Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 19:15

@Nikass

Jij stelt, jij bewijst , ja toch ?
Je maakt het geeneens aannemelijk dat de paarden geen zandkoliek kunnen krijgen. Het lijkt me veel logischer dat het wel gebeurt, maar niet wordt opgemerkt door de dierenarts die maar een enkele keer een ronde doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 19:18

Jolliegirl

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 19:31

Inmiddels een filmpje online waarin je Ziet dat het hert nog leeft na 3 schoten.

Gefilmt vanaf een cm of 40...sbb praat als brugman... Dames worden meegenome naar het bureau... 2 zitten nog vast...

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 19:33

Waarom zijn de dames opgepakt Jolliegirl ?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 19:40

sterregoud schreef:
Waarom zijn de dames opgepakt Jolliegirl ?

Ivm het voeren.
En ik gok maar zo omdat ze erbij stonden toen dat dier 3x misgeschoten werd en ze ertegenin gingen.

Alles staat op film en live op fb...

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 19:44

Jolliegirl schreef:
Inmiddels een filmpje online waarin je Ziet dat het hert nog leeft na 3 schoten.

Gefilmt vanaf een cm of 40...sbb praat als brugman... Dames worden meegenome naar het bureau... 2 zitten nog vast...

Ik hoop met mij hele hart dat die dames aangifte gaan doen. Als die boswachter geen BOA is had hij ze niet staande mogen houden en al helemaal niet aan die mevrouw mogen komen.

Er wordt ook duidelijk gezegd door die boswachter als WIJ zien dat een dier slecht is dan schieten we hem af. Volgens mij moet volgens hun eigen beleid een dierenarts beoordelen of een dier in een dermate slechte conditie is dat het afgeschoten moet worden. En dan inderdaad bij een liggend dier nog misschieten en het dier onnodig laten lijden vind ik echt stuitend.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 19:47

Jolliegirl schreef:

Er worden bij mij om de hoek dagelijks illegaal ganzen, eenden en zwanen geschoten. 112 bellen, die komen en doen niks..

Laatste keer toen ze zagen dat ik belde werd er mijn hond ze kant op geschoten, zelfs dan belt de politie me niet terug..

Kennelijk ligt dierenleed in dit land helemaal niet zo gevoelig als we denken.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 19:55

Janneke2 schreef:
Alane schreef:

ehm.... zand is niet erg voedzaam of gezond...
zwakkeren worden niet geschoten, de uitgemergelde bijna dood dieren worden geschoten...
In februari waren dat behoorlijk aantallen per dag.... de bodem is vruchtbaar, moet er wel iets groeien...

Zandkoliek - geen idee.
Waar had je dat zand vandaan willen halen trouwens? Ovp is zeeklei - 50 jaar terug was het nog water.
Drenthe heeft zandgrond, maar hier krijgen ze ook niet allemaal zandkoliek als ze op een arme wei staan.

Fact check: er wordt wel degelijk afgeschoten. En nee: er zijn momenteel nul bolle, overvoerde paarden daar. Dat hoeft niet, het is het einde van de winter.
Ik word daar niet blij van - maar feiten moet je onder ogen zien.
Ook als ze over de ovp gaan en niet leuk zijn.

En ik ben opgevoed met 'kijk uit, een paard kan niet braken - opeens ander voer kan voor koliek zorgen'.

...maanden laag calorisch voer (riet, mos) en dan "goed" hooi - nee.
SBB voert doelbewust oud, relatief laag calorisch hooi bij.
Ik reageerde op mensen die hulde toezwaaiden aan diegenen die menen 'hooi bij te moeten voeren'.
Ik weet zo net nog niet of dat verstandig is. Overbodig is het sowieso en mogelijk draagt het eerder bij aan leed dan iets anders.

Ik heb het nergens over zandkoliek...
Ik heb het erover dat er niets groeit, en het enigste wat ze zouden kunnen eten is zand, en dat is niet voedzaam, ondanks dat het vruchtbaar is.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 20:01

Ik vind degenen die zich inzetten voor deze dieren heel dapper.Ik had niet vermoed dat zulke ellende in Nederland mogelijk is.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 20:08

anjali schreef:
Ik vind degenen die zich inzetten voor deze dieren heel dapper.Ik had niet vermoed dat zulke ellende in Nederland mogelijk is.

Sluit ik me bij aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 20:10

safina schreef:
JewEmm schreef:

Interessant om te lezen. Geeft mooi de dilemma's weer. Thanks!

Ik mag van NRC al een tijdje geen gratis artikelen meer lezen ;(.
Wat is een beetje de strekking van het artikel? Misschien kan ik hem morgen ergens op een andere wifi lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 20:13

Marie_Anne schreef:
safina schreef:

Interessant om te lezen. Geeft mooi de dilemma's weer. Thanks!

Ik mag van NRC al een tijdje geen gratis artikelen meer lezen ;(.
Wat is een beetje de strekking van het artikel? Misschien kan ik hem morgen ergens op een andere wifi lezen.

Even de cookies wissen. Of lezen met je browser in de geheime stand. ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 20:17

Jee wat sneu van dat hert, maar wat goed dat zoiets eindelijk gefilmd is, want ik gok dat héél veel dieren daar op zo’n vreselijke manier aan hun einde komen. Het is niet voor niks dat er zo’n groot deel is afgezet voor publiek en er toevallig juist daar zoveel wordt geschoten.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 20:24

Waar staat dat filmpje, van dat hert, kan het niet vinden.

het wordt erger en erger met dat halsstarrige non-beleid in de OVP. Dit moet iedereen zien, dan wordt men eens wakkeer, en realiseert men zich wat er werkelijk aan de hand en aan de gang is daar!

Doorgaan, dit wanstaltige experiment MOET stoppen, dit jaar moet echt het laatste jaar zijn.
Het is nu wel (meer dan) genoeg geweest!
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 17-03-18 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 20:30

DiscoDipp schreef:
Idd zoals hierboven

Is zojuist een hert geschoten, in 3 keer.. en ook nog in de kaak. Mensen waar hier bij wat al niet mag, ook een dierenarts waa niet ter plekke.

Hier een foto ( niet voor de zwakke magen )
Ik heb inmiddels een vriend die bij de gemeente raad hier zit gecontacteerd (CDA) dan wel. Zijn vader heeft behoorlijk invloed. Ik hoop dat hij ergens iets erin kan krijgen.

Spoiler:
[ [url=m/WE0DZp.jpg]Afbeelding[/url] ]

Raak schieten bij windkracht 7? is niet zo makkelijk, baan van de kogel wijkt er behoorlijk door af en niet altijd voorspelbaar, daar komt aardig wat wiskunde bij kijken. Aan de andere kant is het inderdaad beschamend dat een dier wat dus kennelijk al niet meer wegloopt bij benadering niet correct geraakt kan worden, wapen bijna op het lijf kunnen zetten is nl wel 100% kans op dodelijk schot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 20:44

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 20:45

Ah kom Tamary, ze schieten toch niet met een balletjespistool. Kogel wijkt echt niet dusdanig af hoor door windkracht 7, of spelen ze voor sniper in de ovp?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 20:51

Waarom gaan mensen daar over het hek klimmen en in de weg lopen als ze een dier gaan schieten? Wat schiet zo'n dier daar mee op?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 20:52

Ook kleine objecten als kogels worden door wind beinvloed en vlak de invloed van wind op het wapen en de schutter zelf ook niet uit. Het is niet zo simpel als het lijkt.

safina schreef:
Waarom gaan mensen daar over het hek klimmen en in de weg lopen als ze een dier gaan schieten? Wat schiet zo'n dier daar mee op?

Niks en een jager mag eigenlijk niet schieten onder die omstandigheden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 20:53

sterregoud schreef:
@Nikass

Jij stelt, jij bewijst , ja toch ?
Je maakt het geeneens aannemelijk dat de paarden geen zandkoliek kunnen krijgen. Het lijkt me veel logischer dat het wel gebeurt, maar niet wordt opgemerkt door de dierenarts die maar een enkele keer een ronde doet.

Hahaha dat heeft nog niet één keer voor jou gegolden, dus kom jij eerst maar even met een fatsoenlijke onderbouwing van al je onderbuik-gevoel-berichten in dit topic :D

Heeft iemand - behalve Safina ;) -de artikelen gelezen die JewEmm heeft gepost? Of wordt dat soort informatie weer stelselmatig genegeerd omdat het zo fijn roeptoeteren is zonder gehinderd te worden door enige kennis van zaken?

Terpentijn, wat is dat toch voor arrogante houding dat je stelt dat "men" en SBB niet weet wat de situatie is in de OVP?
Heb je er al eens bij stil gestaan dat jouw mening niet door iedereen gedeeld wordt? En dat het beleid van de OVP geen "dommige onwetendheid" is, zoals jij suggereert? Inspelen op het sentiment van mensen door zielige foto's en filmpjes, maakt niet dat mensen weten of begrijpen welke processen er zich afspelen in de OVP. Het maakt hooguit dat mensen "oh en aah" roepen vanachter hun biefstukje.

Damian23: iedereen mag iemand staande houden, ook als je geen boa bent. Ook jij en ik mogen dat.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 17-03-18 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 20:58

safina schreef:
Arrestaties na confrontatie bij Oostvaardersplassen - http://nos.nl/l/2222986

Terechte arrestaties!
Ik heb toch zo'n hekel aan dat soort asociaal gedrag -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 21:08

tamary schreef:
safina schreef:

Niks en een jager mag eigenlijk niet schieten onder die omstandigheden.

Staat ook in het protocol voor vroeg reactief beheer, dat dat niet mag. https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... ersplassen
Ze hadden dat dus niet moeten doen.

Maar wat wil je als actievoerders bereiken met in de weg lopen bij het afschieten? Daar wordt het voor die dieren toch niet beter van? Dat snap ik echt niet.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 21:10

tamary schreef:
DiscoDipp schreef:
Idd zoals hierboven

Is zojuist een hert geschoten, in 3 keer.. en ook nog in de kaak. Mensen waar hier bij wat al niet mag, ook een dierenarts waa niet ter plekke.

Hier een foto ( niet voor de zwakke magen )
Ik heb inmiddels een vriend die bij de gemeente raad hier zit gecontacteerd (CDA) dan wel. Zijn vader heeft behoorlijk invloed. Ik hoop dat hij ergens iets erin kan krijgen.

Spoiler:
[ [url=m/WE0DZp.jpg]Afbeelding[/url] ]

Raak schieten bij windkracht 7? is niet zo makkelijk, baan van de kogel wijkt er behoorlijk door af en niet altijd voorspelbaar, daar komt aardig wat wiskunde bij kijken. Aan de andere kant is het inderdaad beschamend dat een dier wat dus kennelijk al niet meer wegloopt bij benadering niet correct geraakt kan worden, wapen bijna op het lijf kunnen zetten is nl wel 100% kans op dodelijk schot.

Ze hebben anders al flink kunnen oefenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 21:13

Nikass schreef:
safina schreef:
Arrestaties na confrontatie bij Oostvaardersplassen - http://nos.nl/l/2222986

Terechte arrestaties!
Ik heb toch zo'n hekel aan dat soort asociaal gedrag -O-

Ik heb het filmpje bekeken. Maar ik denk dat die dames niet asociaal zijn, maar gewoon enorm overstuur. Jammer. Die dieren schieten niets op met dit hysterische gedrag. Laat ze hun verstand gebruiken. En zichzelf een beetje inhouden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 21:19

Ik lees in het artikel dat ze pas over het hek klommen nadat het dier al geschoten was maar al minutenlang met een schotwond rondliep of lag zonder dat de jager een genadeschot gaf. Ik kan me goed voorstellen dat mensen kwaad worden als zo’n arm dier gewond aan zijn lot wordt overgelaten.

Ik vind het vooral metkwaardig dat zo’n jager überhaupt al schiet terwijl er actievoerders in de buurt zijn. Zoals ik het lees zou ik het ook opvatten als uitlokkerij, helemaal als je zo’n dier eerst in de kaak schiet en dan niet direct een tweede schot geeft..