Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 14:36

Paarden krijgen echt niet zo snel koliek van hooi eerder van stro ..goed hooi stimuleert net de spijsvertering
Ja misschien van beschimmeld hooi
De kans dat ze op de ovp koliek krijgen van wormbesmetting of van zand eten lijkt me daar vele malen groter
En ze stappen ook hele dagen rond en staan niet stil op stal

MarjanB

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 14:48

Daarbij zijn eiwitten niet zo erg maar is het vooral fructose wat gevaarlijk is voor paarden ivm hoevbevangen raken. En laat nu net t beetje gras dat er staat in de stress zitten en daardoor hoge concentratie fructaan aanmaken. Juist schraal gestrest gras is gevaarlijk voor paarden.

Hoop dat er snel structurele oplossingen komen!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 15:17

Paarden in het wild krijgen echt geen zandkoliek hoor.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 15:24

Over geboortebeperking is al eens eerder iets geschreven. Het probleem daarmee is dat de merries dan geen melk hoeven te produceren en als gevolg daarvan in de groene periode van het jaar zeer grote kans hebben op problemen zoals hoefbevangenheid.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 15:27

Malenka schreef:
Over geboortebeperking is al eens eerder iets geschreven. Het probleem daarmee is dat de merries dan geen melk hoeven te produceren en als gevolg daarvan in de groene periode van het jaar zeer grote kans hebben op problemen zoals hoefbevangenheid.

Zoiets begreep ik ja, weet iemand hoe ze dit probleem in Frankrijk ondervangen hebben? Aangezien het daar wel kan.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 15:48

Nikass schreef:

De paarden bij ons op stal krijgen onbeperkt ruwvoer op de weides. Toch zie je nu dat ze de jonge grasscheuten al met happen zand en al naar binnen lopen te werken. Onze paarden hebben echt geen honger maar lopen nu wel kans op zandkoliek. De potten vlozaad staan alweer klaar om za allemaal een kuur te geven voordat ze op de zomerweides gaan. Ik kan me helemaal voorstellen dat de paarden in de OVP nu hetzelfde lopen te doen, jonge grasscheuten met zand en al naar binnen werken. Hoezo lopen die dan geen kans op zandkoliek? (los van het feit dat ik het ook echt geen paarden in het wild vind zolang er hekken om een beperkte ruimte staan)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 15:59

Nikass schreef:

Leg mij eens uit waarom niet??

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 16:09

Omdat het en soort "welzijnsziekte" is die in het wild niet voorkomt. Je hebt gelijk dat je eerst zou moeten vast stellen of de paarden op de OVP als wild kunnen worden gezien of niet. Mijn opmerking ging er even vanuit dat ze als wild kunnen worden gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 16:17

Op de videobeelden die ik van de OVP zie, zie ik geen dieren die zich koliekerig gedragen. Ik hoor ook geen geluiden van mensen die paarden tegenkomen met koliek. Dus zijn jullie nu niet een beetje aan het zoeken naar problemen?

What' s next? Ze kunnen ook mok krijgen. Of rotstraal. Of haken aan hun kiezen. Of influenza. Of rhinopneumie. Of droes. Of schurft. Of een verwonding. Of ....of...

What's next? Alles periodiek naar de veearts, ostheopaat, tandarts en hoefsmid? Van de zomer anticonceptie erin en een graaskorfje om? Dekens voor ze inzamelen? En dan alleen nog maar in het gebied loslaten met peesbeschermers om? :+

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 16:21

Ik zou ze minstens snachts op stal zetten ;)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 16:27

Nikass schreef:
Omdat het en soort "welzijnsziekte" is die in het wild niet voorkomt. Je hebt gelijk dat je eerst zou moeten vast stellen of de paarden op de OVP als wild kunnen worden gezien of niet. Mijn opmerking ging er even vanuit dat ze als wild kunnen worden gezien.

En daar ligt dus voor mij heb verschil, ik vind het verre van wilde dieren, ik weet t niet maar ik denk dat een koliek welke vorm het dan ook is gewoon voorkomen kan bij deze dieren, maar ook bij in het wild levende pony's en paarden

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 16:39

Om te kunnen zeggen of zandkoliek echt niet voor kan komen bij wilde paarden, zou er bij de paarden die nu voor destructie afgevoerd worden autopsie gedaan moeten worden en de hoeveelheid zand in de darmen gemeten moeten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 16:48

Mizora schreef:
Om te kunnen zeggen of zandkoliek echt niet voor kan komen bij wilde paarden, zou er bij de paarden die nu voor destructie afgevoerd worden autopsie gedaan moeten worden en de hoeveelheid zand in de darmen gemeten moeten worden.

En daarbij kan je inzichten over het specifieke ras in die specifieke periode in dat specifieke gebied nooit generaliseren naar wilde paarden in het algemeen... Vrij zinloos dus.

Maar nogmaals: het lijkt me pas zinvol om je hier druk over te maken als er signalen zijn dat het ook daadwerkelijk aan de orde is.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 16:50

Nikass schreef:

Dat is nogal een aanname. Kan je verwijzen naar onderzoek dat dit onderbouwt ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 17:02

sterregoud schreef:
Nikass schreef:

Als je wat vindt, zal alleen onderzoek vinden dat deze aaname ontkracht (zie Popper, falsificationisme).

Maar die hele discussie over zandkoliek in de OVP is sowieso hypothetisch, voor zover ik weet. En daarom lijkt het gebakkelei daarover mij niet erg relevant.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 17:47

Nee of je dood gaat van de honger of door een zandkoliek... Wat maakt 't uit?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 18:22

Alane schreef:
Janneke2 schreef:
....ik hoop dat de gevers ook een paar uur blijven observeren ivm koliek.
(En oej, je kunt de veearts bellen - maar dan...?)

Aangezien de bodem erg vruchtbaar is, hebben de dieren gewoon te eten, zij het laag calorisch.

Bijvoeren van eiwitrijk hooi kan problemen geven - bijvoeren gebeurt vrijwel per definitie aan de sterkte dieren (= eten is in de natuur/ voor dieren voor wie het kan veroveren) , de zwakkeren worden dus alsnog geschoten.

ehm.... zand is niet erg voedzaam of gezond...
zwakkeren worden niet geschoten, de uitgemergelde bijna dood dieren worden geschoten...
In februari waren dat behoorlijk aantallen per dag.... de bodem is vruchtbaar, moet er wel iets groeien...

Zandkoliek - geen idee.
Waar had je dat zand vandaan willen halen trouwens? Ovp is zeeklei - 50 jaar terug was het nog water.
Drenthe heeft zandgrond, maar hier krijgen ze ook niet allemaal zandkoliek als ze op een arme wei staan.

Fact check: er wordt wel degelijk afgeschoten. En nee: er zijn momenteel nul bolle, overvoerde paarden daar. Dat hoeft niet, het is het einde van de winter.
Ik word daar niet blij van - maar feiten moet je onder ogen zien.
Ook als ze over de ovp gaan en niet leuk zijn.

En ik ben opgevoed met 'kijk uit, een paard kan niet braken - opeens ander voer kan voor koliek zorgen'.

...maanden laag calorisch voer (riet, mos) en dan "goed" hooi - nee.
SBB voert doelbewust oud, relatief laag calorisch hooi bij.
Ik reageerde op mensen die hulde toezwaaiden aan diegenen die menen 'hooi bij te moeten voeren'.
Ik weet zo net nog niet of dat verstandig is. Overbodig is het sowieso en mogelijk draagt het eerder bij aan leed dan iets anders.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 18:25

sterregoud schreef:
Nikass schreef:

Kom maar met een voorbeeld van een paard uit de ovp met zandkoliek.

Mizora: en die hoeveelheid zou dan toch ergens tegen moeten worden afgezet, anders zegt het nog niets.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 18:43

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 18:45

Sbb heeft zojuist een hert geschoten... Door de kaak... 5 minuten later een nieuw schot..weer mis..

En er zijn mensen opgepakt.

Dit gaat nu echt over de ruggen van dieren!!!!

En dan maken mensen zich hier druk of er wel hooi gevoerd mag worden..

Praatjes vullen geen gaatjes..
Als jullie zo betrokken zijn zoals men Ich hier voordoet.. Onderneem je actie... Benader je politieke partijen enz enz enz.

DOE IETS

Opdoeken die handel!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 18:54

Janneke2 schreef:
anjali schreef:
[
Veel dank aan deze mensen.Zodat de dieren weer wat te eten hebben.Want deze directe praktische hulp is momenteel toch het belangrijkste.

....ik hoop dat de gevers ook een paar uur blijven observeren ivm koliek.
(En oej, je kunt de veearts bellen - maar dan...?)

Aangezien de bodem erg vruchtbaar is, hebben de dieren gewoon te eten, zij het laag calorisch.

Bijvoeren van eiwitrijk hooi kan problemen geven - bijvoeren gebeurt vrijwel per definitie aan de sterkte dieren (= eten is in de natuur/ voor dieren voor wie het kan veroveren) , de zwakkeren worden dus alsnog geschoten.

Want als er gewoon te eten is, gaan er gewoon 2000 dieren dood.... %) Hoe logisch is dat.

Tja. Weet je, echt iedere boer en paardenhouder kan je uitleggen, dat als je grote koppels beesten te eten moet geven, je moet voldoen aan 2 echt
hele
simpele
voorwaarden.

1. Het voer moet op voldoende plaatsen beschikbaar zijn, er moet genoeg ruimte zijn voor de dieren
2. Er moet voldoende zijn om ALLE dieren genoeg te bieden.

Dat kan heel simpel door er arm hooi bij te gooien in ruime hoeveelheden, en dat vooral op véél plaatsen met genoeg afstand ertussen.

Optie 1. Je schopt het flink ver uit elkaar. Nadeel is dat het goor wordt en dat het over die vlakte waait.
2. Je pleurt op een aantal vaste plaatsen grote balen neer en als de sterkste dieren dan volgevreten zijn, is er nog genoeg voor de rest. Klein extra tipje: niet al te dicht bij water, zodat de sterkere dieren ook wel eens even moeten kuieren om te drinken. Een aantal landhekken vastmaken aan palen, in een kruisvorm kan ook helpen. Maar genoeg afstand is beter.

Op deze manier lijkt het toch een beetje op: We willen niet dus we zeggen dat het niet werkt. We voeren het lam uit. Zie je wel, het werkt niet.

Gras groeit nu niet en het hele jaar nog niet. De grond is te koud. Dat gaat pas bij 5 graden in de grond groeien en dat hebben we nog niet gehad.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 18:56

Idd zoals hierboven

Is zojuist een hert geschoten, in 3 keer.. en ook nog in de kaak. Mensen waar hier bij wat al niet mag, ook een dierenarts waa niet ter plekke.

Hier een foto ( niet voor de zwakke magen )
Ik heb inmiddels een vriend die bij de gemeente raad hier zit gecontacteerd (CDA) dan wel. Zijn vader heeft behoorlijk invloed. Ik hoop dat hij ergens iets erin kan krijgen.

Spoiler:
Afbeelding

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 19:00

Ok structureler gedacht:

Stel je woont in Flevoland en bent het zat iedere dag langs lijken te forensen. Wat zijn de argumenten die de plaatselijke politicus van jouw keuze zouden kunnen overtuigen om deze waanzin te stoppen?

Stel dat de Natura 2000 doelen niet worden gehaald, volgen er dan boetes (dat dacht ik wel, maar kan ik zo niet uit mijn hoofd zeggen) en hoe hoog zijn die, en zijn die dan tegenwoordig voor de provincie?

Wat zouden de subsidies voor muisvriendelijk akkerbeheer door boeren rond de OVP om de Kiekendief voor het gebied te behouden kosten, en hoe leg je een politicus uit dat een paar duizend dieren minder zorgt dat de Kiekendief zonder extra geld van de provincie zijn eten kan vinden?

Wat kost de extra politieinzet rond de OVP? En hoe krijg je helder dat na ieder heftig jaar in de OVP er enkele jaren met rust volgen en dan weer een piek in sterfte (afgelopen jaren een cyclus van een jaar of 4.)

Wie heeft feiten om bovenstaande uit te bouwen, en nieuwe argumenten?

Ik zou graag een beargumenteerd lijstje zien dat mensen uit Flevoland aan hun politieke partijen kunnen mailen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 19:09

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 19:14

Dat hert is belachelijk , wat een stalkers van sbb. Arm beest