Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 22:04

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 22:11

Het hele verhaal draait over wel of geen natuur.
Maar wat is nu precies natuur?

Mijn inziens is dat iets natuurlijk/vanzelf ontstaat
en ook dat het in evenwicht is doordat er predatoren zijn,
Er zijn geen aanwijsbare grenzen.
Er wordt niet ingegrepen.

Dit is bij de OVP totaal niet het geval!
In het moerasachtig gebied is geen sprake van een natuurlijk ontstaan. (dieren op die plek zijn door iemand bedacht en daar gebracht)
Er is geen sprake van predatoren, (alleen aaseters en zelfs die kunnen het niet aan, aangezien kadavers geruimd worden omdat er zo veel sterven dat de aanblik wel hel heftig zou zijn en koeien en paarden ivm de wetgeving niet mogen blijven liggen)
Er is geen evenwicht (de ooit zo beboste OVP is totaal verkracht door overbegrazing, alle bomen zijn aangevreten en daardoor doodgegaan.
De dieren kunnen niet migreren.
Het lijkt wel of er een atoombom op is gevallen en ook is de grond zo vertrapt dat het lang gaat duren voordat zich dat hersteld heeft..

Dus ja dan heb je zorgplicht!
Dat betekend dat dieren eten en zorg nodig hebben en geboorte beperking!
Zo gaat het in andere begrazingsgebieden ook.
Niets mis mee (vind ik)

Ecoducten zijn geen oplossing, behalve dat het erg veel geld gaat kosten gaat de populatie ook weer vermeerderen wat ongewenst is,
Tenzij je graag wil dat de Veluwe en net zo uit gaat zien als de OVP -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 22:23

safina schreef:
Leuk artikel: Knuffelen we onze wilde dieren dood? - http://nos.nl/l/2222550

Zeker leuk artikel. Slaat de spijker op de kop wat mij betreft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 22:25

Echte predatoren (behalve de wolf die af en toe ons land bezoekt) hebben we hier sowieso niet voor alles wat het formaat ree of groter is.

Natuur is voor mij een plek waar dieren hun gang kunnen gaan en kunnen leven zonder hekken als grens voor hun vrijheid.
Ik snap de mensen die zeggen dat wij helemaal geen natuur hebben dan ook niet. Als ik een rondje in de auto doe of door het bos/een natuurgebied loop en de roofvogels zie jagen, de reëen zie lopen, of de watervogels met zijn allen zie foerageren dan is dat voor mij echt wel natuur. De dieren hebben zelf die plek kunnen kiezen, doen wat ze horen te doen en hebben een plek waar ze gewoon hun natuurlijke gedrag kunnen uitoefenen.. Hoe kan je dat nou geen natuur noemen?
Dat het deels aangelegd of "gereserveerd" is maakt toch niet uit? Dat is nodig om juist dat wat we hebben te beschermen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 22:28

Marie_Anne schreef:
Zeker leuk artikel. Slaat de spijker op de kop wat mij betreft.

Ik snap het verband niet tussen de Waddenzee en de OVP :+

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 22:29

Maar het is zo klein dat die "natuur" wel beheerd moet worden.
Anders veroorzaakt het overlast of wordt die mooie "natuur" een zeer eenzijdig stukje landschap waar slechts enkele soorten dieren kunnen overleven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 22:40

sneeuwpop schreef:
Maar het is zo klein dat die "natuur" wel beheerd moet worden.
Anders veroorzaakt het overlast of wordt die mooie "natuur" een zeer eenzijdig stukje landschap waar slechts enkele soorten dieren kunnen overleven.

Klopt, en dat komt omdat we niet zoveel verschillende inheemse dieren hebben die er voor kunnen zorgen dat het niet eentonig wordt. Een beetje hulp dmv grote grazers vind ik dan ook alleen maar een goed ding zolang het niet nadelig is voor de dieren zelf. Als het goed gebeurd zorgt dat er wel voor dat de overige natuur in diezelfde gebieden kan blijven bestaan.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 23:37

bigone schreef:
Even een stukje gepikt uit die tekst:

De selectieve verontwaardiging komt volgens Franck Meijboom ook naar voren bij het dilemma over het bijvoeren van dieren in de Oostvaardersplassen. "Met de stand van de dieren gaat het bijna te goed voor de draagkracht van het gebied", zegt Meijboom.
"Aan de andere kant: hoe kijk je naar het welzijn van dieren. Op het moment dat een dier het hele jaar goed heeft, maar één maand niet, dan kun je je afvragen of dat dier het over het geheel slecht heeft? Of accepteer je dat honger erbij hoort in een situatie van extreme kou aan het einde van de winter."
Volgens Meijboom is emotie in de discussie niet per se verkeerd, maar moet je hem beter inzetten. "Heel veel discussies zijn heel ad-hoc. Ik zie iets vervelends, daar moet iets aan gebeuren. Het werkt beter om een stap terug te zetten en dan een afgewogen beslissing te maken over wat je het beste kunt doen."

Heel eerlijk , deze beste man heeft er ook geen kaas van gegeten, toen er 1000 dieren liepen ging het goed en was er evenwicht volgens SBB. En dan zegt hij dat er bijna te veel dieren zijn nu <<) Hallo, dat is al heel lang zo. Er had gewoon een veel actiever beleid qua afschieten en geboorteperking moeten zijn en SBB als beheerder had dit bij de regering en later bij prov.staten van Flevoland moeten neerleggen. O ja, uit de tekst één maand niet genoeg te eten, ik denk dat de beste man nog nooit op de aldoor kaalgevreten vlaktes met dode bomen, zomer en winter, is geweest.

en als die mogelijk wat overdreven emotie het gevolg is van iets dat niet goed blijkt te functioneren, dan moet je dat misschien gaan corrigeren zodat de emoties achterwege kunnen blijven. En hoeven discussie als deze niet te bestaan, kunnen de actievoerder (leuke woordspeling) weer leukere dingen doen dan kadavers kijken en wandelende skeletten voeren.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 01:57

Ik ben totaal gesloopt... Iets teveel hooi op mijn vork genomen is me nu wel beetje aan het breken :+ .. Maar we gaan door!

Als mensen graag updates van me willen lezen - ik vergeet hier dus telkens te plaatsen.
https://www.facebook.com/groups/981856105302831/

Vandaag was er een overleg met alle actiegroepen, SBB en de provincie.

Hier mijn verslag ervan.

Citaat:
Vanmiddag was ik aanwezig bij het gesprek met de provincie, SBB en verschillende actiegroepen.

Goed, ik ga wat ver in op de materie, omdat ik het idee heb dat deze informatie belangrijk is voor de achterban om te weten, zodat men het complexe systeem begrijpt en waarom er niet 1.2.3 veranderingen gebeuren. Wat logischerwijs veel frustratie oplevert. Helaas is er veel politiek en veel wetgeving waar men aan vast houd en wat men boven het welzijn van de dieren stelt. Frustrerend en uitermate boos makend, maar wel de realiteit.

Goed. Wat fijn was dat, ondanks alle verschillende standpunten en ideeën over de invulling van het beleid en hoe we het veranderd willen hebben, we toch één front konden vormen in wat we wilden, in ieder geval op korte termijn. Dat er meer voerplekken komen, in de weken dat het de Commissie van Geel tijd kost om tot een rapport te komen.

Even wat informatie over Commissie Geel, voor de mensen die daar niet bekend mee zijn en over wie het beleid voor de OVP maakt en uitvoert.

Het beleid van OVP lag tot eind 2017 in handen van het Rijk. Nu is het in handen van de provincie, doordat het Rijk meer taken provinciaal wil. De provincie maakt dus het beleid en SBB is de uitvoerder. Voor problemen met de OVP moet men dan ook vooral bij de provincie zijn. Niet bij het Rijk of SBB. De provincie kan het beleid veranderen. Ad Meijer is een gedeputeerde van de provincie, die het gesprek leidde en die ook duidelijk zei, de verantwoordelijkheid beleid ligt bij mij, bij de provincie. Niet bij SBB en diens boswachters. Die zijn alleen uitvoerend.

De provincie heeft Pieter van Geel (ex-fractievoorzitter CDA) benoemd tot voorzitter van een commissie, commissie Geel. De commissie werft leden/experts die naar het beleid van OVP kijken en daarna een advies rapport zullen schrijven over hoe het provinciale beleid voor de Oostvaardersplassen eruit gaat zien.

Dit rapport gaat nog weken, zo niet, maanden duren. Het is hartstikke mooi dat dit gebeurd, maar in die tijd dat het de commissie kost om een adviesrapport te schrijven, lijden de dieren. Ze gaan dood van de honger en worden nu in grote getale afgeschoten.

De actiegroepen wilden op korte termijn oplossingen hiervoor. Dus, dat er meer plekken zouden komen waar er werd gevoerd, zodat alle dieren toegang hadden tot het eten.

SBB en de provincie wil hier niet aan. SBB gaf aan dat ze weten waar de kuddes zitten en wat hun wandelpaden zijn en dat ze hierop de voerplekken beslissen. Dat ze vervolgens kijken wie en hoeveel er van gegeten word en het zo nodig verplaatsen of aanvullen.

Ze hebben een dierenarts, zogenaamd onafhankelijk, die al sinds 1999 met SBB werkt. Dus, in mijn ogen, is die niet onafhankelijk meer. Hij controleert normaal in de winter het gebied één keer in de maand. Nu één keer in de week, gezien de situatie. Hij is het eens met het beleid van SBB.

We hebben aangegeven, en dat vond ik ook belangrijk, waarom geen onafhankelijke groep dierenartsen, biologen etc, die toezien op SBB en het afschot en nu voerbeleid.

Ad Meijer gaf aan dat er volledig vertrouwen was in SBB om het beleid goed uit te voeren. AKA, er is dus geen controlerende factor.

We hebben zover gekregen dat meerdere mensen van verschillende actiegroepen mee mogen met SBB om te kijken naar de voerplekken en hoe dit in zijn werk gaat. Echter, heel mooi, en daar ben ik ook heel blij mee, wij actiegroepvoerders zijn geen experts. De meeste niet dan. Neem een dierenarts mee, een hoefsmid, een bioloog.

Grappig is dat meneer de dierenarts niets wist van dat het moerasgebied slecht is voor eenhoevige, die daardoor allerlei hoef en been problemen hebben.

Die staat daar dan elke week de dieren te beoordelen. Ik heb logischerwijs weinig vertrouwen in deze man en zijn kunde.

Er zijn meerdere suggesties gedaan, maar we konden net zo goed tegen een muur praten. Men volgt het protocol dat er staat en daar wijken ze niet vanaf.

OVP is een Europees beschermd gebied. Een zogeheten Natura 2000 gebied. Wat is dat;

"Natura 2000 is de overkoepelende naam voor gebieden die worden beschermd vanuit de Vogel- en Habitatrichtlijn. Volgens deze Europese richtlijnen moeten lidstaten specifieke diersoorten en hun natuurlijke leefomgeving (habitat) beschermen om de biodiversiteit te behouden."

Om dat gebied dus te beschermen volgen ze internationale Europese rapporten. Het rapport van de Internationale Commissie betreffende het Management van de Oostvaardersplassen (ICMO) en later het rapport van de tweede Internationale Commissie betreffende het Management van de Oostvaardersplassen (ICMO2)

Je vind het ICMO2 rapport hier
https://www.rijksoverheid.nl/…/icmo2-in-de-oostvaardersplas…

Naar aanleiding van dat internationaal rapport is er een vroeg recreatief beheer protocol gemaakt betreft afschieten.

Je vind dat protocol hier
https://www.rijksoverheid.nl/…/protocol-vroeg-reactief-behe…

Je hoeft het in principe niet door te lezen, maar voor de mensen die dat willen. Dit is dus het protocol waar de provincie telkens naar verwijst. "We volgen het protocol" "We volgen het beleid". Ze volgen de papiertjes en de regeltjes, of het nu fout is of goed.

Anky van Grunsven vroeg de vraag, maar wat als je het protocol overschrijd, wat gebeurd er dan? We kregen niet echt antwoord daarop.

Er werd telkens terug gegrepen naar het protocol en diens adviezen. "De natuur zijn beloop laten gaan" "Wilde dieren."

Uiteindelijk kwamen we geen steek verder. We eindigden in cirkels.

Onze wensen, of beter gezegd, eisen, daar is niet naar geluisterd of niet eens de suggestie gewekt dat er naar gekeken zouden worden. Het was op bijna alles een dikke vette nee.

Wat we wel mochten was onze standpunten en argumenten naar meneer Meijer doorsturen en hij zou zorgen dat het bij de commissie van Geel kwam.

Wat is er wel bereikt?

- Er zijn nu 8 voerplekken ipv 7
- Er word nu elke dag gevoerd ipv om de dag
- Het hooi van de boeren word getest om te kijken of het geschikt is
- Actievoerders mogen mee met SBB het gebied in

Maar voor de rest. Er volgt geen beleidsverandering tot het rapport van de commissie van Geel een advies geeft. Dan zijn we maanden verder.. En in die tijd, verhongeren de dieren.

Wat ik wil?

Ik ben blij dat deze commissie bestaat - en hoop dat ze kritisch naar OVP gaan kijken. Op lange termijn is er hoop, dat de commissie een advies geeft dat in lijn staat met wat wij willen.

Op de korte termijn is er helaas niets veranderd of geregeld.

Ik kan niet afwachten tot het advies rapport van de commissie.

Ik zal eerlijk zijn dat ik echt twijfel in wat nu het beste is. Ja, er moet actie worden gevoerd. Ja, men moet laten blijken dat dit niet kan.

Maar ik ben niet voor hekken openbreken, dieren meenemen, boswachters bedreigen etc.

Wel ben ik voor demonstreren en blijven voeren, liefst grootschalig. Als zij dat niet doen, dan doen wij het wel.

Maaaar, ik wil heel duidelijk aangeven dat ik echt niet oké ben met sommige dingen die op dit moment gebeuren.

AUB, ik dring er op aan
- Breek de hekken niet open
- Neem geen dieren mee
- Bedreig geen boswachters
- Ga niet over het spoor

De boswachters zijn de uitvoerenden. Zij maken het beleid niet en zij worden nu van alle kanten bedreigd en lastig gevallen. Ja, er zitten rotte appels tussen, maar dat is overal zo. Maar er zitten ook hele goede mensen bij die het verschrikkelijk vinden hoe het gaat. Maar hé, ze hebben vaak een gezin, een hypotheek, huur. Ze staan ook tegen de muur. Ontslag nemen betekend geen recht op WW bijvoorbeeld, en banen voor boswachters liggen niet voor het oprapen. Ik heb gehoord van boswachters wiens kinderen op school worden lastig gevallen en van wie hun adressen zijn door gegeven en dat daar actievoerders staan. Dat gaat buiten alle perken.

Dan het spoor. Het is elke machinist zijn ergste nachtmerrie, mensen op het spoor en onder de trein. Je geeft zo'n persoon de schrik van zijn leven, of rakelt een trauma op omdat de machinist al zo'n nare ervaring gehad heeft. Natuurlijk zullen er ook machinisten zijn die - zoals de machinist die toen is gestopt - er achter staan. Maar het is simpelweg gevaarlijk om over het spoor te gaan, dus wees voorzichtig.

Als laatste. De harde actie op zaterdag van Maascha's Vrolijk en Karin Schulting haar groep en de groep van BAA-A. Laatst genoemde doet op zaterdag zijn eigen actie, waar ik niet bij betrokken ben. Maascha Vrolijk heeft het ook over harde actie, maar voor zover ik het heb begrepen is dit niet grensoverschrijdend.

Ik ben sowieso aanwezig zaterdag, maar om heel eerlijk te zijn (en ik probeer zo open als een boek te zijn op de pagina) wil ik vrij blijven van extreme acties. Dit omdat ik graag, vanaf nu, contact wil houden met de provincie en SBB en de lijn open wil houden. Als ik hekken open sta te breken en een veulen meeneem in de kofferbak, gaat die deur hoe dan ook voor me dicht. Ik kan misschien niet veel betekenen op die manier, maar ik wil het wel proberen. Want uiteindelijk, hoe frustrerend, ziek en klote ook, het is een politiek spel en om een kans te hebben om te winnen moet er helaas ook politiek mee gespeeld worden.

Dus, ik ben zaterdag aanwezig en zal graag in een ketting staan met de rest, zal graag met honderd man hooi het gebied in gooien, zal graag met spandoeken willen staan, maar meer dan dat ben ik - persoonlijk - niet van plan.

Dat gezegd, iedereen moet helemaal zelf weten wat ze op zaterdag wel of niet willen doen. Dat is ieders eigen persoonlijke verantwoordelijkheid. Ik kan alleen een beroep doen om niet te ver te gaan, in de hoop dat het niet zal escaleren.

Want ik denk, dat zo snel het escaleert er helemaal geen ingang meer zal zijn voor de actievoerders om rond de tafel te gaan. Dan gooit men zijn eigen glazen in. Dan is het helemaal klaar.

Een woedende menigte, prima.. Een woedende menigte die niet meer in controle is, dat is niet prima.

Dus ga zaterdag heen en sta in eendracht met de rest... Maar met beleid.

Ik weet dat niet iedereen het met me eens zal zijn en dat is prima. Zoals ik al zei, ieder moet naar zijn eigen eer en geweten handelen. Dat doe ik ook.

Heel veel info, ook voor mij, ik hoop dat het duidelijk is en dat het allemaal klopt. Mochten er dingen niet duidelijk zijn of dingen van hé, wacht eens even Eline, dit klopt niet helemaal. Laat het me weten.

Malenka

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 09:07

Bedankt voor je verslag. Heel helder en open.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 11:11

Ik vind de acties prima en het is fantastisch dat mensen zich daar zo voor in zetten. Echter gaan sommige wel echt te ver is mijn mening. Ik volg het een en ander op Facebook en veel mensen zijn echt aan het door slaan door hun emotie. Schrijven en doen hele domme, vooral zinloze dingen. Ik vind dat jammer want door dat soort idioten worden mensen die normaal en netjes blijven converseren niet meer serieus genomen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 12:24

@ElineS +:)+

Maar je verslag geeft wel aan dat er eigenlijk niks gaat gebeuren uiteindelijk. Teveel politici die dan op hun bek gaan (gezichtsverlies en zo). Dit blijft meer zoethouden tot de aandacht weg is om vervolgens gewoon niks te veranderen (enkel flinke geldverspilling aan weer een rapport dat dit rechtvaardigd). Er zal misschien meer gebeuren als de boswachters/DA/etc. collectief zich ziekmelden/staken en de SBB en daarmee ook de provincie voor het blok zetten. Kan je via de vakbond wat? Want ook als werkomstandigheid is dit ernstig ongezond, terwijl daar echt wel een voor alle partijen passende oplossing voor te vinden is, zeker omdat al die zgn. verdragen niet van toepassing zijn op de grote grazers.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 13:08

Alane schreef:
dan maar even kort:
Wat zou er oa kunnen gebeuren wanneer de intensieve veehouderij zou ophouden te bestaan en alles bio gehouden wordt in Nederland?
de meeste mensen zouden geen zuivelproducten meer kunnen betalen, geen vlees en aanverwant want de prijs zal zo hoog oplopen.
restaurants enz gaan op de fles
De prijzen van alles schiet sky high, terwijl lonen gelijk blijven.
Dan de export gaat op zijn gat, handelsverdragen worden opgeheven... Alles wordt duurder, in China zullen babies sterven etc etc...

ach de intensieve veehouderij zou er de oorzaak van zijn dat we in 2017 geen schoon drink water meer zouden hebben.....

Dan worden dierlijke producten weer luxe-producten. Mensen eten er dan minder van, wat zal leiden tot een betere volksgezondheid.
Iedereen zal mee moeten groeien in dat duurzaamheidsbeleid. Feitelijk gaan we een stapje terug in de tijd, we gaan weer gebruiken wat we nodig hebben ipv overproductie en overconsumptie.

De bizarre export zal gezondere vormen aannemen, de weg van het geld is de snelste weg naar het einde van de wereld zoals wij die nu kennen.
Een duurzamer weg levert misschien minder op in muntjes, maar meer in gezondheid, meer natuur, meer toekomst voor volgende generaties.

We leven te breed, te groot, teveel... mensen zijn te dik en ziek, wereldwijd zijn er meer schulden dan ooit. Meer inhoud, minder buitenkant. Meer kwaliteit, minder kwantiteit.

Onze grondhouding tov alles dat leeft is ziek/ verziekt en heeft ALLES te maken met de OVP, want deze toont pijnlijk duidelijk de dubbele moraal en 'kop in het zand steek' mentaliteit aan. Er gloort echter ook hoop, want het toont ook aan dat de mens nog wel compassie voelt... zij het selectief.

En voordat iemand weer schreeuwt dat dit off-topic is, wie bepaalt wat er off topic is? Voor mij is dit knetterhard ON-topic!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 13:41

Dank je wel Ninx, voor mij ook. Ik kan het alleen maar helemaal met je eens zijn!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 13:53

Duidelijk verslag Eline, top!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 14:45

Citaat:
En voordat iemand weer schreeuwt dat dit off-topic is, wie bepaalt wat er off topic is? Voor mij is dit knetterhard ON-topic!

Na 4 groene opmerkingen hierover negeren vind je dat nog steeds?
Ik krijg wel eerder een groene in de pb :+ }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 14:53

Een discussie over bio-industrie lijkt me offtopic. Maar een discussie over hypocrisie en meten met twee maten lijkt me dan weer wel ontopic.

Ben ik ff blij dat ik geen mod ben. :D

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 15:01

safina schreef:
Een discussie over bio-industrie lijkt me offtopic. Maar een discussie over hypocrisie en meten met twee maten lijkt me dan weer wel ontopic.

Ben ik ff blij dat ik geen mod ben. :D

Hihi! Jup!

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 15:08

Deze hooibalen van goede kwaliteit zijn vorige week met veel vrachtwagens uit Drenthe naar Lelystad gebracht en gedoneerd aan SBB om bij te voeren.
Tot nu toe was er niets mee gebeurd, doch nu blijkt dat ze gratis zijn aangeboden aan een loonwerker en die moet ze gewoon afvoeren zonder dieren te voeren.
Hoe wreed kun je zijn? Graag delen.
Afbeelding

Bovenstaande tekst gekopieerd uit FB groep koeien

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 15:09

Dank voor je verslag, Eline ! Goed werk, knap dat je het zo helder uiteenzet.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 15:13

Famke160301 schreef:
Deze hooibalen van goede kwaliteit zijn vorige week met veel vrachtwagens uit Drenthe naar Lelystad gebracht en gedoneerd aan SBB om bij te voeren.
Tot nu toe was er niets mee gebeurd, doch nu blijkt dat ze gratis zijn aangeboden aan een loonwerker en die moet ze gewoon afvoeren zonder dieren te voeren.
[ [url=m/7TbxDA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wellicht is de "goede kwaliteit" niet de juiste voor de dieren in de OVP. Die kun je niet ineens vette kuil oid gaan voeren.

Als je iets kopieert, is het wellicht handig om dat even in een quote te doen met bron erbij gelinkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 15:18

Famke160301 schreef:
[ [url=m/7TbxDA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hoe weet je dat het waar is? En als het waar is: weet je dan waarom dat zo is gegaan? Zou het kunnen dat het, zoals hierboven gesuggereerd, om voer gaat dat niet arm genoeg is of om andere redenen ongeschikt?

Ik heb hier ook nog wel een paar van zulke balen staan en die wil je echt niet aan die beesten op de Oostvaardersplassen voeren...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 15:22

Dit is al eerder geplaatst waarop mijn bericht en antwoord terug

bigone schreef:
bruintje123 schreef:

Maar dat is geen hooi maar voordroog.
Ik denk eerlijk gezegd ook dat het niet verstandig is dat te voeren.
Onze wel doorvoede paarden kunnen dat soms al niet niet tegen, ook al is het mooie droge.

Klopt, maar wanneer de dieren een aantal weken bijgevoerd worden met het spul van SBB en dan deze balen er tussen dan kan het prima. Spul is bijna droog, net hooi en komt van extensieve niet bemeste natuurgebieden, hetzelfde soort spul waar nu mee word bijgevoerd. Ik voer al twintig jaar voordroog en gelukkig kunnen ze er heel goed tegen. Niet te dik, alle vitamines en mineralen op orde en geen gehoest.

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 15:23

Dat klopt niet Famke,de balen staan opgeslagen bij de provincie en er is na het overleg van gisteren besloten dat er gekeken word of en welke balen er bruikbaar zijn. Die worden dan gevoerd door SBB. De balen die nu niet geschikt zijn worden bewaard en daarvan word bekeken of ze later aan de dieren gevoerd kunnen worden als ze wat meer bestand zijn tegen wat rijker voer.

Er zijn inmiddels meerdere FBgroepen,ik zie door de bomen het bos niet meer,en je leest echt soms de meest gekke onzinverhalen rond gaan.

De FBgroep van Cynthia en Annemieke die volg ik het meest,die word gesteund door Anky van Grunsven en H.P.Minderhout.
De FBgroep van Eline gaat over het voeren van de dieren.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 15:31

Als er niks mee is gebeurt dan is er ook geen monster van genomen om te onderzoeken of t wel of niet geschikt om te voeren is.

Bovendien:
SBB voert blijkbaar niet alle dieren bij. Maar een geselecteerde groep die bezorgde burgers dan kunnen zien eten. T echte leed wordt vakkundig uit t oog gehouden.
Ze houden je voor de gek met t "plotseling" overstag gaan om toch bij te voeren.

Onderstaande tekst gekopieerd:

"Voor wie het nog niet gelezen hadden ter informatie.

Het vogelpark de Oostvaardersplassen.
Voor 1984 – anno 2018

Voor 1984 was Rijkswaterstaat beheerder van de Oostvaardersplassen. Rijkswaterstaat hield de graaslanden, bossen, riet- en watergebieden op een natuurlijk manier in stand. Rijkswaterstaat won in de jaren 80 de eerste prijs van Europa, met de natuurlijke wijzen van beheer en het behoud van unieke Europese vogels. Verderop in dit stuk hier meer over.

De jaren Voor 1984.
De samenwerking tussen Rijkswaterstaat en de boeren.
Op de Oostvaardersplassen ligt de grote vlakte. De grote vlakte was het enige gebied dat door mensenhanden was ingericht. Er was gras gezaaid en er waren sloten gegraven. Op de grote vlakte werd ook op een natuurlijke manier beheert. Volgens de beheerders, van voor 1984, was de draagkracht van de grote vlakte niet meer dan 250 koeien. Het huisvee van toen hield het land gezond en open voor de wormen, mollen, muizen en kruidplanten. Over de hele grote vlakte stonden vlierbessen. Als beschutting tegen onprettige weersomstandigheden, tegen de muggen, tegen de dazen en als voedingsondersteuning voor het huisvee.

De Oostvaardersplassen was een open gebied waar de reeën vrij in en uit konden lopen. Niet te verwarren met de geplaatste Edelherten.

Voor dat de broedtijd begon van de veldvogels werd het huisvee van de graaslanden gehaald. Na de broedtijd werd het huisvee er weer terug op geplaatst. Zo bleef de vogelstand van de veldvogels in stand en tijdens de broedtijd kregen ook de bodem, het gras en de kruidplanten genoeg tijd om te kunnen herstellen.

Het waterbeheer op de grote vlakte vond plaats via de sloten. Sloten die door alle graaslanden heen liepen. Je kunt vandaag de dag nog steeds de resten van die sloten terug zien op de grote vlakte.

Anno 2018 is de grote vlakte een verarmd landschap. Dicht gelopen door 5000 hoefdieren, waardoor het water niet meer weg kan. Door de verarming in de bodem is de grote vlakte vol Jakobskruiskruid komen te staan, zonder graasbaar gras. Het gras blijft het hele jaar door onder de graashoogte. De oorzaak is dat er duizenden ganzen het hele jaar door op de Oostvaardersplassen aan het grazen zijn. Hierdoor blijft het levende en uiteindelijk ook het dode Jakobskruiskruid, het riet, het schors, de bast, het kale hout en de modder als enige voedsel over voor de hoefdieren.

De verloren schatkamer, het bos “De Driehoek”.
Voor 1984 was het bos "De Driehoek" één van de meest unieke bossen binnen Europa. De rede was dat er zeer zeldzame vogels voorkwamen, voortgekomen uit een natuurlijk proces.

Het bos "De Diehoek" op de Oostvaardersplassen van de laatste 17 jaar.
Over de afgelopen zeventien jaar is het bos "De Driehoek" door duizenden Koniki en Edelherten geringd.

De oorzaak van dat *ringen zijn de 70.000 ganzen die het hele jaar door het gras diep onder de graashoogte houden, waardoor de hoefdieren niet aan hun juiste voedsel kunnen komen.

*Ringen.
Ringen is; een strook schors en bast rondom de stam weghalen. Op de Oostvaardersplassen hebben de Edelherten en Koniki dat ringen vele jaren gedaan. Het gevolg van boomstammen ringen is, dat het water niet meer bij de wortels kan, waardoor de boom op dat kale stuk stam sterft en bij de eerste de beste windvlaag als een lucifershoutje af knapt.

De Oostvaardersplassen na 1984.
Na 1984 nam Staatbosbeheer het over. Er werd een nieuwe ecoloog aangesteld die het totaal anders wilde gaan doen. Hij wilde de oernatuur terug brengen in Nederland. De ecoloog wilde de hoefdieren blijvend op de zeebodem zetten. Om te zien hoe de natuur zich zou gaan herstellen, naar zijn beeld over zijn oernatuur. Terwijl alles al in balans was en het niet Nederlandser kon.

De ecoloog koos voor het Oostenrijkse Heckrund uit 1932, dat geen Heckrund is maar erop lijkt. Daar komt bij dat runderen in de bergen leefden en niet in de lagelanden. De klauwhoeven geven ook aan dat ze helemaal niet voor een zeebodem gevormd zijn. Maar om al grazende de bergen te beklimmen.

De ecoloog wilde ook paarden. Hij koos voor het soort Konik uit Polen. Vanuit het Pools vertaald; Kon - paard, ik - klein. Voor ons; klein paard. Koniki; is het meervoud van Konik. De echte konik zullen Polen nooit verlaten. Die horen namelijk in Polen thuis. De rede is dat de echte Konik nog een beetje "Tarpan" in zich heeft. En dat willen de konik kenners ook zo houden. De Tarpan is één van de oudste paardensoorten uit de plains, hoogvlakte en bergen van Oost Europa.

Nederland is een Delta met daartussen opgestuwde zachte zandgronden, dat tijdens de laatste ijstijd opgestuwd is geweest. Van naturen zijn paarden nooit verder gekomen dan het Schwartswald en de Eifel. Dat ene (oer)paardje dat gevonden is aan onze oostgrens, dat was een verdwaald paardje. Eén potvis op het strand van Castricum wil nog niet zeggen dat er hele families potvissen tussen Engeland en Nederland leven. Kuddedieren die alleen zijn, zijn om meerdere redenen afgezonderd van hun kudde of ze zijn verdwaald.

En dan wilde de ecoloog nog Edelherten op de zeebodem uitzetten. Maar door het strakke beleid, over het in stand houden van het Edelhert, moesten de Edelherten uit een dierentuin gehaald worden. Ook het Edelhert komt van de hogere en droge gronden.

Het ontbreken van landschapsonderhoud en dierenverzorging.
De ecoloog wilde onder geen beding dat er ingegrepen werd. Doch, vanaf 2007 moest er wel ingrepen worden omdat de toeristen weken lang over de honderden lijken heen struikelden.
De Nieuwe Wildernis was geboren, waar niet ingegrepen mocht worden. En wat ook meer dan tien maanden per jaar gehandhaafd wordt. Gevolg was honger. Maar ook dorst door het zoute water. Zeebodem blijft zeebodem. Er ontstonden alle denkbare vormen van ziektes en aandoeningen.

Op "De Driehoek" zijn inmiddels 32 verschillende soorten zangvogels verdwenen, waaronder unieke soorten. Er horen op de Oostvaardersplassen 185 soorten vogels te zijn. Het getal van 15 soorten vogels wordt niet eens gehaald. De Europese Orchidee is verdwenen door het verlies van alle bossen op de Oostvaardersplassen. De vleermuizen zijn verdwenen. Vele soorten paddenstoelen, mossen, bloemen en kruidplanten zijn verdwenen."

Timon Jürgens 1996 - 2018

Edit: OVP is een door de mens gecreëerd gebied. En zeker geen natuur. De natuur en biodiversiteit die er was, is grondig om zeep geholpen.