Partij voor de Dieren: regelgeving strenger voor sportdieren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: Partij voor de Dieren: regelgeving strenger voor sportdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 10:32

frunnik schreef:
mmmm en rijd jij ook paard??? Op een paard gebruik je namelijk een zadel en een hoofdstel. En dan nog laarzen en de meeste mensen hebben tegenwoordig nog wel meer dan 1 hoofdstel in de kast hangen. Weet je waar dat allemaal van gemaakt is LEER!!!

Ik slacht de dieren die wij eten zelf en looi ook de huiden zelf dus ja dat weet ik en een hoofdstel begruik ik niet Knipoog
Dat is echter allemaal volkomen irrelevant. In Irak doden en martelen amerikanen duizenden burgers. Is daarom een verkrachting in NL niets om je druk over te maken?! Minder slecht is nog niet goéd. In de ruiterij is er erg veel niet goed met het welzijn van de ´geliefde´ paarden.

Waar het om gaat is dat elke ruiter zelf kritisch naar de omstandigheden en het gebruik van het eigen paard kan kijken. Waar de ethologische en ecologische maatlat voor het houden van paarden ligt zou voor geen enkele ruiter onduidelijk behoren te zijn: dat is wetenschappelijk onderbouwd onder de vingertoppen beschikbaar.
De rest is angstagresie en struisvogelpolitiek want ´ja maar, dan kan ík niet rijden´ = nee, want.

Het is bij ´onderhandeling´ over dierenwelzijn van cruciaal belang dat de belangen van het dier NIET door de houders behartigd worden.
De ENIGE relevante maatlat mbt het welzijn van paarden is de ecologie en ethologie van die dieren. Het belang van de mens bepaalt hoe groot het compromis is, hoe ver de minimum-criteria onder die maatlat liggen.
Met betrekking tot paarden zit een ruiter dus per definitie NIET aan de paardkant van de onderhandelingstafel. Hooguit daar een beetje dichterbij of verder vanaf.

Nu hoor en lees ik standaard:
´Ja maar.... zoals jij paarden daar houdt is in NL niet haalbaar´.
Dat is een tweesnijdend zwaard, wat makkelijk in de eigen vingers snijdt Pling

´Ja maar..... jij gaat ook op jouw paarden zitten.´
Precies en daarom weet ik dat ik niet aan de paardkant van de onderhandelingtafel zit.

Als ruiters hebben wij er belang bij dat paardrijden niet verboden wordt en Brussel is ook voor ons héél dichtbij.
Ik nodig daarom hierdoor de PvvD uit om kontakt met mij op te nemen opdat ze kennis kunnen nemen van hoe wíj rijpaarden houden. Dit als perspectief voor de hier gedane uitnodigingen voor HorseEvent Cool

hc

Crocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 10:36

KiWiKo schreef:
ik zie maar een keer ZE staan Haha! Haha! en met die gasten bedoel ik inderdaad het dierenbevrijdingsfront en met ZE bedoel ik inderdaad de PvdD Lachen

Publieke en Opinie heb ik inderdaad niet goed geschreven....... anders nog wat?

Ja: beïnvloeden is met een trema en met 1 d Knipoog. Je hebt gelijk, er stond maar 1x 'ze'.

Maar even inhoudelijk: je kunt de PvdD niet afrekenen op wat het DBF doet of niet doet. Of vind je dat ook niet en komt het alleen maar zo over ? Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 10:38

ik vind dat niet Knipoog heb het inderdaad wat onduidelijk geformuleerd Lachen

pvdD is op zich wel een goede tegenhanger, en moet er ook zijn Lachen

alleen heb ik wat moeite met hun gezever Lachen

Dierenbevrijdingsfront vind ik echt te gek voor woorden......... geen goed woord voor over

Crocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 10:43

KiWiKo schreef:
Dierenbevrijdingsfront vind ik echt te gek voor woorden......... geen goed woord voor over

Dan zijn we het eens: die doen de dierenzaak meer kwaad dan goed. Helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 10:46

alleen heeft het legale wakker dier wel het dierenbevrijdingsfront opgericht.... dus zo tegen de praktijken zijn de legale clubjes niet...

Ook mensen van wakker dier zijn gespot bij illegale praktijken van vernielingen, loslaten enz....
Bont voor dieren idem...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 10:56

Bedankt HC voor een post met een zeer hoog waarheidsgehalte, en ook nog eens prettig geformuleerd...
Ik lees jouw bijdragen altijd met veel plezier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:59

Mooie post HC Ja

Huertecilla schreef:
Minder slecht is nog niet goéd

Precies. Ik verbaas mij er over hoe vaak ik hier voorbeelden lees van dingen die nog slechter zijn om daarmee goed te praten wat er hier in NL gebeurd.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:00

HC doet alleen maar heel realistische posts maken........... die niet altijd in dank afgenomen worden.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:02

klopt, minder slecht is nog niet goed

Maar minder slecht kun je met regeltjes proberen nog minder slecht te maken...en nog minder slecht en nog minder slecht...
Meteen heel radicaal alles in 1 keer willen dat lukt niet.

Misschien nog wel in ons rare landje...maar wereldwijd nooit.
Probeer het stap voor stap aan te pakken, ik denk dat dat uit eindelijk het beste resultaat geeft.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:03

HC is een held...
Leer je niets van de inhoud, dan leer je iig correct abn te schrijven!
Driewerf hoera!

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:36

Huertecilla schreef:
frunnik schreef:
mmmm en rijd jij ook paard??? Op een paard gebruik je namelijk een zadel en een hoofdstel. En dan nog laarzen en de meeste mensen hebben tegenwoordig nog wel meer dan 1 hoofdstel in de kast hangen. Weet je waar dat allemaal van gemaakt is LEER!!!

Ik slacht de dieren die wij eten zelf en looi ook de huiden zelf dus ja dat weet ik en een hoofdstel begruik ik niet Knipoog
Dat is echter allemaal volkomen irrelevant. In Irak doden en martelen amerikanen duizenden burgers. Is daarom een verkrachting in NL niets om je druk over te maken?! Minder slecht is nog niet goéd. In de ruiterij is er erg veel niet goed met het welzijn van de ´geliefde´ paarden.

Waar het om gaat is dat elke ruiter zelf kritisch naar de omstandigheden en het gebruik van het eigen paard kan kijken. Waar de ethologische en ecologische maatlat voor het houden van paarden ligt zou voor geen enkele ruiter onduidelijk behoren te zijn: dat is wetenschappelijk onderbouwd onder de vingertoppen beschikbaar.
De rest is angstagresie en struisvogelpolitiek want ´ja maar, dan kan ík niet rijden´ = nee, want.

Het is bij ´onderhandeling´ over dierenwelzijn van cruciaal belang dat de belangen van het dier NIET door de houders behartigd worden.
De ENIGE relevante maatlat mbt het welzijn van paarden is de ecologie en ethologie van die dieren. Het belang van de mens bepaalt hoe groot het compromis is, hoe ver de minimum-criteria onder die maatlat liggen.
Met betrekking tot paarden zit een ruiter dus per definitie NIET aan de paardkant van de onderhandelingstafel. Hooguit daar een beetje dichterbij of verder vanaf.

Nu hoor en lees ik standaard:
´Ja maar.... zoals jij paarden daar houdt is in NL niet haalbaar´.
Dat is een tweesnijdend zwaard, wat makkelijk in de eigen vingers snijdt Pling

´Ja maar..... jij gaat ook op jouw paarden zitten.´
Precies en daarom weet ik dat ik niet aan de paardkant van de onderhandelingtafel zit.

Als ruiters hebben wij er belang bij dat paardrijden niet verboden wordt en Brussel is ook voor ons héél dichtbij.
Ik nodig daarom hierdoor de PvvD uit om kontakt met mij op te nemen opdat ze kennis kunnen nemen van hoe wíj rijpaarden houden. Dit als perspectief voor de hier gedane uitnodigingen voor HorseEvent Cool

hc

Sorrie maar dan heb jij mijn post toch echt enigszins uit zijn verband gerukt. Het gaat mij er niet om of iemand leer gebruikt of niet. Het gaat mij erom dat sommige mensen hier heel hard met een vingertje wijzen terwijl iedereen wel dingen doet waar andere mensen het niet mee eens zijn. Het doet er niet toe wat dan slechter of minder slecht is. Wat ik bedoel is dat het heel makkelijk wijzen is terwijl men beter naar zichzelf kan kijken. Dat is namelijk de enige persoon die je kunt veranderen.

Overingens ben ik het niet geheel met je eens met betrekking tot de maatlat die jij noemt. Zolang er nog zoveel onduidelijk is en onderzoeken elkaar tegenspreken mbt de ecologie en ethologie van dieren. Kun je dit onmogelijk als enkele waarheid zien, hoogstens als dunne leidraad

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:17

Cayenne schreef:
www.destentor.nl
Wij stellen in het algemeen voor om met strenge regelgeving het welzijn van dieren die in sport en recreatie worden gebruikt, te waarborgen. Wij denken hierbij ook aan verboden.''

Dit blijft natuurlijk tamelijk etherisch als daarbij niet tegelijkertijd wordt vermeld wat die strenge regelgeving en verboden daadwerkelijk inhoudt. Zo heb je namelijk nog geen uitgangspunt tot een dialoog.

Wat ik wel graag van de pvvd zou willen zien is dat er een uitgebreide campagne en verbod komt tegen Foi Gras. Daar hoeft wat mij betreft geen enkele discussie over te komen. Dit is voor mij n.l. een duidelijke maatlat van dierenmishandeling die volstrekt onaanvaardbaar is. Foi Gras is nog steeds in restaurants verkrijgbaar in NL.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:21

Lees [VN] Uitspraak in zaak Madeleine Brugman binnenkort bekend en je begrijpt dat het intiatief van de dierenpartij gewoon hóóg tijd is.
Keer op keer worden ´incidenten´, de topjes van de zwarte ijsberg die toevallig in het zicht komen, níet aangepakt.

De sporters bij veldrijden zijn geen andere mensen dan bij dressuur of endurance of springen of vul maar in. De individuele ´sportieve´ aspiraties wegenvoor menigeen zwaarder dan zelfs de meest elementaire
belangen van het paard.

Als zoals in verschillende ´sport´topics op Bokt beweerd wordt dit soort dingen niet voorkomen kan worden en een hoog niveau niet diervriendelijk bereikt kan worden, dan zijn dat geen excuses maar redenen om het te verbieden Pling

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:28

Rani007 schreef:
Cayenne schreef:
www.destentor.nl
Wij stellen in het algemeen voor om met strenge regelgeving het welzijn van dieren die in sport en recreatie worden gebruikt, te waarborgen. Wij denken hierbij ook aan verboden.''

Dit blijft natuurlijk tamelijk etherisch als daarbij niet tegelijkertijd wordt vermeld wat die strenge regelgeving en verboden daadwerkelijk inhoudt. Zo heb je namelijk nog geen uitgangspunt tot een dialoog.

Ok, als jij een uitgangspunt wil:

´ALLE wedstrijdsport met paarden dient verboden te worden.´

Onderbouwing:
1. de ruiterij is niet in staat mishandeling te voorkomen
2. de ruiterij accepteert dieronvriendelijke praktijken als de weg naar de top
3. het paard is de atleet en heeft daarbij geen keuze de eigen grenzen te respecteren; het bovenstaande toont aan dat de ruiters de verantwoordelijkheid daarvoor niet kunnen dragen omdat de eigen ambities zwaarder wegen

Conclusie: paardensport is niet diervriendelijk en tot daarvoor garanties zijn dient het verboden te zijn.

hc

edit: WEDSTRIJDsport met paarden.....
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 22-07-08 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:30

gelukkig rijd de konigin ook paard... dus alles verbieden zal niet zomaar lukkken Lachen

Maar dat zou die partij maar wat graag doen vermoed ik zo...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:32

runningkawa schreef:
gelukkig rijd de konigin ook paard... dus alles verbieden zal niet zomaar lukkken Lachen

Maar dat zou die partij maar wat graag doen vermoed ik zo...

Ik denk dat je een cruciaal onderscheid mist: het competatieve element Pling

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:33

nee dat mis ik niet, maar geloof niet dat de pvd dat er door krijgt, want de volgende stap zou zijn dat men niet ziet wanneer een paard buiten de sport om het prettig vind.
Dat komt dan als stap te gevaarlijk dichtbij Lachen

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:36

Ik geloof niet dat de PVD het voor mekaar gaat krijgen dat de ruiterij verboden word. Volgens mij is geen een politieke partij daar voor.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:38

runningkawa schreef:
nee dat mis ik niet, maar geloof niet dat de pvd dat er door krijgt, want de volgende stap zou zijn dat men niet ziet wanneer een paard buiten de sport om het prettig vind.

De kern is niet of jij of wij dat geloven maar of de redenering op zich foutief is.
Ík vind er geen speld tiussen te krijgen en het in het belang van rijpaarden dus terecht, hoog tijd zelfs, dat een partij zich hard maakt voor een verbod van wedstrijdsport met paarden.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:39

Ik vinde redenering wel fout..en wel meer dan 1 speld tussn te krijgen Lachen

En die partij...Veel geblaat en weinig wol naar mijn idee...

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:44

Huertecilla schreef:
Ok, als jij een uitgangspunt wil:

´ALLE wedstrijdsport met paarden dient verboden te worden.´

Onderbouwing:
1. de ruiterij is niet in staat mishandeling te voorkomen
2. de ruiterij accepteert dieronvriendelijke praktijken als de weg naar de top
3. het paard is de atleet en heeft daarbij geen keuze de eigen grenzen te respecteren; het bovenstaande toont aan dat de ruiters de verantwoordelijkheid daarvoor niet kunnen dragen omdat de eigen ambities zwaarder wegen

Conclusie: paardensport is niet diervriendelijk en tot daarvoor garanties zijn dient het verboden te zijn.

hc

edit: WEDSTRIJDsport met paarden.....

Beetje te kort door de bocht. Het spaanse dressuurteam traint onder begeleiding van Pat Parelli. Als er een manier is om diervriendelijk met je paard te werken, en een paard welwillend te krijgen, is het deze methode wel. Sport kan dus wel degelijk op een diervriendelijke manier. Waarom promoot de pvvd zoiets niet daar iedereen weet dat paardensport niet alleen in NL wordt bedreven maar internationaal. Om die reden alleen al is paardensport in NL verbieden niet realistisch.

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:46

Huertecilla schreef:
De kern is niet of jij of wij dat geloven maar of de redenering op zich foutief is.
Ík vind er geen speld tiussen te krijgen en het in het belang van rijpaarden dus terecht, hoog tijd zelfs, dat een partij zich hard maakt voor een verbod van wedstrijdsport met paarden.

hc

Alsof dat de lading dekt. Dan blijft er nog genoeg amateuristische ellende over.

Justice_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 18:08

Crocus schreef:
KiWiKo schreef:

Dan zijn we het eens: die doen de dierenzaak meer kwaad dan goed. Helaas.

Oke dat klinkt echt als 'we zetten allen hokken en kooien open en laten alle dieren vrij'
maar dat zal wel niet zo zijn Bloos
Maar wat is dit dan? en wat zijn de doelen van deze bond? Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 18:22

dat is ook wat ze doen, illegaal en gaan niets uit de weg

Een groep dierenextremisten met een terroristische werkwijze.
Organisaties als Wakker Dier (thieme dus), de Dierenbescherming en de Bont voor Dieren die nu erg hun best doen een schoon imago uit te dragen en zogenaamd zeggen zich van deze praktijken te distantiëren , hebben zij in het verleden een grote rol gespeeld in de oprichting van het bevrijdingsfront.

zo zuiver zijn hun bedoelingen dus... dus je stemt simpelweg op terroristen, nee ze knallen geen vliegtuigen in gebouwen..maar ze zetten wel schuren in brand..waar kinderen naast slapen...maar alles voor het goede doel, niet waar Lachen

met wat lol zetten ze zo ook de boxdeur open..misscchien is dat wel het volgende...

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 18:55

Huertecilla schreef:
runningkawa schreef:

hc

Ik denk dat het gemiddelde manegepaard die iedere dag hetzelfde rondje loopt en beginnende ruiters op zijn rug heeft zitten die alle kanten op bonken en de teugels zo nu en dan moeten gebruiken om in evenwicht te blijen toch een stuk slechter af zijn dan het gemiddelde wedstrijdpaard.

Wil daarmee niet zeggen dat jou stelling foutief is. Maar als je zo ver wilt gaan als de wedstrijdsport te verbieden voor het welzijn van het paard, dan kun je denk ik maar beter gelijk het hele paardrijden verbieden. Ben je in ieder geval consequent Haha!