Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 16:07

Wat gij niet wilt dat u geschiedt,zo doet dat ook een ander niet. Het probleem hier is dat dieren voor de Nederlandse wet niet gelden als een ander,maar als een zaak.Toch zijn er ook wel wetten die dieren beschermen en ik weet zeker dat die hier grenzenloos overtreden worden!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 16:37

sterregoud schreef:
Nikass schreef:
Ik heb even getemd, want ik wist niet dat ik tot een groep behoor die immens leed veroorzaakt. Nogal een aanval op de persoon, vindt je zelf ook niet?

Zoals je weet, sterven er elk jaar in de OVP vele honderden, soms zelfs duizenden dieren een nare, langgerekte dood.
Door dit beleid te steunen, doe je mee met het instandhouden van dit leed.

Het lukt je maar niet om objectieve informatie te brengen. Wat je hier beschrijft is jouw mening. Los daarvan wordt het "immense leed" zoals jij dat dan noemt, niet door mij of "jullie" (wie dat dan ook mogen zijn?) veroorzaakt.

"Jullie" (als we dan toch zo bezig zijn)) zijn ondertussen behoorlijk hypocriet en rigide bezig door allerlei excuses te verzinnen waarom oa de intensieve veehouderij in stand zou moeten worden gehouden.
Tegen zoveel kortzichtigheid en dom redeneren kan ik niet op: ik ontstip weer even.
Bevestig elkaar maar weer fijn in jullie bekrompenheid. Over niet verder kijken dan je neus lang is gesproken...

NB Alane: het vlees van die paarden uit Amerika wordt geïmporteerd door Nederland :)*

MarjanB

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 16:44

Niklas de volgens jou objectieve informatie over de veehouderij is ook niet juist.. dus begin eerst bij jezelf en je eigen mening over een beroepsgroep die je duidelijk niet kent.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 16:58

Volgens mij importeren we vooral rundvlees uit Argentinië? Paardenvlees wordt hier weinig gebruikt en is toch vooral een exportproduct?

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 17:08

Het gaat over de OVP. Boswachters zullen toch meestal mensen zijn die juist boswachter zijn geworden omdat ze van de natuur houden
Hebben ze dan een soort afstompcursus moeten doen om dit beleid uit te kunnen voeren ? Dat vraag ik mjj af. Want als je je hart niet volledig op slot hebt, doet het je wat, dat kan niet anders.

@Safina, je zei terecht dat het bij de koffie nog niet leeft op je werk. Volgens mij komt dat omdat er alleen in het nieuws is dat er wel wordt bijgevoerd. Het volledige plaatje, van dieren die niets krijgen, die omgaan, etc. dat haalt het echte nieuws niet.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 17:24

Nikass, tja, dat heb je in een discussie, dat mensen het niet met je eens zijn.

Maar als je hier toch weggaat, kun je gelijk een topic over de bioindustrie openen. Tot daar.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 17:27

MarjanB schreef:
Niklas de volgens jou objectieve informatie over de veehouderij is ook niet juist.. dus begin eerst bij jezelf en je eigen mening over een beroepsgroep die je duidelijk niet kent.

Kun je ff quoten wat je bedoelt?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 17:47

Hoe dienstig is het om in een topic/discussie over het OVP "beleid" continu allerlei andere misstanden er bij de haren bij te slepen? Is dat om de aandacht er van af te leiden, zoals Nikass steeds te pas en te onpas en tot in den treure doet?
Heeft helemaal geen zin om de ene vreselijke misstand met de andere te vergelijken, in dit topic gaat het over de OVP waar al decennia wanbeleid ten koste van heel, heel veel dieren wordt gevoerd, wat niemand maar schijnt te willen erkennen.
Op die manier krijg je iets van "ja maar dit is nóg erger", dat is gewoon een weinig zinvolle, en ook niets oplossende vergelijking.
Daar zijn dan ook andere topics voor.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 18:05

Alane schreef:
dan maar even kort:
Wat zou er oa kunnen gebeuren wanneer de intensieve veehouderij zou ophouden te bestaan en alles bio gehouden wordt in Nederland?
de meeste mensen zouden geen zuivelproducten meer kunnen betalen, geen vlees en aanverwant want de prijs zal zo hoog oplopen.
restaurants enz gaan op de fles
De prijzen van alles schiet sky high, terwijl lonen gelijk blijven.
Dan de export gaat op zijn gat, handelsverdragen worden opgeheven... Alles wordt duurder, in China zullen babies sterven etc etc...

ach de intensieve veehouderij zou er de oorzaak van zijn dat we in 2017 geen schoon drink water meer zouden hebben.....

Klinkt als de perfecte oplossing voor een beter milieu :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 18:15

terpentijn schreef:
Hoe dienstig is het om in een topic/discussie over het OVP "beleid" continu allerlei andere misstanden er bij de haren bij te slepen? Is dat om de aandacht er van af te leiden, zoals Nikass steeds te pas en te onpas en tot in den treure doet?
Heeft helemaal geen zin om de ene vreselijke misstand met de andere te vergelijken, in dit topic gaat het over de OVP waar al decennia wanbeleid ten koste van heel, heel veel dieren wordt gevoerd, wat niemand maar schijnt te willen erkennen.
Op die manier krijg je iets van "ja maar dit is nóg erger", dat is gewoon een weinig zinvolle, en ook niets oplossende vergelijking.

Amen!! Een paar zijn er op elkaar aan het katten ipv gewoon het over de OVP te laten gaan. Het kan ALTIJD erger. Zit ook wel in de Nederlandse natuur om ernstige zaken af te doen met die afgezaagde opmerking. Wanneer ik vroeger bij ma kwam en zei dat ik honger had was haar standaard antwoord: Bestaat niet, in Biafra hebben ze pas honger. Stop ermee om allerlei toestanden met elkaar te vergelijken en elkaar te proberen te bekeren, werkt niet, zo word de OVP in deze discussie ondergesneeuwd.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 18:32

Nikass schreef:
NB Alane: het vlees van die paarden uit Amerika wordt geïmporteerd door Nederland :)*

Ik meende dat er een EU verbod was voor de import van paardenvlees uit Argentinie, Mexico en Canada .

in ieder geval een groot aantal Nederlandse bedrijven voeren geen paardenvlees meer in uit de landen.
Maar goed wederom afdwalende van de kern van het verhaal dat een verbod op iets weinig uithaalt, vaak is het dan wat je niet meer ziet is er ook niet meer.
Ovp verschilt in dat opzicht niet veel met de intensieve veehouderij, teveel dieren op 1 plek, met dat verschil dat deze geen dak boven hun hoofd hebben en niet verzorgd noch gevoerd worden.

Bio industrie dieren worden gevoerd, creperen niet zoals de dieren in de OVP, waar ook vliegenvallen opgehangen worden zodat de bezoekers minder last hebben van de vliegen die op de kadavers afkomen.

In tegen stelling tot wat SBB verteld dat alleen kadavers van koniks en heckrund worden geruimd, omdat een dood edelhert tot de natuur en het proces behoort, worden er dus wel edelhert kadavers geruimd.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 18:57

Dat kan ook moeilijk anders omdat er al bijna 1500 edelherten overleden zijn deze winter ( tot 1 maart). Dat komt neer op een edelhert per 3 hectare (excl. water, inclusief riet). En als het exclusief riet zou zijn zelfs per 2.3 hectare. Dat wordt vanzelf een ziektebron en een uiterst onaangenaam en stinkend landschap.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 19:01

Mizora schreef:
Dat kan ook moeilijk anders omdat er al bijna 1500 edelherten overleden zijn deze winter ( tot 1 maart). Dat komt neer op een edelhert per 3 hectare (excl. water, inclusief riet). En als het exclusief riet zou zijn zelfs per 2.3 hectare. Dat wordt vanzelf een ziektebron en een uiterst onaangenaam en stinkend landschap.

Kijk dat bedoel ik nu, enerzijds zegt SBB we doen niets want dat is de natuur en de natuur is wreed... maar aan de andere kant doen ze van alles om die wreedheid te verbloemen en te verstoppen enz enz.
of je grijpt in of je grijpt niet in, maar niet wat het beste past.

ben het met je eens over de ziekte haarden enz. met een gemiddelde van ong. 28 dode dieren per dag in februari lijkt het meer op een slagveld.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 19:37

bigone schreef:
terpentijn schreef:

Amen!! Een paar zijn er op elkaar aan het katten ipv gewoon het over de OVP te laten gaan. Het kan ALTIJD erger. Zit ook wel in de Nederlandse natuur om ernstige zaken af te doen met die afgezaagde opmerking. Wanneer ik vroeger bij ma kwam en zei dat ik honger had was haar standaard antwoord: Bestaat niet, in Biafra hebben ze pas honger. Stop ermee om allerlei toestanden met elkaar te vergelijken en elkaar te proberen te bekeren, werkt niet, zo word de OVP in deze discussie ondergesneeuwd.

Je leest niet erg goed Bigone, ik stel niet dat het ene erger is dan het andere.
Ik kom steeds terug op zaken als de bio industrie omdat wat mij betreft de essentie van de discussie gaat om wat ik eerder schreef:

...waarom we het niet acceptabel vinden dat herten in de OVP worden geschoten, maar als ze op de Veluwe rondlopen of in het mini bos hier om de hoek wèl. Waarom we de omstandigheden waarin paarden in de OVP leven niet acceptabel vinden en die van onze huispaarden, opgehokt, achter prikkeldraad, alleen gehouden, verreden, wèl.
Waarom het aantal grote grazers dat sterft te hoog is, maar het aantal kippen wat elk jaar geruimd wordt niet.

Door maar steeds deze kernvraag te vermijden door te zeggen dat "we het daar nu niet over hebben", wordt de vraag niet minder urgent. Zoals Alane nu ook even wegwuift als het gaat over paardenvlees uit ZuidAmerika, waarom dat wel accepteren?

Daarnaast het continu presenteren van meningen als feiten, zoals sterregoud bijvoorbeeld heel erg doet, maakt dat er niet eerlijk gediscussieerd kan worden.
Prima dat er meningsverschillen zijn, maar hou het dan bij dat het een mening is, en niet een feit.
Feiten onderbouw je met bronnen. De bron waarin bewezen is dat er op de OVP "immens leed" plaatsvindt, of dat er "nergens anders in Nederland zoveel wordt geleden als daar" ben ik nog niet tegengekomen. Prima dat jullie dat vinden, maar om de discussie zuiver te houden zal je moeten accepteren dat dat een mening is, en dat een ander daar dus anders over kan denken.

Terpentijn, dit is meteen mijn antwoord op jouw vraag.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 19:44

Ik vind het wel acceptabel dat herten in de OVP worden geschoten. Maar dan wel wat eerder ! Dus bijv. In september of oktober.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 19:46

Ik heb een ándere mening, Nikass, hou je er zelf dan ook bij dat het "een mening"is.
Jouw "feiten" (of wat jij als zodanig beschouwt, hoeven niet de mijne te zijn. En zijn het ook niet.
Bovendien starten we van een ander vertrekpunt, qua denken.

Ik vind het erg vervelend dat er steeds van alles en nog wat bijgesleept (ook allemaal erg, daar niet van, maar als ik het daarover wilde hebben, deed ik dat in een daaraan gerelateerd topic wel) wordt, waardoor de hele OVP kwestie raakt ondergesneeuwd. Of is dat je bedoeling? Kun je met die stokpaardjes niet beter in een ander topic gaan zitten?

Overigens hád ik geen vraag aan jou, dus waar dat "antwoord" op slaat is me een raadsel.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 19:50

Ik kwam deze tegen, maakt voor mij de boel wel heel duidelijk... Afbeelding

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 20:00

@Nikass: Het punt is dat daar de discussie niet over gaat, dat is een andere discussie waar je van mij part best een topic over mag openen, want het lijkt me best een interessante discussie, maar het is een non-issue in dit topic, dat gaat over het leed dat nu in de OVP (en alléén in het OVP) is door het beleid van het jaarlijks laten verhongeren van 30-40% van de populatie.

Men is over het algemeen niet tegen het schieten van de dieren op de OVP, maar tegen het eerst maanden laten verhongeren en dan in de ±laatste week voor sterven schieten.

Ik weet nergens in Nederland waar er bewust voor wordt gekozen om een beleid te voeren dat neerkomt op jaarlijks zo'n 30-40% van de dieren te laten verhongeren. Dat nu een week eerder geschoten wordt, waardoor er slechts 5-10% uit zichzelf dood gaat in plaats van 30-40% voordat er de verlossende kogel is, maakt het leed nauwelijks minder groot.

Er zijn zover ik weet geen eigenaren of stallen waar dit beleid normaal gevonden wordt, anders dan bij de beheerders van de OVP.

En er is enkel door protest op in te grijpen, want doordat er geen verdienmodel is, alleen een subsidiemodel, ben je verplicht er onbewust aan mee te werken want belasting moet toch betaald worden. In tegenstelling tot buitenlands paardenvlees, waarbij je gewoon op de verpakking kan lezen dat het uit zuid-amerika komt en het dan terug kan leggen. Of dat je kan kiezen om geen vlees te eten, en op deze manier die industrie niet aan te moedigen. Maar met de OVP kan dat niet, want er is voor ons als burgers geen keuze van wel of niet aanmoedigen.

En bij de door particulieren alleen gehouden paarden kan er voorlichting gehouden worden (op een positieve manier), en op het moment dat er een goed onderbouwd en opgebouwd wetsvoorstel door mensen wordt geschreven, zet ik daar echt mijn handtekening onder zodat het naar de tweede kamer gaat. Als ik ergens echt verwaarlozing zie, dan maak ik daar een melding van.

Overigens is prikkeldraad inderdaad naar, maar heel veel stukken van SBB zijn gewoon afgezet met prikkeldraad hoor, ook als er paarden lopen. Alleen heb je voor edelherten veel hogere omheiningen nodig en staat er daarom iets anders om de OVP.

@Knollentuin: dat plaatje is niet volledig correct.

- Oostvaardersplassen: circa 6.000 ha (waarvan 1.600 ha open water, 2.000 ha riet en 2.400 ha gras en bos)
- Hollandse Hout: circa 900 ha (ongeveer 3x3 kilometer)
- Oostvaardersveld: 328 ha
- Oostvaardersbos (voorheen Fluitbos): 170 ha
- Kotterbos: 340 ha

Oftewel: alles bij elkaar kom je op ongeveer 20km2 riet, 20km2 gras en 20km2 bos. Dus het OVP is 40-60km2. Maar dan nog is het aantal dieren vele malen groter per km2 inderdaad.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 20:01

Dat eerlijk discussiëren mis ik ook. Er wordt gezegd dat de SBB open staat voor verbetering. Maar alle ideeën en alternatieven worden weggehoond, of genegeerd.
Hoezo eerlijke discussie ?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 20:01

Dat kaartje zegt meer dan genoeg ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 20:16

randalinpony schreef:
Overigens houd ik me nu al paginas in om niet aan de voorstanders van huidig OVP-beleid te vragen wat ze dan van verwilderde katten vinden? :D

Wie is er voorstander van het huidige beleid in dit topic dan?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 20:31

Afbeelding

Ik jat even je plaatje, omdat het wel iets anders interessants geeft, namelijk de dieren in Yellowstone park. Ik ben eens gaan kijken hoeveel predatoren er daar zitten.

Ongeveer 600 grizzlyberen
Ongeveer 600 zwarte beren (maar mogelijk meer, er zijn weinig gegevens over, maar ze worden vaak gezien)
160 wolven (en nog groeiende)
30 cougars
Ongeveer 300 coyotes
Een kleine populatie bobcats and lynxen

Oftewel: zo'n 1.700 roofdieren op 22.000 grote grazers. Maar niet alle dieren jagen op de grote volwassen grazers, dit zijn voornamelijk de wolven, cougars en bobcats, hoewel coyotes ook wel eens een verzwakt dier meenemen. Verder zijn er nog allerlei kleine roofdieren voor de kleine herbivoren en ze eten mee van de gedode prooien, waardoor dit minder voorraad geeft en er dus meer gejaagd moet worden op grote grazers door degene die dat wel doen.

Uiteindelijk kom je uit op zo'n 300 roofdieren die op alle 22.000 grote grazers jagen (wat grofweg neerkomt op 1 roofdier per 80 grote grazer), en de hele populatie grote roofdieren jaagt op de jongen (sommige alleen zeer jong, sommige ook een beetje ouder) van de elanden en de verschillende herten (bizons wordt maar door een beperkte groep op gejaagd, ook als het jonkies zijn). Alle grote roofdieren in dat gebied jagen ook op klein wild, ze hoeven dus niet te bestaan van enkel grote grazers.

Het woud van Bialowieza zou zo'n 70-100 wolven (exclusief jongen) bevatten. Het aantal lynxen heb ik niet kunnen vinden, wel dat ze door de jacht door uitsterven bedreigd werden en slecht herstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 20:36

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 21:30

Even een stukje gepikt uit die tekst:

De selectieve verontwaardiging komt volgens Franck Meijboom ook naar voren bij het dilemma over het bijvoeren van dieren in de Oostvaardersplassen. "Met de stand van de dieren gaat het bijna te goed voor de draagkracht van het gebied", zegt Meijboom.
"Aan de andere kant: hoe kijk je naar het welzijn van dieren. Op het moment dat een dier het hele jaar goed heeft, maar één maand niet, dan kun je je afvragen of dat dier het over het geheel slecht heeft? Of accepteer je dat honger erbij hoort in een situatie van extreme kou aan het einde van de winter."
Volgens Meijboom is emotie in de discussie niet per se verkeerd, maar moet je hem beter inzetten. "Heel veel discussies zijn heel ad-hoc. Ik zie iets vervelends, daar moet iets aan gebeuren. Het werkt beter om een stap terug te zetten en dan een afgewogen beslissing te maken over wat je het beste kunt doen."

Heel eerlijk , deze beste man heeft er ook geen kaas van gegeten, toen er 1000 dieren liepen ging het goed en was er evenwicht volgens SBB. En dan zegt hij dat er bijna te veel dieren zijn nu <<) Hallo, dat is al heel lang zo. Er had gewoon een veel actiever beleid qua afschieten en geboorteperking moeten zijn en SBB als beheerder had dit bij de regering en later bij prov.staten van Flevoland moeten neerleggen. O ja, uit de tekst één maand niet genoeg te eten, ik denk dat de beste man nog nooit op de aldoor kaalgevreten vlaktes met dode bomen, zomer en winter, is geweest.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 21:55

knollentuin schreef:
Ik kwam deze tegen, maakt voor mij de boel wel heel duidelijk... [ [url=m/dknUNB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Helaas niet erg zorgvuldig gemaakt. Zo zijn er ook in Oostvaardersplassen vossen aanwezig (die staan er wel bij yellowstone). En bovendien staan de bronnen er niet bij. Waardoor ik zo ook niet kan achterhalen van wanneer de tellingen zijn (jaar en moment in het jaar maakt wel uit natuurlijk). De Oosyvaardersplassen telling komt zo te zien van afgelopen najaar.