Kaatsheuvelse hoeft verkocht paard niet terug te nemen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Re: Kaatsheuvelse hoeft verkocht paard niet terug te nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 22:53

russel schreef:
Wat is de definitie van braaf..

die vraag heb ik al meerdere keren gesteld... braaf is een ruim begrip, net als bokkig, niet te rijden, vervelend, mak, doorgereden, leerpaard, etc etc...

mijn defenitie van braaf: eerlijk, netjes gemanierd (aan het halster lopen, stil blijven staan), betrouwbaar. En dat betrouwbaar is wederom rekbaar, mag een paard schrikken? Moet een paard alles accepteren zonder dat het weerstand biedt?
als het weerstand biedt, wat is toelaatbaar en hoe benoem je dat? onbraaf, vals gemeen?
is een temperamentvol paard gelijk niet braaf en onbetrouwbaar?

als het paard niet bij de ruiter past, is dat dan gelijk de schuld van het paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 22:57

Ik weet niet wat ik van het hele topic moet denken, Alane, maar ik kan jouw post wel onderschrijven.
Mijn paard is bij mij niet altijd braaf, kan zomaar de hele bak door stuiven, maar kan een hele goeie worden. Supergangen en erg leergierig, maar dit soort paarden is tevens meestal kijkerig.
In de praktijk zie je vaak dat er zat paarden zijn, die niet bij hun ruiter passen, en daar kunnen deze paarden niks aan doen, het is de ruiter die kiest en niet het paard.

saphira21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 01:36

Ook ik kan het hier geheel mee eens zijn. Ook ik heb een paard die regelmatig steigerend met mij door de bak gaat, soms veroorzaakt door mij en soms omdat hij gewoon geen zin heeft. Andere dagen is er niets aan de hand en is het een super fijn paard om te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 01:46

Een paard heeft ook moodswings, net als een mens Knipoog

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 02:31

Jeetje, door alles te verdraaien gaan we opeens weer terug naar af ? Moeten we nu alles wat hier weer herhaald word weer overnieuw gaan beantwoorden ? Als deze opmerkingen zijn de revue allang gepasseerd.

Als een 14 jarige om een braaf paard vraagt omdat ze ietwat bangig is en deze word haar verkocht dan is dat voor deze situatie niet de juiste definitie van braaf. Destemeer omdat wel ervaren ruiters en instructeurs hem ook met moeite in bedwang hebben kunnen krijgen. Daarbij is bekend dat niet alleen haar berichtjes maar ook de posts van mensen die haar en haar paard geholpen hebben of proberen te helpen ook aangeven dat het paard dus niet zo braaf is als zij beweerd heeft.

Het gebrek is dus verborgen, een kreupel paard wat een pijnstiller krijgt en als niet kreupel verkocht word is ook een verborgen gebrek en feitelijk zit je dan in beide gevallen met een miskoop thuis en dus ben je opgelicht.

Moodswings zijn tijdelijk, dus hebben ze eerst gekeken of het een moodswing was. Gekeken of het aan het gebrek aan capaciteiten van de ruiter was, gekeken of er iets mis was met het zadel of de rug, gekeken of het misschien de verhuizing was. Conclusie op alles is nee, daar lag het niet aan.

Lees aub even het hele Topic voordat je antwoord.

Saphira21, ook dat is dus in mijn ogen dan geen braaf paard voor een 14 jarige ietwat bangige ruiter. En is ook niet mijn persoonlijke definitie van braaf. Braaf is heel eenvoudig braaf, je kan dat heel ruim gaan bekijken maar dat is niet wat er mee bedoeld word. En ieder paard kan schrikken dat heeft niets met braaf te maken, dus braaf is ook geen levenslange niet afval garantie, of garantie op niet schrikken.
Iedereen kan braaf blijven oprekken zo ver hij wil en om welke reden dan ook, maar je ziet er wel een kind bij staan van 14 wat bangig is en dan weet je met je gezonde verstand wat de definitie van braaf voor haar is, dus niet de uitgerekte versie van jezelf.

Alane, de uitspraken in de krant heeft de advocaat van de koper ook hier op bokt gedaan. Daar is niet maar 10% van waar lijkt mij. En de uitspraken van de verkoopster op bokt zijn ook waar lijkt mij. Ze heeft verklaard dat het paard altijd braaf is geweest en bij haar nooit heeft gesteigerd......dat is liegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 02:43

Het kan heel goed zijn, dat een paard niet tegen een bepaald mens kan, zonder dat een van beide partijen daar bewust schuld aan heeft... Verder, wat moet een kind van veertien met een paard als ze toch al bang is aangelegd, dan is het toch beter om een pony aan te schaffen?

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 03:36

Moderatoropmerking:
ik heb een paar offtopicreacties verwijderd. Discussie is zeer zeker toegestaan, mits deze fatsoenlijk blijft. Wil je onderling iets kwijt/vragen/bespreken dan kun je elkaar PBen.
Verder graag ontopic blijven Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 09:04

Alane, braaf is natuurlijk prettig in de omgang, maar met rijden is voor mij ook braaf dat ze idd niet bij alles flippen. Het moet echt bijzonder zijn eer mijn paard flipt. Was ooit anders toen hij jong was, maar hij is bomproof, dus voor mijn definitie braaf.

Als we het over zure gemene rotknollen hebben, verpest of gewoon een rot karakter, is de discussie gauw gevoerd, dan heb je echt een kat in de zak als die voor braaf wordt verkocht. Het hangt er natuurlijk van af hoe de ervaring van de eigenaresse is geweest en of dat ook ter sprake is geweest. Kijk als je er regelmatig af tetst omdat je paard flipt zoals ze op bokt schrijft, is dat braaf?? Een bang paard voor een jong meisje dat een braaf paard zoekt. Zij wil rijden, niet knuffelen, dat was toch wel duidelijk??

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 09:53

saphira21 schreef:
Ook ik kan het hier geheel mee eens zijn. Ook ik heb een paard die regelmatig steigerend met mij door de bak gaat, soms veroorzaakt door mij en soms omdat hij gewoon geen zin heeft. Andere dagen is er niets aan de hand en is het een super fijn paard om te rijden.

Dat kan altijd, maar dan zeg je toch ook niet tijdens de verkoop dat hij súper braaf is en nóóit wat fout doet??

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 11:51

Perrokai schreef:
Jeetje, door alles te verdraaien gaan we opeens weer terug naar af ? Moeten we nu alles wat hier weer herhaald word weer overnieuw gaan beantwoorden ? Als deze opmerkingen zijn de revue allang gepasseerd.

Als een 14 jarige om een braaf paard vraagt omdat ze ietwat bangig is en deze word haar verkocht dan is dat voor deze situatie niet de juiste definitie van braaf. Destemeer omdat wel ervaren ruiters en instructeurs hem ook met moeite in bedwang hebben kunnen krijgen. Daarbij is bekend dat niet alleen haar berichtjes maar ook de posts van mensen die haar en haar paard geholpen hebben of proberen te helpen ook aangeven dat het paard dus niet zo braaf is als zij beweerd heeft.

het vervelende in paardenland is dat mensen zich al snel ervaren en/of instructeur noemen, als je bij sommige ervaren ruiters verder vraagt kom je er al gauw achter dat ze 2 paarden met ervaring naar de M1 hebben gereden, zeker zijn die mensen ervaren, maar zijn ze ook ervaren genoeg om een eerlijke conclusie te trekken dat hetgeen er gebeurd ook te wijten is aan het betreffende dier?
Als een ruiter gespannen op een paard gaat zitten, en het dier is er gevoelig voor, dan kunnen er onverwachte dingen gebeuren, echter betekend dat niet gelijk dat het dier niet braaf is, maar ontzettende gevoelig (wat je vaak ziet bij paarden met potentie).
En dat is geen uitrekking van definities... dat zijn feiten.

Perrokai schreef:
Het gebrek is dus verborgen, een kreupel paard wat een pijnstiller krijgt en als niet kreupel verkocht word is ook een verborgen gebrek en feitelijk zit je dan in beide gevallen met een miskoop thuis en dus ben je opgelicht.

Een verborgen gebrek is een gebrek die voor zowel koper als verkoper nie zichtbaar is/of kon zijn.
"Wat is een verborgen gebrek?

Verborgen gebreken zijn gebreken die redelijkerwijs niet eerder konden worden geconstateerd."

Perrokai schreef:
Moodswings zijn tijdelijk, dus hebben ze eerst gekeken of het een moodswing was. Gekeken of het aan het gebrek aan capaciteiten van de ruiter was, gekeken of er iets mis was met het zadel of de rug, gekeken of het misschien de verhuizing was. Conclusie op alles is nee, daar lag het niet aan.

Ken jij de verkoper en kopers en dus het paard persoonlijk?

Perrokai schreef:
Alane, de uitspraken in de krant heeft de advocaat van de koper ook hier op bokt gedaan. Daar is niet maar 10% van waar lijkt mij. En de uitspraken van de verkoopster op bokt zijn ook waar lijkt mij. Ze heeft verklaard dat het paard altijd braaf is geweest en bij haar nooit heeft gesteigerd......dat is liegen.

Het probleem bij de verkoop van een paard is welke vragen hebben de verkoper gesteld, ik ben er niet bij geweest bij het eerste gesprek...
Het lijkt me toch dat het paard uitgeprobeerd is voor de definitieve aankoop...
er zijn zoveel oorzaken die en plotselinge omwenteling van het gedrag van het paard kunnen bewrkstelligen, van stalwissel tot omgevingswissel, spanning ruiter maar ook het willen uitproberen en vastestellen waar de grenzen liggen....

zit me net te bedenken dat er ergens nog een topic is op bokt, hier is de verkoper aan het woord en vraagt of ze haar paard terug moet nemen omdat de kopers er niet mee overweg kunnen en het paard in nivo terug is gegaan (en dacht ook omgang technisch)

zoals ik al eerder schreef zijn er in dit geval alleen maar verliezers, de kopers, de verkoper maar nog het meest het paard... die hier door de velen afgaande op aannames al bestempeld wordt als zijn de gevaarlijk etc etc... zonder dat velen de werkelijke achtergrond van het dier weten...

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 12:08

Alane schreef:
Perrokai schreef:

Ken jij de verkoper en kopers en dus het paard persoonlijk?

Nee maar ze volgt het topic goed.
Ze heeft gelijk in alles wat ze aangeeft.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 12:11

suleilitha schreef:
Het kan heel goed zijn, dat een paard niet tegen een bepaald mens kan, zonder dat een van beide partijen daar bewust schuld aan heeft... Verder, wat moet een kind van veertien met een paard als ze toch al bang is aangelegd, dan is het toch beter om een pony aan te schaffen?

Als je het Topic gelezen had had je kunnen zien dat het paard ook de andere mensen niet mag. Tuurlijk kan het maar dat hebben ze hier al uitgeprobeerd. Het paard kon dus ook niet tegen de eigenaresse zelf dan.

Over wat een kind van 14 met een paard moet en bang is is wel weer het hele andere uiterste. En ze komt net van haar brave pony af en is toe aan een paard. Dus we vallen nu wederom in herhalingen. Het meisje gaf aan een braaf paard te zoeken omdat ze ietwat bangig is maar wel op niveau rijdt. Kijk om je heen, we zijn niet allemaal superhelden, ik ook niet bijvoorbeeld, je mag best wat ietwat bangig zijn, maar volgens sommigen hoor je dan niet op een paard thuis. Ze is jong, Anky is ietwat bangig, ze heeft nog een heel leven om te leren en dat ietwat kwijt te raken. Maar die kans wordt haar niet gegund ?

En als de verkoper nu opgemerkt had dat dat ietwat, heel veel bleek, dan verkoop je toch niet zo'n paard aan zo'n meisje.....
Daar komen ongelukken van, je zal het maar op je geweten hebben.

Verkoop je je echt super brave paard en dat paard schrikt toch een keer heel erg van iets wat altijd kan en er komen dan ongelukken van dan is dat gewoon het risico wat hoort bij deze sport/hobby. Iedereen weet dat er een zeker risico aan verbonden is. Maar als je daar het verschil niet tussen kunt zien dan weet ik het niet meer.

Misschien moet je dan je paard laten verkopen door een verkoper die wel kundig genoeg is.....

Als we weer over aannames gaan praten, ik ga niet uit van aannames en ja ik weet hoe het gegaan is uit eerste hand. Ook als ik dat niet zou weten is voor mij alles nog steeds zo klaar als een klontje inmiddels gezien de feiten. Dat er hier nu weer van voren af aan begonnen word omdat men niet het hele topic leest en er dus weer mensen gaan reageren met sielugh paard, en verwend kind, en geef haar een pony tja.......erg zinloos.

Om opeens weer de kundigheid van een heel groepje instructeurs die het inmiddels zijn weer in twijfel te gaan trekken dat ze allemaal gewoon eigenlijk helemaal niets kunnen. Dat lijkt mij erg sterk.....dan word het tijd voor een herhalingscursus of een keurmerk ofzo want als de standaard ruiter zich al boven een instructeur gaat stellen, tja waar blijven we dan weer. Dan kan een rechter nooit van zn leven een oordeel vellen tenzij hij met iedereen een jaartje meeloopt. Bewijzen zijn bewijzen, een rechter gaat niet onderzoeken of alle personen wel kundig genoeg zijn, zeker niet als er om een braaf paard gevraagd is. Een braaf paard ook in de ruime zin kan wel door een instructeur gereden worden ookal heeft hij zelf geen topniveau. De kundigheid van een instructeur lees je ook niet af aan zijn eigen prestaties of nog erger alleen zijn eigen prestaties in de paardensport.
En zijn omgang met paarden heeft er helemaal niets mee te maken op welk niveau hij rijdt. Of zij natuurlijk.

saphira21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 14:25

[quote="Perrokai"]
Als we weer over aannames gaan praten, ik ga niet uit van aannames en ja ik weet hoe het gegaan is uit eerste hand.

Als je het uit eerste hand weet, dan weet je dus ook dat het paard eerst een maand stilgezet is geweest en dat dit wel degelijk een moodswing kan veroorzaken..........

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 14:25

wat was de reden voor het stilzetten dan?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 14:29

oke dan heeft hij een maand gestaan en dan nog, inmiddels zijn we bijna een half jaar verder en wordt hij volgens mij gereden door een ervaren ruiter. Stel het zou nu inderdaad het super brave paard zijn van voor de maand rust dan zouden de nieuwe eigenaren toch niet serieus geloven dat een rechter ze gelijk geeft dat het paard niet braaf is. Ik denk dat je in dit geval mag aannemen dat het paard ook na goede training het gedrag blijft vertonen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 14:59

Nistria schreef:
Nee maar ze volgt het topic goed.
Ze heeft gelijk in alles wat ze aangeeft.

En alles wat derden schrijven is maar gelijk de waarheid?

Ik lees nl heel wat anders in de begiposten, en de rest is van horen zeggen, of in dit geval zien schrijven...
Een dominant paard in de begin post is veranderd in een niet braaf paard... aannames worden feiten en eigen veronderstellingen als waarheid verkocht...

wat ik lees, letterlijk zoals geschreven is in de begin posten, bleek het paard dominanter te zijn:
Citaat:
De man en vrouw hadden een kort geding aangespannen omdat het paard, Vincent genaamd, veel dominanter zou zijn dan tijdens proefritjes was gebleken.

Dan lees ik dat het paard tijdens de proefritjes ook al heeft laten blijken dominant te zijn...

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 15:02

ik denk dat je hier ook nog eens zit met de journalist die dit zo heeft opgeschreven.....
dat wil nog niet zeggen dat het ook letterlijk zo gezegd is...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 15:18

Liezel1 schreef:
ik denk dat je hier ook nog eens zit met de journalist die dit zo heeft opgeschreven.....
dat wil nog niet zeggen dat het ook letterlijk zo gezegd is...

dat schreef ik ook al eerder.... hoop sensatie, klein gedeelte waarheid en rest is verzonnen...
ik vraag me wel af of een journalist het woord dominant zo uit zijn mouw schud als het gaat om een paard dat een bepaalt ongewenst gedrag vertoont...

Ik kan alleen nog steeds geen partij trekken in deze,
ALS de verkoopster gelogen heeft, dan is dat een kwalijke zaak en zijn de kopers beet genomen
ALS de kopers minder bekwaam blijken te zijn en door onkunde niet overweg kunnen met dit paard, dan is dat niet de schuld van de verkoper.
Als diezelfde kopers bijv. van 'deskundigen'te horen hebben gekregen dat dit paard niet genoeg is of er meer werk inzit om te flitsen op wedstrijden en dan een k*l verhaal bedacht hebben om het dier van de hand te doen voor hetzelfde geld (want verkopen zal zorgen dat het dier minder opleverd dan het gekost heeft) dan is het evenzeer een kwalijke zaak...

Mensen geven graag anderen dan hunzelf de schuld... zadel, DA, tandarts, instructie wissel, afstamming, opfok, etc etc, maar steken nooit hand in eigen boezem als iets niet lukt...

Met mijn dochter vertel ik dan altijd dat ik het paard wel los in de bak zal zetten en een proef voorlezen om te kijken of bijv. het wijken dan ook minder goed gaat.... Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 16:57

Citaat:
Als je het Topic gelezen had had je kunnen zien dat het paard ook de andere mensen niet mag. Tuurlijk kan het maar dat hebben ze hier al uitgeprobeerd. Het paard kon dus ook niet tegen de eigenaresse zelf dan.

Ook dat heb ik gelezen en ook dat zegt mij dus niks. Er zijn paarden die bij een enkeling goed zijn en bij een grote groep mensen zich als draken gedragen. Verder geloof ik dus lang niet alles wat er in deze casus al is geschreven en wordt beweerd.
Het is ook vast niet voor niks wat de titel van dit topic zegt, dat de verkopende partij het paard niet terug hoeft te nemen.... een verhaal heeft altijd meerdere kanten en ik denk niet dat je in dit geval de waarheid op Bokt zult vinden...

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 17:31

Dan nog suleilitha, verkoop je hem niet aan een 14 jarige omdat het dan geen braaf paard is maar een moeilijk paard dat door een enkeling braaf te rijden zou zijn. De titel van dit Topic zegt niets over de reden waarom dit en de eerste instantie afgewezen is. Lees dat maar. En dat ze verder gaan met procederen dus nee deze titel zegt niets over het gelijk van welke partij dan ook of de uitkomst. En ja, er zijn in de wereld wel meer kort gedingen afgewezen die bij verder procederen toch nog helemaal in het gelijk werden gesteld. Dat blijft af te wachten.

De waarheid kun je wel op bokt vinden omdat als je leest de direct betrokkenen ook uit het verleden hier nml. ook posten. Betrokkenen die de koper helemaal niet kennen alleen het paard de verkoopster en het verleden. Dat is als je leest....
Plus dat de verkoopster zelf ook over het paard gepost heeft op bokt en daar de problemen verteld en hoe vaak ze er af gevallen is.

Alane het gaat er ook om wat iedereen wil lezen. Je kunt er ook uit lezen dat het paard tijdens de proefritten niet dominant was.

Een paard stil zetten....hoeft hem niet te veranderen in een draak. Als je een paard verhuist kan het juist goed zijn om hem eerst even aan zijn nieuwe omgeving te laten wennen. Bij de 1 duurt dit een dag en bij de ander drie maanden of nog langer.
Zoals je hebt kunnen lezen hebben ze een buitenbak, en als je om je heen kijkt is het deze winter erg nat. En als je leest zie je ook dat het paard niet helemaal stil heeft gestaan maar dat er weinig momenten zijn geweest om het paard toen echt te rijden.

De rest is niet van horen zeggen, sommige wel naturlijk maar ook een aantal niet. Aan iedereen de eigen taak om daar nu de juiste uit te pikken.

Als je aangeeft een braaf paard te willen omdat je ietwat bangig bent, dus geen held, en nog 14 jaar oud ook nog maar dan was dit niet het juiste paard om aan zo'n kind te verkopen. Dat is mijn mening. En hand in eigen boezem steken had de verkoopster ook kunnen doen, die wijst tenslotte ook direct naar de kopers i.p.v. van eens even polshoogte te gaan nemen of even te gaan praten. Je kunt mij niet wijs maken dat dit paard altijd zo braaf is geweest en nu voor het eerst flipt. Zoek maar eens op het paard. En als mijn echt zo brave paard opeens zo flipt bij een ander dan ging ik er heen. Dat zij niets doet en alles afwijst, daar brengt ze zichzelf door in diskrediet. Ik vind dat een slechte eigenschap.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 17:48

Alane schreef:
En alles wat derden schrijven is maar gelijk de waarheid?

nistria weet in dit verhaal heel goed waar ze over praat! als je het hele topic door had gelezen weet je wat haar "taak" in dit verhaal is Knipoog
en je hebt het zelf over senatie... maar volgens mij ben je zelf een ster in mogelijke dingen opnoemen die er gebeurt zouden kunnen zijn Ach gut
Alane schreef:
Als diezelfde kopers bijv. van 'deskundigen'te horen hebben gekregen dat dit paard niet genoeg is of er meer werk inzit om te flitsen op wedstrijden en dan een k*l verhaal bedacht hebben om het dier van de hand te doen voor hetzelfde geld (want verkopen zal zorgen dat het dier minder opleverd dan het gekost heeft) dan is het evenzeer een kwalijke zaak...

en als je nou het hele topic had doorgelezen!!! had je ook kunnen lezen dat het om een goed paard gaat waarbij ook de deskundigen (instructeur) hem positief vond! dus waar deze post op slaat is mij een groot raadsel Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 17:50

Ik acht de kans groot, dat de 14jarige amazone in spe, dit paard persee wilde hebben, Perrokai.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 17:54

suleilitha schreef:
Ik acht de kans groot, dat de 14jarige amazone in spe, dit paard persee wilde hebben, Perrokai.

nou volgens mij waren hun op zoek naar het ideale paard en hebben ze daar echt goed naar gezocht... als het zo'n meisje was geweest die persee het 1 of ander paard zou willen hebben waren er vast ook wel paarden dichterbij te vinden Knipoog

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 18:05

saphira21 schreef:
Als je het uit eerste hand weet, dan weet je dus ook dat het paard eerst een maand stilgezet is geweest en dat dit wel degelijk een moodswing kan veroorzaken..........

Tjonge jonge... je leest wat je wilt lezen....
Het paard is nog geen dag stilgezet.
Er zijn verschillende soorten arbeid, het rijden rustig opbouwen is toch perfect voor een paard wat aan de omgeving moet wennen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 18:14

Citaat:
Begin december was het zo'n slecht en koud weer.
Het meisje had alleen de mogelijkheid om buiten te rijden.
De mensen hadden het beste met hem voor, eerst mocht hij wennen aan de nieuwe omgeving.
Lekker in de wei, stapmolen en wat longeren.
Met die twee weken vorst heeft ze ook nauwelijks kunnen rijden, hij is dagelijks gelongeerd in een klein binnenbakje en heeft er een paar keer binnen opgezeten.

De eerste dagen dat ze er buiten op kon heeft ze lekker rustig aan gedaan, paardje hoefde niet echt hard aan het werk.

Of ze nu zo slecht terug heeft gelezen?