Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
beantsje schreef:Perrokai schreef:Het is jammer dat jullie blijkbaar niet beseffen dat je als koper deze rechten hebt en als verkoper dus automatisch plichten omdat dit de verkoop van paarden en dus de paarden zelf juist ten goede komt. Dit paard heeft een klein gebrekje maar in combinatie met een 14 jarige een groot en gevaarlijk gebrek. Andere paarden worden met een onoverkombaar verzwegen gebrek verkocht voor aardige bedragen en nu is er een wet die dit tegen gaat en dan zijn jullie er tegen ? Is het dan de schuld van de koper ? Dus moet die het paard maar naar de slacht brengen dan ?
Er is een groo verschil tussen morele plicht en wettelijke plicht.
Citaat:Vincent, het paard dat een echtpaar uit Boven-Leeuwen kocht voor zijn 14-jarige 'ietwat bangige' dochter, is veel te dominant.
De verkoopster uit Kaatsheuvel moet het dier daarom weer terugnemen, stelde advocaat F. Maat van het echtpaar tijdens een kort geding in Breda.
Het 12.000 euro kostende dier is volgens haar helemaal niet zo rustig als zijn voormalige eigenaar voor en na de verkoop zou hebben beweerd.
De Kaatsheuvelse is zich van geen kwaad bewust. "Ik ben zelf ook een zenuwachtige ruiter op wedstrijden." Toch heeft Vincent bij haar nooit gesteigerd, stelt ze. Dat deed hij bij het 14-jarig meisje uit Boven-Leeuwen wel.
Het meisje, dat tot nu toe pony reed op hoog niveau, stapte 7 december voor het eerst op de nieuwe aanwinst uit Kaatsheuvel.
Toen al wierp hij een paar keer zijn hoofd omhoog, een teken van ongehoorzaamheid. De dag erna begon het dier te steigeren. De instructrice die de jonge amazone begeleidde, achtte het niet veilig genoeg en haalde haar van het paard af. Met behoorlijk wat moeite kregen andere instructeurs het dier in bedwang.
"De kopers hebben het paard twee keer bekeken", zei de advocaat van de verkoopster, J. Dalen. "Beide keren was het dier heel rustig: de dochter heeft er toen ook op gereden."
Volgens de advocaat moet er die dagen 'iets' gebeurd zijn met Vincent. Dus in de dagen na de overdracht. "En daar is mijn cliënt niet verantwoordelijk voor."
Maar advocaat Maat kwam met beoordelingen van het gedrag van het paard tijdens wedstrijden. Daaruit zou blijken dat het dier voor de verkoop ook al dominant was.
"Kunt u het paard wel terugnemen?", vroeg rechter P. van Hooff. De Kaatsheuvelse: "Als ze meteen in december hadden gebeld, had ik Vincent meteen opgehaald. Maar nu, na twee maanden, is het verkeerde gedrag er al helemaal ingesleten. Het kost maanden om hem dat weer af te leren."
Uitspraak binnen 14 dagen.
runningkawa schreef:Mijn paard zou dus nooit op proef mee gaan
Ik heb op een handelstal een paard keer fijne paarden zo verschrikkelijk terug zien komen... wat daar mee gebeurd is vraag je je dan echt af.
Dus nee. niet op proef. Ze zouden gerust verschillende keren hier mogen komen rijden, maar dan maar beslissen
peanutbutter schreef:Ik begrijp dan ook best dat de verkoper hem na 2 maanden niet alsnog terugneemt.
Nistria schreef:peanutbutter schreef:Ik begrijp dan ook best dat de verkoper hem na 2 maanden niet alsnog terugneemt.
Begin december was het zo'n slecht en koud weer.
Het meisje had alleen de mogelijkheid om buiten te rijden.
De mensen hadden het beste met hem voor, eerst mocht hij wennen aan de nieuwe omgeving.
Lekker in de wei, stapmolen en wat longeren.
Met die twee weken vorst heeft ze ook nauwelijks kunnen rijden, hij is dagelijks gelongeerd in een klein binnenbakje en heeft er een paar keer binnen opgezeten.
De eerste dagen dat ze er buiten op kon heeft ze lekker rustig aan gedaan, paardje hoefde niet echt hard aan het werk.
Toen hij zich helemaal thuis voelde daar begon het gedonder.
De mensen gaan natuurlijk niet gelijk het paard terugbrengen maar gaan eerst vreselijk aan zichzelf twijfelen. Wat hebben ze fout gedaan? Verkeerd zadel? verkeerd bit?
Hoe is het met de rug? de tanden?? Werkelijk alles is onderzocht.
Hier gaat natuurlijk ook een tijdje overheen. Hij was kerngezond en alle tuigage paste perfect.
spoekie schreef:Mijn pony is ook in december gekomen, en daar heb ik gewoon mee kunnen rijden.. Ja een paar keer in ons mini binnenbakje, maar ook dan merk je het prima als een paard in verzet komt. Maar het was echt niet elke dag slecht weer. Daarnaast: waarom zou hij binnen 2 weken ineens iets hebben, als hij bij de verkoper niks had? Dat lijkt me ook vrij sterk. Zeker wb. tanden en rugpijn, dat gaat echt niet zo snel. Zeker niet als hij 2 weken even rustig aan heeft gedaan.
Kijk, als ik mijn paard al jaren heb. En hij is al jaren braaf (misschien in het begin niet geweest?), dan zou ik ook raar staan kijken als de kopers ineens aankomen met dat hij gevaarlijk is. Je weet niet wat er precies verteld is. Misschien is er wel gezegd: ja 6 jaar geleden was het wel een draakje, maar nu doet hij het zo goed en is zo braaf. Je gaat toch vertellen hoe hij nu is, niet hoe hij tig jaar geleden was. De verkoper had dit paard er wellicht doorheen gereden en daarom was hij braaf. Dit meisje kan hem er niet doorheen rijden en heeft nu dus een probleem. Of dat dan echt de schuld van de verkoper is, dat weet ik niet. Ik heb zoveel brave paarden gezien, die bij een andere ruiter ineens complete rotknollen werden.. Je weet echt te weinig om er iets zinnigs over te zeggen..
Nistria schreef:spoekie schreef:Mijn pony is ook in december gekomen, en daar heb ik gewoon mee kunnen rijden.. Ja een paar keer in ons mini binnenbakje, maar ook dan merk je het prima als een paard in verzet komt. Maar het was echt niet elke dag slecht weer. Daarnaast: waarom zou hij binnen 2 weken ineens iets hebben, als hij bij de verkoper niks had? Dat lijkt me ook vrij sterk. Zeker wb. tanden en rugpijn, dat gaat echt niet zo snel. Zeker niet als hij 2 weken even rustig aan heeft gedaan.
Kijk, als ik mijn paard al jaren heb. En hij is al jaren braaf (misschien in het begin niet geweest?), dan zou ik ook raar staan kijken als de kopers ineens aankomen met dat hij gevaarlijk is. Je weet niet wat er precies verteld is. Misschien is er wel gezegd: ja 6 jaar geleden was het wel een draakje, maar nu doet hij het zo goed en is zo braaf. Je gaat toch vertellen hoe hij nu is, niet hoe hij tig jaar geleden was. De verkoper had dit paard er wellicht doorheen gereden en daarom was hij braaf. Dit meisje kan hem er niet doorheen rijden en heeft nu dus een probleem. Of dat dan echt de schuld van de verkoper is, dat weet ik niet. Ik heb zoveel brave paarden gezien, die bij een andere ruiter ineens complete rotknollen werden.. Je weet echt te weinig om er iets zinnigs over te zeggen..
Als je een klein beetje verstand van (jonge) paarden hebt, dan kun je aan het gedrag zien of ze dit vaker vertoond hebben of niet.
Een paard dat voor het eerst in zijn leven steigert, gaat eerst kijken hoe ver hij kan, die komt niet in een keer steil overeind en blijft mooi in evenwicht.
Als een paard zijn hoofd in de lucht steekt en hierna onmiddelijk gaat rennen, dan weet je dat hij op zn donder heeft gehad en naar voren gejaagd is.
Zo zijn er allemaal kleine dingetjes waaraan je toch een klein beetje verleden terug kan halen.
Citaat:Mijn punt is: Je weet niet hoe in dit geval het paard heeft gereageerd. Je weet niet hoe de koper rijdt en omgaat met paarden (ook erg belangrijk!) en je weet niet hoe de verkoper dit deed. Dan kun je niks zinnigs zeggen over de oorzaak van de gedragingen van dit dier en dus ook niks zinnigs zeggen over wie er nu fout zit.
sonjim schreef:Ik weet niet wie er fout is, maar ik neem aan dat de rechter dat wel grondig uitzoekt.