Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Mioux schreef:Daarom zou ik zowiezo ook eisen dat de koper mits die eist om een keuring en bloedtesten, dat die t mooi zelf mag betalen
Percy schreef:Hoe ver gaat die onderzoeksplicht? Want in dit geval is paard goedgekeurd maar wordt er beweerd dat het dier al ziek was en dat dit in het bloed aantoonbaar moest zijn. Maar dat is dus nooit meer te bewijzen.
Percy schreef:Antedateren was hier dus geen optie meer. Dat maakt het mede zo moeilijk want met antedateren heb je inderdaad bewijs. Maar Lyme is inderdaad een hele lastige.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik er ook niet aan gedacht heb om een buisje bloed te laten trekken bij de aanschaf van het paard. Heb het even gehad met de dierenarts over bloedonderzoek maar hoever ga je met het testen op ziekten? Ik heb in overleg besloten het niet te doen. Heb er totaal niet aan gedacht dat je een buisje kan laten invriezen.
StalNollie schreef:Wat ik niet snap en wat ook niet naar voren komt is waarom jytte het paard niet terug heeft aangeboden aan de handelaar. mischien had ze dan op dat moment een deal kunnen maken. dat is toch wat je altijd als eerste probeert
StalNollie schreef:Wat ik niet snap en wat ook niet naar voren komt is waarom jytte het paard niet terug heeft aangeboden aan de handelaar. mischien had ze dan op dat moment een deal kunnen maken. dat is toch wat je altijd als eerste probeert
Menino schreef:StalNollie schreef:Wat ik niet snap en wat ook niet naar voren komt is waarom jytte het paard niet terug heeft aangeboden aan de handelaar. mischien had ze dan op dat moment een deal kunnen maken. dat is toch wat je altijd als eerste probeert
Dit is wel gebeurd en ook uitgezonden![]()
Jytte zei iets in de trant van ' Ik heb nog tegen hem gezegd. Als ik hem terug kan brengen en ik krijg het aankoopbedrag terug... Dan praten we nergens meer over' ...
fransje23 schreef:Mioux schreef:Daarom zou ik zowiezo ook eisen dat de koper mits die eist om een keuring en bloedtesten, dat die t mooi zelf mag betalen
Aangezien je als koper onderzoeksplicht hebt is een keuring sowieso geen overbodige luxe.
superwoman schreef:russel schreef:Sommigen reageren ook heel bekrompen...
Wat is direkt...3 maanden is niet lang...wat zoekt iemand achter een hoestje of snotneusje?? en dikke knieen, ik zo ook meteen denken hij beukt tegen de staldeur....je kent het paard niet he? Als ik nu wat met mijn paarden merk, heb ik meteen een alarmbel omdat ik weet wat wel en niet normaal is...paard was gekeurd..
Ik heb hier ratten lopen, dus ik ben nu gewaarschuwd, dankzij dit topic....maar wie staat daar bij stil en gaat daar op testen?? Om voor Lyme te testen moet je toch eerst een rijtje klachten samen hebben ...
Ga jij een paard terug brengen met een hoestje?? Ikke niet..ik ga dat eest oplossen, maar als er dan na verloop van tijd steeds meer dingen boven water komen, dan ga je achter je oren krabben en 3 maanden is zo voorbij hoor.
Ik ben anderhalf jaar bezig geweest om een nieuw paard aan de vaste mest te krijgen!!! Had ook darmkanker kunnen zijn of wat anders of wat dan ook....nooit een moment aan gedacht dat dat had kunnen zijn......
Lyme openbaart zich na een incubatie tijd....het eerste traject is helaas ook voor mensen iets waar aan voorbij gegaan kan worden.....
Laat het een les voor je zijn. Bij het kopen van een nieuw paard, direct de verkoper melden wanneer er iets aan de hand is.
Zelf zou ik dat ook niet snel doen, máár daarom zou ik ook niet terug gaan met het paard... dat is een keuze..
Dat sommige andere in dit topic bekrompen reageren.....is wel een kinderachtige opmerking of niet?
vientijntje schreef:Ik kom even als spuit 11 binnenvallen.... maar ik heb net met krullende tenen en trillende neusvleugels van irritatie de uitzending bekeken... (heb hem niet afgekeken) Ik wil toch ook nog iets kwijt....
Eind januari 2011 (26 januari om precies te zijn) ben ik bij Bart vdB gaan kijken naar een fjordje. Ik was op zoek naar een jong paardje. Rubis (die ik kende uit de fjordenwereld) stond er natuurlijk ook en ik hoorde daar toen dat hij ook te koop stond. Bart heeft hem toen even uit de stal gehaald en wat er voor me stond was een prachtige, goed in het vel zittende hengst, blakend van gezondheid. Ik was echter op zoek naar een jonger paardje, dus Rubis zou het voor mij niet worden...
Toen mijn jaarling (die ik uiteindelijk bij hem gekocht had) bij mij werd gebracht door Bart, was hij net bekapt (dat had ik ook met hem afgesproken). Hij liep de dagen erna erg gevoelig en ik vroeg me af of dat door het bekappen zou kunnen komen of niet. Ik heb meteen met Bart gebeld met de mededeling dat het veulen niet helemaal goed liep en Bart zei me "Hou het in de gaten. Het zou door het bekappen kunnen komen. Als ie over twee weken nog steeds niet goed loopt, dan moet je me terugbellen, want dan mag je hem terugbrengen/ruilen". Overigens liep Genista (het veulen) na een week al weer goed.
Ik ben super netjes behandeld door Bart vdB en ik ben erg tevreden over zijn manier van handelen. Ik raad nog steeds iedereen aan, die op zoek is naar een goede, leuke fjord, te gaan kijken in Wanneperveen.
Het kijken van de uitzending irriteert me enorm. Men gaat er direct van uit dat de paardenhandelaar willens en wetens fout handelde.
Mijns inziens verdient het handelen van de koper van Rubis helemaal geen schoonheidsprijs.
yvonnedv schreef:Jullie tillen zwaarder aan onderzoeksplicht als een rechter. Wij hebben een aantal jaar geleden een pony gekocht van een handelaar. Wij hebben de pony niet laten keuren. Toen de pony gebracht werd had hij het paspoort niet bij zich, dat zou hij na sturen.
Na twee dagen bleek de pony 18 te zijn ipv 10. De verkoper haalde ook onderzoeksplicht aan maar de rechter oordeelde dat een particulier moet kunnen vertrouwen op een handelaar en de koopovereenkomst is ontbonden.
[TAO] Deurwaarder op stoel van rechter