Drama bij botsing tussen geschrokken paard en motorcrosser

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tijgertje86

Re: Drama bij botsing tussen geschrokken paard en motorcrosser

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:05

radoszin schreef:
Mijn man rijd dus ook een off the road motor maar ik weet wel dat 99 % van die mannen hun motor afzetten als ze een paard aan zien komen of ze slaan een ander pad in.

Hun willen net zo goed geen ongelukken veroorzaken.
Maar hoe vaak heb je ongelukken in het bos door mountainbikers , die zijn nog veel erger als een crosser , die rijden dus gewoon tegen je paard aan en schelden je verrot als ze er niet voorbij kunnen.
En dan die lui op quads die zijn wel irritant die geven nergens niks om .
Daar hebben zelfs de off the road rijders een hekel aan , puur omdat hun wel rekening met anderen houden en de quadrijders niet.

Ik heb liever met een crosser te maken als met zo een stomme fietser of iemand die zijn hond los heeft die lekker luid blaffend op je af komt en als je niet uit kijkt ook nog eens bijt.

@ Mindim volgens mij is het wel een off the road , als je het plaatje vergroot zie je volgens mij wel een kenteken plaat.

Ik kan melden dat bij ons 100% de motor niet uitzet. Dr-a-ma!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:14

Hier ligt een crossterrein, midden in het bos met ruiterpaden erlangs, ik rij hier ook als ze crossen gewoon langs met mijn paard. In mijn ogen ben ik verantwoordelijk voor het gedrag van mijn paard en daarom oefen ik hiermee. Kom ik in het bos een crosser tegen dan heb ik daardoor ook geen probleem, oke vervelend blijft het, maar iemand letsel toewensen, dat gaat er bij mij niet in.

Ik heb namelijk nog meer een hekel aan ruiters met onopgevoede en angstige paarden, die boos worden als ik met paard en wagen langs rij omdat hun paard hier niet tegen kan en die verwachten dat ik mijn paard zo goed beheers. Dat ik haar stil kan zetten terwijl zij met bokkende en springende paarden langs mij komen. Tja meestal lukt dat, maar soms steekt het teveel aan en dan ben ik de boeman, terwijl ik net zo goed als hun met een paard te maken heb.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:18

En dat niet iedere motorrijder weet hoe een paard reageert op de motor is ons wel eens duidelijk geworden, toen het jonge paard van mijn zus schrok voor ene motor en loskwam, motor wilde helpen en reed achter het paard aan om hem te vangen, maar dat lukte niet. Met mijn haf heb ik hem ingehaald en gevraagd te stoppen, dat deed hij en het andere paard stopte en keerde terug, vervelend zeker, maar wel goedbedoeld.

kissmeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:53

nou als die motoren daar niet thuis horen is het maar eens goed dat dit gebeurd (lullig voor die man/jongen)maar ik hoop dat ze er een keer van leren! en niet alleen daar maar alle motorrijders
gvd dit is niet de eerste keer!mijn oom heeft ook zijn paard na de slacht kunnen brengen omdat er een stel idioten door het bos scheurden en ja dan schrikken de paarden en breken ze uit!ook al is de omheining nog zo sterk!

vind dat ze veel meer moeten controleren en flinke boetes moeten geven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:28

radoszin schreef:
Mijn man rijd dus ook een off the road motor maar ik weet wel dat 99 % van die mannen hun motor afzetten als ze een paard aan zien komen of ze slaan een ander pad in.

Hun willen net zo goed geen ongelukken veroorzaken.
Maar hoe vaak heb je ongelukken in het bos door mountainbikers , die zijn nog veel erger als een crosser , die rijden dus gewoon tegen je paard aan en schelden je verrot als ze er niet voorbij kunnen.
En dan die lui op quads die zijn wel irritant die geven nergens niks om .
Daar hebben zelfs de off the road rijders een hekel aan , puur omdat hun wel rekening met anderen houden en de quadrijders niet.

Ik heb liever met een crosser te maken als met zo een stomme fietser of iemand die zijn hond los heeft die lekker luid blaffend op je af komt en als je niet uit kijkt ook nog eens bijt.

@ Mindim volgens mij is het wel een off the road , als je het plaatje vergroot zie je volgens mij wel een kenteken plaat.

Motoren hebben grote ietwat vierkante nummerplaten achterop, maar die zie ik niet hoor! Mag ik vragen waar jij een nummerplaat ziet?? Bij mijn weten hebben motoren geen nummerplaat voorop.

kissmeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:35

doe mij maar een hond of een fietser die stomme stink crossmotoren maken echt wel een paard banger hoor
Die honden gaan blaffen omdat ze meestal zelf nog banger voor het paard zijn. maar die jongens vinden het in de meeste gevallen stoer en rijden gewoon door!en als je er wat van zegt krijg je nog grote bek terug ook!

Nicoleee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:37

Getsie wat een naar verhaal! maar ik ben het ook wel een beetje met KissmeB eens vaak gaat het zo,

surfdude

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:46

Sorry hoor, maar moet echt even reageren op de onzin die enkele van jullie hier lopen uit te kramen. Ten eerste lijkt het er op dat de motor gewoon een kenteken heeft en dus een off road motor is. Kijk maar naar de 2de foto waar je achter de uitlaat een plaat kan zien die mijns inziens toch wel op een kenteken lijkt. Deze word overigens op off road motoren meestal gevouwen, zodat die niet uitsteekt aan de zijkant.

http://www.bndestem.nl/regio/breda/2897908/Motorcrosser-gewond-na-botsing-met-paard.ece

En ook lijkt de motor een koplamp te hebben, iets wat crossmotoren niet hebben. Dus zou graag willen weten waar de info vandaan komt dat dit een crosser zonder kenteken betreft. Of de weg een openbare weg is weet ik niet omdat ik daar niet uit de buurt kom, dus daar kan ik geen oordeel over vellen. Rij zelf ook off road, en probeer altijd zoveel mogelijk afstand van paard en ruiter te houden, en zet waarnodig de motor uit. Helaas is er voor ons niet al te veel ruimte om onze hobby uit te voeren op plekken waar we niemand tot last zijn, en een crossbaan is niet echt een optie voor ons. Net zoals de bak niets is voor jullie als je geen dressuur rijd.

Naast off road rijden surf ik ook regelmatig, maar ook hier moet ik telkens rekening houden met paarden die over strand lopen. Regelmatig word ik boos aangekeken door ruiters omdat hun paard in paniek schiet na het zien van mijn board en op hol slaat of begint te steigeren. Dan probeer ik daar ook zoveel mogelijk rekening mee te houden door geen onverwachte bewegingen te maken. Liefst zie ik ook helemaal geen paarden op het strand die daar de boel lopen te vervuilen waar ik van de zomer weer lekker op kan liggen. Maar ja, iedereen zijn hobby.

En over grote monden gepraat, laatst was ik met mijn zoontje van 3 naar een speeltuintje waar een of ander lampje gewoon even een pony aan een brok touw had vast gezet in het stukje gras ernaast. Dus mijn zoontje denkt hee leuk paardje aaien en rent er naartoe. Ik er gelijk achteraan omdat ik wel het gevaar ervan in zag. Dit altijd zo lieve pony-tje begon dus mooi te trappen. Maar ja, dan zijn er altijd weer van die bijdehande lui die je doodleuk een grote mond geven dat ik mijn zoontje dan maar niet daar moet laten lopen, want er loopt toch een pony.

Het is dus gewoon een kwestie van elkaar een beetje de ruimte gunnen, en rekening houden met elkaar, want er zijn ook mensen die hinder ondervinden van paarden. Dus niet gelijk je oordeel vellen als er weer een zwaar suggestief bericht word geplaatst in de krant, maar probeer je eens in de ander zijn laarzen te verplaatsen.

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:52

Surfdude is een inactieve Bokker...zeker via via getipt Nors opkijken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:53

surfdude schreef:
Sorry hoor, maar moet echt even reageren op de onzin die enkele van jullie hier lopen uit te kramen. Ten eerste lijkt het er op dat de motor gewoon een kenteken heeft en dus een off road motor is. Kijk maar naar de 2de foto waar je achter de uitlaat een plaat kan zien die mijns inziens toch wel op een kenteken lijkt. Deze word overigens op off road motoren meestal gevouwen, zodat die niet uitsteekt aan de zijkant.

http://www.bndestem.nl/regio/breda/2897908/Motorcrosser-gewond-na-botsing-met-paard.ece

En ook lijkt de motor een koplamp te hebben, iets wat crossmotoren niet hebben. Dus zou graag willen weten waar de info vandaan komt dat dit een crosser zonder kenteken betreft. Of de weg een openbare weg is weet ik niet omdat ik daar niet uit de buurt kom, dus daar kan ik geen oordeel over vellen. Rij zelf ook off road, en probeer altijd zoveel mogelijk afstand van paard en ruiter te houden, en zet waarnodig de motor uit. Helaas is er voor ons niet al te veel ruimte om onze hobby uit te voeren op plekken waar we niemand tot last zijn, en een crossbaan is niet echt een optie voor ons. Net zoals de bak niets is voor jullie als je geen dressuur rijd.

Naast off road rijden surf ik ook regelmatig, maar ook hier moet ik telkens rekening houden met paarden die over strand lopen. Regelmatig word ik boos aangekeken door ruiters omdat hun paard in paniek schiet na het zien van mijn board en op hol slaat of begint te steigeren. Dan probeer ik daar ook zoveel mogelijk rekening mee te houden door geen onverwachte bewegingen te maken. Liefst zie ik ook helemaal geen paarden op het strand die daar de boel lopen te vervuilen waar ik van de zomer weer lekker op kan liggen. Maar ja, iedereen zijn hobby.

En over grote monden gepraat, laatst was ik met mijn zoontje van 3 naar een speeltuintje waar een of ander lampje gewoon even een pony aan een brok touw had vast gezet in het stukje gras ernaast. Dus mijn zoontje denkt hee leuk paardje aaien en rent er naartoe. Ik er gelijk achteraan omdat ik wel het gevaar ervan in zag. Dit altijd zo lieve pony-tje begon dus mooi te trappen. Maar ja, dan zijn er altijd weer van die bijdehande lui die je doodleuk een grote mond geven dat ik mijn zoontje dan maar niet daar moet laten lopen, want er loopt toch een pony.

Het is dus gewoon een kwestie van elkaar een beetje de ruimte gunnen, en rekening houden met elkaar, want er zijn ook mensen die hinder ondervinden van paarden. Dus niet gelijk je oordeel vellen als er weer een zwaar suggestief bericht word geplaatst in de krant, maar probeer je eens in de ander zijn laarzen te verplaatsen.

amen! Die vieze overal scheitende paarden, waarvan de ruiters maling hebben aan waar ze wel en niet mogen rijden

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:55

Volgens mij worden er heel wat loze beschuldigingen heen en weer gedaan hier. Een paard hoeft niet 'onopgevoed' te zijn omdat hij bang is, of het nou om een aangespannen paard of een rijpaard gaat, daarbij kun je je dier er alleen maar door ervaring aan laten wennen, en sommige paarden wennen er gewoon nooit aan. Idem voor rijpaarden en aanspanningen die elkaar tegen komen.

Gelukkig rijd ik tegenwoordig een heel verkeersmak en behoorlijk motor- en quad/trike-proof paard en als ik quads of motoren tegenkom stoppen ze eigenlijk vrijwel altijd. Als ik merk dat ze niet in de gaten hebben dat mijn bijrijdpaard schrikt dan vraag ik dmv van handgebaren of ze snelheid willen minderen, dat werkt ook meestal prima.

En ja, ook ben ik wel eens een crosser tegengekomen die het leuk vond onze toenmalige bijrijd-Haffies in paniek te brengen door pal naast ons rondjes te gaan staan spinnen, zodat 'mijn' pony er bokkend vandoor vloog, maar dat was echt een uitzondering. En ja, ik vind het ook heel akelig als er een illegale crosser asociaal voorbij komt scheuren, maar we weten helemaal niet in hoeverre dit aan de orde was.

Een motorcrosser die ergens rijdt waar het niet mag is niet stommer dan een ruiter die ergens rijdt waar het niet mag en een motorcrosser wil net zo graag van zijn hobby genieten als wij met ons paard. Ik kom ook liever geen crossers tegen, maar zij komen ons net zo goed liever niet tegen.

Wat betreft dit ongeluk: het is vreselijk naar voor de rijder die dit overkomen is, voor zijn familie, voor het paard, voor de eigenaar van het paard, voor alle betrokkenen. Dit had ook kunnen gebeuren als hij op de openbare weg langs een weiland had gereden, net zoals dit ook had kunnen gebeuren als er een zware tractor voorbij was gekomen.

Tijgertje, ik denk niet dat het nodig is daarover te speculeren Lachen . Bokt is gewoon een openbaar forum, ieder mag zijn mening geven, zowel voor als tegen Lachen .

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:56

Een verschil tussen paarden en motoren op het strand: paarden mogen beperkt op het strand, maar motoren mogen nooit op het strand. Dus wat doe je op het strand met je motor? Knipoog

Edit: Gwen, ik speculeer niet, ik concludeer. Knipoog Het staat open - en - bloot in het desbetreffende profiel. En dat via - via lijkt me logisch....zou wel heel toevallig zijn....

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:59

Da's eigenlijk helemaal niet zo aan de orde in dit topic, aangezien de motorrijder uit het artikel waar het om gaat niet op het strand reed en de paarden gewoon in hun eigen wei stonden Lachen .

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:59

Goed lezen Tijgertje hij SUFT Haha! Haha! Haha! en dat doet hij inderdaad op het strand........ naast surfen doet hij ook crossen, maar dat doet hij NIET op het strand Lachen

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:03

Kiwiko, volgens mij zit jij te suffen en doet hij/zij aan surfen Clown . Maar hoe het ook zij, het staat iedereen vrij om ook eens de andere kant van zo'n verhaal te laten zien Lachen , of hij nu getipt is of niet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:04

OOOPS Haha! Haha!

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:08

KiWiKo schreef:
OOOPS Haha! Haha!

Haha! Haha! En ik maar zoeken naar het woord 'suft' Gestoord

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:15

Gwen ik neem aan dat je met onopgevoed het over mijn stukje hebt, ik heb het dan wel over onbedwingbare paarden terwijl ik notabene helemaal stil sta met mijn aanspanning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:17

http://www.brabantsemilieufederatie.nl/index.asp?strUrl=%2Fcontent%2Factueel%2Factueel.asp%3Fid%3D197

Er zijn een hoop mensen die zich aan het wildcrossen storen en er wordt ook proces verbaal opgemaakt tegen off the road motoren die crossen in het bos.
Als een ieder nou op het voor zich bestemde pad/ circuit/ zandpad/ ruiterpad, wandelpad blijft is er niet zo veel loos.

Surfdude: paarden die schrikken van een wit surfplankje? Raar kijken misschien. Van zeilen die even goed getrokken worden kan ik het me voorstellen of de schittering in de zeilen, maar een klein wit surfplankje Rolleyes

nicole_easy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:37

arm beestje Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:40

Waar ik eerst woonde zijn eens een tijdje heli's ingezet om het crossen in de bossen tegen te gaan... helaas doen ze dat ook al lang niet meer.

het is gewoon heel simpel, met een motor hoor je niet in een bos thuis.
Ik weet dat er steeds meer crossbanen worden gesloten, maar toch geeft dat dan niet het recht om maar door een bos heen te knallen...

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:57

Wat een afschuwelijk drama. Voor het paard, de eigenaar en de motorrijders!
Ik hoop dat alle motorrijders hierdoor voorzichtiger gaan worden in het bos. Bij ons rijden er ook genoeg door het bos heen. Wij geven onze paarden shocktherapie, met onze eigen crossmotor in de weilanden.
Niemand is hier op de hoogte van de situatie, en speculeert maar door, hoe slecht de motorrijder is.
Er zijn vele zandpaden waar je met je motor of auto gewoon mag rijden. En een paard mag nu eenmaal niet onbemand los lopen.
Ik hoop in ieder geval dat deze man er weer boven op komt en hoop voor de paarde eigenaar dat hij een goede verzekering heeft.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:02

Ehm, Mindim, ik heb een pony gereden die daar idd van schrok Clown .

In het bos waar ik nu meestal rijd heb ik niet zoveel last van die crossers, en zkeer niet van die asociale types, maar waar ik voorheen reed heb ik wel eens met mijn mobieltje de politie gebeld op het moment dat de crossers er nog waren. Volgens mij was dat altijd een zelfde groepje dat het voor andere bosgebruikers verknalde. Maar goed, er zullen ook zat mensen zijn die de paardensport maar niets vinden en zich ergeren aan die gevaarlijke beesten in het bos, en zo is het altijd wat Lachen .

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:06

Het belangrijkste is dat als je in het bos zelf, waar uiteraard geen crossmotoren mogen komen, dat je het kenteken opneemt, als je iets overkomt met je paard.
Maar ja, als je in dat bos zelf ook niet mag paardrijden, heb je natuurlijk weer een probleem.
Het belangrijkste is, dat je probeert je paard te laten wennen aan allerlei situaties.
En een crossmotor komt niet ineens om de hoek zetten, je hoort het altijd aankomen. Daarvoor maken ze teveel lawaai.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:14

moet ie wel een kenteken hebben
dat heeft alleen offroad motor...een crosmotor niet... en van die laatste stikt het behoorlijk

ze komen dus wel ineens om de hoek... in het bos galmt het zo dat je totaal niet weten waar ze zijn