Xu wandelt naast zijn paard naar China: Mijn leven wordt steeds korter

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 22:45

Ibbel schreef:
Furion had een kootbeenbreuk. Ander paard had mogelijk een hoefbeenbreuk. Is het dan héél gek als je eea zou gaan vergelijken? Mi niet. Zit vlak bij elkaar, en de ervaring met een breuk (en de prognose) in het ene botje zou best relevant kunnen zijn voor de behandeling en prognose van het andere botje.
Als je schouder met pijpbeen achter vergelijkt is het onzin. Maar hoefbeen en kootbeen? Mwoah, ik snap 'm wel.

Een kroonbeen en een kootbeen zou ik nog enigszins vergelijkbaar kunnen vinden maar een hoefbeen is toch wel wat anders.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 22:48

GabberGill schreef:
Het ging erom wat voor soort breuk het kon zijn en welke soorten er veel in een hoefbeen voorkomen en wat we tegen kunnen komen.

Heb je het over een scheurtje, breuk of een heleboel fracturen. In hoeverre valt iets te revalideren en in hoeverre is het eerlijk om die kant op te gaan.

In mijn "natuurlijk" bedoel ik te zeggen dat we verschillende breuken bespraken en dat dat dan natuurlijk is voor mij omdat dat een hele bekende gedeelde breuk is waar ze mee revalideren en ook nog eens alles heel erg openbaar delen waardoor dit dus ter spraken komt als je gaat nadenken over breuken. Daarbij was herstel belangrijk omdat ze 20 jaar is en het allemaal minder makkelijk en snel gaat. Wat kan er op de röntgen gevonden gaan worden, waar denken jullie aan, waarom gaan we foto's maken en ga zo maar door. Ik wissel heel veel stof uit voordat ik beeld ontvang waar ik me misschien wel de tandjes van schrik.

Daarbij is niet iedere hoefbeenbreuk hetzelfde net als dat niet iedereen zijn pols hetzelfde breekt indien hij breekt.

Het ging dus puur om de soorten breuken en als we een paar voorbeelden kunnen noemen van bekende breuken en hoe dit type breuk eruitziet hoeft deze niet op dezelfde plek te zijn.

Mijn paard had een lage, dunne en weke zool en was daarmee op een steen gaan staan en erna heeft ze en misstap gemaakt op de laadklep en plaat op de grond geklapt. Hier werd dus over een breukje gepraat in de zin van scheurtje of miss een stukje in het puntje eraf en niet allemaal losse fragmentjes.

Ik ben overigens blij dat ik altijd alle kanten opkijk en niet iedereen zal dat zo doen maar ik wel.

Ik heb overigens ook een paar opgelapte renpaarden met breuken besproken en bijv een verhaal wat mij fascineerde omtrent ruffian, ook een racepaardje.

Het is wel superfijn dat de dierenarts zoveel tijd heeft om dit allemaal met je door te nemen! Zeker als het je gerust stelt diverse casussen door te nemen!

:)

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 22:49

Zoveel?

Een gesprek is zo gevoerd helemaal als een dier voor volledige controle in een kliniek staat voor een week :')

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 09:00

Ze zijn weer onderweg, inmiddels al stuk Duitsland door.

Hopelijk gaan ze nu naar een plek waar ze kunnen blijven en wordt er niet steeds gesleept met Furion.

Schrok ook van het draven in het filmpje. De filmpjes daarvoor in stap leken nog wel ok.

Melzazu

Re: Xu wandelt naast zijn paard naar China: Mijn leven wordt steeds korter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 09:18

Ja ik zag het ook. Hij is weer opgeladen. Ben benieuwd waar ze belanden en voor hoe lang ze er gaan blijven.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 10:12

Hij is sinds vannacht onderweg naar Hongarije.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 10:14

Biebz schreef:
Ze zijn weer onderweg, inmiddels al stuk Duitsland door.

Hopelijk gaan ze nu naar een plek waar ze kunnen blijven en wordt er niet steeds gesleept met Furion.

Schrok ook van het draven in het filmpje. De filmpjes daarvoor in stap leken nog wel ok.

Hij kon hier wel blijven maar dan moet je betalen, in Hongarije is het veel goedkoper. Jammer dat hij furion niet aan deze dame heeft gegeven, die was goed bezig met de revalidatie en gek op het paard .

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 20:14

Ze zijn in Hongarije gearriveerd.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 20:29

Dat hebben ze rap gedaan of niet?

Hopelijk krijgt hij een fijn blijvend plekje :j

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 20:33

Ja vond ik ook wel eigenlijk maar ik heb ook geen idee precies hoever het is. Ik dacht dat het iets van 15 uur rijden was of zo maar dan met een paard en nog een keer stoppen vond ik het toch vlot gedaan.

Dat zou zeker fijn zijn DP :j

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 20:45

Persoonlijk hoop ik ook dat Furion nu een fijne blijvende plek krijgt waar hij verder kan revalideren!

Het eerder genoemde filmpje vond ik eerder eigenlijk niet zo schokkend. Paard loopt al netjes in stap en in draf zie je inderdaad dat hij het been nog niet goed "mee" neemt. Maar daarmee hou ik wel in gedachten dat het paard zijn been had gebroken, lange tijd op rust heeft gestaan en nu voor het eerst in de wei op een ongelijke bodem loopt en dus nog volop met zijn revalidatie bezig is. Voor Furion natuurlijk wennen om zijn been weer "gewoon" te gebruiken nadat hij lange tijd in het gips heeft gestaan.

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 21:26

Hoe zou het met het paard zijn?

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 21:33

Ik heb geen idee. Er wordt niets gepost op het moment. Ik zag als laatste iets over het leren van Hongaars. Ik neem aan ivm verblijfsvergunning of iets dergelijks maar de laatste keren dat er iets werd gepost ging het niet over het paard.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 22:27

Ja inderdaad, lang niets meer van gehoord, ik was Furion helemaal vergeten.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 22:21

En nog steeeds niks

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 22:23

Heb een filmpje gezien, kort maar hij loopt slecht, zowel voor als achter. Hij staat in Hongarije bij een meisje. Unas is nergens te bekennen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 22:23

Een tijdje terug had hij een filmpje op insta.
Ik werd er niet vrolijk van. In draf behoorlijk kreupel

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 22:26

Ja dat is hwt laatste wat ik zag

Sneu!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 22:37

Ik heb het filmpje ook gezien, maar een been waar spillen in zitten, da's logisch dat dat niet goed buigt. Hoeft niet te betekenen dat ie pijn heeft, vond hem er wel vrolijk uitzien.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 22:48

hwn schreef:
Ik heb het filmpje ook gezien, maar een been waar spillen in zitten, da's logisch dat dat niet goed buigt. Hoeft niet te betekenen dat ie pijn heeft, vond hem er wel vrolijk uitzien.

Een paard wat niet correct kan lopen overcompenseert vanzelf. De tijd zal het leren, maar er zijn meer paarden goed kapot en vrolijk

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 12:09

Wat was de reden dat Furion naar Hongarije moest?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 12:15

Ik ben ook goed kapot en doorgaans vrolijk...

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 12:16

@Gini
Daar was een plek om te kunnen blijven nu het paard niet meer op reis kan met Xu volgens mij?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 12:46

Ah oké, dat is waarschijnlijk nog wel het beste voor het paard. Hopelijk bij een ervaren paardenmens die wel goed kan inschatten wat paardwaardig is.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 16:05

Weet iemand hoe het nu met hem gaat?

24-11-2024
Bloedchagerijnig
Dik achterbeen
Achterbeen ontlastend.

Ben benieuwd wat we nu hebben