Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
GabberGill schreef:Een paard wat al maanden verkeerd zijn balans verdeelt om te ontlasten(want dat is het gewoon) gaat rare dingen in zijn lijf krijgen.
Dit paard ontlast al tijden en zelfs als die op 4 benen staat zal het aangedane been minimaal belast worden.
Ik heb het toevallig 2 maanden terug over hem gehad op de kliniek. Ze dachten dat mijne een hoefbeenbreuk had en we hadden het over herstel en revalideren. Hij kwam natuurlijk ter spraken en er was weinig goeds wat ze daar konden zeggen. Ze vonden het een project en hadden er hele grote vraagtekens bij. Ik kan me daar wel in vinden en vind nog steeds dat dit paard dit allemaal niet had hoeven en moeten meemaken.
Het revalideren had volgens hun zoveel mogelijk ontlastend moeten gebeuren, in de swing dus zodat hij wat gedragen werd en niet zo radicaal gewoon in stal. Een paard wat uit een narcose komt en opstaat moet 4 benen goed gebruiken en een gezond paard heeft er vaak al moeite mee laat staan een paard met zo'n been. Er zijn er zat die kapot zijn gegaan bij het opstaan.
Hoe snel dit paard al door een berm stapte vonden ze wonderbaarlijk. Ongelijke ondergrond en zonder schaamte. Het dier had volgens hun zeker nog in de box moeten staan.
Dat is de visie vanuit een kliniek en ik kan me daar heel goed in vindeb
fransje23 schreef:Pardon, natuurlijk?
Ik zou het niet in mijn hoofd halen om over iemand anders te praten als ik met mijn paard op de kliniek kom.
Zou het nog minder kunnen waarderen als ze daar een mening en oordeel gaan geven zonder alles te weten en hun collega's werk gaan veroordelen.
Ibbel schreef:En je denkt niet dat in DA-wereld dit verhaal allang inclusief details al dan niet via wetenschappelijke tijdschriften rondgaat? En dat een DA er dus zélf over begint?
GabberGill schreef:Fransje
Het staat open en bloot op internet
Wat had je verwacht?
fransje23 schreef:GabberGill schreef:Fransje
Het staat open en bloot op internet
Wat had je verwacht?
Ik ga echt op een kliniek geen dingen bespreken over andere mensen.
Het zou zelfs niet in mijn opkomen.
Wat heb je er überhaupt aan? Geeft het je een beter gevoel? Ja, je kunt hier posten dat ze het bij de kliniek ook hebben gezegd en verder?
Het gaat totaal niets veranderen aan de situatie van Furion.
GabberGill schreef:Ik snap je Pardon niet zo,
weet je hoeveel verschillende breuken en scheuren er zijn?
fransje23 schreef:GabberGill schreef:Ik snap je Pardon niet zo,
weet je hoeveel verschillende breuken en scheuren er zijn?
Ja, oneindig veel waarbij eigenlijk iedere situatie een geval apart is.
![]()
Jij hoeft mijn pardon ook niet te snappen. Dat hoeft niemand eigenlijk.
Ik ben gewoon iemand die het vooral over haar eigen paard heeft/en denkt in een kliniek.
Over dingen die specifiek met onze situatie te maken hebben.
De casus van Furion volg ik zeker met interesse omdat het een bijzondere operatie is, erg gedurfd.
Maar daardoor ook leerzaam.
Jester_ schreef:Maar de casus is voor dierenartsen ook heel leerzaam. Hoe geneest zon breuk nou, geneest het uberhaupt, wat is daar voor nodig, heeft een paard veel pijn etc. Dat hun het erover hebben is toch juist goed dan?
Jester_ schreef:Nouja ik weet niet. Stel je paard heeft blessure A, en ze zeggen joh bonfire had dat ook en die won er nog goud mee na behandeling. Of blessure B, had totilas ook maar is er nooit goed van hersteld. Of blessure C, zoals furion. Wel hersteld maar blijft altijd kreupel lopen(even als voorbeeld).
Als je paard blessure B ook heeft vind je het toch prettig om te weten hoe andere paarden eruit zijn gekomen. Bokt staat niet voor niks vol met: heeft iemand ervaring met ... topics