Slecht nieuws voor ruiters met overgewicht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Monsje

Re: Slecht nieuws voor ruiters met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 10:16

MSQuincyTE schreef:
esperance schreef:
intressant om te lezen. Gelukkig hebben wij er nooit last van in onze sport. Knipoog
Maar een 10 kilo zadel vinde ik wel erg zwaar..

Dan raad ik je af om western te gaan rijden, mijn zadel weegt namelijk 15,5 kg

Die van mij meer richting de 20... Huilen

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 10:18

Ik vind een afwijking van 25 kg wel erg veel.
De paardenweegschaal weegt op de halve kg nauwkeurig.
Lijkt me iets beter.

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 10:23

hmm mijn draver zal denk 500 kilo zijn of iets meer..
en 12% daarvan is 60 kilo..
dan moet ik met mijn 178 en 68 kilo toch nog behoorlijk afvallen Scheve mond

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 10:37

SGWuppie schreef:
Ik zie ze vooral in de dressuursport. Meiden met gigantisch overgewicht. Ik vind dat je dat niet kan maken tegenover je paard. Hij moet elke dag aan het werk en zelf doe je helemaal niets aan je conditie/lichaam.

Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar de meesten zitten na de rit lekker aan een bak friet met een frikandel, dus dan is het wel duidelijk waar dat overgewicht vandaan komt.

tita schreef:
Hoe vaak zie je niet een mooi chigue damespaardje van 160-165 cm met een dikke meid erop waar het jasje van op springen staat en alle rollen te tellen zijn door het jasje heen... dat snap ik niet.

Ik vind dit soort opmerkingen zo ontzettend onrespectvol; hou daar toch eens mee op!
Ook al zit er een kern van waarheid in wat je zegt, op deze manier hoef je zoiets niet te zeggen.
Bovendien kan jij niet aan iedere ruiter met overgewicht zien wat hij of zij er wel of niet aan probeert te doen! Laat iedereen gewoon verantwoording aan zichzelf afleggen en hou op met zulke afkeurende en arrogante opmerkingen!! Boos!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-03-08 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quotes gerepareerd.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 10:43

moeilijke, maar interessante discussie. Ook ik ben te zwaar, heb een jong stevig paard (fries x andalusier) maar ga er dus echt niet op met mijn huidige gewicht. Ze wordt in juni 3 dus het is de ultieme motivatie om af te vallen. Ik ga er ook niet zelf als eerste op met inrijden, eerst maar eens goede draagspieren kweken. En ik hoop tegen die tijd heel wat kilootjes minder te wegen Lachen

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 10:57

mpepers schreef:
Ik vind dit soort opmerkingen zo ontzettend onrespectvol; hou daar toch eens mee op!
Ook al zit er een kern van waarheid in wat je zegt, op deze manier hoef je zoiets niet te zeggen.
Bovendien kan jij niet aan iedere ruiter met overgewicht zien wat hij of zij er wel of niet aan probeert te doen! Laat iedereen gewoon verantwoording aan zichzelf afleggen en hou op met zulke afkeurende en arrogante opmerkingen!!

Godzijdank had ik het niet over die bak friet of een ruiter iets aan zijn gewicht doet.

Er zijn zat mensen die er echt niks aan kunnen doen of die gewoon weg niet afvallen.
Maar als je zwaarlijvig ben, is het dan je goed recht om je paard te belasten.
Heeft niks te maken met arrogante opmerkingen...je bent pas egoistisch en arrogant als je dus met veels te veel overgewicht op een chique damespaard gaat zitten.
Alleen maar omdat je een chique paard wilt...er is niks mis met een zwaarder paard.

En waarom voel je je zo aangesproken?
Ga eens op een wedstrijd kijken en dan nog wat dit geldt natuurlijk niet zo goed voor pony-ruiters Ja

ikke sport veels te veel en toch als ik hier die 12% norm moet geloven dan ben ik ook te zwaar maar toch zet ik door en toch ga ik rijden..omdat het plaatje gewoon niks zegt.
Plaatje is goed...en ik houd die 15%-onder de 20% norm aan (puur gewicht ruiter dus excl zadel)
Ik ga nu wel binnenkort mijn zadel wegen want ik zag hier gewichten langs komen van 20 kilo Bloos!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-03-08 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote gerepareerd.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 11:08

best een goede discussie,op de respectoze opmerkingen na.
ik zit nog wel onder de 20% bij mijn fjord,maar ik vind mezelf te zwaar om dagelijks een uur met haar te rijden.

mijn(slanke)bijrijdster rijdt haar 2x per week een uur intensief,zelf rij ik 1 tot 2x per week rustig recreatief en niet meer als 3 kwartier per keer.
verder doe ik ook andere dingen met haar,grondwerk,longeren,ed.

ik weet goed van mezelf dat als ik dagelijks mijn pony een uur zou belasten,dat niet goed voor haar is.

ik denk door op deze manier met haar om te gaan,dat ik wel hart voor mn dier heb.

zoals eerder gezegd,denk ik dat iedereen met hart voor zn paard,de grens wel kan bepalen.

*edit: aan mijn gewicht en conditie word gewerkt,al eet ik soms ook weleens een patatje met mijn slanke mederuiters die net als ik geen al te beste conditie hebben Haha!

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 11:11

heel juist!!
Ik vind het ook niet kunnen op zo'n damespaardje. Ik wordt er altijd naar van als ik dat zie, ga dan op een shire zitten dan is er niks aan de hand.

En inderdaad we mogen NOOOOIIIT zeggen dat het bij de meeste mensen toch echt wel hun eigen schuld is dat ze zo dik zijn, want er zijn er ook tussen die er niks aan kunnen doen.
Maar ookal kun je er niks aan doen, ookal ben je belast met een nare ziekte waardoor je zoveel overgewicht krijgt, dat is al naar genoeg voor de mensen zelf, moeten ze dan hun paard erin meesleuren? Ben je gerechtigd om op je paard te gaan zitten omdat je er niks aan kunt doen dat je zo dik bent? Maakt dat verschil dan voor het paard?
NEE, dat maakt helemala niks uit. Ik denk dan, als je van de sport wilt genieten en je hebt over gewicht, dan koop je geen damespaard, maar een shire, of je gaat lekker marathon doen. Er zijn legio opties om alsnog van de sport te kunnen genieten, samen met je paard. Waarom dan kosten wat het kost toch op zo'n dames paard gaan zitten?
20 tot 30 % van een warmbloedje, dan zit je idd al snel op 180kg. In hemelsnaam dat kunnen die mensen toch zelf ook wel bedenken dat je niet met 180kg op een damespaard gaat zitten Slapen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 11:14

ik denk dat de ruiters met overgewicht die rijden,meestal best wel een passend dier hebben en niet altijd een damespaardje(al heb je er helaas wel uitzonderingen bij,zelf ook gezien)

en waarom zou je niet mogen zeggen dat het iemands eigen schuld is?
het probleem is vaak de manier waarop het gezegd word.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 11:22

ja sherwood, dat ben ik ook wel met je eens.. zoek dan een paard dat beter bij je past. Ik heb bewust gekozen voor een stevig barok paard met een korte rug (nu weer schots en scheef door een groeispurt, dus de foto's in mijn onderschrift vertekenen Tong uitsteken ) en zal dan ook nooit op een arabiertje oid stappen. Ik ga zeer zorgvuldig met haar om, en besef me dondersgoed wat de consequenties zijn van mijn overgewicht. Maar waarom mensen er dan toch opklimmen is van hetzelfde kaliber als mensen die paarden in de randstad houden en waarvan de dieren 23/7 binnen staan. Mensen vinden toch dat ze er 'recht' op hebben om te rijden/een paard te houden.

Overigens vind ik sommige mensen hier ook te ver doorschieten hoor, ik denk dat als je een beetje paard hebt, met een goede conditie (dus niet ongetraind) je onder de 85-90 kg gewoon wel veilig zit en dat het meer van belang is of je los vet hebt of gespierd bent. Een beetje vent weegt dit al snel, maar zolang het spieren zijn maakt t niet zo heel veel uit, maar het een fractie later neerkomende vet is juist het probleem. Ben je zwaarder, koop dan een daarbij passend paard of ga flink aan de lijn. Maar tblijft heel moeilijk...

Ik wandel trouwens met mijn paard, zij wordt er buiten braaf door en ik heb mijn broodnodige beweging Haha! En met spelen in de bak kom ik geregeld meer bezweet dan zij de baan uit Haha! En ik heb inderdaad een dure troybox gekocht om straks te kunnen fungeren als opstapblok Ja Maar dat vind ik ook voor ruiters met gewoon gewicht een goed idee, is veel prettiger voor het paard Ja
Laatst bijgewerkt door kjoetie op 04-03-08 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 11:25

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 11:26

Nagelbijten / Gniffelen

krukje Haha!
ook slanke ruiters kunnen opstap problemen hebben

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 11:28

idd,het zou voor iedere ruiter goed zijn om met een krukje op te stappen(al geeft het meer problemen bij een hoger gewicht,ik zet het er even bij voor de zekerheid)

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 11:30

Het gaat er mij niet om of je gelijk hebt, het gaat om de MANIER waarop het gezegd wordt. Deze was imo kwetsend en ook niet nodig. Wat je bedoeld met je commentaar over overgwicht en paardrijden is duidelijk en ook waar. Dat is niet waartegen ik tegen protesteerde.
Je hoeft alleen niet iedereen met overgewicht over een kam te scheren of diegenen met de grond gelijk te maken om je punt duidelijk te maken, dat is waar ik mij aan stoor!

susettepower

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 11:35

phoe voor mij is t weer n beetje opluchting;) ik heb juist ondergewicht, maar ook niet zo'n grote pony.
Maar ik zit zelfs nog onder de 20 % norm, dus we hebben niks te klagen dan.
Heb wel lange benen, maar qua gewicht kan t dus prima:D

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 11:36

ja echt subtiel was het niet, maar ik val dus zelf onder de doelgroep en vind het ook geen fraai gezicht, veel te zware meiden op een rank kwpnertje... En iedereen over een kam scheren doet ze ook niet volgens mij? Ik voel me iig niet aangesproken door haar 'volprop'commentaar. Ik weet dat ik keihard mijn best doe om af te vallen (hoewel ik best 1 keer in de week/2 weken een portie frietjes eet- en wellicht geldt t zelfde voor de dames op concours-niet zo snel oordelen dus) dus hoef ik me niet aangesproken te voelen toch? Overigens, die denkwijze maakt wel dat ik in het openbaar echt nooit zal eten Knipoog

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 11:44

ja,want als je 1x in de maand een frietje eet(bv)en mensen die zien dat,dan prop je je zelf automatisch dagelijks vol natuurlijk.

ik voel me ook niet aangesproken door het volprop commentaar hoor,want ik weet ook dat ik dat niet doe.
maar het kan ook best gewoon gebracht worden inderdaad,want door dit soort opmerkingen,durf je dan toch niet zo goed te snacken in het openbaar,ook als je het maar weinig doet(alhoewel het natuurlijk goed voor je is als je het niet durft,haha)

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 12:05

Ik vind het zo jammer dat er dan weer friet eten bij wordt gehaald en de beschrijving van vetrollen enzo... Het gaat ook niet over je aangesproken voelen, het gaat over met respect over je medemens praten. Dat is eigenlijk het enige wat ik wilde zeggen. Ja

En idd, als iemand met overgewicht voel ik mensen dit soort dingen denken; en dat is gewoon niet leuk. Of het nou waar is of niet! Accepteer elkaar gewoon zoals je bent. Ik trek ook geen afkeurende blikken bij rokers, mensen die extreem dun zijn, een grote neus hebben of bijv. niet kunnen rijden maar het wel doen. Of ik het ermee eens ben is wat anders, maar ik zal deze mensen daar nooit persoonlijk op aanvallen en kwetsend toespreken.

(overigens; ook ik trek mijn conclusies wbt het rijden! Ik heb mij ook voorgenomen om af te vallen voor ik op mijn paard kruip, al is dat een grote groninger die zo ergen tussen de 700 en 800 kilo zal wegen Haha! )

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 12:16

Gewoon met zijn allen gaan sonja bakkeren en kijk de sport wordt er veel beter van!!! (vooral Sonja).
Ik stel mij voor hoe het zou zijn als er jockeys zijn met een gewicht van 85/100kg en met hun zware volbloed mee doen aan races. Ze komen waarschijnlijk niet bij de eersten aan. Vooral in deze sport is gewicht van invloed op de prestatie van het paard.
En men moet niet zo zeuren over dik zijn is zielig, het is gewoon te triest voor woorden om met 15 vetrollen over het zadel te gaan doorzitten en een proef af te werken.ik zou me rot schamen om voor het publiek zo te gaan rijden alleen omdat dik zijn mag??? Bloos

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 12:18

Haha!

Mpepers als je wilt quoten dan moet je het wel goed doen he.. die 2 qoutes van jou..daar was er maar eentje van mij en dat was die rollen (niet van friet eten)

Die rollen moest ik vermelden zodat men een idee had met wat ik bedoelde.

En overgewicht is sowieso niet leuk..maar laten we eerlijk zijn voor de paarden.
En daar wordt weinig rekening mee gehouden want men vindt het zowat idoot dat een groot paard 175cm en 650 kilobv maar 78 kilo mag hebben (12%) zelf houdt ik de 20% aan dus dat zou beteken 130 kilo persoon.

En die 130 kilo is ongeacht de lengte van die persoon of ie nou 160cm is of 190cm gewicht blijft hetzelfde maar toch denk ik auw
Laatst bijgewerkt door tita op 04-03-08 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 12:19

macke kan het even wat minder?

130 kg is wel extreem veel,dat zou ik geen enkel paard willen aandoen

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 12:23

hoe bedoel je?? minder vetrollen?? ik heb zelf maar een klein rolletje en dat is al erg genoeg Cool

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 12:24

Snoevie schreef:
macke kan het even wat minder?

130 kg is wel extreem veel,dat zou ik geen enkel paard willen aandoen

tja zoals al eerder vermeldt was men pakt een norm die het best bij zijn paard ligt.

Iedereen had het over die 12% norm..die vind ik persoonlijk Haha! achterlijk dat zou beteken dat mijn pony maar 51 kg mag dragen hij is 148cm en 425 kilo.
Zelf houdt ik de 15% aan en onder de 20%

dus een groninger van 750 kilo mag 112.5-150 kilo dragen nu vind ik de beide gewichten te hoog omdat bij die gewichten altijd een "dun" persoon is dus pakken we ff 12% 90 kilo jaajjajajajajja das beter maar bij een een KWPN van 550 kilo zou dat beteken dat ie maar (12%)66 kilo mag dragen

Kom maar op paarden in de verkoop want ik mag het niet zeggen maar Nederland wordt steeds dikker.

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 12:25

Die ene qoute was idd van iemand anders; sorry dat ik dat er niet goed op het gezet!

Macke; leuk he, provocatief zijn! Gelukkig voor jou mag onbeschoft en gevoelloos zijn nog wel!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 12:26

ik heb al getemd.
sorry,je mening geven mag gerust,maar dit is een beetje onbeschoft om het maar zo te zeggen.