Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikka

Re: Manegebaas vervolgd voor dood door schuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 21:08

citaat uit het AD, moeder zegt ,,Ik bleef maar om hulp schreeuwen terwijl ik uit alle macht probeerde Dicky los te krijgen. En die draaiende molen bleef maar op mijn rug beuken. Ik riep dat iemand op die knop moest drukken om de molen te laten stoppen maar dat lukte niet, dat ding werkte niet.’’

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 21:19

kan kloppen zo een molen is aangepast op 500 kilo tegengewicht

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 21:34

Ik weet niet in hoevere het kind al vast zat toen de moeder probeerde om hem los te krijgen.Als ik het citaat lees dan maak ik er op uit dat zij daar de enige volwassen persoon was op dat moment.De vragen die dan bij mij opkomen zijn; wist zij waar de knop zat, was zij instaat om bij de knop te komen omdat zij probeerde de jongen los te krijgen. In zo'n situatie ben je echt wel in paniek.
Mijn ouders hadden vroeger een loonbedrijf en ik kan je vertellen dat wij echt niet in de buurt mochten komen van de machines en al helemaal niet als er mee gewerkt werd.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 21:42

Het blijft allemaal speculatie. Het enige wat ik zeg is dat als de stapmolen niet correct gewerkt heeft ,dit de stalhouder gemeld is en de stalhouder heeft hierop geen actie ondernomen, dat ze wel een punt zouden kunnen hebben. Zoals te lezen is in mijn eerdere posten geef ik wel aan dat de ouders ook hun verantwoordelijkheden hebben.

sofire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 22:22

Ik ben zeer benieuwd wat de rechter van deze zaak zegt!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 22:52

jaantsje schreef:
maikeltje schreef:

Dierengedrag heb je niet en nooit in de hand. Maar wel de veiligheid van machines. En als je een groot gedeelte van je brood met kinderlessen verdient, dan moet je daar rekening mee houden> Zo simpel is het.

Pension of africhtingsstal vind ik een ander vehaal.

Jij schuift in mijn ogen iedere keer de schuld naar de manegehouder.
Toen onze dochter op jonge leeftijd les kreeg was ik daar altijd bij aanwezig. Het is mijn kind en mijn verantwoording dat ze geen dingen deed die gevaarlijk konden zijn.
Kinderen hebben niets te zoeken bij zo'n molen en als ouder kun je weten dat daar gevaarlijke situaties uit kunnen ontstaan.
De veiligheid van machines kun je nooit garanderen, er kan altijd iets mis gaan.

Dan lees je toch echt niet goed. Ik zeg alleen dat als die man een groot deel van zijn inkomsten binnenkrijgt met lessen voor kinderen dat hij dan moet zorgen dat zijn materiaal in orde is en veilig is. En jouw kind loopt dus nooit alleen rond op de manege? Ik zat vroegah niet te wachten op een moeder die steeds bovenop m'n lip zat hoor. Ik wilde mijn moeder ook niet bij mijn manegepony in de stal hebben als ik die aan het poetsen was. Die manege was "mijn" wereldje. Ook voor kinderen van een jaar of twaalf is zo'n niet werkende molen gevaarlijk, zelfs voor volwassenen die niet weten hoe zo'n ding werkt. Dus dan hebben de "niet paarden" ouders er ook niets te zoeken? Het is een manege hoor. Een plaats waar kinderen EN volwassenen horen te leren hoe paard te rijden en te verzorgen. Zo'n plaats moet toch een soort van veilig zijn.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 00:39

pmarena schreef:
Die stapmolen hoeft van mij eigenlijk niet tot in elk puntje beveiligd te zijn , als je hem maar 1 druk op de knop uit kunt zetten dan zit je toch goed. Er horen gewoonweg geen kinderen mee te spelen. Die kinderen horen beveiligd te zijn : ouders heet dat.

Tuurlijk hoeft zo'n ding niet tot op de puntjes beveiligd te zijn. Maar t is een kleine moeite om bijv. de aan/uit knop op een hoogte te maken dat ( jonge) kinderen m niet aan kunnen zetten. Bij veel stallen zit de knop in een sleutel kastje. Bij de nieuwere molens is t bijv.niet mogelijk om bovenop de motor te kunnen staan/klauteren. Toezicht van de ouders is uiteraard belangrijk maar om een moment van onoplettenheid met de dood te moeten bekopen ???? Mijn kinderen gaan ook altijd mee naar stal. Ze weten dat ze niet mogen rennen bij de paarden, niet in de bak met zand mogen spelen als er paarden lopen enz enz, in een stapmolen spelen is uit den boze dat weten ze. Maar het blijven kinderen die je niet elke minuut van de dag in de gaten kan houden helaas. Ik geniet van mijn paard en ook mijn kinderen vinden t leuk om mee te gaan. De mening dat kinderen niet op een stal thuis horen deel ik dus niet. Het zijn de ruiters van de toekomst.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 01:40

Citaat:
. Komop zeg, ik wil jullie weleens zien wanneer jullie kind een jaar of zes, zeven is. Je denkt dan ook wel van "ach, dat gaat wel goed".

humm , dacht het niet ..

noem mij maar muts dat ik mijn kleine in de gaten hield ,
mee liep om te kijken waar die speelde , waarmee en met wie
als die "uit het directe zicht"speelde ,
zat of stond ik ergens waar ik m continu in het zicht had
als ik dacht dat hij dacht om iets te doen wat niet kon mog of gevaarlijk was
stond ik er al naast , op die leeftijd zeker
legde m ook zeer graag uit WAAROM iets niet mocht
of WAAROM iets gevaarlijk was
zodat hij het gevaar leert zien
nu laat ik m (met erg veel moeite) iets vrijer

dat is het moeilijkste van een kind opvoeden
vrijlaten

ik kan m echt wel vrijlaten
dat is als IK overtuigd ben dat het veilig is
of m aanspreek op potientiele leuke gevaarlijke dingen
en er van overtuigd ben dat hij het begrijpt en laat

en nee hij is niet heilig
en ik ken m goed genoeg om te weten
dat als er iets in de buurt stoer of spannend kan zijn
dat die dat GEGARANDEERD zal proberen

daar is het een KIND voor

mits ik m zeer duidelijk op de gevaren wijs

met 6 jaar was hij NIET (en hoe kan het ook anders )
verantwoordelijk genoeg , oud genoeg om potientieel gevaar te zien

en op veel vlakken nu nog niet

en dan heb ik het niet over in een boom klimmen en zijn nek breken

ongelukken kunnen nu eenmaal gebeuren

maar DAT is MIJN verantwoordelijkheid als ouder
om de gevaren in te schatten , en bij potientieel gevaarlijke situaties
er of bij te zijn of mijn kind er weg te houden

machines zijn zeker een der vele dingen waar die dus niet mee
of in de buurt van mag spelen

het is ONZE verantwoordelijkheid als ouder
om daar op te letten

niet de buurman of wie dan ook
en van een kind kan je niet verwachten
dat die heilig in een hoekje gaat staan wachten op mamma of pappa
klaar is in de bar of met het paard of wat ever

over beschermend ? misschien wel
maar ik zou het me zelf niet kunnen vergeven
als hem iets overkwam door mijn nalatigheid , luiheid , egocentrisme

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 01:59

Op wat voor hoogte moet je een knop plaatsen zodat een 0-10 jarige er niet meer bij kan? Is dit mogelijk?

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 10:14

Kinderen zijn heel creatief om grootte hoogtes te bereiken. Hetzij door dingen op elkaar te stapelen, hetzij door samenwerken. Dus wat is een veilige hoogte. Die ook veilig genoeg is om er als volwassene snel bij te kunnen in geval van nood.

In mijn ogen is dit een tragisch ongeval door een een kledingstuk wat naar ik begrepen heb met een touwtje is vast blijven zitten. Ik kan me een ongeval herinneren met een kind in een kindveilige speeltuin die ook met een touwtje ergens aan vast bleef zitten en bijna gestikt is. Kind in kwestie heeft er een behoorlijke hersenbeschadiging aan overgehouden. Touwtjes in kleding zijn ondingen en levensgevaarlijk.

Een ongeluk zit in een klein hoekje. Onoplettendheid van de ouders speelt zeker mee. Maar zoals vaker gezegd, ook dat gebeurt. Zeker op plaatsen waar meerdere (ook wat oudere) kinderen aan het spelen zijn. Wil niet zeggen dat het goed is, maar het gebeurt.

Mijn dochter van 6 weet heel goed waar ze op stal wel en niet mag komen, en wat ze wel en niet mag doen. Ook de gevaren uitgelegd. Maar ze blijft nog maar 6 jr, dus opletten blijft noodzakelijk.

Of de knop wel of niet werkte van de stapmolen weet ik niet, weet ook niet wat voor knop erop zat. Het kan ook zijn dat er in paniek niet goed mee omgegaan is. Mocht het de knop/stapmolen idd slecht zijn dan is dat imo hooguit nalatigheid. Want een stapmolen is geen klimrek. Maar dood door schuld gaat ver, heel ver.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 10:15

In een kluis met 6 sloten...pincode en toegangspas, zodat je een paard ook niet meer op een normale manier erin kunt zetten...dat is wat men tegenwoordig wil...als de kindjes maar rond kunnen struinen zonder toezicht.. das teveel werk om op je eigen nakomelingen te letten...
(en nee dat geld echt niet voor alle ouders, maar wel voor veel)

kadet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 11:34

Wat zijn mensen toch wreed...en wat weten jullie toch allemaal zoooo goed hoe alles moet, en hoe het gebeurt is, jullie zijn zo volmaakt....ik weet 1 ding, die mensen zijn wel hun kind kwijt, en wees maar zeker,dat ze zich verdomt schuldig voelen en een zwaardere straf dan de manegehouder hebben ze al gekregen.

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 11:36

Helemaal mee eens kadet, maar moet daarom de manegehouder dan ook de hoogste straf krijgen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 11:38

En omdat ze zich schuldig voelen willen ze hun verdriet minderen door een andere als schuldige aan te wijzen...tenminste zo zie ik het... ook toen ik die man eens op tv zag...
Niks zichzelf als fout zien...

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 11:40

maikeltje
Een manege is inderdaad om te leren paardrijden en leren hoe je met zo'n dier omgaat maar wel met toezicht. Wat ik mij kan herrineren is dat de pony's in de binnen- of buitenbak klaar stonden en de kinderen direct begonnen met de les. Op de rest van het bedrijf hadden ze niets te zoeken. Ouders waren aanwezig bij de les en naar afloop mochten ze poetsen en eventueel onder begeleiding de dieren naar de wei brengen of weer op stal brengen.
Een kind van 6 jaar laat ik niet alleen spelen op een manege, die ziet niet alle gevaar. Dit mag je wel van een ouder verwachten in mijn ogen dat die weet wat eventueel een gevaar kan zijn en daar ook op let.
Een manege is in mijn ogen geen speelplaats voor kinderen en zal dat ook nooit zijn.
Als ik niet weet hoe iets werkt dan blijf ik eraf.Denk ik dat het belangrijk kan zijn om te weten hoe iets werkt dan ga ik dat vragen.
Een ongeluk zit vaak in een klein hoekje, niet alles is te voorkomen.
Maar het gaat mij te ver om hier de schuld bij de manegehouder neer te leggen.
Dat je als ouders verslagen bent door deze gebeurtenis dat is niet meer als normaal.
Laatst bijgewerkt door jaantsje op 24-02-08 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 11:41

weetje als het mij zou overkomen
zou ik gek worden en mijzelf noooiit vergeven

maar moet ik dan daarom maar iemand anders
dood door schuld in de schoenen "schuiven" ?

miss was de knop defect
dat is dan nalatig
helaas gebeurt het wel eens dat electrische apparaten het begeven ,
gister hier de wasmachine nog
maar ja dat kon voorals nog weinig kwaad (als in gevaar opleveren)

en dat is dan heeeeeel erg rot dat dat dan tegelijkertijd gebeurt
met een kind die ergens speelt daar waar die niet behoort te moge te komen

maar de manege houder dood door schuld , nee echt niet

je laat je kind toch ook niet met de wasmachine spelen ?
of het gereedschap van pappa ? of het keueken machine ?
of land bouw machines ?
of welk machine dan ook ?

natuurlijk zijn die ouders intens verdrietig en boos en teleurgesteld en alles wat niet leuk is

maar het is gewoon een vervelend ongeluk

wat als dit kind op de pakeerplaats onder de auto verstoppertje had gespeeld ?
of in de wei een klap had gehad van een paard
of niet vast had gezeten en door de draaiende molen net op het verkeerde plekkie een klap tege zijn hoofd had gehad ?
of als er een ander soorti ongeluk was gebeurd
op een lokatie waar die niet behoort te spelen >?
Laatst bijgewerkt door nickyu op 24-02-08 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 11:46

runningkawa schreef:
In een kluis met 6 sloten...pincode en toegangspas, zodat je een paard ook niet meer op een normale manier erin kunt zetten...

En liefst nog 3 hekken errond.
Zo doe je er een kwartier langer over om een paard in de stapmolen te zetten.

kadet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 11:58

KingMarco schreef:
Helemaal mee eens kadet, maar moet daarom de manegehouder dan ook de hoogste straf krijgen ?

zeg ik niet!, en ik wil ook niet vanalles speculeren zoals de meesten van jullie wel doen.

maar ik citeer uit het begin artikel: 'Justitie verwijt de eigenaar van de manege', ik denk niet dat de ouders dit in handen hebben hoor...parket en justie, verzekeringen, die wijzen en spreken uit, de ouders zelf, weet ik zeker, nemen de schuld op zich.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 13:04

kadet schreef:
maar ik citeer uit het begin artikel: 'Justitie verwijt de eigenaar van de manege', ik denk niet dat de ouders dit in handen hebben hoor...parket en justie, verzekeringen, die wijzen en spreken uit, de ouders zelf, weet ik zeker, nemen de schuld op zich.

nóg een keer speciaal voor jou de url van het artikel;
www.ad.nl
daarin komt het niet op mij over alsof de ouders de schuld op zich nemen, zij geven de stapmolen de schuld.
maar zoals ik al eerder zei is dat ook niet zo vreemd, deze mensen hebben een kind verloren, daar kún je redelijkerwijs geen redelijkheid meer van verwachten, al was je het zelf.

Cobie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 13:34

Wat een verschrikkelijk drama zeg, heel erg voor de ouders maar ook voor de manege eigenaar..... Ik hoop dat de rechter een wijze uitspraak doet, want dit soort dingen kan je zelden voorkomen....kinderen zien idd het gevaar niet, en als je met je eigen paard bezig bent, moet je je kinderen eigenlijk thuis laten - maar soms MOET je naar je paard en heb je geen oppas, dan neem je je kind mee...... ik vind het intens triest dat dit gebeurd is en ik wens de rechter heel veel wijsheid toe in deze zaak.....

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 14:03

runningkawa schreef:
In een kluis met 6 sloten...pincode en toegangspas, zodat je een paard ook niet meer op een normale manier erin kunt zetten...dat is wat men tegenwoordig wil...als de kindjes maar rond kunnen struinen zonder toezicht.. das teveel werk om op je eigen nakomelingen te letten...
(en nee dat geld echt niet voor alle ouders, maar wel voor veel)

Een simpel sleutelkastje lijkt mij afdoende.
Zo zorg je ervoor dat alleen de mensen die bevoegd zijn met zo'n ding toegang hebben. Knipoog

kadet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 14:20

Ik verwijt hier niets of niemand, gewoon, omdat ik hier niet genoeg van af weet om echte conclusies te trekken, en ook het recht niet heb....ik vind gewoon dat jullie hier wel héél harde verwijten maken.
Als moeder zijnde van 2 kinderen, kan ik maar 1 ding zeggen, dat ik zeker fouten maak, en nooit met opzet...maar sommig betalen daar een heel dure prijs voor, en andere kunnen nog zeggen van oef, hadden we daar even geluk, dat kon slecht afgelopen zijn...
In het artikel, (maar wat moet je soms allemaal geloven van wat geschreven wordt??) kun je idd opmaken dat ze de tredmolen als moordwapen zien van hun kind. Voor mezelf sprekend, zou ik de schuld zeker om mij nemen...alhoewel...ik niet kan voorspellen hoe ik zou reageren als mijn kind zoiets overkomt...
Mijn kind heeft een beschadinging voor levenslang aan zijn oog, toegebracht door een een ander kind op de speelplaats op school onder toezicht van een schooljuf, is dit de schuld mij, van het kind, de juf, mijn kind...nee, t'is een héél stom ongeval! En der rechter heeft beslist in ons geval dat NIEMAND er voor verantwoordelijk is. Leuk hé...Mijn kind is wel zijn zicht kwijt op 1 oog voor de rest van zijn leven voor 40 %...je voelt je wel machteloos, en kwaad...want het is onherstelbaar.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 14:24

luxx schreef:
nóg een keer speciaal voor jou de url van het artikel;
www.ad.nl
daarin komt het niet op mij over alsof de ouders de schuld op zich nemen, zij geven de stapmolen de schuld.
maar zoals ik al eerder zei is dat ook niet zo vreemd, deze mensen hebben een kind verloren, daar kún je redelijkerwijs geen redelijkheid meer van verwachten, al was je het zelf.

ten tijde van dit ongeluk is hierover ook heel topic geweest op Bokt.
ook toen hadden de meeste mensen zoiets van "hoe komt een kind daarin en waarom is er niet op het kind gelet?"
ik meen dat de ouders, of in ieder geval naasten van de familie, toen ook in het topc gereageerd hebben... dit werd een behoorlijk pittig gesprek!
ook toen hebben zij duidelijk te kennen gegeven dat ze ervoor zouden vechten dat dergelijke "gehaktmolens" verboden zouden worden...

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 14:26

kadet schreef:
Ik verwijt hier niets of niemand, gewoon, omdat ik hier niet genoeg van af weet om echte conclusies te trekken, en ook het recht niet heb....ik vind gewoon dat jullie hier wel héél harde verwijten maken.
Als moeder zijnde van 2 kinderen, kan ik maar 1 ding zeggen, dat ik zeker fouten maak, en nooit met opzet...maar sommig betalen daar een heel dure prijs voor, en andere kunnen nog zeggen van oef, hadden we daar even geluk, dat kon slecht afgelopen zijn...
In het artikel, (maar wat moet je soms allemaal geloven van wat geschreven wordt??) kun je idd opmaken dat ze de tredmolen als moordwapen zien van hun kind. Voor mezelf sprekend, zou ik de schuld zeker om mij nemen...alhoewel...ik niet kan voorspellen hoe ik zou reageren als mijn kind zoiets overkomt...
.

En hier kan ik me dan weer helemaal in vinden. Ja
Nobody is perfect.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 15:00

Kadet..dit is niet het eerste topic hierover
De mensen zijn in hart van nederland geweest, dus de uitspraken van de meeste zijn niet door alleen wat er in dit topic te vinden is