Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 22:39

Mizora schreef:
De vraag is of het zijn van een moederloos veulen wel per definitie lijden is. Is mijn ogen niet, al heeft het absoluut niet mijn voorkeur. Ja, de eerste paar dagen zullen lijden zijn, net als honger hebben dat is, maar als het goed en serieus opgepakt wordt, is het zijn van een moederloos veulen helemaal niet zo'n probleem, zeker omdat het veulen al een paar weken oud is.

De overstijgende vraag is natuurlijk wanneer en door wie iets gedefinieerd wordt als lijden?

Ik denk dat als iemand hier een topic opent dat hij zijn veulen van een paar weken bij de moeder heeft weggehaald, dat bokt dan op zijn kop staat.
En dan hebben we het nog niet over een in het wild levend dier.

Cowboy idd, minimaal alle vier ;)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 22:56

Cowboy55 schreef:
mysa schreef:
Intelligentieniveau? Empatisch niveau? Verbaal niveau? Beschavingsniveau? Of bedoel je een ander niveau? ;)

Ja op alles.

Jammer, ik ben nooit eerder in mijn (al vrij lange) leven op al die punten veroordeeld. Althans niet openlijk ;) Maar ach, 't is natuurlijk bij uitstek de manier om je' tegenstanders' buiten spel te zetten.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 23:00

mysa schreef:
Cowboy55 schreef:

Ja op alles.

Jammer, ik ben nooit eerder in mijn (al vrij lange) leven op al die punten veroordeeld. Althans niet openlijk ;) Maar ach, 't is natuurlijk bij uitstek de manier om je' tegenstanders' buiten spel te zetten.

Je bent geen tegenstander van me. Je bent niks van me, anders dan iemand die de bal zelf op de doellijn legt en dan verbaasd is dat iemand de bal in het doel tikt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 23:12

Bal is metafoor voor een mening die afwijkt van jouw overtuiging. Begrijp ik met mijn beperkte intellectuele niveau. Maar dat wordt me te moeilijk hoor. Bedtijd.

Edit: oh wacht, verkeerd begrepen. Maar ik heb geen weerwoord.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 23:21

mysa schreef:
Bal is metafoor voor een mening die afwijkt van jouw overtuiging. Begrijp ik met mijn beperkte intellectuele niveau. Maar dat wordt me te moeilijk hoor. Bedtijd.

Edit: oh wacht, verkeerd begrepen. Maar ik heb geen weerwoord.

Morgen is een nieuwe dag. Nieuwe ronde nieuwe kansen. Truste!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 08:29

mvdbijl schreef:
Wel eens gezien hoeveel koniks er op de markt staan? Omdat mensen ze wilde redden en hebben..

Het zijn geen zoete fjordjes het zijn wilde paarden. Dus het paardje gaat van adres naar adres omdat het niet mak en vriendelijk is men er toch op wilt rijden en beland in de handel, enkeltje italie..

Ik denk dat dit korte termijn heel fijn is om te doen, iedereen je aanmoedigd maar wil je 25/30 jaar met een grasmaaier blijven zitten..

Koniks worden in oa Duitsland uit de kudde gehaald en verkocht, voldoen zeer goed als rijdier.
Er staan ook veel shetlanders op marktplaats, zijn het daarom per definitie wilde pony's?

Een konik staat verder van het wilde paard af dan een fjord. En nergens in de wereld zijn nog echte wilde paarden.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 08:32

Nikass schreef:
De overstijgende vraag is natuurlijk wanneer en door wie iets gedefinieerd wordt als lijden?

Ik denk dat als iemand hier een topic opent dat hij zijn veulen van een paar weken bij de moeder heeft weggehaald, dat bokt dan op zijn kop staat.
En dan hebben we het nog niet over een in het wild levend dier.

Cowboy idd, minimaal alle vier ;)

Voor de definitie van lijden verwijs ik graag naar de dikke van Dale

en vwb een veulen bij de moeder weghalen, ligt aan de reden... als de moeder creperende is kan het voor beide levensreddend zijn om ze te scheiden, of in ieder geval voor 1...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 08:44

En hoe pas je die definitie toe? Wie bepaalt wie er (het ergste) lijdt? Je ziet dat daar in dit topic al zeer uiteenlopende meningen over zijn.

Overigens reageerde ik op Mizora die aangeeft dat het veulen niet (per definitie) lijdt als het met een paar weken van de moeder wordt gescheiden. (En de moeder, Mizora?)
Wie bepaalt dat?

Het ging er niet om of het levensreddend is, dat maak jij ervan. Het ging erom of het lijden is. Waarbij dus opnieuw door jullie wordt bepaald dat het ene lijden (subjectief vastgesteld) geoorloofd is, en het andere niet.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 09:09

mvdbijl schreef:
Wel eens gezien hoeveel koniks er op de markt staan? Omdat mensen ze wilde redden en hebben..

Het zijn geen zoete fjordjes het zijn wilde paarden. Dus het paardje gaat van adres naar adres omdat het niet mak en vriendelijk is men er toch op wilt rijden en beland in de handel, enkeltje italie..

Ik denk dat dit korte termijn heel fijn is om te doen, iedereen je aanmoedigd maar wil je 25/30 jaar met een grasmaaier blijven zitten..

Je kan ze gewoon zadelmak maken hoor. Zelfs op bokt zijn er mensen met een konik.

En ik heb ze eerlijk gezegt nog nooit in NL te koop zien staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 09:26

Ik heb er een aantal op de paardenmarkt in Zuidlaren zien staan. En ook wel eens voorbij zien komen voor verkoop uit begrazingsprojecten.

Ze zijn natuurlijk niet bijster rijtypisch. Ze worden ook niet geselecteerd op een ongecompliceerd karakter. En dan ook nog in de eerste periode niet in de hand geweest. Niet echt het prototype gezinspony waar je een grote markt voor gaat vinden.

Malenka

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 10:47

Ik ben ze wel tegen gekomen op de markt in Utrecht. De arme dieren wist niet wat ze overkwam! Met een halster om vastgebonden staan en allemaal mannen met stokken er tussen. Ze zijn allemaal naar de slacht gegaan...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 11:04

Nikass schreef:
En hoe pas je die definitie toe? Wie bepaalt wie er (het ergste) lijdt? Je ziet dat daar in dit topic al zeer uiteenlopende meningen over zijn.

Overigens reageerde ik op Mizora die aangeeft dat het veulen niet (per definitie) lijdt als het met een paar weken van de moeder wordt gescheiden. (En de moeder, Mizora?)
Wie bepaalt dat?

Het ging er niet om of het levensreddend is, dat maak jij ervan.

Dé tekst gaf al aan dat het in plaats van sterven zou gaan, dus voor de moeder is er geen verschil (als die nog zou leven en niet haar dood de oorzaak was van het sterven van het veulen).

Dé mate van ongerief, is dus van lijden, zijn allerlei richtlijnen voor. Maar de vijf vrijheden zijn alvast een richtlijn en combineer dat verder met naar het dier kijken. Staat het apatisch in een hoekje of heeft het, na gewenning, veel sociale interactie met de andere dieren in de wei/ paddock.
Daarnaast zal het niet in eerste instantie tot lijden zorgen, maar later wel, dus ik pak hem er toch bij: is de manier van sociale interactie met mensen zoals deze hoort te zijn van een (tam) veulen van die leeftijd. Dit omdat flessenveulens gevoelig zijn voor een vertekend beeld van hoe met mensen om te gaan. Maar gelukkig is daar tegenwoordig best wel kennis over hoe dat gestuurd kan worden en dan kan je er een heerlijk beest aan krijgen. Alleen voor het benodigde voerbeleid eenmaal volwassen blijf ik bang.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 11:10

safina schreef:
Ik heb er een aantal op de paardenmarkt in Zuidlaren zien staan. En ook wel eens voorbij zien komen voor verkoop uit begrazingsprojecten.

Ze zijn natuurlijk niet bijster rijtypisch. Ze worden ook niet geselecteerd op een ongecompliceerd karakter. En dan ook nog in de eerste periode niet in de hand geweest. Niet echt het prototype gezinspony waar je een grote markt voor gaat vinden.

Rijtypisch nee dat zijn ze niet. Maar wel erg goed te beleren. Karakter staat bekend als cool.

[RPA] konikpaarden alleen in het wild?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 11:16

Afgelopen nacht heeft een groepje fantastische mensen een vrachtwagen vol met hooi op verschillende plekken bij gevoerd. Paarden en runderen stonden er goed van te eten.
Dat vind ik nou een een mooie actie!!

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 11:36

Popstra schreef:
Afgelopen nacht heeft een groepje fantastische mensen een vrachtwagen vol met hooi op verschillende plekken bij gevoerd. Paarden en runderen stonden er goed van te eten.

Ik ook!! Diep respect. En vandaag weer demonstreren tegen de studeerkamer waanzin. Dan kunnen die "geleerden" machteloos toekijken hoe hun domme experiment wordt beëindigd. Hoe mensen met passie en vooral empathie dit voor elkaar weten te krijgen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 11:38

Ik ook! Ook vanuit hier: diep respect!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 12:06

safina schreef:

Nah, valt allemaal hartstikke mee, de Duitsers zijn er erg blij mee, en veel Dulmer wildpferde komen ook gewoon bij mensen terecht met weinig kennis van zaken en gaat ook goed. Mustangs in Amerika idem... en dan zouden Koniks uit Nederland spontaan 'wilder' zijn?

net zo min als ze geslecteerd zijn op een ongecompliceerd karakter zijn ze ook niet geselecteerd op een gecompliceerd karakter.
En het is de mens eigen om haar eigen tekortkomingen af te schuiven op het dier, of het nu het karakter is of de papieren.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 12:35

Popstra schreef:

Veel dank aan deze mensen.Zodat de dieren weer wat te eten hebben.Want deze directe praktische hulp is momenteel toch het belangrijkste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 12:38

NatasjavE schreef:
safina schreef:

Rijtypisch nee dat zijn ze niet. Maar wel erg goed te beleren. Karakter staat bekend als cool.

[RPA] konikpaarden alleen in het wild?

Ja, maar blijft lastig mensen voor te vinden, denk ik.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 13:18

Je zal er geen 500 per jaar van te verkopen nee.

Maar als je de kudde klein houdt en ieder jaar er een x aantal wegvangt. Dan zal dat best lukken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 13:31

anjali schreef:
Popstra schreef:

Veel dank aan deze mensen.Zodat de dieren weer wat te eten hebben.Want deze directe praktische hulp is momenteel toch het belangrijkste.

Precies, niet lullen maar poetsen om het zo maar te zeggen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 13:47

Popstra schreef:

Hulde aan deze mensen!

Even een heel ander idee. Krijgen die wilde witte paardjes in Frankrijk niet elk jaar een prikpil? Misschien is het al besproken maar als het daar lukt zou het in de ovp ook het proberen waard moeten zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 13:52

anjali schreef:
Popstra schreef:

....ik hoop dat de gevers ook een paar uur blijven observeren ivm koliek.
(En oej, je kunt de veearts bellen - maar dan...?)

Aangezien de bodem erg vruchtbaar is, hebben de dieren gewoon te eten, zij het laag calorisch.

Bijvoeren van eiwitrijk hooi kan problemen geven - bijvoeren gebeurt vrijwel per definitie aan de sterkte dieren (= eten is in de natuur/ voor dieren voor wie het kan veroveren) , de zwakkeren worden dus alsnog geschoten.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 14:16

Janneke2 schreef:
anjali schreef:

....ik hoop dat de gevers ook een paar uur blijven observeren ivm koliek.
(En oej, je kunt de veearts bellen - maar dan...?)

Aangezien de bodem erg vruchtbaar is, hebben de dieren gewoon te eten, zij het laag calorisch.

Bijvoeren van eiwitrijk hooi kan problemen geven - bijvoeren gebeurt vrijwel per definitie aan de sterkte dieren (= eten is in de natuur/ voor dieren voor wie het kan veroveren) , de zwakkeren worden dus alsnog geschoten.

ehm.... zand is niet erg voedzaam of gezond...
zwakkeren worden niet geschoten, de uitgemergelde bijna dood dieren worden geschoten...
In februari waren dat behoorlijk aantallen per dag.... de bodem is vruchtbaar, moet er wel iets groeien...

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 14:28

Popstra schreef:

Vind ik goed dat dit gebeurd is! Ik hoop alleen wel dat het arm hooi was! Dan is het echt grandioos