[HK] Rio: Dressuur Grand Prix teams dag 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 10:24

Of een Laurens van Lieren. Heerlijk hoe hij commentaar geeft zelfs bij het springen.
Bij de Belgen moeten we het doen met Stefaan Lammers en die heeft duidelijk geen kaas gegeten van dressuur. Schouder binnenwaarts noemt hij schuin naar voren rijden. :roll: Dat moet leek begrijpen. :n

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 10:28

petraaken schreef:
Of een Laurens van Lieren. Heerlijk hoe hij commentaar geeft zelfs bij het springen.
Bij de Belgen moeten we het doen met Stefaan Lammers en die heeft duidelijk geen kaas gegeten van dressuur. Schouder binnenwaarts noemt hij schuin naar voren rijden. :roll: Dat moet leek begrijpen. :n

Dat is toch juist makkelijker te begrijpen voor een leek :+

Dee_Es

Re: [HK] Rio: Dressuur Grand Prix teams dag 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 10:31

Ik ben gek op dressuur maar na 5x dezelfde proef heb ik het ook wel gezien hoor :o en Brazilië is idd niet echt een dressuurland voor zover ik weet.

Ik moet toegeven dat ik zelf niet zoveel heb met Valegro, heb telkens de neiging om hem naar de fitness te sturen. Waar zitten zijn buikspieren ergens verstopt?

De Nederlandse paarden hadden idd meer spanning maar als ze iets goed doen ziet het er ook meteen 10x beter uit. HP had op het laatst Johnson leeg maar ik vond het mooi om te zien dat hij risico's durfde te nemen tijdens de proef. Arlando is prachtig maar kan zo hectisch worden in de benen, echt heel jammer. En ondanks dat ik vind dat Diederik zijn paarden fijn rijdt in de proef heb ik verder niks met hem. Die heeft in 1 klap alles verpest toen ik hem zag losrijden, arm paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 10:33

Haha, Valegro is inderdaad een prupke, maar oh wat hou ik van die combinatie; zo sympathiek! Heerlijk om naar te kijken vind ik het. Kan daar hele dagen mee vullen als ik zou willen. Zo kan ik ook de hele dag naar dressuur kijken; ook als het dezelfde proeven zijn; elke combinatie is anders, heerlijk.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 10:35

Fenrir schreef:
petraaken schreef:

Dat is toch juist makkelijker te begrijpen voor een leek :+

Een paard heeft vijf gangen, stap draf, galop, piaffe en passage. :j

Ik heb ze trouwens op de tv bij de dressuursport nog nooit over durchlassigheid en swung gehoord :n

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 10:38

Monster_tos schreef:
Ik zat gisteren voor het Turnen, en bedacht met dat het puntensysteem wat ze daar hanteren voor de Dressuur ook nog wel eens een idee is. Blijft een jurysport, maar met veel duidelijkere kaderingen.
Waarschijnlijk compleet onmogelijk, maar het zorgt er wel voor dat een jursport toch iets eerlijker beoordeeld kan worden, en het maakt het voor kijkers ook makkelijker om te volgen. Zet er dan een Hans van Zetten typ bij voor het commentaar, krijg je vast meer kijkers, altijd een genot om naar hem te luisteren bij het turnen!

Vreemd genoeg wordt er overwegend in Nederland altijd gemekkerd over de jurering, nl. elke keer dat Nederland niet wint. Ik zag hier helemaal niets raars in de jurering. Ik vond persoonlijk de Duitsers veel maar dan ook veel beter. Ook Charlotte ging weer prachtig, heb het op de BBC gezien zonder haperingen en op een groot scherm en het hele draf- en galopstuk was weer voorbeeldig. Misschien net ietsje minder in de piaffe (en overgangen), maar hij ging wel prachtig zitten in de piaffe en dat zie je niet bij veel ruiters. Ook Laura Graves had een mooie rit. Genoeg om van te genieten. Dus lekker genieten van de Duitsers, de Britten en de Amerikanen en ophouden met gezeur. ;)

De jurering van de dressuur wordt al jaren bekeken door statistici. Eigenlijk is er niet zo heel veel mis bij de grote wedstrijden. Alleen die kür op muziek daar zijn de verschillen vaak veel te groot en daar zijn ze wel mee bezig dacht ik. Bij de Grand Prix en de special blijft het wel binnen redelike marges. Als er teveel wordt afgeweken dan wordt er sowieso ingegrepen. Het is trouwens in het nieuwe systeem nog maar 1 keer voorgekomen dat de totale score van een jurylid moest worden aangepast omdat hij veel te hoog was vergeleken met de anderen en dat was bij een Nederlands jurylid. :D Dat was bij het EK vorig jaar in Aken. Daarna is er nog eens goed naar gekeken, dus hopelijk zitten ze nu weer redelijk op 1 lijn.

Hoogste en laagste schrappen hebben ze trouwens ook bekeken, maar dat zou ook maar 1 keer tot een andere uitslag hebben geleid, dan hadden wij nl. geen goud gehad op het EK in Rome. :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 10:39

:+ Ook in het buitenland werd gewoon gemekkerd over de juryering ;)

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 10:40

Naja de populariteit dat heeft ook inderdaad zeker te maken met in welk land het word gehouden..

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 10:41

Ik vind Laurens dus juist gewoon ronduit vervelend als commentator :') Die bij het turnen is op zich goed te doen, maar hij heeft het wel standaard over "een nahup" en "amplitude", dat mag ook wel iets minder. De cross heb ik op de Duitse zender gekeken, dat was nog eens een enthousiaste meneer. "Jawohl!!" riep hij zo goed als continu :')

Valegro vind ik inderdaad een dik mormel om te zien. Ik vond het fijnste beeld misschien nog wel Sonke en Cosmo, maar ik moet daarbij wel zeggen dat ik gister een flink deel gemist heb.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 10:43

Er wordt in elke sport waar er een jury aan te pas komt gemekkerd. Of het nu kunstschaatsen, turnen of paardesport is. :+

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 10:44

En als er niet over een jury gezeken kan worden is de scheidsrechter de klos! Of de locatie, omstadigheden, kwaliteit van de bodem/het veld etc.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 10:45

Nies_ schreef:
Ik vind Laurens dus juist gewoon ronduit vervelend als commentator :') Die bij het turnen is op zich goed te doen, maar hij heeft het wel standaard over "een nahup" en "amplitude", dat mag ook wel iets minder. De cross heb ik op de Duitse zender gekeken, dat was nog eens een enthousiaste meneer. "Jawohl!!" riep hij zo goed als continu :')

Valegro vind ik inderdaad een dik mormel om te zien. Ik vond het fijnste beeld misschien nog wel Sonke en Cosmo, maar ik moet daarbij wel zeggen dat ik gister een flink deel gemist heb.

Nou, als jij Laurens al slecht vind dan moet je eens naar de commentator van Belgische vrt luisteren. Mijn tenen krullen er soms spontaan van. :x

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 10:45

Beetje chauvinisme is de Nederlanders ook niet vreemd he. Ik zie ook weinig vreemds in de jurering, behalve Charlotte een paar procent overgewaardeerd. Ik kan echt genieten van het Duitse team momenteel. Sneu ook voor Sonke, zo'n wereldscore en waarschijnlijk niet eens starten in de kur

En het commentaar vind ik altijd beroerd, vaak te veel op de leek gericht :)

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 10:50

Ik zie ook liever wat meer elegantie dan dat Valegro heeft. Die combi heeft me eigenlijk nog nooit kippenvel bezorgd, misschien alleen de band tussen Charlotte en Valegro.

Ben het er mee eens dat ik Arlando ook wel hectisch vind bewegen, vooral de voorbenen vind ik soms storend (tweede helft proef beter dan eerste helft). Maar Arlando is wel eentje die het voor je wil doen volgens mij. En onder Diederik lijkt het net een pony, wat wel jammer is.

Voice vond ik veel te lauwtjes gereden, maar zoals al gehoord was de opdracht geen fouten maken. Toch blijft bij mij bij Voice wel het "tweede paard" gevoel.

Johnson is een geweldenaar en een prachtig opwaartse bouw en temperament, soms misschien iets te. Maar die power vind ik geweldig om te zien. Als ze de power van het begin van de proef de hele proef volhouden dan moeten ze toch wel bij de 80% kunnen komen.

Ik vind Laurens op zich een prima commentator, maar wat hij over Parzival zei dat het er zo geweldig uitzag was ik het totaaaal niet mee eens...beetje een roze/oranje bril op denk ik...
Laatst bijgewerkt door manubres op 12-08-16 10:54, in het totaal 4 keer bewerkt

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 10:51

Tango1979 schreef:
Beetje chauvinisme is de Nederlanders ook niet vreemd he. Ik zie ook weinig vreemds in de jurering, behalve Charlotte een paar procent overgewaardeerd. Ik kan echt genieten van het Duitse team momenteel. Sneu ook voor Sonke, zo'n wereldscore en waarschijnlijk niet eens starten in de kur

En het commentaar vind ik altijd beroerd, vaak te veel op de leek gericht :)

Ze hadden deze keer wel twee teams kunnen maken met medaillekansen!
Ik vond Joyce Heuting altijd fijn commentaar geven op Eurosport.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 10:57

Ach beetje chauvinisme mag altijd vind ik.

Ik zie het liefste nederland altijd winnen, maar reëel is het natuurlijk niet.

Als je nu naar Duitsland kijkt, als er daar 1 wegvalt hebben ze nog 3 mega goede ruiters. Alle 4 zijn gewoon echt goed. Ze rijden gedurfd en fijn. Alle 4 boven de 77% is gewoon enorm goed.

De Engelse hebben vnl Charlotte die de teamscore vrij hoog brengt. Maar als zij wegvalt wordt het toch ook een stuk moeilijker.

Bij NL is er nu gewoon even geen echte topper. Ze zijn allemaal goed, dat zeker wel. Maar niet zo goed als de Duitsers.

Als Adelinde wel gestart was, weet ik niet of het veel had uitgemaakt, ze zijn allemaal wel redelijk vergelijkbaar in hun scores. Wat dat betreft net als de Duitsers, alleen dan een paar % lager haha

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 10:58

Ik denk dat als Adelinde was gestart dat NL nu op brons stond. Maar goed als als als..

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 11:01

Michelle77 schreef:
Ach beetje chauvinisme mag altijd vind ik.

Ik zie het liefste nederland altijd winnen, maar reëel is het natuurlijk niet.

Als je nu naar Duitsland kijkt, als er daar 1 wegvalt hebben ze nog 3 mega goede ruiters. Alle 4 zijn gewoon echt goed. Ze rijden gedurfd en fijn. Alle 4 boven de 77% is gewoon enorm goed.

De Engelse hebben vnl Charlotte die de teamscore vrij hoog brengt. Maar als zij wegvalt wordt het toch ook een stuk moeilijker.

Bij NL is er nu gewoon even geen echte topper. Ze zijn allemaal goed, dat zeker wel. Maar niet zo goed als de Duitsers.

Als Adelinde wel gestart was, weet ik niet of het veel had uitgemaakt, ze zijn allemaal wel redelijk vergelijkbaar in hun scores. Wat dat betreft net als de Duitsers, alleen dan een paar % lager haha

Ik denk dat het wel veel verschil had gemaakt als Adelinde gewoon gestart was. Dan had ze toch wel 74/76 moeten kunnen rijden. Druk weg bij Edward, die ook meteen een paar procent hoger kan scoren richting 76/77.

Vervolgens behoorlijke voorsprong op de Amerikanen (en nog voor de Engelse natuurlijk) waardoor de mannen op dag 2 lekker relaxte erin kunnen stappen en niet te behoudend hoeven gaan rijden. Waardoor ze wellicht ook een paar procenten hadden kunnen pakken. Arlando en Johnson hadden allebei best 1-2 % hoger kunnen rijden.
Laatst bijgewerkt door Tango1979 op 12-08-16 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 11:02

DU1 en DU2 :D Gelukkig mag dat niet anders hadden we nog minder kansen ;). Ik hoop natuurlijk wel dat we vandaag Amerika weer voorbij gaan.

En zo niet, dan ga ik gewoon heel veel geduld hebben totdat Gal met Toto Jr GP rijdt en iedereen naar huis rijdt. *durf te dromen*

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 11:03

Dee_Es schreef:
DU1 en DU2 :D Gelukkig mag dat niet anders hadden we nog minder kansen ;). Ik hoop natuurlijk wel dat we vandaag Amerika weer voorbij gaan.

En zo niet, dan ga ik gewoon heel veel geduld hebben totdat Gal met Toto Jr GP rijdt en iedereen naar huis rijdt. *durf te dromen*

Of Zonik!! Zo'n super stoer paard

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 11:09

Jaaaa Zonik <3 van zowel hem als Toto je heb ik wel hoge verwachtingen!
Maar Toto jr loopt nog altijd onder Marieke van der Putten toch? Vraag me af wanneer Edward de teugels gaat overnemen.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 11:10

Als die TOTO jr. maar niet weet dat hij zijn pa moet gaan evenaren....das best een grote druk op zijn (mooie schuine) schouders :D

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 11:12

Laat ze maar lekker rustg aan doen met TOTO, zijn pa liep met 9 jaar ookal Grand Prix, misschien iets te vroeg. Laat Zonik het eerst maar doen en daarna rustig met Toto verder....
Maar ik droom ook al wel stiekem van een revanche van Edward en Toto...haha....

Volgens mij neemt Edward ze over vanaf dat ze met stang en trens de ring in kunnen heb ik hem wel eens horen zeggen...
Laatst bijgewerkt door manubres op 12-08-16 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 11:14

Aranel schreef:
Jaaaa Zonik <3 van zowel hem als Toto je heb ik wel hoge verwachtingen!
Maar Toto jr loopt nog altijd onder Marieke van der Putten toch? Vraag me af wanneer Edward de teugels gaat overnemen.

Ik las vandaag bij horses ofzo dat hij echt Edward zijn troetel is... dus denk dat hij hem wel over gaat nemen binnen 1/2 jaar. Edward had toch zelf ook een eigen Toto nakomeling gekocht? Weet iemand daar wat over?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 11:14

Wie weet in Tokyo. Valegro gaat er dan niet bij zijn.