frunnik schreef:mmmm en rijd jij ook paard??? Op een paard gebruik je namelijk een zadel en een hoofdstel. En dan nog laarzen en de meeste mensen hebben tegenwoordig nog wel meer dan 1 hoofdstel in de kast hangen. Weet je waar dat allemaal van gemaakt is LEER!!!
Ik slacht de dieren die wij eten zelf en looi ook de huiden zelf dus ja dat weet ik en een hoofdstel begruik ik niet

Dat is echter allemaal volkomen irrelevant. In Irak doden en martelen amerikanen duizenden burgers. Is daarom een verkrachting in NL niets om je druk over te maken?! Minder slecht is nog niet goéd. In de ruiterij is er erg veel niet goed met het welzijn van de ´geliefde´ paarden.
Waar het om gaat is dat elke ruiter zelf kritisch naar de omstandigheden en het gebruik van het eigen paard kan kijken. Waar de ethologische en ecologische maatlat voor het houden van paarden ligt zou voor geen enkele ruiter onduidelijk behoren te zijn: dat is wetenschappelijk onderbouwd onder de vingertoppen beschikbaar.
De rest is angstagresie en struisvogelpolitiek want ´ja maar, dan kan ík niet rijden´ = nee, want.
Het is bij ´onderhandeling´ over dierenwelzijn van cruciaal belang dat de belangen van het dier NIET door de houders behartigd worden.
De ENIGE relevante maatlat mbt het welzijn van paarden is de ecologie en ethologie van die dieren. Het belang van de mens bepaalt hoe groot het compromis is, hoe ver de minimum-criteria onder die maatlat liggen.
Met betrekking tot paarden zit een ruiter dus per definitie NIET aan de paardkant van de onderhandelingstafel. Hooguit daar een beetje dichterbij of verder vanaf.
Nu hoor en lees ik standaard:
´Ja maar.... zoals jij paarden daar houdt is in NL niet haalbaar´.
Dat is een tweesnijdend zwaard, wat makkelijk in de eigen vingers snijdt

´Ja maar..... jij gaat ook op jouw paarden zitten.´
Precies en daarom weet ik dat ik niet aan de paardkant van de onderhandelingtafel zit.
Als ruiters hebben wij er belang bij dat paardrijden niet verboden wordt en Brussel is ook voor ons héél dichtbij.
Ik nodig daarom hierdoor de PvvD uit om kontakt met mij op te nemen opdat ze kennis kunnen nemen van hoe wíj rijpaarden houden. Dit als perspectief voor de hier gedane uitnodigingen voor HorseEvent

hc