te laten lijden.
Dat is totaal wat anders als het plaatje van de slagers: pen erin en dood.
Een jager schiet heel anders.

In die visie is het dus niet zo slim van sbb om te schieten dicht bij de hekken en bebouwing.
Dat kun je beter zoveel mogelijk uit het zicht houden, net zoals de duizenden dieren die dagelijks voor de consumptie worden afgemaakt.
Laatst bijgewerkt door Peetstap op 18-03-18 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 12:35

Furrow schreef:
En niet zover laten komen dat ze moeten afgeschoten worden op deze manier.
Effectief kan je het toch niet noemen, het is een noodplan en ook geen oplossing voor de problemen van volgend jaar.

Maar dat is bijvoeren ook, noodplan.

Wat denk jij wat een lange termijn oplossing Is? :)

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 12:36

Dees schreef:

Heel goed omschreven.
Los van (heel begrijpelijke)emoties, ik wil het niet eens hysterie noemen, zijn de acties zeer goed te volgen en blijven binnen alle normen. Ik kan me ook voorstellen dat er hardere acties kunnen komen. Voorbeelden zat. Dierenbevrijdingsfront en PETA, bijv. Dat de hekken worden gesloopt en de hele kuddes kunnen ontsnappen. De A6 op, over het spoor. Ik moet er niet aan denken. Dan heeft SBB echt een probleempje. Als uitvoerder?! Ze zijn niet alleen uitvoerder van het beleid maar ook beleidsmaker. Vera was destijds beleidsmedewerker van SBB. Gisteren had ik van de medewerkers van SBB een veel professionelere instelling mogen verwachten. Wat ik zie is gewoon provoceren. Op een vooraf aangekondigde demonstratie blijf je weg en ga je niet dieren afschieten in het bijzijn van demonstranten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 12:37

fransje23 schreef:
Citaat:

Dat verdient geen schoonheidsprijs maar misschien een geval sociale druk?
Kan mij voorstellen dat je druk voelt met zoveel priemende en veroordelende ogen op je gericht.

Daarnaast kan ook gewoon misgaan als een dier net zijn kop beweegt. Niet goed, maar wél realiteit.

Kan, fouten maakt iedereen. Maar schiet dan meteen nog eens en niet pas 5 minuten later... Heb je het filmpje gezien?
Heb genoeg dieren dood zien gaan maar gelukkig nog nooit zo lijdend als dit hert...